Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Brugeravatar
LFC_20
Indlæg: 2648
Tilmeldt: tirsdag, 04. aug, 2009 13:35

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af LFC_20 » fredag, 17. jul, 2015 15:00

Billede

Synes dette er et utrolig interessant bud, fra Skysports, på en mulig XI.
Jeg mener, at Milner, Henderson & Can, har evnerne til at give Firmino & Cou mere frie roller, grundet deres arbejdsraseri. Denne opstilling betyder dog, at Clyne & Moreno skal skabe meget af bredden, men det er jo også deres spillestil, hvilket på mange måder klæder dem. Heri tænker jeg, at Can skal falde ned i opspillet og Sakho/Skrtel skal falde ud, hvorved backerne presses op. Det vil samtidig give muligheder for, at lade Benteke komme ned i banen og blive en fantastisk spilstation, samtidig med, at Cou/Firmino på skift kan skabe dybde i banen. Når Sturridge så kommer tilbage, må man vurdere hvilken effekt denne opstilling har haft og ellers må man forsøge, at skifte system, men tror faktisk denne kunne fungere.

Brugeravatar
YNWA!
Indlæg: 3889
Tilmeldt: tirsdag, 29. nov, 2011 22:03
Alder: 27

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af YNWA! » fredag, 17. jul, 2015 15:10

LFC_20 skrev:Billede

Synes dette er et utrolig interessant bud, fra Skysports, på en mulig XI.
Jeg mener, at Milner, Henderson & Can, har evnerne til at give Firmino & Cou mere frie roller, grundet deres arbejdsraseri. Denne opstilling betyder dog, at Clyne & Moreno skal skabe meget af bredden, men det er jo også deres spillestil, hvilket på mange måder klæder dem. Heri tænker jeg, at Can skal falde ned i opspillet og Sakho/Skrtel skal falde ud, hvorved backerne presses op. Det vil samtidig give muligheder for, at lade Benteke komme ned i banen og blive en fantastisk spilstation, samtidig med, at Cou/Firmino på skift kan skabe dybde i banen. Når Sturridge så kommer tilbage, må man vurdere hvilken effekt denne opstilling har haft og ellers må man forsøge, at skifte system, men tror faktisk denne kunne fungere.

Skrev præcis denne opstilling til en kammerat på Facebook i går. Tror også det ville fungere, med Cou og Firmino som 10'ere, hvorefter at Clyne og Moreno holder bredden.
You cannot have an impartial Football Association when members of that board are also executives at Manchester United football club! - Rafael Benitez.

ilusio
Indlæg: 4791
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 13:50
Geografisk sted: Midtjylland
Alder: 45

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af ilusio » mandag, 27. jul, 2015 13:29

Jeg har altid godt kunnet lide en 4-3-2-1 opstilling. Den er "let" at skifte til en 4-3-1-2 hvis vi skal have både Sturrigde og Benteke i front.

Reelt set kan denne opstilling også kaldes en 4-3-3. Fint med mig.
I support two teams: Liverpool FC and any team playing scum.

SamiHyppiä
Indlæg: 341
Tilmeldt: onsdag, 11. jan, 2012 09:40

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af SamiHyppiä » onsdag, 29. jul, 2015 19:53

YNWA! skrev:
LFC_20 skrev:Billede

Synes dette er et utrolig interessant bud, fra Skysports, på en mulig XI.
Jeg mener, at Milner, Henderson & Can, har evnerne til at give Firmino & Cou mere frie roller, grundet deres arbejdsraseri. Denne opstilling betyder dog, at Clyne & Moreno skal skabe meget af bredden, men det er jo også deres spillestil, hvilket på mange måder klæder dem. Heri tænker jeg, at Can skal falde ned i opspillet og Sakho/Skrtel skal falde ud, hvorved backerne presses op. Det vil samtidig give muligheder for, at lade Benteke komme ned i banen og blive en fantastisk spilstation, samtidig med, at Cou/Firmino på skift kan skabe dybde i banen. Når Sturridge så kommer tilbage, må man vurdere hvilken effekt denne opstilling har haft og ellers må man forsøge, at skifte system, men tror faktisk denne kunne fungere.

Skrev præcis denne opstilling til en kammerat på Facebook i går. Tror også det ville fungere, med Cou og Firmino som 10'ere, hvorefter at Clyne og Moreno holder bredden.
Er jeg den eneste der har betænkeligheder med Can på den defensive midt? Til U21 synes jeg ikke han var specielt god på pladsen og blev nemt overspillet.
Agger almost invited to shoot here.. Which he does, and puts it in the back of the net! Daniel Agger with his first ever goal for Liverpool. And what a goal!

http://www.youtube.com/watch?v=b3zTVpYprCI

Robbie_God_Fowler
Indlæg: 3629
Tilmeldt: onsdag, 15. jun, 2011 19:00

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Robbie_God_Fowler » onsdag, 29. jul, 2015 20:46

Can mangler antrit og er meget langsom i sine vendinger. Taktisk snilde og fysik kan tildels kompensere disse mangler, men jeg vurdere, at Can endnu ikke besidder tilstrækkelig disciplin og rutine til at bestride en så vigtig position.

Can lider under at være en jack of all trades. Lidt alla Milner i City, bare med defensivt fortegn. Skulle jeg udpege en favoritposition for Can, ville jeg vælge den centrale midtbane, da jeg ser Can mere som en typisk tovejsspiller end en defensiv midtbanespiller.

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » onsdag, 29. jul, 2015 21:38

SamiHyppiä skrev: Er jeg den eneste der har betænkeligheder med Can på den defensive midt? Til U21 synes jeg ikke han var specielt god på pladsen og blev nemt overspillet.
Bestemt ikke. Jeg blev også lidt bekymret, da jeg fulgte med i U21 EM, hvor han langt fra imponerede mig. På mig virkede han slet ikke engageret nok eller særligt løbevillig. Derudover synes jeg, at han så meget tung ud. Håber bestemt, at jeg enten tog fejl, eller at det var en konsekvens af at have spillet en lang og opslidende sæson forud for turneringen.

Derudover så føler jeg mig stadig overbevist om, at vi i de fleste kampe vil spille 4-2-3-1 med Milner og Hendo bagerst centralt og Coutinho foran. På siderne af Coutinho vil vi skifte rundt imellem Ibe, Firmino og Lallana. Tror jeg.

Dog er jeg ret overbevist om, at vi vælger et mere forsigtigt udgangspunkt i den første kamp ude imod Stoke, Så lige i den kamp tror jeg, at vi spiller med Lucas bagved Milner og Hendo. Og jeg tror faktisk også, at Coutinho og Firmino starter på bænken på grund af, at de kun lige er vendt tilbage, således at Ibe og Lallana tager kanterne i den kamp, mens Benteke er sikker starter i front.
Kloppite

Brugeravatar
AndreasN
Indlæg: 6494
Tilmeldt: torsdag, 21. jan, 2010 15:08
Geografisk sted: Valby
Alder: 30

Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af AndreasN » onsdag, 29. jul, 2015 22:19

Jeg er meget enig med både texy og R_G_F. For mig at se er Cans acceleration alt for langsom til at besidde 6'eren i en så hurtig liga som PL - vi så allerede, hvordan Gerrard så let som ingenting blev spillet udenom. Jeg har store forventninger til Can, men jeg tror også, hans fremtid ligger på 8'eren.

I min verden så spillede vi en 4-3-3, mens Sturridge er ude, hvor Coutinho og Firmino ligger bag Benteke. På midten skal Lucas ligge bag Henderson og Milner. Jeg tror simpelthen ikke på, at man kan bibeholde balancen i en 4-2-3-1 med to midtbanespillere, der begge har deres forcer fremad banen. Tilgengæld føler jeg mig temmelig sikker på, at det er den formation, Rodgers optimalt set vil benytte, og det var da også den formation, vi startede ud med sidste sæson. Mod Stoke kunne det dog godt være, at man skulle have Ibe og Lallana inde fra start og så have brasilianerne at skyde med fra bænken.
Liverpool Football Klopp

liverpoolfc86
Indlæg: 1740
Tilmeldt: mandag, 11. aug, 2014 19:14

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af liverpoolfc86 » onsdag, 29. jul, 2015 22:51

AndreasN skrev:Jeg er meget enig med både texy og R_G_F. For mig at se er Cans acceleration alt for langsom til at besidde 6'eren i en så hurtig liga som PL - vi så allerede, hvordan Gerrard så let som ingenting blev spillet udenom. Jeg har store forventninger til Can, men jeg tror også, hans fremtid ligger på 8'eren.

I min verden så spillede vi en 4-3-3, mens Sturridge er ude, hvor Coutinho og Firmino ligger bag Benteke. På midten skal Lucas ligge bag Henderson og Milner. Jeg tror simpelthen ikke på, at man kan bibeholde balancen i en 4-2-3-1 med to midtbanespillere, der begge har deres forcer fremad banen. Tilgengæld føler jeg mig temmelig sikker på, at det er den formation, Rodgers optimalt set vil benytte, og det var da også den formation, vi startede ud med sidste sæson. Mod Stoke kunne det dog godt være, at man skulle have Ibe og Lallana inde fra start og så have brasilianerne at skyde med fra bænken.
jeg så ikke meget u21, men jeg blev imponeret af Can og er generelt fan af ham. Synes han er fantastisk. Ikke med den hurtigste acceleration, men stærk, klog, fornuftig, kan drible og skyde. Han hører til på den centrale midt. Han skal ikke være defensiv, hvis I spørg mig. Ind centralt, så han kan løbe solen sort mellem forsvaret og angrebet. Sammen med Hendo og Milner.

Brugeravatar
Alonso
Indlæg: 5105
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 14:53
Alder: 35

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Alonso » onsdag, 29. jul, 2015 23:58

En dygtig 6'er skal imø være meget forudseende. Så er det ikke så nødvendigt hurtigt at kunne komme fra a til b. Det er Xabi Alonso et glimrende eksempel på - og her havde Gerrard store mangler.

sjampen
Indlæg: 1741
Tilmeldt: fredag, 14. aug, 2009 01:13
Alder: 33

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af sjampen » torsdag, 30. jul, 2015 00:55

Alonso skrev:En dygtig 6'er skal imø være meget forudseende. Så er det ikke så nødvendigt hurtigt at kunne komme fra a til b. Det er Xabi Alonso et glimrende eksempel på - og her havde Gerrard store mangler.
Hverken Nemanja Matic eller Sergio Busquets er vel ligefrem hvad man vil kalde lyn på en fodboldbane, nærmere tværtimod. Jeg vil i hvert fald påstå at Emre Can er både hurtigere accelererende, har højere topfart og er mere adræt end de 2 spillere, der efter min mening er de bedste defensive midtbanespillere i verden. Uden at sammenligningen iøvrigt skal tages videre.
Jürgen Klopp - Forlad os aldrig!

Robbie_God_Fowler
Indlæg: 3629
Tilmeldt: onsdag, 15. jun, 2011 19:00

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Robbie_God_Fowler » torsdag, 30. jul, 2015 10:01

sjampen skrev:
Alonso skrev:En dygtig 6'er skal imø være meget forudseende. Så er det ikke så nødvendigt hurtigt at kunne komme fra a til b. Det er Xabi Alonso et glimrende eksempel på - og her havde Gerrard store mangler.
Hverken Nemanja Matic eller Sergio Busquets er vel ligefrem hvad man vil kalde lyn på en fodboldbane, nærmere tværtimod. Jeg vil i hvert fald påstå at Emre Can er både hurtigere accelererende, har højere topfart og er mere adræt end de 2 spillere, der efter min mening er de bedste defensive midtbanespillere i verden. Uden at sammenligningen iøvrigt skal tages videre.
Du behøver ikke være et lyn for at kunne bestride positionen som 6'er. Det er Matic og Busquet ganske rigtigt eksempler på, selvom Matic nu ikke er så langsom, som hans store bevægelser måske kan give udtryk for.

Vores egen Lucas Leiva er dog et eksempel på, hvad manglende antrit kan betyde for det output som leveres på banen. Lucas er om nogen en taktisk dygtig spiller, som er forudseende og vælger sine indgreb med omhu. Det er dog tydeligt, at Lucas har mistet en del fart på de første meter siden sin korsbåndskade, hvilket har haft indflydelse på hans timing og evne til at beskytte 4-backkæden.

Antrit og fart er således ikke en nødvendighed for at kunne bestride positionen, men det er stadigvæk én af de vigtigste kompetencer. Specielt i Rodgers system, hvor det er tanken, at mange spillerne deltager i fase 3, hvilket efterlader store frie områder på banen og dermed en sårbarhed overfor omstillinger. Min fornemmelse siger mig, at Can netop vil komme til kort pga. manglende bevægelighed, når nu han (endnu) ikke udviser den nødvendige disciplin og forudseenhed.

Brugeravatar
Alex
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 572
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 21:24

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Alex » torsdag, 30. jul, 2015 13:08

Jeg kunne godt tænke mig at finde plads til Lallana, som jeg tror får en stor sæson.

Det kniber bare lidt med "i stedet for hvem" :?

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » torsdag, 30. jul, 2015 13:17

AndreasN skrev:Jeg er meget enig med både texy og R_G_F. For mig at se er Cans acceleration alt for langsom til at besidde 6'eren i en så hurtig liga som PL - vi så allerede, hvordan Gerrard så let som ingenting blev spillet udenom. Jeg har store forventninger til Can, men jeg tror også, hans fremtid ligger på 8'eren.

I min verden så spillede vi en 4-3-3, mens Sturridge er ude, hvor Coutinho og Firmino ligger bag Benteke. På midten skal Lucas ligge bag Henderson og Milner. Jeg tror simpelthen ikke på, at man kan bibeholde balancen i en 4-2-3-1 med to midtbanespillere, der begge har deres forcer fremad banen. Tilgengæld føler jeg mig temmelig sikker på, at det er den formation, Rodgers optimalt set vil benytte, og det var da også den formation, vi startede ud med sidste sæson. Mod Stoke kunne det dog godt være, at man skulle have Ibe og Lallana inde fra start og så have brasilianerne at skyde med fra bænken.
Den tvivl har jeg også.

Men mon ikke, det muligvis kan komme til at fungere, hvis alle de offensive spillere bag angriberen er aggressive og yderst arbejdsvillige? Det er jo en af de forcer, som måske ikke er fremhævet så meget hos både Coutinho, Firmino og Lallana, at de alle er villige til at arbejde hårdt defensivt også. Ibe kan til dels også, selvom jeg ser ham som en lidt mere traditionel offensiv spiller med lidt svagheder i tilbageløbet.

Hold da op, hvor er jeg spændt på at se startopstillingen i vores tre første kampe, så man måske bedre har en idé om, hvad Rodgers vil. Kan man forestille sig, at vi spiller 4-3-3 ude og 4-2-3-1 hjemme sådan rimelig konstant?
Kloppite

Brugeravatar
Ma Captain
Indlæg: 487
Tilmeldt: tirsdag, 01. maj, 2012 13:31

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Ma Captain » torsdag, 30. jul, 2015 16:12

@Texy
Præcis det jeg havde i tankerne. 4-3-3 ude og 4-2-3-1 hjemme. Det bliver spændende at følge hvad BR pønser på. Bare han får stillet det rigtige og mest motiverede hold på banen. Vi er dog et stort spørgsmålstegn på 6'er positionen. Hvilket niveau har Lucas reelt? Og kan han holde sig skadesfri? Er Can løsningen på den defensive midtbane, og hvad er hans niveau der? Kan han spille stabilt der? Jeg ser Can som en to vejs spiller.
Hvis, stort Hvis, Lucas kan finde sin fordumsstyrke og kan holde sig skadesfri, så har jeg ingen bekymring, men kan han ikke, så er jeg rigtig bange for vores midtbane. Jeg savner en sikker betonklods defensivt, der både kan beskytte forsvaret og samtidig ku spille fodbold.
There is only one Captain...... Ma Captain!!

Brugeravatar
Emmy
Indlæg: 14381
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 18:59
Geografisk sted: Legoland
Alder: 46

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Emmy » torsdag, 30. jul, 2015 18:08

Jeg kunne godt tænke mig de at se en opstilling med Milner-Hendo foran en firbackkæde med Firmino-Cou-Lallana foran de to og så med Benteke/Sturridge på top.
"We're not racist, we only hate the mancs"

Besvar