10 - Philippe Coutinho

Underkategori til tidligere LFC-spillere
Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Niels K » onsdag, 10. jan, 2018 20:33

Mads T. skrev:Vi ville have manglet Coutinho i 14 kampe såfremt vi havde beholdt ikke inkluderet kampe hvis vi går videre i CL og FA Cup. Det er selvfølgelig med en forudsætning for, at Coutinho kunne holder sig skadesfri resten af sæsonen og forudsat at han spiller første kamp efter sin skade/strejke mod Southampton d. 11. februar. Jeg tvivler på, at Coutinho ville være klar til at spille igen allerede midt februar, så han ville formentlig misse yderligere to kampe (Southampton og første opgør mod Porto). Derudover ville han formentlig ikke kunne undgå en skade eller at skulle spares i visse kampe, så lige nu har vi alt det her palaver for omkring 10-14 kampe, hvor vi vil mangle Coutinho. Ikke den Coutinho vi kender fra tidligere sæsoner, men en fornærmet og sur Coutinho, som muligvis ville skabe disharmoni i truppen.

Alt taget i betragtning, så er der godt nok nogen der ser overdrevet pessimistisk på dette salg i forhold til, at han helt sikkert var røget til sommer.
Og denne artikel fortæller også, at det ikke nødvendigvis behøver at koste os point i denne sæson:

Why Liverpool might not miss Philippe Coutinho as much as people think

Anfield feels it has lost its key man but statistics do not back that up and suggest that, while Barcelona have signed a fine player, Jürgen Klopp has alternatives

No sooner had Philippe Coutinho’s frenetic scribble sealed a £142m transfer to Barcelona than he was forced to hurdle the first attempted tackle on him at Camp Nou. What, one interrogator asked at his unveiling, did he make of his fee? “It’s an honour but I’ll leave the topic of money for the clubs,” he deftly replied. Yet the question is bound to scratch and linger, and could potentially turn poisonous. Is such a sum – the second biggest transfer in history – for the 25-year-old Brazilian justified?

Barcelona’s thinking is easy to grasp. They are scooting away with the league title but their goals per game rate is at its lowest since the 2013-14 season, after which they subsequently rearmed by signing Luis Suárez from Liverpool for £75m. Their squad clearly needs freshening up too. For while Lionel Messi has 60 goals and assists in La Liga since the start of last season – more than anyone in Europe’s top five leagues – and Suárez is second with 53, both are closing in on their 31st birthday. Sports Science 101 tells us that physically they are on the decline, even if the eye test does not always back that up.

Coutinho also represents a shiny upgrade on the 33-year-old Andrés Iniesta, the man he has been bought to replace. As Omar Chaudhuri, the head of intelligence at the football consultancy 21st Club, points out, since the start of last season the Brazilian has scored 20 league goals and provided 13 assists – while Iniesta has one goal and three assists.

Chaudhuri, who works with several leading European clubs, also points out that Coutinho tends to get on the ball more inside the final third compared with Iniesta and is almost twice as likely to take on an opponent when in possession, which brings fans off their seats even it does not directly lead to goals. He also, crucially, has his best years ahead of him.

Yet whether the Brazilian is one of the top half dozen or so players in world football is harder to demonstrate. One way to measure attacking ability, for instance, is to look at a player’s goals and assists per 90 minutes (G+A per 90). Coutinho averages 0.88 G+A per 90 in the Premier League since the start of 2016-17, which ranks him 31st in Europe’s five major leagues. Messi, predictably, is way out in front on 1.42, with Kylian Mbappé second. Incidentally Liverpool’s Mohamed Salah is 14th with 1.06. By this measure Coutinho is very good but not exceptional.

Coutinho also scores well on another metric – chances created per match. In the past 18 months he has averaged an impressive 2.81 chances per 90 minutes in the Premier League – the 22nd best in Europe’s major leagues – although he does still rank behind Cesc Fàbregas (4.2), Mesut Özil (3.38), Kevin De Bruyne (3.25) and even Christian Eriksen (2.93).

Of course such figures will not fully capture Coutinho’s ability, and Barcelona’s intention to make him more of an ‘interior’ midfielder – playing deeper than he does at Liverpool – will mean that other areas of his game, including his quick feet and accurate passing, could be as important as his goal production. Even so, it is tough to make the case on the numbers that he is truly exceptional.

Interestingly on Monday when the respected CIES Football Observatory published its annual assessment of the transfer values of top players, it ranked Coutinho as the 16th most valuable star in world football at €122m. Its calculations, based on performances, international status, age and contract situation suggested that Neymar (€213m) is the most valuable, with Messi (€202m) second and Harry Kane (€195m) third. Of course Barcelona had €222m burning a hole in their pockets after selling Neymar to PSG last year, which inflated Coutinho’s fee.

The other question is how much Coutinho’s loss might affect Liverpool. Much, inevitably, will depend on whether they invest wisely, particularly on a new goalkeeper and better defenders. However Mark Taylor, a football analyst who works with a number of British clubs, believes the deal is already a good one for Liverpool.

His numbers suggest that Klopp’s side have actually created slightly better chances when Coutinho has not been in the side this season compared with when he has. “It’s a great deal for Liverpool,” he adds. “They haven’t missed a beat when Coutinho has not been playing. Sadio Mané takes up the slack.”

Meanwhile Chaudhuri insists that most people overestimate how much a single player improves a team’s points tally. Liverpool’s Fab Four are all in the world’s top 50 players according to his numbers but he believes Coutinho is arguably the least valuable to Klopp because his replacement-level options – Adam Lallana, and from August Naby Keïta – are better or less injury-prone than Alex Oxlade-Chamberlain and Daniel Sturridge, who are immediate replacements for Salah, Mané and Roberto Firmino.

And, controversially, Chaudhuri suggests that the downgrade from Coutinho might cost Liverpool only a couple of points over the season. “Often people (and clubs, in our experience) think the departure of a key player will cost them five to 10 points,” he says. “But if this were the case, if Liverpool lost all of their Fab Four and used their existing replacements, they’d be winning just 40-50 points, which clearly wouldn’t be the case. Instead, they’d probably be closer to a 65-point-per-season team, which is what is suggested by the model.”

Finally, whatever one’s view on the transfer, it is probably as well to get used to more nine-figure deals. As Northridge Law’s Ian Lynam – who advises clubs such as Chelsea and Everton and players such as Raheem Sterling and Dele Alli – explains, very big signings have historically cost around 20-25% of a club’s revenue and Coutinho is no different. “The current transfer fees are actually fairly consistent with the revenue growth we have seen in recent years,” he adds.

Bojangles
Indlæg: 2205
Tilmeldt: mandag, 23. apr, 2012 14:14
Alder: 45

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Bojangles » mandag, 15. jan, 2018 10:23

En god grund til at skippe Cou afsted nu, istedet for til sommer (hvor han med med 100% sikker så var blevet solgt), er at 1.pladsen er mere eller mindre umulig at nå. Nu får vi så et halvt år, til at tilpasse os tiden efter Coutinho, og Klopp har tid til at se, præcis hvad der mangler i truppen. Det er imø også årsagen til, at der ikke er hentet nogen ind - og eneste forsøg har været at hentet Keita. Klopp vil ikke hente lappeløsninger - og hvis Ox og Lallana kan udfylde rollerne, så er det ikke der, der kal hentes.

Cou er en fantastisk spiller, men de pladser han spilede på holdet, har vi andre der kan udfylde rigtig godt. Der var andre spillere, der som sådan ville havde været værre at miste

Klopp har fuld tillid til, at vi ikke pisser top 4 placering væk - og han tænker langsigtet. Målet er at vinde PL, med et hold der vil dø for trøjen - Det ville Cou ikke. Den eneste grund til at hans niveau stadig var så højt, var en tro på skiftet til Barca.

Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11144
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Cynwal » torsdag, 05. apr, 2018 17:56

Er der nogen, som savner ham her?
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

Brugeravatar
YNWA!
Indlæg: 3889
Tilmeldt: tirsdag, 29. nov, 2011 22:03
Alder: 27

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af YNWA! » torsdag, 05. apr, 2018 18:26

Cynwal skrev:Er der nogen, som savner ham her?
Hvem? Jeg savner vores allesammens Lucas, ikke fordi han var den bedste spiller på holdet til sidst. Men fordi han simpelthen oser af klasse. Ham her tråden handler om kan jeg ikke huske.
You cannot have an impartial Football Association when members of that board are also executives at Manchester United football club! - Rafael Benitez.

Hr. Drejer
Indlæg: 13666
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Hr. Drejer » torsdag, 05. apr, 2018 19:09

Cynwal skrev:Er der nogen, som savner ham her?
Det lyder som begyndelsen på en dating profil.
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11144
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Cynwal » torsdag, 05. apr, 2018 19:21

Hr. Drejer skrev:
Cynwal skrev:Er der nogen, som savner ham her?
Det lyder som begyndelsen på en dating profil.
Takes one to know one ;)
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af texy » torsdag, 05. apr, 2018 19:29

Cynwal skrev:Er der nogen, som savner ham her?
Ja for pokker. Og endnu mere, hvis Salah er skadet.
Kloppite

Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Jesper » torsdag, 05. apr, 2018 19:47

texy skrev:
Cynwal skrev:Er der nogen, som savner ham her?
Ja for pokker. Og endnu mere, hvis Salah er skadet.
Jeg gør satme. Vi ville være endnu bedre. Og igen til sommer skal ingen profiler væk, mens flere skal tilføjes. Det er min tankegang. Og jeg synes Coutinho er i top 5 af verdens bedste spillere

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Niels K » torsdag, 05. apr, 2018 20:07

Jesper skrev:
texy skrev:
Cynwal skrev:Er der nogen, som savner ham her?
Ja for pokker. Og endnu mere, hvis Salah er skadet.
Jeg gør satme. Vi ville være endnu bedre. Og igen til sommer skal ingen profiler væk, mens flere skal tilføjes. Det er min tankegang. Og jeg synes Coutinho er i top 5 af verdens bedste spillere

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Coutinho gave os mange gode stunder, og han er piv hamrende dygtig, som Klopp skal have en stor del af æren for, at han fik udfoldet og dermed også sørgede for, at vi landede så høj en pris for ham.

Jeg synes dog ikke, at jeg har savnet ham, efter han smuttede, da vi har spillet fremragende og vel scoret endnu flere mål. Spillere kommer og går, men klubben består, og der kommer andre fantastiske spillere til Liverpool. Jeg tror, at efter Skotten, Oxen, Golden Boot Salah og VvD, så bliver det Naby Keita :alcohol:

Brugeravatar
Sledgehammer
Indlæg: 5545
Tilmeldt: onsdag, 07. sep, 2011 14:38
Geografisk sted: The Klopp

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Sledgehammer » torsdag, 05. apr, 2018 20:26

Niels K skrev:
Jesper skrev:
texy skrev:
Cynwal skrev:Er der nogen, som savner ham her?
Ja for pokker. Og endnu mere, hvis Salah er skadet.
Jeg gør satme. Vi ville være endnu bedre. Og igen til sommer skal ingen profiler væk, mens flere skal tilføjes. Det er min tankegang. Og jeg synes Coutinho er i top 5 af verdens bedste spillere

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Coutinho gave os mange gode stunder, og han er piv hamrende dygtig, som Klopp skal have en stor del af æren for, at han fik udfoldet og dermed også sørgede for, at vi landede så høj en pris for ham.

Jeg synes dog ikke, at jeg har savnet ham, efter han smuttede, da vi har spillet fremragende og vel scoret endnu flere mål. Spillere kommer og går, men klubben består, og der kommer andre fantastiske spillere til Liverpool. Jeg tror, at efter Skotten, Oxen, Golden Boot Salah og VvD, så bliver det Naby Keita :alcohol:
Jeg synes faktisk at holdet virker stærkere nu end da Cou var her. Æren for det tilskriver jeg VvD, som nærmest ene mand har bragt en helt anden ro til hele holdet, dvs. primært de bageste linier, hvor ikke mindst Karius og Robertson, men også Lovren har nydt godt af den kommende kaptajns ;) tilstedeværelse. Den nyfundne ro bagude har naturligvis forplantet sig længere fremad på banen.

Jeg deltager dog ikke i nogen nedgørelse af Cou, som var vores i særklasse bedste spiller gennem flere år og utallige gange var den der reddede vores røv. Den unødigt lange og ikke særligt kønne saga om hans exit er i min bog lukket.
Senest rettet af Sledgehammer fredag, 06. apr, 2018 08:57, rettet i alt 1 gang.
Anfield Iron

Liverpool Football Klopp

Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11144
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Cynwal » fredag, 06. apr, 2018 08:28

Min "provo udmelding" var så sandelig heller ikke nogen nedgørelse af Coutinho. Men det virker som om, at holdet har haft langt bedre balance, siden han blev solgt. Der var nok en tendens til, at når man havde erobret bolden, søgte man (som boldholder) Coutinho, så han kunne fordele og være kreativ. I dag har den øvrige midtbane været nødt til at steppe up, og påtage sig mere ansvar, hvilket de til fulde har levet op til. Samtidig har konstant spilletid, + øget ansvar? - været et stort plus for Sadio Manés formkurve, og vort opspil har været væsentligt hurtigere, mere direkte og mere fordelt over hele banens bredde. Det er en subjektiv vurdering, uden analyser af heat-maps mm., men Coutinho havde en tendens til at trække spillet ind centralt, i området midt mellem midterlinjen og modstanderens straffesparsfelt. Så baseret på ovenstående, svaner jeg ikke Coutinho, men glæder mig over en fyldt transfer-kitty til sommer.

På den anden side er det selvfølgelig ikke godt for bredden. Skulle det nu vise sig, at Salah er skadet (under alle omstændigheder er jeg sikker på, at han bliver skånet for derbyet, uanset skade eller ej), er det et klart minus at have solgt Coutinho, da han havde været god kvalitet at sætte i stedet for Salah, idet Mané kunne rykkes til højre siden.

Men det store hypotetiske spørgsmål, som aldrig bliver besvaret: Den "nye" direkte spillestil har bragt os i en særdeles favorabel position, hvor vi kan mere end skimte en CL semifinale i nær fremtid, og spørgsmålet er: Havde vi været i samme favorable situation med Coutinho som en integreret del af startopstillingen? Jeg tvivler, og det er denne tvivl, som er årsagen til "provo spørgsmålet".
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

AJJ
Indlæg: 2361
Tilmeldt: torsdag, 23. jan, 2014 15:04

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af AJJ » fredag, 06. apr, 2018 09:44

Gode overvejelser ift. Coutinho - og da helt nærliggende at stille spørgsmålet.

Selvfølgelig spillede Klopp med Coutinho, fordi han er den verdensklasse-spiller, han er. Men der har jo også været en del diskussion om, hvorvidt hans type egentlig passede 100 pct. ind i Klopps måde at spille på (hvor der så blev tilpasset for at give plads til Cou's kvaliteter).

Spændende at se, hvem vi henter til sommer...

Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11144
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Cynwal » fredag, 06. apr, 2018 10:12

Niels K har i en anden tråd linket til artikel, som også gør sig tænker om specielt Manés ændrede spil og opgaver - beskrives som mere involveret i opbygningen og "fremdriften" på midtbanen, som nu foregår i et noget højere tempo. Det var som regel først helt oppe ved modstanderens straffesparksfelt, at Coutinho brugte flænsende førstegangsafleveringer, hvor han på den første 1/4 del af modstanderens banehalvdel mere havde en tendens til at "varme læderet" og drible ind centralt. Det er groft forenklende forklaret, og igen udelukkende subjektivt vurderet uden statistisk empiri. Det vi allermest savner er imø, at der var en spiller i den nuværende trup med Phils evner på dødbolde.

Anyways, her er linket til "Niels K artiklen": https://www.sportskeeda.com/football/ho ... pe-2017-18

Noget helt tredje er så, at Oxen i den grad er vokset siden Coutinho blev solgt, og hans tilstedeværelse skubber yderligere på i det direkte, fremadrettede spil.

Så under forudsætning af, at Salahs lyske holder resten af sæsonen, hælder jeg mod at betragte salget af Coutinho som ren Win-Win hhv. spillestilsmæssigt og pekuniært. Jeg er dog ikke helt uopmærksom på signalværdien omkring LFC's salg af bedste spillere, og det faktum, at foreningen af arrogante, spanske røvhulsklubber samt deres franske satellit har læst, at LFC ikke kan modstå vedholdende pres og spin overfor en stjernespiller og dennes agent.
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Niels K » fredag, 06. apr, 2018 14:50

Fuldstændig enig i dine betragtninger, Cynwal og også en anelse bekymret over det sidste, som skal være en tendens, vi skal have udryddet :evil:

sjampen
Indlæg: 1724
Tilmeldt: fredag, 14. aug, 2009 01:13
Alder: 33

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af sjampen » fredag, 06. apr, 2018 17:21

Jeg gider ikke engang blive provokeret. Det er jo i øvrigt ikke et ukendt fænomen at fans overvurdere og overkritisere egne spillere. Coutinho er en verdensklassespiller der ville forstærke os med lethed, som han ville alle hold i verden på nær et enkelt. Og Barca har købt ham. Havde han ikke været en forræderisk vendekåbe, så tog jeg ham også gerne tilbage, endda til samme pris som han blev solgt for.

Er vi bedre defensivt og i bedre balance uden ham? Ja det er vi måske blevet, men det kan jeg ikke se have noget som helst at gøre med Coutinhos afgang. Det anser jeg langt mere værende en direkte grund af VVDs indtræden i forsvaret, samt at Robertson og Milner, og vel til dels Henderson har løftet deres spil gevaldigt. Men så meget bedre i balance er vi jo heller ikke. City formåede da ofte få isoleret vores backs og komme ned i bagrummet. Heldigvis havde Sané en mareridtskamp og City evne i hvert fald ikke i første halvleg at straffe os af frygt for genpresset. Balance og genpres er jo ofte modsætninger. Og det var endda på trods af at vi med Ox, Milner og Hende vel nærmest stillede den mest løbestærke midtbane i verden. Og i hele 2. halvleg så vi også at vi totalt manglede noget som Coutinho ville kunne have været direkte behjælpelig med, nemlig at holde fast i kuglen.

Palace fik også ram på os, men Benteke viste så hvorfor vi solgte ham. Men igen, Zaha blev der ikke holdt meget styr på. I øvrigt synes jeg ikke vi spillede en specielt godt kamp mod Palace offensivt. Vi havde svært ved at skabe ret mange chancer, på trods af et massivt overtag på bolden og bliver reelt reddet lidt af Salah til sidst. Med Bentekes chancer var det vist heller ikke ret helt fortjent resultat, men det er jo så også forskellen på Benteke og Salah. 18 millioner chancer og ingen mål, 1 chance og det afgørende mål.

Bevares, så pryglede vi Porto, men det skete vel egentlig primært i kontramaskinen, også var vi forfærdelige i returen, men det lader jeg gå med at vi mentalt var videre. Vi knuste et ringe Watford hold, mest på baggrund af Salahs genialiteter. Der savnede vi ikke Coutinho, men nu er det jo så heller ikke længere siden end at folk burde kunne huske at vi også med Coutinho har knust svage modstandere, endda ofte på baggrund af Coutinhos genialiteter. Mod Scum var vi forfærdelige og savnede alt hvad Coutinho bragte. Mod Newcastle var vi vel reelt heller ikke sprudlende og igen var vi overalt på bolden og får sendt 3 skud indenfor rammen.
Jürgen Klopp - Forlad os aldrig!

Besvar