Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Aggerdoo
Indlæg: 3156
Tilmeldt: mandag, 28. maj, 2012 14:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Aggerdoo » torsdag, 03. okt, 2013 17:57

Vores 4-2-3-1 har fungeret så fremragende i 2013. Hvorfor skal BR nu lige pludselig til at lave om på det hele, bare fordi vi har så mange centerforsvarer at vælge imellem? Det er et idiotisk træk, og jeg synes virkelig at man har kunnet se i de seneste kampe, at spillet ikke flyder på samme måde - Coutinho eller ej.

Hold nu fast i den 4-2-3-1, og lad os få noget kontinuitet.

Brugeravatar
Thommo
Indlæg: 10264
Tilmeldt: lørdag, 02. jun, 2007 14:54
Geografisk sted: Randers
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Thommo » torsdag, 03. okt, 2013 20:01

Aggerdoo skrev:Vores 4-2-3-1 har fungeret så fremragende i 2013. Hvorfor skal BR nu lige pludselig til at lave om på det hele, bare fordi vi har så mange centerforsvarer at vælge imellem? Det er et idiotisk træk, og jeg synes virkelig at man har kunnet se i de seneste kampe, at spillet ikke flyder på samme måde - Coutinho eller ej.

Hold nu fast i den 4-2-3-1, og lad os få noget kontinuitet.
Går ud fra det er fordi vi oveni en masse gode centerforsvarer, også har to angriber der begge vil spille centralt. Håber på 3-5-2 bliver standard uden Cou og 3-4-1-2 med Coutinho. Hvis Suso kan hentes hjem til nytår, håber jeg han kan blive Coutinho backup, hvis ikke der henter noget bedre, Keisuke Honda feks.
Verden er smask fuld af hyklere....

Aarde
Indlæg: 7229
Tilmeldt: lørdag, 26. jan, 2008 15:29
Geografisk sted: København Ø

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Aarde » torsdag, 03. okt, 2013 22:09

Hvad angår systemer og talkombinationer, så sagde Rodgers tidligere idag det, jeg har længtes efter at høre en manager sige i lang tid efterhånden:

“Ive always asked teams to control the ball, dominate the ball, be aggressive in your defending and press really aggressively and high up the pitch. But that can be in whatever system. The system is irrelevant."

Robbie_God_Fowler
Indlæg: 3629
Tilmeldt: onsdag, 15. jun, 2011 19:00

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Robbie_God_Fowler » søndag, 06. okt, 2013 10:12

Jeg kunne godt tænke mig, at vi i januar vinduet havde et ord i tankerne, når vi søgte efter forstærkninger til truppen, og det er "balance". Vi har opnået en yderst fornem pointhøst i denne sæson indtil videre, og selv om vores kampprogram har set overkommelig ud, så har pointhøsten i hvert fald overgået mine forventninger.

Når dette er sagt, så har jeg ikke været bleg for at melde ud, at jeg ikke har været tilfreds med spillet på banen. Mens vi har forsvaret os godt, og har været effektive i front, så har jeg lagt mærke til, at vi har set meget sårbare ud centralt og i store dele af kampene ikke har formået at binde holdet og spillet sammen på banen. Ud fra Rodgers citat ovenfor, så har vores træner prædiket om dominans gennem boldkontrol og aggressivt op- og genpres højt. Jeg er helt på talefod med Rodgers på dette punkt, da jeg også mener, at det er metoden til at dominere, specielt mod de mindre hold. Kæden hopper dog af for mig på det punkt, at vi pt. ikke efterlever Rodgers ord. I mine øjne skyldes dette vores trupsammensætning, da spillerne ikke har de fornødne kvaliteter til at et spilsystem som stiller meget høje krav.

Til at forklare ovenstående opstilles mit bud på nedenstående idealopstilling.

-------------------Mignolet----------------------
Johnson--------Toure------Agger----------Enrique
---------------------Lucas-----------------------
--------------Gerrard-----------------------------
--------------------Coutinho---------------------
Henderson----------------------------Suarez-----
--------------------Sturridge---------------------

Man kan selvfølgelig altid diskutere ovenstående startopstilling, specielt om de to midterforsvarer er førstevalg. Men i en diskussion af balancen på holdet er denne diskussion tæt på underordnet, da jeg uagtet af hvem der starter i midterforsvaret ikke anser dette for at være vores achilleshæl.

Kigger vi på ovenstående opstilling, så har vi indtil videre i denne sæson set, at Lucas og Gerrard har været overmatchet centralt, når vi har skulle forsvare. Dette skyldes efter min overbevisning, at vi mangler den fornødne balance på holdet. Coutinho og Moses har været placeret højt i banen, og har ikke givet den fornødne støtte, når vi ikke har været i boldbesiddelse. Dette skyldes, at hverken Moses eller Coutinho har deres styrker i de defensive facetter af spillet, hvilket har efterladt Gerrard og Lucas meget alene. Hos Manchester City ser man eksempelvis, at en central 2 mands midtbane godt kan fungere, når man har mobile spillere som Fernandinho og Touré. Lucas og Gerrard er dog begge forholdsvis langsomme - specielt på de første meter, hvilket gør os utroligt sårbare, når vi møder modstandere, der er stærke i shortpassing og bevæger bolden hurtigt over små områder rundt om vores centrale midtbane. Anden halvleg i Swansea kampen var her et godt eksempel på dette, da vores to centrale midtbanespillere ikke kunne stille meget op, da de hele tiden var et skridt bagefter. Henderson blev så trukket mere ind centralt for at give støtte, hvilket dog efterlod et stort tomrum i højre side af banen.

Ovenstående er første del af forklaringen på, at vi ikke har kunne dominere kampene. Anden del ligger i den enkelte spillers evne (og måske endda villighed) til at udøve det fornødne pres. Kigger vi igen på ovenstående opstilling, så er hverken Coutinho eller Sturridge specielt dygtige i presspillet. Suarez og Henderson er derimod meget energiske og villieg til at foretage det første pres. Men som alle der har spillet fodbold og har prøvet at skulle udøve et højt op- og genpres, så falder korthuset ofte, hvis bare 1 eller 2 spillere ikke er deres opgave voksen, da det efterlader enorme rum på banen. Balladen opstår, når Henderson eksempelvis har foretaget et oppres, for så ikke at modtage den fornødne opbakning. Rum skabes bagved eller rundt om Henderson, hvilket skaber en overtalssituation, og vil lede til øget pres på den centrale midtbane, da Henderson nu ikke længere er der til at støtte Lucas og Gerrard. Det virker til, at Rodgers har indset, at vi ikke har spillerne til at udføre dette høje oppres, eftersom vi i store dele af kampene har trukket os meget tilbage og forsøgt at vinde kampene på omstillinger. Men jeg har lagt mærke til, at når vi har forsøgt oppresset, så har specielt Sturridge og Moses ikke været deres opgave voksen, hvilket har øget presset på de resten af holdet.

Den sidste faktor i vores manglende dominans skyldes vores boldomgang. Kigger vi igen på ovenstående opstilling, så har vi en del spillere i start 11'eren, hvis kernekompetencer ikke ligger indenfor sikker boldomgang. Suarez, Enrique, Moses, Sturridge, Sterling og faktisk også Coutinho vælger ofte de svære løsninger, hvor risikoen for at miste bolden er høj. Specielt Enrique er skoleeksemplet på dette - han har ofte mange håbløse og uforståelige afleveringer fremad i banen, på tidspunkter, hvor vi vitterlig har brug for at få greb om kampen igen og vælge de simple løsninger.

Ovenstående leder mig frem til, at der ikke er sammenhæng i Rodgers fodboldfilosofi, og så den spillestil som praktiseres på banen. Det er fint at være pragmatisk og erkende holdets begrænsninger, og så spille mere direkte og udnytte omstillingerne. Dette kan også være underholdende og yderst effektivt. Men hvis Rodgers vitterligt ønsker at spille pasningsorienteret fodbold med højt genpres, hvorfor så ikke fokusere mere på at hente spillere, der befinder sig godt indenfor denne type fodbold. I mine øjne er Aspas og Moses ikke sådanne spillere - det er Toure til gengæld.

Slutteligt tror jeg, at vi ville få et mere sammenhængende hold, hvis vi besluttede os for at styrke den centrale akse på holdet. Dette kan gøres ved at tilføje Henderson eller Allen på midten, og så rykke Coutinho tilbage på kanten. Coutinho, Suarez og Sturridge ville så have en mere fri rolle til at kreere chancer og mål. Man kunne så placere enten Henderson eller Gerrard på den offensive midtbane, eftersom vi ved, at begge tager løbene ind i feltet og herigennem tilfører offensiv penetration. Det er selvfølgelig et tradeoff mellem defensiv stabilitet og offensiv skyts, men pt. ser jeg et behov for, at vi styrker den centrale del af midtbanen, da det vitterligt har været en kæmpe svaghed på holdet hidtil i denne sæson. Min idealopstilling ville se følgende ud.

---------------------Mignolet----------------------
Johnson---------Toure----Agger/Sakho------Enrique
------------------Lucas----Allen/Henderson--------
-------------------Gerrard/Henderson--------------
------Suarez--------------------------Coutinho----
--------------------Sturridge----------------------

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » søndag, 06. okt, 2013 11:05

Godt indlæg RGF.

Der er fordele og ulemper ved alle systemer, og nogle modstandere vil have lettere ved at udnytte det ene system fremfor det andet. Mod Swansea havde vi Wisdom på back'en og Sakho som ny mand.
De 3 forreste Cou, Moses og Sturridge er ikke kendte for deres solide defensive indsats, så du vil få problemer, hvis du spiller rigtigt imod os.
Vi dominerede så fuldstændig 1. halvleg trods vores iøjnefaldende svagheder/mangler, og om det så skyldes vores manglende kondition, koncentration what ever, eller om Swansea fik os analyseret i pausen og virkelig gik for at teste os af, ved jeg ikke, men vi kan jo alle se, hvor det kunne gøre ondt på os.
Vi har haft mange nye at skulle spille ind og nøglespillere ude med skader og karantæner i de første kampe, så der har faktsik skulle prøves en del systemer af nok mere af nød end af lyst.
Ikke desto mindre synes jeg, at vi er sluppet heldigt/godt fra det meste, og det med at vi ikke nødvendigvis skal have bolden 70% af tiden, tror jeg også er godt set, da det efterlader større områder til effektivt contra spil, hvis vi også lader modstanderen have bolden og komme ud af busken.

For at komme tilbage til formationerne, så har vi vel haft gang i 3 denne sæson alene, og jeg mener faktisk, at vi mod de svagere og middelgode modstandere vil stå os bedst med 3-4-1-2 formationen, fordi de 3 forreste spiller deres bedste pladser, og det er altså et verdensklasse angreb, vi har der.
Johnson og Enrique er også bedst som wing backs, vi vælter os i kvalificerede center forsvarere, og Hendo og Stevie vil nok heller ikke beklage sig over deres udgangspunkt på banen.
Møder vi hurtigt spillende hold, som du rigtigt påpeger, så skal vi have Lucas med ind, og så skal kortene blandes til denne opgave, men i de fleste kampe, mener jeg, at 3-4-1-2 passer bedst til vores nuværende bedste spillere.
Jeg synes do, at det bedste er, at vi tilsyneladende har meget fleksible spillere, hvor der dog har manglet noget kvalitet på bænken indtil videre.

sirsvansealot
Indlæg: 486
Tilmeldt: onsdag, 26. dec, 2007 20:08

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af sirsvansealot » søndag, 06. okt, 2013 11:17

Robbie_God_Fowler skrev:Jeg kunne godt tænke mig, at vi i januar vinduet havde et ord i tankerne, når vi søgte efter forstærkninger til truppen, og det er "balance". Vi har opnået en yderst fornem pointhøst i denne sæson indtil videre, og selv om vores kampprogram har set overkommelig ud, så har pointhøsten i hvert fald overgået mine forventninger.

Når dette er sagt, så har jeg ikke været bleg for at melde ud, at jeg ikke har været tilfreds med spillet på banen. Mens vi har forsvaret os godt, og har været effektive i front, så har jeg lagt mærke til, at vi har set meget sårbare ud centralt og i store dele af kampene ikke har formået at binde holdet og spillet sammen på banen. Ud fra Rodgers citat ovenfor, så har vores træner prædiket om dominans gennem boldkontrol og aggressivt op- og genpres højt. Jeg er helt på talefod med Rodgers på dette punkt, da jeg også mener, at det er metoden til at dominere, specielt mod de mindre hold. Kæden hopper dog af for mig på det punkt, at vi pt. ikke efterlever Rodgers ord. I mine øjne skyldes dette vores trupsammensætning, da spillerne ikke har de fornødne kvaliteter til at et spilsystem som stiller meget høje krav.

Til at forklare ovenstående opstilles mit bud på nedenstående idealopstilling.

-------------------Mignolet----------------------
Johnson--------Toure------Agger----------Enrique
---------------------Lucas-----------------------
--------------Gerrard-----------------------------
--------------------Coutinho---------------------
Henderson----------------------------Suarez-----
--------------------Sturridge---------------------

Man kan selvfølgelig altid diskutere ovenstående startopstilling, specielt om de to midterforsvarer er førstevalg. Men i en diskussion af balancen på holdet er denne diskussion tæt på underordnet, da jeg uagtet af hvem der starter i midterforsvaret ikke anser dette for at være vores achilleshæl.

Kigger vi på ovenstående opstilling, så har vi indtil videre i denne sæson set, at Lucas og Gerrard har været overmatchet centralt, når vi har skulle forsvare. Dette skyldes efter min overbevisning, at vi mangler den fornødne balance på holdet. Coutinho og Moses har været placeret højt i banen, og har ikke givet den fornødne støtte, når vi ikke har været i boldbesiddelse. Dette skyldes, at hverken Moses eller Coutinho har deres styrker i de defensive facetter af spillet, hvilket har efterladt Gerrard og Lucas meget alene. Hos Manchester City ser man eksempelvis, at en central 2 mands midtbane godt kan fungere, når man har mobile spillere som Fernandinho og Touré. Lucas og Gerrard er dog begge forholdsvis langsomme - specielt på de første meter, hvilket gør os utroligt sårbare, når vi møder modstandere, der er stærke i shortpassing og bevæger bolden hurtigt over små områder rundt om vores centrale midtbane. Anden halvleg i Swansea kampen var her et godt eksempel på dette, da vores to centrale midtbanespillere ikke kunne stille meget op, da de hele tiden var et skridt bagefter. Henderson blev så trukket mere ind centralt for at give støtte, hvilket dog efterlod et stort tomrum i højre side af banen.

Ovenstående er første del af forklaringen på, at vi ikke har kunne dominere kampene. Anden del ligger i den enkelte spillers evne (og måske endda villighed) til at udøve det fornødne pres. Kigger vi igen på ovenstående opstilling, så er hverken Coutinho eller Sturridge specielt dygtige i presspillet. Suarez og Henderson er derimod meget energiske og villieg til at foretage det første pres. Men som alle der har spillet fodbold og har prøvet at skulle udøve et højt op- og genpres, så falder korthuset ofte, hvis bare 1 eller 2 spillere ikke er deres opgave voksen, da det efterlader enorme rum på banen. Balladen opstår, når Henderson eksempelvis har foretaget et oppres, for så ikke at modtage den fornødne opbakning. Rum skabes bagved eller rundt om Henderson, hvilket skaber en overtalssituation, og vil lede til øget pres på den centrale midtbane, da Henderson nu ikke længere er der til at støtte Lucas og Gerrard. Det virker til, at Rodgers har indset, at vi ikke har spillerne til at udføre dette høje oppres, eftersom vi i store dele af kampene har trukket os meget tilbage og forsøgt at vinde kampene på omstillinger. Men jeg har lagt mærke til, at når vi har forsøgt oppresset, så har specielt Sturridge og Moses ikke været deres opgave voksen, hvilket har øget presset på de resten af holdet.

Den sidste faktor i vores manglende dominans skyldes vores boldomgang. Kigger vi igen på ovenstående opstilling, så har vi en del spillere i start 11'eren, hvis kernekompetencer ikke ligger indenfor sikker boldomgang. Suarez, Enrique, Moses, Sturridge, Sterling og faktisk også Coutinho vælger ofte de svære løsninger, hvor risikoen for at miste bolden er høj. Specielt Enrique er skoleeksemplet på dette - han har ofte mange håbløse og uforståelige afleveringer fremad i banen, på tidspunkter, hvor vi vitterlig har brug for at få greb om kampen igen og vælge de simple løsninger.

Ovenstående leder mig frem til, at der ikke er sammenhæng i Rodgers fodboldfilosofi, og så den spillestil som praktiseres på banen. Det er fint at være pragmatisk og erkende holdets begrænsninger, og så spille mere direkte og udnytte omstillingerne. Dette kan også være underholdende og yderst effektivt. Men hvis Rodgers vitterligt ønsker at spille pasningsorienteret fodbold med højt genpres, hvorfor så ikke fokusere mere på at hente spillere, der befinder sig godt indenfor denne type fodbold. I mine øjne er Aspas og Moses ikke sådanne spillere - det er Toure til gengæld.

Slutteligt tror jeg, at vi ville få et mere sammenhængende hold, hvis vi besluttede os for at styrke den centrale akse på holdet. Dette kan gøres ved at tilføje Henderson eller Allen på midten, og så rykke Coutinho tilbage på kanten. Coutinho, Suarez og Sturridge ville så have en mere fri rolle til at kreere chancer og mål. Man kunne så placere enten Henderson eller Gerrard på den offensive midtbane, eftersom vi ved, at begge tager løbene ind i feltet og herigennem tilfører offensiv penetration. Det er selvfølgelig et tradeoff mellem defensiv stabilitet og offensiv skyts, men pt. ser jeg et behov for, at vi styrker den centrale del af midtbanen, da det vitterligt har været en kæmpe svaghed på holdet hidtil i denne sæson. Min idealopstilling ville se følgende ud.

---------------------Mignolet----------------------
Johnson---------Toure----Agger/Sakho------Enrique
------------------Lucas----Allen/Henderson--------
-------------------Gerrard/Henderson--------------
------Suarez--------------------------Coutinho----
--------------------Sturridge----------------------
:clap: simpelthen :clap: Velskrevet, velargumeteret og så er jeg desuden enig i hele indlægget.

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » søndag, 06. okt, 2013 13:29

Virkelig godt indlæg, RGF.

Jeg er desuden enig i det hele.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

Robbie_God_Fowler
Indlæg: 3629
Tilmeldt: onsdag, 15. jun, 2011 19:00

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Robbie_God_Fowler » søndag, 06. okt, 2013 23:10

Mange tak for de fine ord :)

@ NielsK

Jeg er ganske enig i, at vi ikke som udgangspunkt skal sværge til en enkelt opstilling. Jeg tror du har ret i, at vi kan få meget ud af at stille meget offensivt op, når vi møder de mindre gode hold. Specielt i en hjemmekamp som gårsdagens opgør mod Palace. Ligeledes kan vi nok med fordel veksle mellem at fokusere på tålmodigt og boldbesiddende fodbold og en mere direkte spillestil med fokus på omstillingerne.

Vi har endnu ikke stillet i stærkeste opstilling i denne sæson, men jeg mindes stadigvæk kampene mod Southampton og Tottenham i sidste sæson, hvor vi i stærkeste opstilling kom i modvind. I mine øjne skyldtes det manglende balance på holdet, hvor vi faktisk i kampen mod Tottenham adresserede dette ved at sætte Joe Allen ind centralt på banen for at støtte Lucas og Gerrard. Vi vandt kampen mod Tottenham, og jeg så det klart som en afgørende faktor, at Allen kom ind og lagde det fornødne pres på Dembele den dag.

Med henblik på skiftende systemer og spillestile bliver det også vigtigt at få Coutinho, Johnson og Allen tilbage i denne måned, da de tilfører truppen bredde, men ligeledes giver Rodgers flere muligheder i hans setup til kampene.

Brugeravatar
Jan
Indlæg: 2714
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 18:45
Geografisk sted: Rødkærsbro
Alder: 52

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jan » mandag, 07. okt, 2013 20:19

http://www.liverpoolfc.com/news/latest- ... good-start

Bær over med mig, hvis der har været linket til denne før...
Men BR forklarer noget om systemerne - personlig er jeg bestemt ikke for 3-5-2. 4-2-3-1 var fint, men med Luis tilbage skal der selvfølgelig ske noget, samtidig med at vi også skal have plads til Cou'. Hendo må der imø ikke røres ved, og så hænger aben nok ved Moses... for Hendo har vel ikke slået Lucas af længere tilbage på banen?
Jeg hæfter mig ved, at SAS nu betegnes "nine-and-a-halves"... hvilket herligt udtryk :headbang:
Up The RedMen... we go again!

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » tirsdag, 08. okt, 2013 14:21

I forlængelse af RGF's indlæg har jeg gjort mig lidt tanker om opstillingen ud fra, hvilke spillere, Rodgers har vist interesse for.

Da jeg læste rygterne om Pastore, kunne jeg ikke få det til at gå op med spillestilen. Pastore er da en god spiller, men i sommers var planen oprindeligt at købe en offensiv midt, der ud over et godt offensivt slutprodukt arbejdede godt uden bold og lagde et godt tryk på modstanderen. Da den plan gik i vasken, så var venstrekanten en førsteprioritet, fordi Coutinho nu blev anset for at være offensiv midt og ikke venstrekant. Moses blev løsningen, men ikke overraskende er Rodgers formentlig på udkig efter en offensiv profil i januarvinduet.

Men hvorfor så lige Pastore? Han er en offensiv midt og kan ikke spille meget andet. Det vil betyde, at hvis Coutinho skal spille samtidig med Pastore, så skal han på en eller anden måde ud på kanten, og hvis Rodgers igen begynder at operere med kanter, så får han svært ved at beholde SAS centralt.

Det kan selvfølgelig være, at Rodgers regner med, at Suarez er fortid til januar, men hvis nu han ikke gør, kan det så give mening at hente Pastore samtidig med, at SAS ikke opløses og uden at placere Coutinho på bænke?

Brasilien har næsten altid spillet en afart af 4-2-2-2.

Oppe foran vil der typisk være en boksangriber og en mere bevægelig angriber. Bagved to offensive midtbanetyper, hvor den ene i højere grad er kreatøren og afslutteren og den anden et pasningsstærkt, teknisk stærkt, bevægeligt bindeled. På den dybe midtbane er der så to defensivt stærke spillere, hvoraf den ene er mere defensivt orienteret end den anden. Den grundopskrift kan så varieres alt efter materialet. I 2002 stillede Brasilien faktisk op med både Edmilson, Kleberson, Gilberto, Lucio og R. Junior med Cafu og Carlos på de to backs og Ronaldinho, Rivaldo og Ronaldo i front. I 2010 byttede man en offensiv midt ud med Ramires, der lå foran de to dybe midtbanespillere og agererede bindeled, men dog med mere fysik, fart og tacklinger end med teknik og afleveringer. En position Elano havde spillet før Ramires kom til.

Scolari har eksperimenteret en smule og har ikke altid stillet med de største navne og i lidt forskellige formationer. Men pt. det ser ud til, at han gerne vil sætte en meget offensiv kvartet bestående af Hulk, Oscar, Neymar og Fred sammen med en midtbane, hvor Paulinho har den ene plads, og hvor Lucas måske kan tilspille sig den anden.

Under OL agerede Oscar bindeleddet mellem en trio, hvor Damiao var boksangriberen, Hulk en slags hængende angriber med et udgangspunkt forskudt ud mod venstrekanten og Neymar i en fri rolle bag de to.

I forhold til LFC giver SAS sig selv. 9-1/2'ere er både boksangribere og hængende angribere, så der er ikke nogen grund til at differentiere mellem de to forreste pladser i forhold til Coutinho og Pastore. For det er de to, der stadig er svære at passe ind. Ingen af dem er ideelle som bindeled på den måde, som Elano, Oscar og Ramires har været det for det brasilianske landshold. Mit bedste bud ville være Pastore, hvor Coutinho så har en lidt mere fri rolle. Men det vil stille store krav til Gerrard og Lucas. Gerrard er nærmere en dybtliggende spilfordeler, en regista, end en defensiv midt, volante, og hvis midtbanen skulle bygges op om hans pasninger, så ville det give mere mening at skele til Italien end til Brasilien.

En løsning kunne være Henderson. Han kunne både ligge som volante og som bindeleddet mellem de to dybe midtbaner og offensiven. Det ville så betyde, at enten Gerrard, Lucas, Coutinho eller Pastore måtte en tur på bænken. En anden løsning kunne være Allen, men her ville jeg være lidt mere nervøs for at sætte ham sammen med Gerrard. Og han har spillet bedst, når han har ligget på den dybe midtbane og ikke foran den, så pt. er han imø. i en 4-2-2-2 kun i spil til Gerrards plads.

Opstillingen er ikke helt ideel i forhold til rygterne om Pastore, men dog imø. det bedste bud på en opstilling, der har plads til LFC' bedste spillere. Den er dog ikke ideel i forhold til talenter som Ibe og Sterling, og hvordan Willian ville have passet ind er måske også lidt svært at se. I forhold til spillere som Alberto og Aspas passer den dog fint, og Mkhitaryan og Costa havde også passet glimrende ind. Unge Hughes ligeså.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jesper » mandag, 21. okt, 2013 12:58

Fribytter, flot indlæg, men tror du at en brasiliensk inspireret spillestil er vejen frem i Premier League?
Hvis du er historisk interesseret, så vil jeg i øvrigt anbefale 'Mit liv i fodbold' af Pele, hvor han bl.a. beskriver tilgangene til det taktiske koncept - det er en ældre sag, men anbefalelsværdig. Dengang var man endnu mere offensive!

I øvrigt, så er der en ting der undrer mig. Sidste år på ca denne tid, så spillede vi utroligt Barcelona-inspiereret (vel og mærke den version som barca spillede de sidste år), hvorimod vi et år senere nærmest er blevet et rendyrket kontrahold. Det hænger jo ikke sammen et eller andet sted, selv om det selvfølgelig har sine grunde. Hvis man skulle have brugt sidste år optimalt, så skulle HELE sidste år været blevet brugt som et udviklingsår, således at man stod knivskarpe taktisk og konceptmæssigt i år. Men det kan man virkelig ikke sige at vi gør, når der er sket den radikale ændring. Og jeg tror i øvrigt den her 3-5-2 kun er midlertidig, for vi har ikke helt typerne til den formation, når Gerrard udgør den ene af de to defensive midtbanespillere. Vi bliver simpelthen for let overspillet, hvilket Rodgers må kunne identificere.
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

AJ
Indlæg: 11222
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 17:01
Geografisk sted: København SV
Alder: 33

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af AJ » mandag, 21. okt, 2013 14:25

Vores 3-5-2 ville imø passe udmærket, hvis ikke Moses var på holdet. Erstat ham med Lucas eller Allen, og det ville se helt anderledes ud. Det eneste problem er så, hvordan der skal blive plads til Coutinho, når denne vender tilbage.

Brugeravatar
Surf
Indlæg: 6340
Tilmeldt: fredag, 31. dec, 2010 12:47
Geografisk sted: København
Alder: 33

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Surf » mandag, 21. okt, 2013 15:55

AJ skrev:Vores 3-5-2 ville imø passe udmærket, hvis ikke Moses var på holdet. Erstat ham med Lucas eller Allen, og det ville se helt anderledes ud. Det eneste problem er så, hvordan der skal blive plads til Coutinho, når denne vender tilbage.
Jeg er enig. Ikke at vi altid skal spille 3-5-2, men jeg synes bestemt det er en opstilling med potentiale.

Midtbanekonstellationen kan jo med fordel kombineres, så den passer til modstander. Om vi bruger Henderson, Allen eller Coutinho på den plads, Moses har spillet, eller om vi bruger Henderson på Lucas' plads osv., kan afgøres af hvor stor kvalitet vi møder. F.eks. vil Allen eller Henderson være mere oplagt mod et hold som Newcastle, for hvem deres playmaker er vigtig, idet Henderson/Allen kan lægge det fornødne pres på vores forreste midtbane. Møder vi derimod en 4-4-2 med en relativ svag midtbane og et defensivt orienteret hold, kan Coutinho bruges til at finde hullerne og skabe chancerne.

Det er mao. et slags luksusproblem.
"Anybody who plays for me should be a bad loser."

Poul E.
Indlæg: 1975
Tilmeldt: søndag, 10. aug, 2008 11:46

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Poul E. » tirsdag, 22. okt, 2013 09:18

Vi skal tilbage til 4 back kæden og en fast defensiv midt som i de fleste tilfælde vil være Lucas.
4-2(1-1)-3-1 systemet skal tilbage igen....jeg synes det skal se nogenlunde således ud:
Mignolet
Johnson-Toure-Agger-Enrique
Lucas
Gerrard
Henderson-Coutinho-Suarez
Sturridge

De 3 offensive midt skifter positioner igennem kampen for at forvirre modstanderne

Mod de formodet svageste modstandere synes jeg vi skal satse ekstra offensivt med en diamant midtbane og 2 helt fremme.
------------Mignolet
Johnson-Toure-Agger-Enrique
------------Gerrard
Henderson---------------Moses
------------Coutinho
-------Suarez-Sturridge

Alternativt Lucas på DM og Gerrard på én af kanterne..

Brugeravatar
Kristoffer
Indlæg: 860
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 14:54

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Kristoffer » onsdag, 23. okt, 2013 07:56

Som flere andre nævner, kan det være svært at se BRs kontinuitet i selve spillestilen. Om systemer har en funktion eller ej, eller om det mere handler om den taktiske del bagved, synes jeg efterhånden er en irriterende diskussion. Fact er, at vi nu spiller med 3 forsvarsspillere centralt, men mangler en mand på midten. Det har været tydeligt længe og vi er ude af stand til at dominere kampene som vi gerne vil. Hvorfor så ikke gøre noget ved det?

Det jeg havde regnet med op til denne sæson, var at vi byggede videre på vores flotte spil fra foråret. BR bliver ved med at hentyde at det kommer jo længere vi når hen i sæsonen, men det mener jeg ikke er holdbart. Spilkonceptet burde være på plads nu og alle burde kende deres rolle. Det er fint at give lidt variation, men desværre virke det ikke til at vores spillere kan overskue for mange roller på en gang. Fokuser på et passing-game og hold ved det! Alle professionelle fodboldspillere kan lave en kort aflevering, det svære er at få dem til det (her var rødvinstuden dygtig).

Et sidste kritikpunkt er brugen af unge spillere. Alberto skal spilles mere, ellers er pengene spildt. Sterling skal ikke spilles som wb. Det forvirret mere end det gavner. Og Ibe skal da også prøves noget mere af (når vi igen begynder at spille med kanter igen).
Alfred Hitchcock - I have a perfect cure for a sore throat: cut it.

Besvar