Klopps stop som Manager og hans mulige efterfølger

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11144
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Klopps stop som Manager og hans mulige efterfølger

Indlæg af Cynwal » lørdag, 27. jan, 2024 11:37

Klopps bebudede stop som Manager er så stor en begivenhed, at det skal have sin egne tråd. Det er på højde med da Shankly annoncerede, at han stoppede som Manager, og hvor man dengang lavede en intern forfremmelse af BoB Paisley, så sker det med sikkerhed ikke denne gang, da Pep Lijnders også stopper. Jörg Schmadtke stopper også som Sportschef, men det var forventet på forhånd ville ske, da hans udnævnelse hele tiden har været midlertidig. Det var mere overraskende, at Vitor Matos, som har været det vigtige link mellem Akademiet og 1. holdet, også stopper til sommer. CEO Billy Hogan sagde på pressekonference sammen med Klopp, at Lijnders og Matos skal videre med deres egne manager karrierer, hvilket rummer en snert af at - i hvert fald for Lijnders vedkommende - de er blevet vejet og fundet for lette til at fortsætte i Liverpool ved at blive forfremmet. Klopps loyale assistent Peter Krawiets, som har fulgtes ad med Klopp siden tiden i Mainz, stopper naturligvis også.

Så det er en komplet ny sportslig ledelse, som skal stables på benene, og med tanke på hvordan det gik Manchester United, da Mr. Ferguson stoppede, så kan det give anledning til dårlige nerver og sved på panden. Det er trods alt kun én gang det er lykkedes FSG at besætte managerposten i LIverpool med den helt rigtige mand, men man kan håbe på, at kendskabet til fodbold og netværket er blevet så meget bedre over tid, at man nu ved, hvad det er der skal til.

Der har lynhurtigt vist sig to favoritter til at træde i Klopps sted. Det er nuværende Leverkusen træner og tidligere Liverpool spiller: Xabi Alonso og nuværende Brighton Manager Roberto de Zerbi, som virkelig har udviklet Albions på det fornuftige grundlag som Graham Potter efterlod, da han blev fejlcastet som Chelsea Manager.

Der er allerede skrevet en del indlæg om dette emne, primært i "Nyt om LIverpool"-tråden, men jeg flytter ikke nogen indlæg ud af den sammenhæng de står i der. I er dog selv velkomne til at kopiere jeres indlæg fra dette emne over i denne.

SÅ lad os få gang i en sund debat i denne tråd, om det spændende forår vi går i møde, med erstatning af hele den sportslige ledelse i Klubben. Jeg lægger for med et tweet omhandlende min personlige favorit til jobbet - Xabi Alonso - da han på pressekonference forud for Leverkusens kamp i dag mod Mönchengladbach blev spurt til LIverpool jobbet:
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

TG12
Indlæg: 1592
Tilmeldt: tirsdag, 13. jun, 2017 09:50

Re: Klopps stop som Manager og hans mulige efterfølger

Indlæg af TG12 » lørdag, 27. jan, 2024 11:48

Xabi må være den “åbenlyse” farvorit

De zerbi er dygtig, og i starten af sæsonen havde jeg været helt på. Men synes ikke hans gode momentum har velholdt.

Jeg har også tænkt på Simone Inzaghi, jeg synes Inter gjorde go figur i CL finalen imod City, og har hvis man ser på det faktisk haft en helt fornuftig karriere, hvor han fik Lazio tilbage i CL efter en længere pause, før hans nuværende inter job.

Et wildcard bud kunne være Zidane, da jeg mener truppens “grundlag” er godt nok til en manager der nok er bedst til at overtage et godt hold, fremfor at skulle opbygge et “nyt” hold.

VanDjik4
Indlæg: 306
Tilmeldt: lørdag, 24. nov, 2018 12:36
Geografisk sted: Herning
Alder: 29

Re: Klopps stop som Manager og hans mulige efterfølger

Indlæg af VanDjik4 » lørdag, 27. jan, 2024 13:07

Xabi Alonso favorit til at overtage Liverpool
Den spanske midtbanespiller Xabi Alonso har sat sig i førersædet til at overtage efter Jürgen Klopp og bookmakerne peger på den tidligere Liverpool-spiller som den kommende manager på Anfield.

Xabi Alonso har i øjeblikket succes som træner i Bayer Leverkusen, der topper Bundesligaen og fortsat er ubesejrede i denne sæson.
Bookmakerne favorit; Xabi Alonso @1.73,

Outsiderne er;
De Zerbi @9,5
Zidane @10.
Steven Gerrard (top-3 Største loyale spiller i Liverpool FC) og Thomas Frank (Brentford) tror jeg ikke kan løfte Liverpool videre.

Jeg håber, på De Zerbi som kan løfte det til et højere niveau, også har han imponeret stort med Brighton de sidste 2 år. Kæmpe respekt har han til Klopp;

Link https://www.skysports.com/watch/video/s ... n-brighton
https://www.skysports.com/watch/video/s ... day-social

Det store spørgsmål, hvem der kan og vil afløse Klopps sæde?

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Klopps stop som Manager og hans mulige efterfølger

Indlæg af texy » lørdag, 27. jan, 2024 13:19

Jeg er simpelthen stadig ikke klar til at tænke på, efterfølgere til Klopp. Han er her stadig. Og jeg kan ikke helt tænke tanken om, at han om lidt ikke længere er her, til ende.

Det her tweet er mig.

Kloppite

Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11144
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Re: Klopps stop som Manager og hans mulige efterfølger

Indlæg af Cynwal » lørdag, 27. jan, 2024 15:27

Hvis man ønsker at se mere til Leverkusen, nu hvor Xabi Alonso er et varmt emne, så viser See i dag kl. 18:30
Leverkusens opgør mod Borussia Mönchengladbach direkte:
Billede
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11144
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Re: Klopps stop som Manager og hans mulige efterfølger

Indlæg af Cynwal » lørdag, 27. jan, 2024 15:34

texy skrev:
lørdag, 27. jan, 2024 13:19
Jeg er simpelthen stadig ikke klar til at tænke på, efterfølgere til Klopp. Han er her stadig. Og jeg kan ikke helt tænke tanken om, at han om lidt ikke længere er her, til ende.
Jeg kan mere end følge dig, texy. Har en mærkelig tom fornemmelse, som vel mest af alt minder om, hvis en ungdomskæreste slog op el.lign.
.....men jeg har også lagt mig Klopps ord på sinde, at det handler ikke om ham. Det handler om Klubben og Holdet/Spillerne og resten af sæsonen. "Ingen er større end Klubben" er faktisk det han siger. Men Klopp er det tætteste man kommer på noget, som har været næsten ligeså stort, Så stor har hans karisma og indflydelse været, Vi må bare glæde os over den fantastiske tid, som han har givet os Liverpoolfans, og så bakke op hele vejen hen til målstregen.
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11144
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Re: Klopps stop som Manager og hans mulige efterfølger

Indlæg af Cynwal » lørdag, 27. jan, 2024 15:59

Dette indlæg fik desværre alt for meget relevans nu og her:
sjampen skrev:
torsdag, 11. jan, 2024 14:27
texy skrev:
onsdag, 10. jan, 2024 19:13
Cynwal skrev:
onsdag, 10. jan, 2024 17:57
Der ligger et drøngodt mini-portræt af Xabi Alonso og hans foreløbige bedrifter i Bahyer Leverkusen på BBC.
Video'en er på godt og vel 5 min., og den er ikke geo-blokket, så den skulle kunne ses uden VPN.
Den ligger her:
https://www.bbc.com/sport/av/football/67929121
De interviewede er sikre på, at Alonso om få år er manager i enten Real Madrid, Bayern München eller Liverpool.
Xabi's kontrakt med Leverkusen løber til 2026. Ligesom Klopps gør med os. Hvis vi ikke kan få Klopp til at forlænge igen, så ligner Xabi helt klart bedste bud på en efterfølger, der er god nok, selvom jeg ikke ville være overrasket, hvis Pep Lijnders får chancen.
Problemet er at vi nok kommer til at kæmpe med Real Madrid om Xabi Alonsos signatur såfremt vi ønsker at han bliver Klopps efterfølger. Ancelottis nye kontrakt løber også til sommeren 2026.
Kan stadig anbefale BBC miniprotrættet, som der er linket til
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11144
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Re: Klopps stop som Manager og hans mulige efterfølger

Indlæg af Cynwal » lørdag, 27. jan, 2024 16:14

Kaptajn VVD om Klopps stop:
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

mortenbak
Indlæg: 3037
Tilmeldt: torsdag, 22. mar, 2012 01:43

Re: Klopps stop som Manager og hans mulige efterfølger

Indlæg af mortenbak » lørdag, 27. jan, 2024 19:10

Hvis Xabi Alonso er klog, så starter han med nogle år hos os, inden han prøver kræfter med galehuset i Madrid.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Skumskæg
Indlæg: 63
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 16:43

Re: Klopps stop som Manager og hans mulige efterfølger

Indlæg af Skumskæg » lørdag, 27. jan, 2024 19:31

Flot oplæg Cynwal.

Sjok!
Håber vi får fat i en yngre manager som forsætter i mindst 15 år med i succes. Alonso er et godt bud.

Derudover kan i kun finde mig i sort sørge tøj det næste tid..... Samdtidig med man går og håber på den bedste afsked for Klopp og de vinder alt hvad vi er med i. Så her taler vi følelser som smadre sammen som ikke en trænet psykolog kan rede ud på kort tid.

YNWA

Brugeravatar
JudgeArdaStudge
Indlæg: 7251
Tilmeldt: onsdag, 23. apr, 2008 18:37

Re: Klopps stop som Manager og hans mulige efterfølger

Indlæg af JudgeArdaStudge » lørdag, 27. jan, 2024 19:45

Har det lidt på samme måde, at det føles for tidligt at begynde at tænke udi ny manager, men før eller siden skal man jo indse realiteterne og der er ingen tvivl om, at Liverpools proces med at finde en ny manager begyndte med det samme, at Jürgen meldte sin afsked.

Han er ikke mit førstevalg, men jeg synes, at en manager som Julian Nagelsmann modtager for meget og for unfair kritik. Det er lidt som om, at hans tid i Bayern Munchen og nu Tyskland har decimeret hans flotte bedrifter i Leipzig. For mig var den profil og måde at tilgå spillet han viste i Leipzig nok det tætteste vi kommer på Klopp og evnen til at opfinde spillere og tage dem op på en højere hylde. Han er tilmed stadig ung og mht. Bayern, så mener jeg aldrig, at han skulle være fyret, men Bayern er et galehus og de endte jo også med at fyre dem, der fyrede ham. For mig minder Bayern om den der scene i filmen Moneyball, hvor Brad Pitt som en ung træner prøver at banke sin filosofi igennem til nogle gamle havenisser med ordene "He gets on base". Jeg forestiller mig, at Nagelsmann på samme måde, har forsøgt at få nogle gamle konservative havenisser i Bayern til at forstå hans langsigtede filosofi, men de har villet have gevinst ved kasse et, fordi de tager pokaler og sejre for givet. Det har været en umulig opgave fra dag 1 for en mand, der kun er i 30erne. Det gør vi ikke i Liverpool, vi er en klub, der om nogen giver managers tid til at indføre deres filosofi og det tror jeg vil passe godt til Nagelsmann.

Men igen, han er ikke nødvendigvis mit førstevalg, men han er en, jeg godt kunne se i Liverpool. Og så har han haft for vane at spille meget underholdende fodbold og ikke være bange for at eksperimentere. Så jeg synes, han skal med i puljen af kandidater.

Men mest af alt, synes jeg bare, vi skal holde lukket i et års tid og så er Jürgen klar til at komme tilbage og tage 9 år mere!
"It's not so important what people think when you come in. It's much more important what people think when you leave ."- Jürgen Norbert Klopp

mortenbak
Indlæg: 3037
Tilmeldt: torsdag, 22. mar, 2012 01:43

Klopps stop som Manager og hans mulige efterfølger

Indlæg af mortenbak » lørdag, 27. jan, 2024 20:21

JudgeArdaStudge skrev: Men mest af alt, synes jeg bare, vi skal holde lukket i et års tid og så er Jürgen klar til at komme tilbage og tage 9 år mere!
Den er jeg med Billede

Når City forhåbentligt er straffet og Pep er gået under jorden, med den afsluttende bemærkning. “Jeg vidste intet” , så er vejen banet for Klopps tilbagekomst Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hr. Drejer
Indlæg: 13666
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: Klopps stop som Manager og hans mulige efterfølger

Indlæg af Hr. Drejer » lørdag, 27. jan, 2024 22:25

Xavi stopper i Barca d. 30/6 i år. Jeg håber ikke at FSG har en aftale med ham.
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

TG12
Indlæg: 1592
Tilmeldt: tirsdag, 13. jun, 2017 09:50

Re: Klopps stop som Manager og hans mulige efterfølger

Indlæg af TG12 » søndag, 28. jan, 2024 08:42

mortenbak skrev:
lørdag, 27. jan, 2024 20:21
JudgeArdaStudge skrev: Men mest af alt, synes jeg bare, vi skal holde lukket i et års tid og så er Jürgen klar til at komme tilbage og tage 9 år mere!
Den er jeg med Billede

Når City forhåbentligt er straffet og Pep er gået under jorden, med den afsluttende bemærkning. “Jeg vidste intet” , så er vejen banet for Klopps tilbagekomst Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Men Klopp siger jo netop o det længere interview at, hvis han skulle sige nu om han vil være træner igen er svaret nej, men det kan ændre sig.

Jeg tror Klopps næste rolle er Tysklandstræner. Det er alt andet lige en mindre krævende rolle da der er langt færre kampe, og tyskerne vil elske ham i den rolle.

Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11144
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Re: Klopps stop som Manager og hans mulige efterfølger

Indlæg af Cynwal » søndag, 28. jan, 2024 10:51

Der er en god artikel i The Athletic omhandlende, at Xabi Alonsos spillestil i Leverkusen ikke er et "perfect fit" i forhold til hvordan Klopp spiller. Eks. spiller Alonso typisk med 3 center backs i en 3-4-2-1 eller anden talkombination, og Leverkusen spiller næsten ikke med lange afleveringer. Athletic kræver abonnement, så jeg prøver at kopiere artikeln og illustrationer ind her:

Billede
As a player, Xabi Alonso would have been ideal for Jurgen Klopp’s Liverpool. Just close your eyes, crank up some YouTube highlight beats and picture those trademark long, driven diagonals flying off a right boot so cultured it belonged in the Prado. If he’d had Mohamed Salah or Darwin Nunez running onto the end of those, good night.

As a manager, though? Maybe he’s not such a perfect fit. Before we rush to anoint him Klopp’s natural successor based on a quick glance at the Bundesliga table and fond memories of how good he used to look in red, it’s worth taking a closer look at how Alonso’s current Bayer Leverkusen side actually play.

The main problem for Liverpool, ironically enough, is that Alonso the coach doesn’t believe in long passes. He wants his team to play it short, on the grass and straight up the middle so fast it’ll make your head spin.

Billede

Only a handful of managers have been as ideologically committed to short passing as Alonso at Leverkusen. He’s got less in common with Klopp than with Maurizio Sarri at Napoli (2015-2018) or Roberto De Zerbi at Brighton — good managers and great teams, sure, but not at all like the current Liverpool.

Leverkusen’s build-ups start from a flexible back three that can swing one outside centre-back wide to become a back four when the situation calls for it. In front of them, a pair of defensive midfielders play very narrow at slightly staggered heights, a la De Zerbi’s Brighton, for quick combination play between the lines.

Here’s a characteristic sequence against Bayern Munich in September:
Billede
I artiklen er ovenstående en animation af hvordan Leverkusen med korte afleveringer bruger en "pivot spiller" til at få bolden derhen hvor de vil. Lidt i stil med den måde De Zerbis Brighton spiller på. Ovenstående er det mest sigende "frosne" billede. Selve artiklen ligger her, hvis nogen har abonnement, eller vil lave et prøveabonnement: https://theathletic.com/5231341/2024/01 ... l-manager/

Third-man patterns like these are the basic building block of Leverkusen’s short passing game. By dropping one midfielder below another as he receives, they set up a lay-off to a player facing forward who can play another short pass between the lines with one or two touches, creating a lightning-quick ladder up the middle of the pitch.

Unlike Brighton, who use close combinations in midfield to put Kaoru Mitoma one-v-one on the wing, Leverkusen’s primary playmaker is the central attacking midfielder Florian Wirtz. Short third-man passing in the half-spaces pulls apart the opponent’s lines so Wirtz can turn and dribble straight at the back line while the young Nigerian striker Victor Boniface runs ahead of him to finish the move.

Billede

Leverkusen’s rapid-fire style is as attractive as it is effective — their 1.97 non-penalty expected goals per game in the Bundesliga is up more than 30 per cent since last season. Their perch atop the league more than halfway through the season isn’t a fluke.

But the way Alonso’s side attack is very different from Klopp’s Liverpool, and with good reason. It’s not just about ideology — it’s about the players.

Like all elite modern sides, Liverpool are comfortable building from the back, pushing their defensive line high up the pitch and patiently picking apart compact opponents. Klopp’s secret weapon, though, has been deadly long diagonals from his back four, especially Trent Alexander-Arnold at right-back.

While Leverkusen use their midfielders to force the ball through the centre of the pitch, three of Liverpool’s top progressive passers in the Premier League this season are defenders: Alexander-Arnold and the centre-backs Virgil van Dijk and Ibrahima Konate, all of whom are comfortable spraying long balls to runners on either wing. The fourth is Salah, who’s spent the last couple years receiving wider than he used to and dribbling in from the side of the box to break down defences.

Billede
Billede

Alonso’s style at Leverkusen doesn’t encourage high balls to the wings or wide creators like Salah. Comparing the two sides in the Europa League group stage, where Liverpool weren’t even using their first string half the time, it’s easy to see the difference.
Billede

The genius of Klopp’s Liverpool has been finding ways to back up those killer long balls with a high-octane pressing game. Thanks to all their short passing that keeps players close together, Leverkusen are excellent at counter-pressing to win the ball back in the moments after a turnover — according to The Analyst, they’ve created 36 shots from high turnovers this season, top in the Bundesliga — but they’re much less aggressive against an organised build-up.

Pressing out of a 3-4-3 that looks a little like Chelsea back when Thomas Tuchel was around, Leverkusen allow 13.8 passes per high defensive action (PPDA), a popular pressing metric that puts them seventh in the Bundesliga. Liverpool have a PPDA of 9.2, the fiercest high press in the Premier League.

This season’s Liverpool can be a little chaotic. Backing off the offside trap that caused problems in recent seasons has pulled open space between the lines for opponents that crack the first line of pressure to run free through midfield, making games more end-to-end. Still, doubling down on their old heavy metal identity has been a winning strategy for Klopp.

Playing like Leverkusen would change all that. If Alonso cut-and-pasted his current game model onto Liverpool, the high press would drop off into more of a Man City-style mid-block. In possession, the creative players at the back would have less freedom to pick out runners over the top and Salah might have to abandon his wing to create between the lines. Even Alisson would see his role diminished in a back-three system that discourages the goalkeeper from venturing out of his box to join the build-up as a keeper-back.

All of this could work, and it’s certainly done wonders for Leverkusen. But a manager’s first job is to fit the team’s tactics to the strengths of the squad, which is part of why it’s very hard to predict whether coaching success will carry over to the next job. Alonso doesn’t have a long enough managerial record to suggest how he might handle the transition.

Then again, this is the same guy who used to drop 50-yard diagonals within a shoelace-width margin of error and who might soon be the first manager in over a decade to dethrone Bayern Munich. When has he ever missed?

Kommentar: Jeg prøvede at se Leverkusens kamp mod Gladbach i går, men jeg tabte ganske enkelt interessen, da det ofte var en gang dødkedelig boldtrilleri. Så det gav mig en snert af "...måske er Alonso ikke den rigtige mand?"
Men hvem skal det så være? Måske Ange Postecoglou fra Spurs?

Alonsos spillestil med korte bolde på pivot-spillere, praktiseres også af De Zerbi, som forklaret i denne video:
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

Besvar