Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » fredag, 12. jul, 2013 16:48

@ Fribytter:

Takker.

Mit indlæg skulle ikke forstås således, at jeg mener, at Rodgers har været ufejlbarlig, for jeg kan mere eller mindre give dig ret i nogle af eller alle dine kritikpunkter, men havde han kørt en fejlfri sæson igennem med alle de udfordringer, han har haft, så var han jo overmenneskelig.

Ny spillestil, salg af spillere hvor der pinedød skal rammes rigtigt med nye spillere ift. løn, alder, indstilling osv., så har han skulle vænne sig til mediestormen i en storklub med vores stjernespiller i centrum over flere gange, som varede hele sæsonen og stadig kører. Nyt staff, hvor scoutsne tilsyneladende først er implementeret til dette vindue, han skulle hele vejen rundt om klubben, sættes ind i historien mv, og så tog han over efter en legende.

Dvs. døgnet kan umuligt have haft timer nok, hvis alt skulle køre som et schweizisk klokkeværk.

Udover ovennævnte så er der naturligvis truppen, som var pænt smal og en del udfordringer ift. en bærende spiller som Reina, der ikke spiller op til sit bedste. Coates som virker som slow motion, når jeg ser ham, og en spiller som Skrtel, som åbenbart ikke kunne finde melodien i Rodgers spilkoncept, hvilket bragte en godt nok over evne spillende Carra på banen, men det efterlod ikke et rock-solid trekløver (Reina-Agger-Carra) uden ordentlige indskiftningsmuligheder.

Når så den eneste defensive midtbanespiller sled med at genfinde topformen (meget naturligt, og ja en fejl ikke at have udset sig et alternativ) i Lucas, så skulle defensiven lide, så her er virkelig et område, der kan forbedres markant, og det er fint med øget konkurrence til Reina, Touré er super, og så mangler vi endnu en central forsvarer og gerne et alternativ til Lucas.

A pro pos alternativ til Lucas, så hængte Rodgers vel noget af sine forhåbninger der til Allen, som desværre faldt helt igennem efter en udmærket start. Ham kan vi forhåbentlig få mere glæde af denne sæson, men det bliver nok ikke som def. midt.

Downing og Enrique fik han op efter mindre gode perioder til disse 2, mens det gik den anden vej for Johnson og Sterling, hvor sidst nævnte nok fik al den spilletid mere af nød end lyst. Nu er der langt mere bredde ift. de offensive pladser, selvom jeg håber på kampe til Sterling.

Grunden til at jeg er optimistisk er fordi, Rodgers nu må have fundet sig til rette ift. den første del omkring klub og trup, mens jeg har en forhåbning om, at alle spillere er i topform fra sæsonstart, at vi får mere bredde/øget konkurrence, så alle holder sig helt oppe i hele sæsonen, og at vi bygger videre på det spil vi ofte så, efter Coutinho og Sturridge kom til.

Aly Cissokho - Aderweireld/Sakho - Def. midt - Eriksen/Bernard
Senest rettet af Niels K lørdag, 13. jul, 2013 08:19, rettet i alt 2 gange.

elpistolero7
Indlæg: 177
Tilmeldt: fredag, 04. nov, 2011 18:24
Alder: 31

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af elpistolero7 » fredag, 12. jul, 2013 17:13

Niels K skrev: Aderweireld/Sakho - Wanyama - Eriksen/Bernar. Helst en venstre back også, så er jeg en glad mand ;)
Bare til din oplysning, så er Wanyama skiftet til Southhampton FC :)
http://www.saintsfc.co.uk/news/article/ ... 09448.aspx

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » lørdag, 13. jul, 2013 08:13

elpistolero7 skrev:
Niels K skrev: Aderweireld/Sakho - Wanyama - Eriksen/Bernar. Helst en venstre back også, så er jeg en glad mand ;)
Bare til din oplysning, så er Wanyama skiftet til Southhampton FC :)
http://www.saintsfc.co.uk/news/article/ ... 09448.aspx
ØV, der må findes en anden derude af den mere fysiske type ift. Lucas, som gerne vil spille for os.

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » søndag, 14. jul, 2013 17:40

@ Niels K

Jeg forstår sådan set godt din optimisme, og meget af det, jeg har kritiseret Rodgers for, er der jo efterfølgende også forsøgt rettet op på - både på den korte og den lange bane. Man kan selvfølgelig stadig frygte, at Rodgers har en masse fejl at begå for at blive klogere, og at den læringsproces fortsat vil gå ud over resultaterne, men omvendt skal Rodgers vel også begå fejlene, inden han kritiseres. Jeg er sådan set også optimistisk.

Schneiderlin og McCarthy ville være mine bud på gode reserver for Lucas, der samtidig også kan spille ved siden af en defensiv midt, men med Allen og Henderson i truppen, virker det lidt som et overkill. Derfor var løsningen med et ungt forsvarstalent, der også kunne spille den defensive midt imø. mere oplagt, men nu må vi se.

Cissokho, Bertrand, Alderweireld og Eriksen virker overordnet set som nogenlunde solide emner. Ikke spillere som for alvor gør, at jeg skruer forventningerne i vejret, men bestemt heller ikke spillere, som jeg ville være decideret skuffet over at se i klubben. Bernard, som jeg ikke har set andet til, end i et par indhop for det brasilianske landshold, er dog bedømt på den rygtede prislap og hypen den type spiller, som ville kunne accelerere offensiven - måske ikke i sin første sæson i klubben, men med tiden. Der skal som minimum hentes en af den slags spillere, før jeg begynder at tro, at LFC kan blande sig i kampen om fjerdepladsen. Pt. forventer jeg sådan set kun, at LFC går forbi EFC i tabellen og lukker lidt af hullet op til Spurs og Arsenal.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » tirsdag, 16. jul, 2013 07:56

Fribytter skrev:@ Niels K

Jeg forstår sådan set godt din optimisme, og meget af det, jeg har kritiseret Rodgers for, er der jo efterfølgende også forsøgt rettet op på - både på den korte og den lange bane. Man kan selvfølgelig stadig frygte, at Rodgers har en masse fejl at begå for at blive klogere, og at den læringsproces fortsat vil gå ud over resultaterne, men omvendt skal Rodgers vel også begå fejlene, inden han kritiseres. Jeg er sådan set også optimistisk.

Schneiderlin og McCarthy ville være mine bud på gode reserver for Lucas, der samtidig også kan spille ved siden af en defensiv midt, men med Allen og Henderson i truppen, virker det lidt som et overkill. Derfor var løsningen med et ungt forsvarstalent, der også kunne spille den defensive midt imø. mere oplagt, men nu må vi se.

Cissokho, Bertrand, Alderweireld og Eriksen virker overordnet set som nogenlunde solide emner. Ikke spillere som for alvor gør, at jeg skruer forventningerne i vejret, men bestemt heller ikke spillere, som jeg ville være decideret skuffet over at se i klubben. Bernard, som jeg ikke har set andet til, end i et par indhop for det brasilianske landshold, er dog bedømt på den rygtede prislap og hypen den type spiller, som ville kunne accelerere offensiven - måske ikke i sin første sæson i klubben, men med tiden. Der skal som minimum hentes en af den slags spillere, før jeg begynder at tro, at LFC kan blande sig i kampen om fjerdepladsen. Pt. forventer jeg sådan set kun, at LFC går forbi EFC i tabellen og lukker lidt af hullet op til Spurs og Arsenal.
Jeg ser også gerne et ungt, stort talent som alternativ til Lucas, og så er jeg lidt af den overbevisning, at vi faktsik kan stille med en konkurrencedygtig start 11, og at Cissokho, Bertrand, Alderweireld og Eriksen mere vil sørge for konkurrence, give os flere valgmuligheder og fjerne såbarheden ifm. skader, så vi altid holder højest mulige niveau.

Måske skal vi kigge til januar eller næste sommers vindue, før vi kan gå ind og smide kassen efter 1 eller 2 spillere, der virkelig rykker, for der skal meget til at forbedre vores start 11 i min verden.

Cou --- Sturridge - Suarez
----------- Hendo -----------
------ Lucas --- Stevie -----
Enrique - Agger - Kolo - GJ

Hvis vi forudsætter, at alle er i fulde omdrejninger dvs. Lucas er tilbage, så er det kun på Hendo-pladsen, at der virkelig er forbedringspotentiale og måske venstre back, og vi skal jo have en central forsvarer mere.
Hendo vil jeg gerne satse på for fremtiden, så måske er det fint med Eriksen, hvor der er kampe til begge.

Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jesper » søndag, 28. jul, 2013 09:24

Man må formode at Rodgers efter et år ved magten hos os, efterhånden kender sin trup så godt at man nu skal se et rendyrket Rodgers-hold.

Og hvad kan man så forvente?

Jeg synes at ane 3 tendenser:

Når vi på papiret er favoritter, spiller vi typisk 4-2-3-1. På udebane er backerne lidt mere tilbagetrukket end på hjemmebane, hvor de fungerer som wingbacks.
Det system har den fordel, at der kommer et godt flow i angrebsspillet, da der ofte opstår overtalssituationer. Downing falder imø igennem i det her system, da det ofte er intuitive løsninger, der er i højsædet.
Ulempen er helt klart at de to fløjangribere defensivt skal hjælpe backerne-det er Suarez eks
håbløs til.

Det system der imø har fungeret bedst er det lidt mere defensivt orienterede system, 4-3-3, hvor vi typisk har benyttet Hendersson som den ekstra midtbanespiller. Det giver en løbestærk midtbane, hvor de forreste har lidt færre løb langt tilbage i banen.
Ulempen er at vi ofte mangler en spiller i feltet, hvis vores midtbanespiller ikke tager de lange dybdeløb.

Jeg tror fortsat at Rodgers vil afvekslende mellem de to ovenstående formationer, hvilket leder mig til 3. tendens.

I starten syntes jeg at Rodgers var uhyre fokuseret på systemer, boldbesiddelse og spilmønstre. Det er muligt at han stadigvæk er det, men sidste del af sæsonen så vi en langt mere pragmatisk tilgang til spillet og det klædte os. Pludselig "måtte" Gerrard og Agger slå den lange bold i det dybe rum og Coutinho var eminent i kontraspillet. Den tendens til at kunne spille direkte samtidig med at man gerne vil være i boldbesiddelse må gerne fortsætte.

Hvilke tendenser har I "set" i sidste sæson og hvilke så I gerne vi blev bedre til?

Jeg har med vilje udeladt diskussion omkring standardsituationer, for den er vist allerede blevet endevendt.
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 49

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » søndag, 28. jul, 2013 09:42

Jesper skrev:Man må formode at Rodgers efter et år ved magten hos os, efterhånden kender sin trup så godt at man nu skal se et rendyrket Rodgers-hold.

Og hvad kan man så forvente?

Jeg synes at ane 3 tendenser:

Når vi på papiret er favoritter, spiller vi typisk 4-2-3-1. På udebane er backerne lidt mere tilbagetrukket end på hjemmebane, hvor de fungerer som wingbacks.
Det system har den fordel, at der kommer et godt flow i angrebsspillet, da der ofte opstår overtalssituationer. Downing falder imø igennem i det her system, da det ofte er intuitive løsninger, der er i højsædet.
Ulempen er helt klart at de to fløjangribere defensivt skal hjælpe backerne-det er Suarez eks
håbløs til.

Det system der imø har fungeret bedst er det lidt mere defensivt orienterede system, 4-3-3, hvor vi typisk har benyttet Hendersson som den ekstra midtbanespiller. Det giver en løbestærk midtbane, hvor de forreste har lidt færre løb langt tilbage i banen.
Ulempen er at vi ofte mangler en spiller i feltet, hvis vores midtbanespiller ikke tager de lange dybdeløb.

Jeg tror fortsat at Rodgers vil afvekslende mellem de to ovenstående formationer, hvilket leder mig til 3. tendens.

I starten syntes jeg at Rodgers var uhyre fokuseret på systemer, boldbesiddelse og spilmønstre. Det er muligt at han stadigvæk er det, men sidste del af sæsonen så vi en langt mere pragmatisk tilgang til spillet og det klædte os. Pludselig "måtte" Gerrard og Agger slå den lange bold i det dybe rum og Coutinho var eminent i kontraspillet. Den tendens til at kunne spille direkte samtidig med at man gerne vil være i boldbesiddelse må gerne fortsætte.

Hvilke tendenser har I "set" i sidste sæson og hvilke så I gerne vi blev bedre til?

Jeg har med vilje udeladt diskussion omkring standardsituationer, for den er vist allerede blevet endevendt.
Jeg er enig i, at Rodgers som udgangspunkt nok tænker på 4-2-3-1 (som Rafa brugte) som den formation LFC skal spille i. Men som EPL Index også var inde på i nedenstående artikel, så ser det for mig ud som om, at han ofte benytter og vil komme til at benytte en formation som 4-2-2-2 (som Kenny også benyttede) med offensive backs til at give bredde. Meget tyder i hvert fald for mig på, at han vil spille med to angribere. Optimalt Sturridge og Suarez.

http://www.eplindex.com/29580/formation ... dgers.html
Kloppite

Brugeravatar
AndreasN
Indlæg: 6494
Tilmeldt: torsdag, 21. jan, 2010 15:08
Geografisk sted: Valby
Alder: 30

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af AndreasN » mandag, 12. aug, 2013 10:58

http://www.liverpoolfc.com/news/latest- ... d-on-deals
Rodgers skrev:Expanding on his plans for Coutinho, Rodgers continued: "No question, Coutinho's best position is the No.10.

"And once we get the right kind of quality to put on the sides, he will play in that central role. That is where he affects the game best.

"At the moment, he has the licence to jump in and come inside - joining in and making passes, and we accommodate defensively when he does that.

"But there is no doubt, his best position is in the middle"
Rodgers har tænkt sig, at Coutinho skal spille 10'eren, hvilket forklarer, hvorfor vi jagter en mand til venstre side - ydermere synes jeg, at det ligger op til, at han forventer, at enten Suarez eller Aspas skal tage sig af højrekanten. Mht. Suarez er det selvfølgelig alt efter, hvordan hans situation udvikler sig, men ellers virker det logisk, at man ikke kigger efter en erstatning til Downing, hvis det er meningen, at det er de to, der er tiltænkt pladsen. Endvidere har vi også Ibe og Sterling, der kan tage sig af pladsen.
Liverpool Football Klopp

Brugeravatar
DaBonks
Indlæg: 4241
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 14:34
Geografisk sted: Århus
Alder: 33

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af DaBonks » mandag, 12. aug, 2013 11:12

Dvs. vores trup ser således ud:

------------------Mignolet--------------
------------------(Jones)---------------
Johnson---Toure----Agger----Enrique
(Kelly)---(Skrtel)-(Wisdom)-(Siqueira)
-----------Lucas----Gerrard-----------
----------(Allen)--(Henderson)-------
--Aspas-------Coutinho---------???????
(Suarez)------(Alberto)-----(Sterling/Ibe)
----------------Sturridge----------------
---------(Borini/Aspas/Suarez)---------

Derudover navne som McLaughlin, Coates og en længere række ungdomsspillere, der venter i skyggen.
Kan vi få en dygtig nok venstre kant ind, så synes jeg ikke længere det ser så skidt ud.

Der går nogle teorier omkring at vi ikke kan købe Papa fordi han stadig er skadet, og at vi vender tilbage i januar for at købe ham. Det betyder at der til den tid sker et bytte af Skrtel og ham ift. ovenstående, hvilket forstærker truppen gevaldigt, hvis han altså kan holde sig skadesfri.
Billede

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » søndag, 18. aug, 2013 17:42

Meget god analyse efter Stoke kampen:

http://www.footyplace.com/features/tact ... 0818262719

Brugeravatar
YNWA!
Indlæg: 3889
Tilmeldt: tirsdag, 29. nov, 2011 22:03
Alder: 27

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af YNWA! » lørdag, 31. aug, 2013 18:24

Been reading a few articles and comments saying that Liverpool might switch to a 3-5-2 formation with Sakho in. Something that would look like -

-------------------Mignolet---------------------
-------Toure--------Sakho---------Agger-----
Johnson-----Gerrard-------Lucas-----Enrique
-------------------Coutinho---------------------
----------Suarez------------Sturridge---------

For me, it makes sense to play this way if we don't have proper wingers, which at the moment, we are lacking. Sterling and Ibe still too young and have a long way to go.
Also, it means Suarez and Sturridge both play in their preferred roles as well as Coutinho.

Noget jeg fandt på facebook, for mig giver det faktisk rigtig rigtig god mening nu når vi ingen wingers har. Hvad siger i?

Edit : Når Suarez selvfølgelig er tilbage.
You cannot have an impartial Football Association when members of that board are also executives at Manchester United football club! - Rafael Benitez.

Hazebaze
Indlæg: 81
Tilmeldt: torsdag, 28. jul, 2011 11:45

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hazebaze » søndag, 01. sep, 2013 01:08

YNWA! skrev:Been reading a few articles and comments saying that Liverpool might switch to a 3-5-2 formation with Sakho in. Something that would look like -

-------------------Mignolet---------------------
-------Toure--------Sakho---------Agger-----
Johnson-----Gerrard-------Lucas-----Enrique
-------------------Coutinho---------------------
----------Suarez------------Sturridge---------

For me, it makes sense to play this way if we don't have proper wingers, which at the moment, we are lacking. Sterling and Ibe still too young and have a long way to go.
Also, it means Suarez and Sturridge both play in their preferred roles as well as Coutinho.

Noget jeg fandt på facebook, for mig giver det faktisk rigtig rigtig god mening nu når vi ingen wingers har. Hvad siger i?

Edit : Når Suarez selvfølgelig er tilbage.
Det synes jeg giver god mening. Men lejemålet med Moses, bliver mindre forståeligt i så fald. Det må være til to opstillinger. Jeg må indrømme, at det her er en god måde at gå frem på. Enrique er skræddersyet til at spille wingback og med to så bevægelige angribere er der nok tyngde fremad. Hvis man følger Juventus, kan man se det virker. Dét, jeg kan blive lidt bange for er, at Lucas OG Gerrard er for stationære. Gerrard skal i hvert fald tage flere af de løb, som vi kender fra hans tidligere år. Ellers vil jeg mene, det er oplagt at begynde at køre Henderson ind her og give nogle kampe til Allen på Lucas position. Det skal bare helst ikke gå udover udviklingen af vores to unge wings, hvilket denne risikoen er ved denne opstilling. Kan Sterling evt. spille højre wingback?

Brugeravatar
YNWA!
Indlæg: 3889
Tilmeldt: tirsdag, 29. nov, 2011 22:03
Alder: 27

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af YNWA! » søndag, 01. sep, 2013 11:54

Hazebaze skrev:
YNWA! skrev:Been reading a few articles and comments saying that Liverpool might switch to a 3-5-2 formation with Sakho in. Something that would look like -

-------------------Mignolet---------------------
-------Toure--------Sakho---------Agger-----
Johnson-----Gerrard-------Lucas-----Enrique
-------------------Coutinho---------------------
----------Suarez------------Sturridge---------

For me, it makes sense to play this way if we don't have proper wingers, which at the moment, we are lacking. Sterling and Ibe still too young and have a long way to go.
Also, it means Suarez and Sturridge both play in their preferred roles as well as Coutinho.

Noget jeg fandt på facebook, for mig giver det faktisk rigtig rigtig god mening nu når vi ingen wingers har. Hvad siger i?

Edit : Når Suarez selvfølgelig er tilbage.
Det synes jeg giver god mening. Men lejemålet med Moses, bliver mindre forståeligt i så fald. Det må være til to opstillinger. Jeg må indrømme, at det her er en god måde at gå frem på. Enrique er skræddersyet til at spille wingback og med to så bevægelige angribere er der nok tyngde fremad. Hvis man følger Juventus, kan man se det virker. Dét, jeg kan blive lidt bange for er, at Lucas OG Gerrard er for stationære. Gerrard skal i hvert fald tage flere af de løb, som vi kender fra hans tidligere år. Ellers vil jeg mene, det er oplagt at begynde at køre Henderson ind her og give nogle kampe til Allen på Lucas position. Det skal bare helst ikke gå udover udviklingen af vores to unge wings, hvilket denne risikoen er ved denne opstilling. Kan Sterling evt. spille højre wingback?

Gjorde han ikke det mod Notts County? Mente han spillede på højreback ihvertfald. Det er selvfølgelig ikke optimalt men det kan nok godt lade sig gøre. Det er jo heller ikke hver kamp at Sterling kommer til at starte inde, så kan man jo starte med at bruge 3-5-2 også gå over til en opstilling der hedder 4-2-3-1 som vi kører med lige pt.
You cannot have an impartial Football Association when members of that board are also executives at Manchester United football club! - Rafael Benitez.

Brugeravatar
AndreasN
Indlæg: 6494
Tilmeldt: torsdag, 21. jan, 2010 15:08
Geografisk sted: Valby
Alder: 30

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af AndreasN » tirsdag, 03. sep, 2013 14:10

https://pbs.twimg.com/media/BTO27jsCYAA6tQr.jpg:large

Billedet er for stort til at blive smidt ind, men det viser meget godt, hvor mange taktiske muligheder vi nu har med denne bredde trup. Og man kunne endda sagtens komme på flere bud på startopstillinger.

Jeg er ualmindeligt spændt på, hvordan Rodgers har tænkt sig at stille op. Det eneste jeg absolut ikke håber er, at han gør alvor af at spille Sakho på backen.
Liverpool Football Klopp

Brugeravatar
Surf
Indlæg: 6340
Tilmeldt: fredag, 31. dec, 2010 12:47
Geografisk sted: København
Alder: 33

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Surf » tirsdag, 03. sep, 2013 23:48

Der er en del på twitter*, der melder at BR har sagt til The Guardian at Suarez skal spille på kanten når han kommer tilbage fra karantæne. Planen er vel så at bruge Sturridge som angriber, Coutinho i midten og Moses i venstre siden. Det er selvfølgelig ikke et fast koncept, men det bliver da spændende at se Suarez spille fast som højre wing. Synes det lyder fornuftigt nok, han kan jo sagtens agere kreatør, og Sturridge er en mere naturlig afslutter og angriber i det hele taget end Suarez.

*F.eks.:
MrBoywunder ‏@MrBoywunder 10m
Brendan Rodgers, has decided Luis Suárez will operate out wide when he returns from a 10-match ban. (Guardian)
"Anybody who plays for me should be a bad loser."

Besvar