Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Regista
Indlæg: 114
Tilmeldt: søndag, 19. jan, 2014 12:11

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Regista » onsdag, 01. okt, 2014 09:25

Robbie_God_Fowler skrev:Tak for de mange roser. Jeg følte lidt et behov for at få en masse af mine tanker ned på papir - og det hjalp lidt på den pessimisme, som jeg har følt det seneste stykke tid.

@ Regista:

Det kan være, at jeg udtrykte mig forkert, men jeg mener ikke, at Gerrard er uden defensive evner. Jeg mener blot, at det ikke ligger indenfor hans spidskompetencer at skulle beskytte bagkæden. Jeg er stor fortaler for den moderne 6'er, der kan agere playmaker fra en dybtliggende position. Jeg elsker derfor at se Gerrard, Alonso, Pirlo m.fl diktere spillet fra denne position. Men modsat Juventus og Bayern München, så har vi en meget skrøbelig bagkæde, som ikke kan opveje de defensive mangler, som Gerrard trods alt har. Vi er derfor yderst sårbare overfor disse overspilninger, som trods alt hænder fra tid til anden, når Gerrard indtager rollen som defensiv midtbanespiller.

Jeg så derfor gerne, at vi i sommerens tranfervindue havde handlet ind til en plan B på den defensive midtbane. Det ville have givet os en større fleksibilitet, hvis Gerrard skulle løbe ind i en skade, eller give os muligheden for at tilføre større beskyttelse til bagkæden i de topkampe, hvor vi forventer at blive (over)matchet på den centrale midtbane.

Hvad angår Suarez defensive arbejde er jeg enig med dig i, at han under Rodgers var mere selektiv i sine defensive aktioner. Jeg tror dette skyldes, at Rodgers skiftede approach fra højt oppres og fokus på boldbesiddelse, til afventende spillestil som fokuserede på omstillinger.

Betragter man Suarez aktioner i sidste sæson, så førte Suarez bolderobringer og høje oppres alene til 4 scoringer fra hans side - det skete i udekampene mod Cardiff og Stoke, samt hjemmekampene mod Tottenham og Everton. Denne evne, eller arbejdsraseri som nogle vil kalde det, mangler jeg stadigvæk at se fra Sturridge og Balotelli.

Modstanderne var bevidste omkring Suarez "never give up" attitude, og det var tydeligt at mange forsvarsspillere under boldbesiddelse ikke var komfortable, når Suarez var indenfor en vis radius. Det ledte til mange sikre løsninger, der ofte havde negativ indvirkning på modstanderens opspil. Af den grund vil jeg mene, at Suarez mange gange var vores forreste forsvarsspiller, da hans arbejdsindsats ofte gjorde det lettere for de to næste kæder.
Enig i, at hvis man prioriterer en mere kreativ pivot, vil det naturligt nok for det meste have en effekt for det defensive. Synes derimod der er mere end blot de to centrale midtbanespillere til forskel, når vi sammenligner det defensive organisation med henholdsvis Bayern og Juve. Gardiola er i min optik faktisk en defensiv orienteret træner, der bare forsvarer på en ny måde. Men man kan vel ikke komme ud over, at han for sin klub til at spille som et hold, hvor alle forsvare som en enhed. Derudover har han fået meget kritik af fodboldfolket pga. at spille et alt for kontrolleret spil, hvilket netop også medhjælper forsvaret. Med contes Juve blev der virkelig sat skik på arbejdsinsatsen, og der var ingen luksusspillere. Som han selv spillede den gang har var aktiv, forventede han altid en kraftpræstation af sine spillere. Hvis man ser Juve spille nu, kan man se det har hængt ved siden træner skiftet. Det jeg mener med det er, at Juve også er et hold der angriber og forvarer som en enhed. Så hjælper det også, at de vel har en af verdens bedste højre backs i Lichtsteiner som nærmest er en maskine og fylder hele højrekanten nærmest alene. Nogle gange tænker jeg Rodgers i at være alt for offensivt orienteret, og det resulterer i en naiv indstilling, men resulterer selvfølgelig i nogle meget underholdende kampe.

angående Suarez, helt enig. Bare ved hans tilstedeværelse var forsvaret på tæerne, og det er jo lige netop hvad klasse spillerer gør, han er gjort af noget helt specielt i fodbold regi.

Jeg synes dog Rodgers mangler at vise, at hans hold kan kontrollere og dominerer en fodbold kamp, især når en kamp skal vindes og modstanderne forsvarer med 11 bag bolden.

Redmaniac
Indlæg: 961
Tilmeldt: mandag, 23. jul, 2007 17:58
Geografisk sted: Waterloo - Canada

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Redmaniac » torsdag, 02. okt, 2014 00:47

Brendan Rodgers nyder normalt stor tillid hos mig, men jeg synes efterhånden, at han skal tillægges større og større kredit for vores spillemæssige deroute i den her sæson.

Vi har i størstedelen af vores kampe, som jeg ser det, forsøgt at praktisere en 4-2-3-1. Hvor Gerrard sidste sæson for det meste lå som ankermand med to midtbane spillere foran sig, så har han i denne sæson ligget sammen med Henderson centralt. Her bliver vi bare nødt til at indse, at de to ikke gør det godt nok på den centrale midtbane. De bliver alt for nemt overspillet, hvilket giver modstanderen masser af mulighed for at udfordre vores ustabile defensiv.

Offensivt kører det heller ikke. Vi har slet ikke folk nok med, når vi angriber. Vores kanter står, som jeg ser det, for bredt, og de ender oftest med at komme til baglinjen, hvor deres eneste mulighed er at slå indlæg. Problemet med det er, at vi har meget få folk i boksen. Balotelli ser sig åbenbart nødsaget til at vandre langt tilbage i banen, fordi vores midtbane ikke formår at spille sig fremad. Samtidig står Henderson for langt tilbage ved siden af Gerrard, og vi ender med stå alt for spredt på den sidste tredjedel. Vi har været særdeles nemme at lukke ned for, hvilket er stik modsat af sidste sæson.

I denne sæson, har vi været klart bedst, når vi har stillet med to angribere, da det naturligt nok giver noget mere plads, når modstanderen har to angribere at fokusere på. Optimalt set tror jeg nu nok også, at Rodgers foretrækker dette, men det er først blevet muligt efter købet af Balotelli. Vi er så uheldige med, at Roy ødelægger Sturridge. Herefter laver Rodgers fejlen - han går væk fra at spille med to angribere igen.

Jeg håber inderligt, at vi går tilbage til diamanten igen:

http://lineupbuilder.com/?sk=4qx3s

Jeg har før argumenteret for, hvorfor Lallana qua. hans løbepensum og presspil skal ligge centralt ved siden af Henderson. Vi kunne få LANGT bedre styr over midtbanen, og Gerrard ville slet ikke komme til at se så udstillet ud, som han gør for tiden. Vi vil kunne angribe med flere folk, og vi ville kunne skabe nogle bedre muligheder for kombinationer omkring feltet.

Moreno og Manquillo skulle i så fald stå for breden. Det ville ikke være et problem for Moreno, mens Manquillo ser en smule vag ud offensivt. Hans indlæg mangler i hvert fald præcision.

Brugeravatar
Jæger
Indlæg: 2138
Tilmeldt: onsdag, 30. maj, 2007 20:27
Geografisk sted: Bor 1.253,34 km væk fra Anfield
Alder: 37

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jæger » torsdag, 02. okt, 2014 14:34

Liverpools Norske site har idag lagt denne "klumme" ud, som belyser lidt af problemet offensivt. Imod Basel havde vi store problemer både defensivt og offensivt. Det defensive har været et problem over en længere periode, og de fleste fans har anerkendt at det er et problem, som blandt andet stammer fra manglende organisation, korrigering, koncentration og ansvar i dødboldssituationerne. Vores offensive spil skyldes vel i høj grad at mange nye er kommet ind og at Suarez og Sturridge har været fraværende. Uanset hvordan man vender og drejer det, så vil du altid få og miste nogle elementer, ved at erstatte gamle spillere med nye spillere. Alt spiller ind - rutiner, form, indbyrdes forståelse og kvaliteten af modstanden. Alt dette bliver der selvfølgelig trænet på ved Melwood. Rodgers har tidligere på sommeren fortalt pressen at alle indkøbte spillere vil udgør en specifik rolle. Her har Rodgers nogle parametre, som er vigtige, bl.a. hurtighed, arbejdsvillighed og villighed til at lære. Jeg vil dog alligevel altid være semi kritisk overfor handler, bl.a. da jeg godt er klar over at ledere, trænere og spillere er dygtige til spin i pressen. Blandt andet kan man argumentere hvorvidt et indkøb af Balotelli virkelig gav mening i forhold til vores koncept og hvad vi presserende stod og manglede, eller om det mere var et stunt for at dække tabet af Suarez.

For at vende tilbage til klummen på Liverpools Norske site, så har skribenten idag fokus på hvorfor at Balotelli har en negativ effekt på vores flydende offensive angrebsspil. Jeg syntes at i skal læse med:


Hvor er den offensive samhandlingen?

Mens mange river seg i håret over Liverpools defensive organisering og manglende evne til å forsvare seg på dødballer, er det den offensive samhandlingen – eller mangel på sådan – som bekymrer meg mest etter tapet i Basel.

Av Einar Kvande

Ja, det er all grunn til å være frustrert over forsvarsspillet etter nok et Liverpool-tap. Igjen slapp vi inn mål etter en dødball. Man sitter med hjertet i halsen hver gang motstanderen får en corner, og slik skal det ikke være for en Liverpool-supporter. Dette må Brendan Rodgers og forsvarsspillerne, inkludert keeper, ta tak i, og få skikk på.

I teorien skal det imidlertid være langt enklere å få orden på forsvarsspillet enn det er å få orden på den offensive samhandlingen. Derfor er jeg etter tapet i Basel langt mer bekymret over det som foregår fremover på banen. Mye av den offensive biten går på fotballforståelse, intuitive handlinger og evnen til å lese sine medspillere. Dette gikk på skinner i fjor, men virker å ha forsvunnet som dugg for solen med Luis Suarez sin avgang og Daniel Sturridge sitt skadefravær.

Jeg trener et småguttelag sammen med en ihuga AC Milan-fan. Han var svært fornøyd med at Mario Balotelli forsvant fra klubben sin, og at noen attpåtil var «dumme nok» til å betale hele £16M for «problembarnet». Jeg begynner å forstå hvorfor.

Mario Balotelli er en individualist. Han er ikke en lagspiller. Han er stor og sterk, og har en relativt god teknikk, og er rimelig hurtig. En spiller som trolig har utmerket seg i alle aldersbestemte årsklasser grunnet disse tre egenskapene. Ikke minst fysikken. Italieneren har spisskompetanse på disse tre områdene, men i Liverpools spillestil kommer han ikke til sin rett. Han passer rett og slett ikke inn i måten vi forsøker å spille angrepsfotball på.

Vi så det gang på gang i går kveld, og kanskje ble det aller best illustrert da Raheem Sterling slo en ball i bakrom utover i retning hjørneflagget for Balotelli å løpe på. Hva skjedde? Jo, Balotelli bli stående i midten, med utslåtte armer, oppgitt over at ballen ikke ble slått i beina på ham.

Det er ikke slik Liverpool spiller fotball, Mario! Det er ikke slik dine medspillere er vant til å spille. Det er ikke slik Brendan Rodgers sin angrepsfilosofi er. Hadde Luis Suarez spilt på topp i går, hadde han allerede vært på løp når Sterling slo den ballen. Han hadde forutsett hva som ville skje. Det ville ha blitt et farlig angrep.

Jeg blir mer og mer forundret over at Brendan Rodgers kjøpte en angriper som passer så dårlig med hans fotballfilosofi. Var det behovet for å få inn et «stort navn» som erstatter for Luis Suarez som gjorde at han følte seg tvunget til det, etter at han hadde fått nei fra Falcao og andre store navn som hadde passet bedre inn i Liverpools spillestil?

Når du aldri har spilt på høyere nivå enn norsk 2.divisjon er det kanskje farlig å påstå at en internasjonal stjerne mangler fotballforståelse. Men jeg er likevel freidig nok til å påstå at Balotelli mangler nettopp den fotballforståelsen som medspillere som Sterling, Lallana, Coutinho og Markovic besitter i rikt monn. Derfor funger ikke Liverpools offensive spill om dagen.

Balotelli har alt det verktøyet han trenger i form av fysikk, fart og teknikk, men han forstår ikke hvordan de andre offensive spillerne på laget opererer. Han forstår ikke når han skal gå på løp. Han går på løp alt for sjelden, og når han først gjør det, så går han som regel alltid i offside.

Klarer ikke «Super-Mario» å omstille seg til Liverpools spillestil, med hurtige overganger og angrep basert på entouch-spill, stikkere og pasninger i bakrom fra herrene Sterling, Coutinho, Lallana, Markovic med flere, så har vi et problem. Da må han ut av laget. Slik Balotelli opptrer nå, blir han alt for stasjonær, alt for enkel å markere ut, og han holder alt for lenge på ballen. Når han står og venter på ballen som han gjør nå, er motspillerne så tett på ham, at han enten blir fratatt ballen når han får den, eller så dribler han seg bort og går seg fast i forsvarsspillerne rundt ham.

Akkurat nå er vår offensive samhandling inne i en mørk blindgate, og det skyldes i svært stor grad bare en mann, Mario Balotelli.

Men det er fortsatt lov å håpe på at dette vil bedre seg når Daniel Sturridge er tilbake ved hans side.

Inntil da frykter jeg at en allerede tynn hårmanke vil bli enda mer glissen i frustrasjon over den store italieneren.



Hvad tænker i? Har vi her fat i kilden til vores angrebsproblem? Vi skaber mildest talt langt færre chancer end forventet, og virker letlæselige i vores chanceskabende spil.

Hvad kan Brendan Rodgers og trænerstaben gøre anderledes for enten at spille Balotelli ind eller at ændre en smule på systemet?

Danie15turridge
Indlæg: 302
Tilmeldt: torsdag, 31. jan, 2013 17:22

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Danie15turridge » torsdag, 02. okt, 2014 14:50

Jeg synes det er for letkøbt. Det kræver helt sikkert noget tilvænning, at få Balotelli til at passe ind - men at sige det KUN er Balotelli der skal ændre sig, er for nemt. RODGERS har købt Balotelli, ergo er det også hans ansvar, at få holdet til at vænne sig til, at det nu er Balotelli, der render rundt oppe foran.

Hr. Drejer
Indlæg: 13791
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hr. Drejer » torsdag, 02. okt, 2014 14:54

Danie15turridge skrev:det nu er Balotelli, der render rundt oppe foran.
Det er netop det som er problemet. Balo render ikke rundt oppe foran. Han GÅR rundt oppe foran!
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

Brugeravatar
Jæger
Indlæg: 2138
Tilmeldt: onsdag, 30. maj, 2007 20:27
Geografisk sted: Bor 1.253,34 km væk fra Anfield
Alder: 37

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jæger » torsdag, 02. okt, 2014 14:59

Hr. Drejer skrev:
Danie15turridge skrev:det nu er Balotelli, der render rundt oppe foran.
Det er netop det som er problemet. Balo render ikke rundt oppe foran. Han GÅR rundt oppe foran!
Det skal lige siges, at jeg ikke nødvendigvis er enig med vores norske kollega, men syntes da at Hr. Drejer belyser et af de alarmerende punkter.

Hvordan skaber man dynamik når personen på toppen (Balotelli, eller for den sags skyld Lambert) ikke er bevægelige? Det stikker imod vores offensive koncept, som i mange kampe sidste år kværnede modstandere midtover.

Et sidespor, så forbløffede det mig allermest at samtlige spillere var så langt under niveau igår aftes. Man fristes til at sige, at Lallana var Man of the Match. Vi har tidligere vundet kampe ved at 3-4 spillere ramte dagen, men igår var der ingen som ramte bare et rimeligt niveau. Det er skræmmende!

Danie15turridge
Indlæg: 302
Tilmeldt: torsdag, 31. jan, 2013 17:22

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Danie15turridge » torsdag, 02. okt, 2014 15:10

Jæger skrev:
Hr. Drejer skrev:
Danie15turridge skrev:det nu er Balotelli, der render rundt oppe foran.
Det er netop det som er problemet. Balo render ikke rundt oppe foran. Han GÅR rundt oppe foran!
Det skal lige siges, at jeg ikke nødvendigvis er enig med vores norske kollega, men syntes da at Hr. Drejer belyser et af de alarmerende punkter.

Hvordan skaber man dynamik når personen på toppen (Balotelli, eller for den sags skyld Lambert) ikke er bevægelige? Det stikker imod vores offensive koncept, som i mange kampe sidste år kværnede modstandere midtover.

Et sidespor, så forbløffede det mig allermest at samtlige spillere var så langt under niveau igår aftes. Man fristes til at sige, at Lallana var Man of the Match. Vi har tidligere vundet kampe ved at 3-4 spillere ramte dagen, men igår var der ingen som ramte bare et rimeligt niveau. Det er skræmmende!
Først så undrer det mig, at mange har travlt med at sige at Balotelli trækker for langt ned i banen, dribler for meget osv. Nu står han tilsyneladende helt stille i 90 min. Sjovt, at det så netop var Balotelli som nærmest den eneste i går der tog nogle dueller og vandt nogle frispark. Resten var sgu tøsedrenge i går både i nærkampe og med hensyn til løb uden bold. Vi har sgu haft det for godt med Suarez, nu hvor folk mener at Balotelli ene mand skal trække læsset. Så har han da også tabt alle chancer for at imponere, hvis det er det folk forventer.

I øvrigt så er de fleste nok jævnt tilfredse med Sturridge - men hvor meget arbejder han for holdet? Han bevæger sig nærmest kun når det drejer sig om at angribe. Hvor er folks kritik af ham så? Lad os se hvor meget han kan udrette på toppen når resten af holdet spiller sådan her. Det er ikke fordi jeg vil forsvare Balotelli med næb og kløer, men synes godt nok det er for nemt at hagle ham ned fordi han tilfældigvis skal score målene for et totalt ufarligt hold pt. Sturridge kan vel for faen heller ikke score uden chancer?

Hr. Drejer
Indlæg: 13791
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hr. Drejer » torsdag, 02. okt, 2014 15:23

Hvis bare Balo scorede mål eller lagde op til mål, så vil det være nemmere at acceptere at han gik rundt og ikke pressede modstanderen. Men han laver ikke mål, og han lægger heller ikke op til mål.
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

Brugeravatar
Jæger
Indlæg: 2138
Tilmeldt: onsdag, 30. maj, 2007 20:27
Geografisk sted: Bor 1.253,34 km væk fra Anfield
Alder: 37

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jæger » torsdag, 02. okt, 2014 15:26

Danie15turridge skrev:
Jæger skrev:
Hr. Drejer skrev:
Danie15turridge skrev:det nu er Balotelli, der render rundt oppe foran.
Det er netop det som er problemet. Balo render ikke rundt oppe foran. Han GÅR rundt oppe foran!
Det skal lige siges, at jeg ikke nødvendigvis er enig med vores norske kollega, men syntes da at Hr. Drejer belyser et af de alarmerende punkter.

Hvordan skaber man dynamik når personen på toppen (Balotelli, eller for den sags skyld Lambert) ikke er bevægelige? Det stikker imod vores offensive koncept, som i mange kampe sidste år kværnede modstandere midtover.

Et sidespor, så forbløffede det mig allermest at samtlige spillere var så langt under niveau igår aftes. Man fristes til at sige, at Lallana var Man of the Match. Vi har tidligere vundet kampe ved at 3-4 spillere ramte dagen, men igår var der ingen som ramte bare et rimeligt niveau. Det er skræmmende!
Først så undrer det mig, at mange har travlt med at sige at Balotelli trækker for langt ned i banen, dribler for meget osv. Nu står han tilsyneladende helt stille i 90 min. Sjovt, at det så netop var Balotelli som nærmest den eneste i går der tog nogle dueller og vandt nogle frispark. Resten var sgu tøsedrenge i går både i nærkampe og med hensyn til løb uden bold. Vi har sgu haft det for godt med Suarez, nu hvor folk mener at Balotelli ene mand skal trække læsset. Så har han da også tabt alle chancer for at imponere, hvis det er det folk forventer.

I øvrigt så er de fleste nok jævnt tilfredse med Sturridge - men hvor meget arbejder han for holdet? Han bevæger sig nærmest kun når det drejer sig om at angribe. Hvor er folks kritik af ham så? Lad os se hvor meget han kan udrette på toppen når resten af holdet spiller sådan her. Det er ikke fordi jeg vil forsvare Balotelli med næb og kløer, men synes godt nok det er for nemt at hagle ham ned fordi han tilfældigvis skal score målene for et totalt ufarligt hold pt. Sturridge kan vel for faen heller ikke score uden chancer?
Jeg er i tvivl om hvorvidt kommentaren er til mig eller personen der refereres til på den norske site? IMO så kigger jeg på de ting Balotelli bidrager med i forhold til dynamikken i vores offensive spil. Det betyder samtidig at jeg afgrænser mit fokus omkring det defensive arbejde, som Balotelli, Sturridge og Suarez udfører/udførte. Min bekymring ligger i at vores farligste våben ligger i løb bagom forsvaret - her er specielt Sturridge og Sterling exceptionelle til at udføre de løb. Det ser jeg ikke at Balotelli har den taktiske forståelse til at kunne gøre. Jeg bed mærke i at Gerrard to gange forsøgte at finde Manquillo med en aflevering bagom forsvaret - i begge tilfælde stod Balotelli i offside og tog bolden med sig, istedet for at se de løb Manquillo tog. De dybe løb er hamrende vigtigt for vores spil - det er her at vi har ramt så mange hold de sidste to sæsoner, specielt på vores direkte kontraspil, når vi har været foran og tvunget modstanderen til at komme ud af boksen.

Der er andre parametre, hvor Balotelli er dygtig - blandt andet til at holde i bolden og skabe plads, men er det de elementer, som vi har brug for i det koncept vi har succes med? Jeg ved det ikke - jeg håber så sandelig at Balotelli bliver en stor succes på holdet. Jeg tænker at Sterling, Balotelli og Sturridge kunne danne et stærkt 3-mands angreb. Men man må også bare være objektiv og kigge på hvordan den enkelte spiller passer ind på holdet.

Larry Dillman
Indlæg: 1061
Tilmeldt: mandag, 13. aug, 2007 14:29

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Larry Dillman » torsdag, 02. okt, 2014 21:37

Danie15turridge skrev:
Jæger skrev:
Hr. Drejer skrev:
Danie15turridge skrev:det nu er Balotelli, der render rundt oppe foran.
Det er netop det som er problemet. Balo render ikke rundt oppe foran. Han GÅR rundt oppe foran!
Det skal lige siges, at jeg ikke nødvendigvis er enig med vores norske kollega, men syntes da at Hr. Drejer belyser et af de alarmerende punkter.

Hvordan skaber man dynamik når personen på toppen (Balotelli, eller for den sags skyld Lambert) ikke er bevægelige? Det stikker imod vores offensive koncept, som i mange kampe sidste år kværnede modstandere midtover.

Et sidespor, så forbløffede det mig allermest at samtlige spillere var så langt under niveau igår aftes. Man fristes til at sige, at Lallana var Man of the Match. Vi har tidligere vundet kampe ved at 3-4 spillere ramte dagen, men igår var der ingen som ramte bare et rimeligt niveau. Det er skræmmende!
Først så undrer det mig, at mange har travlt med at sige at Balotelli trækker for langt ned i banen, dribler for meget osv. Nu står han tilsyneladende helt stille i 90 min. Sjovt, at det så netop var Balotelli som nærmest den eneste i går der tog nogle dueller og vandt nogle frispark. Resten var sgu tøsedrenge i går både i nærkampe og med hensyn til løb uden bold. Vi har sgu haft det for godt med Suarez, nu hvor folk mener at Balotelli ene mand skal trække læsset. Så har han da også tabt alle chancer for at imponere, hvis det er det folk forventer.

I øvrigt så er de fleste nok jævnt tilfredse med Sturridge - men hvor meget arbejder han for holdet? Han bevæger sig nærmest kun når det drejer sig om at angribe. Hvor er folks kritik af ham så? Lad os se hvor meget han kan udrette på toppen når resten af holdet spiller sådan her. Det er ikke fordi jeg vil forsvare Balotelli med næb og kløer, men synes godt nok det er for nemt at hagle ham ned fordi han tilfældigvis skal score målene for et totalt ufarligt hold pt. Sturridge kan vel for faen heller ikke score uden chancer?
Den har jeg også undret mig lidt over......når vores opspil fungerer så dårligt, er det forståeligt at Balo må trække ned for at få indflydelse på spillet. Momentvist synes jeg nu også, at han får fordelt spillet fint ud til siderne, og hans fornemmelse for at lægge bolden af til medspillere i løb omkring ham virker også veludviklet. Det er jo heller ikke fordi, at den resterende del af vores offensiv pt broderer sig igennem til et hav af chancer, som han ville kunne trille ind ved at være den stationære boksangriber, eller hur?

Dog er det også brugbare pointer, Jæger anfører, så jeg er lidt splittet på Balo.
Jæger skrev: ....Min bekymring ligger i at vores farligste våben ligger i løb bagom forsvaret - her er specielt Sturridge og Sterling exceptionelle til at udføre de løb. Det ser jeg ikke at Balotelli har den taktiske forståelse til at kunne gøre. Jeg bed mærke i at Gerrard to gange forsøgte at finde Manquillo med en aflevering bagom forsvaret - i begge tilfælde stod Balotelli i offside og tog bolden med sig, istedet for at se de løb Manquillo tog. De dybe løb er hamrende vigtigt for vores spil - det er her at vi har ramt så mange hold de sidste to sæsoner, specielt på vores direkte kontraspil, når vi har været foran og tvunget modstanderen til at komme ud af boksen.

Der er andre parametre, hvor Balotelli er dygtig - blandt andet til at holde i bolden og skabe plads, men er det de elementer, som vi har brug for i det koncept vi har succes med? Jeg ved det ikke - jeg håber så sandelig at Balotelli bliver en stor succes på holdet. Jeg tænker at Sterling, Balotelli og Sturridge kunne danne et stærkt 3-mands angreb. Men man må også bare være objektiv og kigge på hvordan den enkelte spiller passer ind på holdet.
Nøglespilleren mod WB bliver Lallana, der har den stejlest stigende formkurve på holdet pt. Den største mangel er i min bog at bolden ikke bliver sluppet hurtigt nok.....det ser ud til at være en spidskompetence hos Markovic (eller også er det bare hans mangel på selvtillid til at udfordre, som jeg prøver at forvandle til en "blessing in disguise :mrgreen: ), og da Sterling virkede umanérligt træt, holdt for længe på bolden og oftest tog de forkerte beslutninger, er jeg nærmest fristet til at afprøve de to nye i samspil med Coutinho som de tre bag angriberen (alternativt Lallana ved siden af Hendo med Gerrard bagved........dog er det lige før, at jeg også ville foretrække Lucas fra start) - med mulighed for at smide Sterling, Sturridge og Gerrard ind med friskere ben end det sidste stykke tid.

Nåh....det bliver nu engang en 3-1'er, og så må vi håbe at landskamppausen igen bliver en form-twister - denne gang tilbage på ret køl!
Edit: Hov - det var vist ikke kamp-tråden!
Tonic wa'er...did you say tonic wa'er? If it's tonic wa'er you want, it's tonic wa'er you get!

bjarnereds
Indlæg: 685
Tilmeldt: mandag, 12. sep, 2011 13:52

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af bjarnereds » fredag, 03. okt, 2014 01:05

Der er godt nok spørgsmålstegn omkring vi slutter på top 4. Top. 8 er mere realistisk, hvis der sker ikke noget. De er meget dårligt sæson start i denne her sæson. Hele vejen på banen skal der kom noget justeringer med spillerne som vi allerede har, de ser ud som at de keder ikke at spille. Come On REDMEN! we are behind You lads! we will always be! :director:

Danie15turridge
Indlæg: 302
Tilmeldt: torsdag, 31. jan, 2013 17:22

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Danie15turridge » fredag, 03. okt, 2014 08:09

Jæger skrev:
Danie15turridge skrev:
Jæger skrev:
Hr. Drejer skrev:
Danie15turridge skrev:det nu er Balotelli, der render rundt oppe foran.
Det er netop det som er problemet. Balo render ikke rundt oppe foran. Han GÅR rundt oppe foran!
Det skal lige siges, at jeg ikke nødvendigvis er enig med vores norske kollega, men syntes da at Hr. Drejer belyser et af de alarmerende punkter.

Hvordan skaber man dynamik når personen på toppen (Balotelli, eller for den sags skyld Lambert) ikke er bevægelige? Det stikker imod vores offensive koncept, som i mange kampe sidste år kværnede modstandere midtover.

Et sidespor, så forbløffede det mig allermest at samtlige spillere var så langt under niveau igår aftes. Man fristes til at sige, at Lallana var Man of the Match. Vi har tidligere vundet kampe ved at 3-4 spillere ramte dagen, men igår var der ingen som ramte bare et rimeligt niveau. Det er skræmmende!
Først så undrer det mig, at mange har travlt med at sige at Balotelli trækker for langt ned i banen, dribler for meget osv. Nu står han tilsyneladende helt stille i 90 min. Sjovt, at det så netop var Balotelli som nærmest den eneste i går der tog nogle dueller og vandt nogle frispark. Resten var sgu tøsedrenge i går både i nærkampe og med hensyn til løb uden bold. Vi har sgu haft det for godt med Suarez, nu hvor folk mener at Balotelli ene mand skal trække læsset. Så har han da også tabt alle chancer for at imponere, hvis det er det folk forventer.

I øvrigt så er de fleste nok jævnt tilfredse med Sturridge - men hvor meget arbejder han for holdet? Han bevæger sig nærmest kun når det drejer sig om at angribe. Hvor er folks kritik af ham så? Lad os se hvor meget han kan udrette på toppen når resten af holdet spiller sådan her. Det er ikke fordi jeg vil forsvare Balotelli med næb og kløer, men synes godt nok det er for nemt at hagle ham ned fordi han tilfældigvis skal score målene for et totalt ufarligt hold pt. Sturridge kan vel for faen heller ikke score uden chancer?
Jeg er i tvivl om hvorvidt kommentaren er til mig eller personen der refereres til på den norske site? IMO så kigger jeg på de ting Balotelli bidrager med i forhold til dynamikken i vores offensive spil. Det betyder samtidig at jeg afgrænser mit fokus omkring det defensive arbejde, som Balotelli, Sturridge og Suarez udfører/udførte. Min bekymring ligger i at vores farligste våben ligger i løb bagom forsvaret - her er specielt Sturridge og Sterling exceptionelle til at udføre de løb. Det ser jeg ikke at Balotelli har den taktiske forståelse til at kunne gøre. Jeg bed mærke i at Gerrard to gange forsøgte at finde Manquillo med en aflevering bagom forsvaret - i begge tilfælde stod Balotelli i offside og tog bolden med sig, istedet for at se de løb Manquillo tog. De dybe løb er hamrende vigtigt for vores spil - det er her at vi har ramt så mange hold de sidste to sæsoner, specielt på vores direkte kontraspil, når vi har været foran og tvunget modstanderen til at komme ud af boksen.

Der er andre parametre, hvor Balotelli er dygtig - blandt andet til at holde i bolden og skabe plads, men er det de elementer, som vi har brug for i det koncept vi har succes med? Jeg ved det ikke - jeg håber så sandelig at Balotelli bliver en stor succes på holdet. Jeg tænker at Sterling, Balotelli og Sturridge kunne danne et stærkt 3-mands angreb. Men man må også bare være objektiv og kigge på hvordan den enkelte spiller passer ind på holdet.
Mit første indlæg var rettet mod vores norske ven, som bød ind med en meget ikke-konstruktiv kritik. Senere henvender jeg mig også til Hr. Drejer (og andre der ukritisk giver Balotelli skylden for al elendighed), da han bidrager med et indlæg uden indhold. Det var ikke rettet mod dig, Jæger. Beklager hvis du fik det indtryk.

Jeg er udmærket klar over at Balotelli har noget at arbejde med, men det har resten af holdet også og især BR. BR har købt Balotelli og det må antages, at han er blevet ordentligt scoutet. Ergo må det også være BR, der skal have ændret taktikken således, at den nye angriber kan indgå på holdet. Ja, Balotelli har et frygteligt ego til tider, men hvilke store angribere har ikke det? Sturridge og Suarez har sgu nok også "stjålet" nogle bolde, der endte med at koste en stor chance. Hvis BR bare kunne finde ud af, hvilken taktik han vil bruge, så har holdet noget at arbejde ud fra.

ilusio
Indlæg: 4791
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 13:50
Geografisk sted: Midtjylland
Alder: 45

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af ilusio » søndag, 05. okt, 2014 07:56

Vores største problem (udover at vi mangler de 2 bedste angribere i PL sidste sæson) er som jeg ser det at Gerrard ligger for dybt. Hvorfor han gør det kan der være flere årsager til.

For at illustrere hvad jeg mener skal det næsten tegnes.

Den "forkerte" playmaker type:

RB - CB - PM - CB - LB
CM - CM
osv

Her ligger Gerrard helt nede på linie med vores CB og giver derfor intet fremad banen da der er for langt til vores flkøje/angribere.
Derudover skal Gerrard aggere forsvarsspiller.

RB - CB CB - LB
PM
CM - CM
osv

Her ligger Gerrard mellem kæderne og kan forbinde forsvaret med midtbanen. Han har de taktiske og pasningsmæssige kvaliteter, men han er stadig skraldespanden på midtbanen og dette låser ham lidt.

Min foretrukne:
RB - CB - CB - LB
DM
Gerrard - CM
osv

Her kan Gerrard gå dybt når vi skal hente bolden frem under pres, og han kan dirrigere spillet frem på banen imellem forsvar og midt/angreb.
Får vi en Can tilbage eller havde Lucas holdt sit tidligere niveau, så kunne Gerrard sammen med Henderson have styret den midtbane fantastisk.
Det er vigtigt at vi skelner mellem at Gerrard opererer som defensiv midt/spilfordeler eller om han er en dybtliggende spilfordeler. Når han har for mange defensive opgaver, så halter vores defensiv, og hans offensive kvaliteter bliver spildt.

Når balotelli får en hurtig makker, så bliver vores angreb igen sjovt at se på, og har vi en defensiv midt, så kan det være vi igen vinder mere end hver 4. kamp.
I support two teams: Liverpool FC and any team playing scum.

Brugeravatar
JTN
Indlæg: 1437
Tilmeldt: fredag, 04. apr, 2008 00:53
Geografisk sted: Kbh
Alder: 38

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af JTN » søndag, 05. okt, 2014 10:37

@ Ilusio

Jeg tror desværre, at du overvurderer Gerrards fysik, hvis du tror, at han både kan gå ned i den dybtliggende playmakerrolle og efterfølgende lave de påkrævede løb frem til modstandernes felt, som vi så Henderson gøre med stor succes i går i den position, hvilket Rodgers da også fremhævede i sin pressekonference efter kampen.
ilusio skrev:RB - CB - PM - CB - LB
CM - CM
osv

Her ligger Gerrard helt nede på linie med vores CB og giver derfor intet fremad banen da der er for langt til vores flkøje/angribere.
Derudover skal Gerrard aggere forsvarsspiller.
Især denne analyse er jeg meget uenig i. Gerrard er om nogen spilleren, som har rækkevidden til at kunne give noget fra den dybtliggende midtbaneposition. Her et eksempel fra kampen mod Spurs, men det er i princippet i samme taktiske rolle han laver den diagonale aflevering til Manquillo, som fører til vores andet mål i går.



Du glemmer også, at det er vores backs og ikke fløjene, som skal sørge for bredden og farlighed over kanterne i den opbyggende fase.

Jeg tror, at forklaringen på vores problemer primært skal findes et andet sted end på midtbanen, selvom vi med Can eller Allen tilbage på den ene side af diamanten e.l. måske kan flytte spillet hurtigere frem på banen, hvilket vil frigøre den nødvendige plads til Gerrard at operere i omkring midtercirklen.

Til gengæld vil jeg godt medgive, at vi skal finde en måde at håndtere de defensive vanskeligheder, som Gerrards dybe placering til tider medfører. Måske er løsningen fra i går med at flytte vores dynamiske midtbanespillere ned og Gerrard frem de sidste 20 minutter - en periode hvor vi notorisk har vanskeligheder - en god måde at dæmme op for dette.
A trip to Anfield is the closest defenders will get to understand how a fox feels when a pack of bloodhounds is on its trail

ilusio
Indlæg: 4791
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 13:50
Geografisk sted: Midtjylland
Alder: 45

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af ilusio » søndag, 05. okt, 2014 10:46

Jeg præciserer:

Gerrard skal ikke fortsat være en box-box spiller, men jeg så ham gerne i en rolle lidt længere fremme på banen end det du viser i dette klip.
medmindre det "kun" er disse lange afleveringer vi skal bruge fra hans side, så er han "spildt" der.

Han er for let at presse i disse situationer og det har vi betalt en høj pris for flere gange. En mandsopdækning og vores opspil er væk.

Det er derfor jeg meget gerne så at vores CB var bedre med fødderne og selv kunne aflevere bolden frem til en Gerrard der lå mere mellem kæderne (sammen med en skraldespand) eller til vores backs som så kunne spille bolden frem til en Gerrard/Henderson.

Så enten skal Gerrard en lille smule frem, eller også skal han have hjælp af en skraldespand.
I support two teams: Liverpool FC and any team playing scum.

Besvar