Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Redmaniac
Indlæg: 961
Tilmeldt: mandag, 23. jul, 2007 17:58
Geografisk sted: Waterloo - Canada

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Redmaniac » onsdag, 25. sep, 2013 23:36

AndreasN skrev:Grundlæggende synes jeg egentligt, at vi ligger fine hjørnespark i dag. Problemet er for mig at se, at der ikke er overensstemmelse mellem løbene fra vores spillere, og manden, der sparker hjørnesparket. Det ligner groft sagt, at vi blot stiller os i feltet og så løbe alle lidt rundt med lukkede øjne og håber på, at bolden lander hos dem.

Jeg synes, at det har været et generelt problem under Rodgers, at vores hjørnespark har været komplet ufarlige og usammenhængende. Det ser ikke ud som om, at vi har nogen aftaler på plads overhovedet. Hvis tilfældet er, at Rodgers prioriterer andre taktiske overvejelser, så er jeg stor tilhænger af at sparke hjørnespark så tæt under mål som muligt, køre to-tre mand helt ind på stregen og have to-tre mand, der kommer stormende. Ligger hjørnesparket, hvor det skal, så bliver det farligt hver gang.
Jeg synes igen i dag, at de er sparket dårligt - De er enten ikke høje nok, eller så sejler de langt forbi bagerste stolpe.

De "smarte" hjørnesparks-kombinationer var også idéløse.

Havde kun været tilladt at score fra dødbolde, så var vi rykket ned i sidste sæson samt ligget på en sidsteplads i Championship.

steffanp
Indlæg: 127
Tilmeldt: tirsdag, 20. aug, 2013 12:34
Geografisk sted: Frederikshavn
Alder: 34

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af steffanp » onsdag, 25. sep, 2013 23:40

Redmaniac skrev:Ligemeget hvilken position vi køber ind til næste gang, så er kravet altså at vedkommende kan sparke hjørnespark.

Gud fader bevares jeg har da aldrig set noget så ufarligt - jeg er begyndt at bruge vores hjørnespark til lige at tjekke, hvordan det står til i de andre kampe via. mobilen.

Jeg begriber ikke, at man ikke kan være farligere, når man har personer som Skrtel, Sakho, og Toure i startopstillingen.

Vi er endda lige dårlige på defensive og offensive hjørnespark.

Og hvad sker der med de håbløse kombinationer? Når vi har så hovedstødsstærke spillere på banen, så skal den da bare ind i panden på dem HVER gang.
Lige mine ord, taget ud fra min bog! vi have en udenfor feltet til og samle bolden op og give den et riv, hvis vi taber duellen i hovedstødet!

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » onsdag, 25. sep, 2013 23:46

Sparker Coutinho ikke et meget godt hjørnespark?

@ BananSmoothie

Jeg vil da ikke sige nej til den slags spillere, men det er imø. en smule letkøbt at finde noget, som Gerrard og Lucas ikke kan og så ophøje det til et kæmpe problem. Gerrard har været virkelig god i opspillet - altså sådan Alonso-god. Han har altid haft lidt tendenser til at blive desperat, hvis ikke det går så godt, men han styrer sig mere i den tilbagetrukne rolle. Men i kampe som den imod Southampton, hvor det var helt forfærdeligt, holdt han ikke frustrationerne indenbords. Gerrard er ikke ligeså god defensivt som en spiller som Alonso, men han har så et lidt bedre blik for den dybe chanceskabende pasning samtidig med, at hans sideskift er sublime. Lucas byder ind med en masse tacklinger og erobringer, og han er bedre med bolden end de rene opryddere. Ikke at hans pasningsspil er på højde med Busquets' - afleveringerne er ikke ligeså følte og lette at arbejde videre med - men han finder ofte de rette spillere i de rette rum mellem modstanderens kæder.

Du har ret i, at i kampen imod Southampton manglede LFC en spiller, der kunne tage bolden til sig og vende med den, men normalt gør Coutinho den slags, og Suarez kan også gøre det. Det, som mange er utilfredse med i forhold til Lucas/Gerrard er, at det er en lidt tung konstellation. Begge forstår at følge op på et godt pres og sætte sig igennem i tacklingerne, men hvis ikke presset fungerer optimalt foran dem, er de lidt lette at aflevere forbi. Det kan jeg kun forestille mig blive værre med en væver type som Gündogan. Ikke at de er på samme niveau, men Aquilani og Sahin haltede meget efter i presspillet.

Det er jo ikke et problem at offensive spillere søger ned i banen for at modtage bolden. Det er meget normalt. Ja, hele kulten omkring den falske nier udspringer jo af, at den forreste spiller søger tilbage i banen. Faktisk forklarede Rodgers i sidste sæson, hvordan han så det som en mulighed at spille over et højt pres, hvis man fik lokket spillerne langt nok frem på banen. I den forbindelse kaldte han målmanden for den 11. markspiller, hvilket Mignolet imidlertid ikke er. Pointen er dog stadig brugbar, da de resterende spillere ikke bare kan følge med i et højt pres uden at løbe en stor risiko. Hvis forsvaret skubber vildt meget frem, er der plads til hurtige spillere i dybden. Hvis forsvaret holder lidt igen, er det muligt at spille over presset med en mellemlang aflevering, og hvis man har hurtige og tekniske spillere i det område, kan spillet hurtigt vendes. Rodgers har indtil nu ikke nævnt noget om, at midtbanen bare skal glide af på presset. jeg tror ikke, at det er en taktik, han stræber efter.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

Brugeravatar
Aquilani4
Indlæg: 782
Tilmeldt: torsdag, 01. apr, 2010 21:39

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Aquilani4 » torsdag, 26. sep, 2013 09:20

Er ved at miste tålmodigheden med Rodgers.

Hans statistik mod ManU er ret elendig. Savner King Kenny.
Hent Shelvey tilbage!

Brugeravatar
ThunderZtorm
Indlæg: 3934
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 16:40
Geografisk sted: Haderslev
Alder: 45
Kontakt:

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af ThunderZtorm » torsdag, 26. sep, 2013 09:25

Aquilani4 skrev:Er ved at miste tålmodigheden med Rodgers.

Hans statistik mod ManU er ret elendig. Savner King Kenny.
Håber du mener den King Kenny der var i slut-80'erne, og ikke ham der var der i 1½ år her for nylig..

Det er jo generelt hilarious at vi efter den bedste sæsonstart NOGENSINDE i PL stadig har folk der tuder og snakker om gamle dage. Som om folk STADIGVÆK ikke har fattet at vi er langt fra færdige med en gigantisk oprydning.

Tag dig nu sammen og se ting i et lidt større perspektiv end bare seneste kamp.

Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jesper » torsdag, 26. sep, 2013 10:12

http://www.soccerfitness.com/technical- ... 5-2-system

Jeg synes at ovenstående rimeligt godt beskriver, hvad det var vi forsøgte på igår. Systemet er hovedsageligt en 70er opfindelse, som igen har taget sit udgangspunkt i 60ernes systemer, som var endnu mere offensive. Systemet kan betragtes som et uhyre offensivt system, hvis wingbackerne agerer langt fremme på banen, omvendt kan det hurtigt få karakter af en meget defensiv formation, hvor noget af det tætteste man kan eksemplificere det med i nyere tid er de tidligere græske europamestre.

Systemet blev faktisk også ret anvendt i Danmark og endda ret sent i fodboldhistorien, selvom det primært har en tysk oprindelse, men det skyldes ikke overraksende at vi havde mange legionærer i det tyske samt selvfølgelig Sepp. Man kan argumentere for, at vores europamestre spillede en afart af systemet.

Hvis man skal sammenligne det oprindelige system med vores hold igår, så spillede vi ikke med en sweeper/libero, og det er nok stærkt tvivlsomt om den funktion nogensinde kommer på mode igen, da den er temmeligt risikobetonet. Liberofunktionen er rykket længere frem, typisk er det for nogle holds vedkommende, eks. Juventus', 6eren, der skal have det offensive overblik og skabe overtal og kunne penetrere linjerne i modstandernes forsvar via afleveringer eller ved at glide af på modstanderne.

Der er ingen tvivl om, at de to wingbacker skal være af en helt særlig støbning rent fysisk, hvis det her system skal have succes, og det mener jeg faktisk vi har i Johnson/Kelly og også Henderson, samt på den anden side i Enrique og Cissoko.
Dernæst skal den offensive midt tage et enormt ansvar, da det hovedsageligt her det kreative skal komme fra og ikke fra 3 positioner som man ser i en 4-2-3-1. Moses løftede ikke den opgave igår, men Coutinho ville utvilsomt kunne det.

Derudover skal de to centrale midtbane spiller kunne vende spillet hurtigt, for i det her system satser man ikke nødvendigvis på at have mest boldbesiddelse, men derimod på hurtige omstillinger og det kræver gode sukkermadder. Meget afhænger af Gerrard, der desværre virker en postgang for langsom i tanke og handling pt. Henderson og egentlig også Allen kunne komme i spil som vikar for kaptajnen, når han skal have pauser.

Slutteligt er vi i det system utroligt afhængige af Agger, da det kræver minimum en meget spillende stopper, og her ser jeg kun Agger (til dels Toure) som havde de helt rette kompetencer.

Alt i alt syntes jeg det er et spændende system og det absolut bedste er, at man spiller med to centrale angribere, hvilket mange, mange klubber imø forsømmer. Jeg tror det i mange kampe kunne være vejen frem, i hvert fald ind til at vi får nogle typer og en større bredde med et tilstrækkeligt højt niveau, så vi kan være mere boldbesiddende og dominerende.
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Hr. Drejer
Indlæg: 13752
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hr. Drejer » torsdag, 26. sep, 2013 10:51

Vi spillede en god kamp mod Man U. Derom ingen tvivl. Jeg vil henlede opmærksomheden på vores formation mod Man U. Vi spillede 3-5-2, og den fungerede fint. Er det opstillingen vi skal bruge, når Coutinho ikke er med. Vi stillede op med Hendo og Enrique som wingbacker.

............Mignolet
......Kolo....Skrtel.....Sakho...
............Lucas............
Hendo......................Enrique
.........Gerrard....Moses........
.....Suarez......Sturridge......

Vores spil mod Soton og mod Man U var som nat og dag. Vi spillede dissederet ringe i lørdags, mens vi spillede en rigtig god omgang fodbold i går. Vi formåede at ligge pres på Man U, mens vi slet ikke var i stand til at ligge pres på Soton.

Er 3-5-2 formationen den vi skal spille, når Coutinho ikke er med?
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

Redmaniac
Indlæg: 961
Tilmeldt: mandag, 23. jul, 2007 17:58
Geografisk sted: Waterloo - Canada

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Redmaniac » torsdag, 26. sep, 2013 11:11

Hr. Drejer skrev:Vi spillede en god kamp mod Man U. Derom ingen tvivl. Jeg vil henlede opmærksomheden på vores formation mod Man U. Vi spillede 3-5-2, og den fungerede fint. Er det opstillingen vi skal bruge, når Coutinho ikke er med. Vi stillede op med Hendo og Enrique som wingbacker.

............Mignolet
......Kolo....Skrtel.....Sakho...
............Lucas............
Hendo......................Enrique
.........Gerrard....Moses........
.....Suarez......Sturridge......

Vores spil mod Soton og mod Man U var som nat og dag. Vi spillede dissederet ringe i lørdags, mens vi spillede en rigtig god omgang fodbold i går. Vi formåede at ligge pres på Man U, mens vi slet ikke var i stand til at ligge pres på Soton.

Er 3-5-2 formationen den vi skal spille, når Coutinho ikke er med?
Jeg synes netop, at 3-5-2 er formationen vi skal bruge, når Coutinho ER med.

Vi har set gentagende gange set i denne sæson, at Coutinhos pres-spil er alt for dårligt, når han spiller den offensive midtbane i 4-2-3-1.

Med Coutinho:

.....Mignolet......
.....Kolo...Skrtel/Agger...Agger/Sakho
Glen..........................Enrique
........Gerrard.....Lucas....
.......Coutinho........
Sturridge....Suarez

Uden Coutinho stiller vi med den sædvanlige 4-2-3-1 og bytter Coutinho med Henderson, så vi har tre deciderede midtbanespillere.

Brugeravatar
Redtothebone
Indlæg: 2130
Tilmeldt: onsdag, 11. maj, 2011 10:32

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Redtothebone » torsdag, 26. sep, 2013 11:50

Kan godt lide ideen om 3-5-2 synes bare problemet er at dem der skal spille wingback igår er for dårlige frem ad banen Enrique, Henderson, Kelly, men måske Johnson og Cissokho er bedre når de engang er klar igen, og igår synes jeg en spiller som Moses forsvandt ud af kampen, han havde svært ved at finde steder at løbe hen. Men tror 3-5-2 kan hjælpe os med at komme til at dominerede midtbanen, men det krævet at spillerene ofre sige mere og bliver bedre til presspil.
YNWA

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » lørdag, 28. sep, 2013 10:51

Jeg synes, at denne lille artikel om lønninger/bonusser var interessant, fordi jeg ikke havde tænkt så meget i dybden over fordele og ulemper ved præstationsrelaterede bonusser. Mit ræsonnement havde altid været, at hvis man kan motivere spillerne yderligere til at præstere, så kan det vel næsten kun være positivt.

Men der er tydeligvis mange potentielt negative aspekter i præstationsrelaterede bonusser. Som det nævnes, så kan bonusser relateret til mål resultere i, at spillere selv afslutter frem for at spille en medspiller i en bedre position. Målmænd med clean sheet bonusser kan blive sure på deres medspillere. Spillere med bonusser baseret på optrædender kan måske skabe uro eller splid i truppen, hvis de ikke får kampe.

Det er jo et løntaktisk minefelt, der skal passeres for at finde frem til den gode kontrakt, der gavner både spilleren og gruppen. Og i øvrigt derfor, at jeg smed indlægget herinde.

http://plbold.dk/hvad-indeholder-en-pl-kontrakt/

Skulle man måske gå helt væk fra individuelle bonusser og prøve at finde frem til nogle gruppe-baserede løsninger, for at styrke holdspillet og sammenholdet?
Kloppite

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » lørdag, 28. sep, 2013 11:59

Ja, det bedste ville nok være at afstemme kontraktens indhold i forhold til den enkelte spiller, men den slags kan andre spillere jo finde uretfærdigt, så en form for politik er nok påkrævet, hvis lønssystemet skal fremstå retfærdigt.

Så vidt jeg ved, så er en del af incitamentet i LFC, at man - hvis man endnu ikke har slået igennem - får en relativ lav grundløn med udsigt til en lønstigning, hvis man gør det godt. Og at gøre det godt er så helt op til den sportslige ledelse af definere. Med mindre man er blevet enige om en automatisk lønstigning, hvis og såfremt en spiller præsterer noget bestemt...

Generelt tror jeg dog, at det handler om at fremavle en god professionel kultur i en klub, og at det er den bedste garant mod manglende professionalisme og enorme egoer.

Sunderland, som er modstanderen imorgen, ser i hvert fald ud til at tage sig nogle friheder som professionelle fodboldspillere:
http://www.thesecretfootballer.com/arti ... the-booze/
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11304
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Cynwal » lørdag, 28. sep, 2013 20:17

Fribytter skrev:Sunderland, som er modstanderen imorgen, ser i hvert fald ud til at tage sig nogle friheder som professionelle fodboldspillere:
http://www.thesecretfootballer.com/arti ... the-booze/
Iflg. John Barnes (foredraget i Fredericia) så holdt de gamle storhold i LFC sig absolut heller ikke tilbage fra de de våde varer i midtfirserne til midthalvfemserne.
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » lørdag, 28. sep, 2013 20:58

Cynwal skrev:
Fribytter skrev:Sunderland, som er modstanderen imorgen, ser i hvert fald ud til at tage sig nogle friheder som professionelle fodboldspillere:
http://www.thesecretfootballer.com/arti ... the-booze/
Iflg. John Barnes (foredraget i Fredericia) så holdt de gamle storhold i LFC sig absolut heller ikke tilbage fra de de våde varer i midtfirserne til midthalvfemserne.
Det har nok været tider. Dengang var fodbolden også mere nede på jorden. Rambos spiritusdom var nok lige i overkanten ;) Jeg mener, at LFC med Houllier i spidsen blev en rigtig "professionel" fodboldklub. Det passer nok også meget godt med Barnes' beretning. Houllier kom til sidst i halvfemserne.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

nrg
Indlæg: 4504
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 14:50
Geografisk sted: Egå
Alder: 56

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af nrg » lørdag, 28. sep, 2013 21:33

Fribytter skrev:
Cynwal skrev:
Fribytter skrev:Sunderland, som er modstanderen imorgen, ser i hvert fald ud til at tage sig nogle friheder som professionelle fodboldspillere:
http://www.thesecretfootballer.com/arti ... the-booze/
Iflg. John Barnes (foredraget i Fredericia) så holdt de gamle storhold i LFC sig absolut heller ikke tilbage fra de de våde varer i midtfirserne til midthalvfemserne.
Det har nok været tider. Dengang var fodbolden også mere nede på jorden. Rambos spiritusdom var nok lige i overkanten ;) Jeg mener, at LFC med Houllier i spidsen blev en rigtig "professionel" fodboldklub. Det passer nok også meget godt med Barnes' beretning. Houllier kom til sidst i halvfemserne.
Med til den historie som John Barnes fortalte, hører med at han ville prøve skitsere forskellen på Watford og Liverpool. I Watford fik de at vide hvad de måtte gøre og ikke mindst hvad de IKKE måtte gøre.

...men da han kom til Liverpool, var der "i princippet" ingen regler, så længe der blev leveret på banen. Der går mange historier om Liverpool dengang, men de leverede altid på banen, modsat "Spiceboys" drengene, som glemte det der med resultaterne.

Det kan man også roligt sige om Sunderland, men lad det endelig fortsætte et par dage endnu.
I medgangstider, lever man i nuet og nyder tilværelsen. I modgangstider, tænker man proces og vejen mod noget større.

Redmaniac
Indlæg: 961
Tilmeldt: mandag, 23. jul, 2007 17:58
Geografisk sted: Waterloo - Canada

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Redmaniac » mandag, 30. sep, 2013 14:15

Jeg begriber simpelthen ikke, at vi forsøger at lave smarte hjørnesparkskombinationer, der skal resultere i et first timer langskud fra kanten af feltet. Det er håbløst, og hvis Rodgers ikke snart begynder at adressere dette problem med vores hjørnespark (både defensivt og offensivt), så begynder jeg for alvor at tvivle på ham.

Besvar