Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » onsdag, 05. sep, 2018 16:59

Efter denne statistiske opgørelse har vi præsteret bedst defensivt i denne sæson:

https://talksport.com/football/419138/p ... defensive/

Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jesper » lørdag, 22. sep, 2018 22:53

Det lille trick Klopp forsøgte i dag var spændende: Salah var ene angriber (ren 9er), Mane kom ud i højre og Firmino var en slags venstre angriber, om end han mest var en offensiv midtbanespiller.
Jeg skrev flere gange i sidste sæson, at Salah blev mere og mere en ren angriber, og det er faktisk også sådan jeg ser hans fremtid.

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Filos of Isk
Indlæg: 4768
Tilmeldt: fredag, 06. mar, 2015 08:17
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 36

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Filos of Isk » søndag, 23. sep, 2018 07:10

Jesper skrev:Det lille trick Klopp forsøgte i dag var spændende: Salah var ene angriber (ren 9er), Mane kom ud i højre og Firmino var en slags venstre angriber, om end han mest var en offensiv midtbanespiller.
Jeg skrev flere gange i sidste sæson, at Salah blev mere og mere en ren angriber, og det er faktisk også sådan jeg ser hans fremtid.

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Ja. Det var en rigtig spændende opstilling, også når man tænker på vores forsøg på at købe Fekir over sommeren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » lørdag, 29. sep, 2018 10:41

God analyse af Gini vs Henderson som 6'er:

https://www.sportskeeda.com/football/ta ... ey=newsnow

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » lørdag, 29. sep, 2018 11:09

Forrygende (mesterskabs-) tal på dødbolde:

https://anfieldindex.com/36818/set-piec ... start.html

Salah startede sit målorgie i oktober sidste år, så der er forhåbentligt en del i vente med mål fra åbent spil også.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » mandag, 22. okt, 2018 13:53

Keita kan være nøglen til at få angrebsspillet til at flyde bedre og gøre angrebstruslen større mod de bedste modstandere, men han skal positioneres rigtigt:

https://anfieldindex.com/37119/naby-kei ... rward.html

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » mandag, 22. okt, 2018 23:35

Klopp beskriver vores manglende pres-spil, som en konsekvens af, at vi har lært noget nyt og kan noget mere.

https://www.dailymail.co.uk/sport/footb ... press.html

Det er ganske sandsynligt. Vi har i hvert fald resultaterne til at bakke synspunktet op.

Men jeg erindrer også at have læst et eller andet om, at Buvac reelt var manden, der fik "gegen-pressing" til at sidde lige i skabet. Og er det ikke som om, at vi siden han "blev udelukket" eller "udelukkede sig selv" i sidste sæsons kamp mod Stoke, ikke har været lige så stærke i pres-spillet? Det gælder vel både returkampen ude imod Roma i CL semifinalen og selve finalen, som det gælder kampene i PL siden hans afgang.

Man kan så måske omvendt argumentere, at for meget pres-spil måske koster i defensiven og dermed på point-siden, hvis det ikke kaster nok mål af sig.

Men personligt savner jeg, at se os spille overfaldsfodbold.
Kloppite

Oomph242
Indlæg: 5649
Tilmeldt: torsdag, 01. sep, 2011 00:14

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Oomph242 » tirsdag, 23. okt, 2018 00:17

texy skrev:Klopp beskriver vores manglende pres-spil, som en konsekvens af, at vi har lært noget nyt og kan noget mere.

https://www.dailymail.co.uk/sport/footb ... press.html

Det er ganske sandsynligt. Vi har i hvert fald resultaterne til at bakke synspunktet op.

Men jeg erindrer også at have læst et eller andet om, at Buvac reelt var manden, der fik "gegen-pressing" til at sidde lige i skabet. Og er det ikke som om, at vi siden han "blev udelukket" eller "udelukkede sig selv" i sidste sæsons kamp mod Stoke, ikke har været lige så stærke i pres-spillet? Det gælder vel både returkampen ude imod Roma i CL semifinalen og selve finalen, som det gælder kampene i PL siden hans afgang.

Man kan så måske omvendt argumentere, at for meget pres-spil måske koster i defensiven og dermed på point-siden, hvis det ikke kaster nok mål af sig.

Men personligt savner jeg, at se os spille overfaldsfodbold.
Det er i den grad noget der savnes. Pt. Ligner vi nærmest et Mourinho hold. Lidt hårdt måske.


https://www.msn.com/en-gb/sport/news/wh ... ar-AAwx0qF

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » tirsdag, 23. okt, 2018 08:50

Oomph242 skrev:
texy skrev:Klopp beskriver vores manglende pres-spil, som en konsekvens af, at vi har lært noget nyt og kan noget mere.

https://www.dailymail.co.uk/sport/footb ... press.html

Det er ganske sandsynligt. Vi har i hvert fald resultaterne til at bakke synspunktet op.

Men jeg erindrer også at have læst et eller andet om, at Buvac reelt var manden, der fik "gegen-pressing" til at sidde lige i skabet. Og er det ikke som om, at vi siden han "blev udelukket" eller "udelukkede sig selv" i sidste sæsons kamp mod Stoke, ikke har været lige så stærke i pres-spillet? Det gælder vel både returkampen ude imod Roma i CL semifinalen og selve finalen, som det gælder kampene i PL siden hans afgang.

Man kan så måske omvendt argumentere, at for meget pres-spil måske koster i defensiven og dermed på point-siden, hvis det ikke kaster nok mål af sig.

Men personligt savner jeg, at se os spille overfaldsfodbold.
Det er i den grad noget der savnes. Pt. Ligner vi nærmest et Mourinho hold. Lidt hårdt måske.


https://www.msn.com/en-gb/sport/news/wh ... ar-AAwx0qF
Tak for link. Det virker desværre ikke for mig, men jeg kunne bruge titlen til at søge, så jeg vist fandt den artikel, jeg selv læste engang.

https://talksport.com/football/364742/w ... r-arsenal/
Kloppite

Redmaniac
Indlæg: 961
Tilmeldt: mandag, 23. jul, 2007 17:58
Geografisk sted: Waterloo - Canada

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Redmaniac » tirsdag, 23. okt, 2018 08:59

Når jeg læser de artikler, og samtidig sammenholder vores nu værende spil så får jeg forfærdelige flashbacks til tiden efter, at Pako Ayestaran forlod Benitez' side.
Krydser fingre for, at det er lige dele intentionelt med tanke på VM og forberedelserne til en lang sæson samt småting, der skal justeres, før vi ser spillet flyde igen.

Oomph242
Indlæg: 5649
Tilmeldt: torsdag, 01. sep, 2011 00:14

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Oomph242 » tirsdag, 23. okt, 2018 23:44

Redmaniac skrev:Når jeg læser de artikler, og samtidig sammenholder vores nu værende spil så får jeg forfærdelige flashbacks til tiden efter, at Pako Ayestaran forlod Benitez' side.
Krydser fingre for, at det er lige dele intentionelt med tanke på VM og forberedelserne til en lang sæson samt småting, der skal justeres, før vi ser spillet flyde igen.

Ja lad os håbe vi bare lige skal igang. Men vores offensiv har været skræmmende dårlig indtil videre i denne sæson. Så lidt nervøs har man lov man til at være.

Hr. Drejer
Indlæg: 13666
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hr. Drejer » onsdag, 24. okt, 2018 08:04

Redmaniac skrev:Når jeg læser de artikler, og samtidig sammenholder vores nu værende spil så får jeg forfærdelige flashbacks til tiden efter, at Pako Ayestaran forlod Benitez' side.
Krydser fingre for, at det er lige dele intentionelt med tanke på VM og forberedelserne til en lang sæson samt småting, der skal justeres, før vi ser spillet flyde igen.
Du tænker på at Buvac's afgang har en indflydelse på vores spil. Den tanke har jeg selv haft. Det er jo første gang Klopp er uden Buvac, og det kunne være spændende at spørge ham hvordan hans afgang påvirker træning, forberedelse og taktik.
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

AJJ
Indlæg: 2361
Tilmeldt: torsdag, 23. jan, 2014 15:04

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af AJJ » onsdag, 24. okt, 2018 08:57

Hr. Drejer skrev:
Redmaniac skrev:Når jeg læser de artikler, og samtidig sammenholder vores nu værende spil så får jeg forfærdelige flashbacks til tiden efter, at Pako Ayestaran forlod Benitez' side.
Krydser fingre for, at det er lige dele intentionelt med tanke på VM og forberedelserne til en lang sæson samt småting, der skal justeres, før vi ser spillet flyde igen.
Du tænker på at Buvac's afgang har en indflydelse på vores spil. Den tanke har jeg selv haft. Det er jo første gang Klopp er uden Buvac, og det kunne være spændende at spørge ham hvordan hans afgang påvirker træning, forberedelse og taktik.
Ingen aner jo, hvor meget indflydelse Buvac reelt havde på taktik/spil i foråret. Paul Joyce rapporterede jo fx, at Buvac' rolle var blevet mere og mere perifer i tiden op til Stoke-kampen (hans sidste).

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » onsdag, 24. okt, 2018 09:56

Oomph242 skrev:
Redmaniac skrev:Når jeg læser de artikler, og samtidig sammenholder vores nu værende spil så får jeg forfærdelige flashbacks til tiden efter, at Pako Ayestaran forlod Benitez' side.
Krydser fingre for, at det er lige dele intentionelt med tanke på VM og forberedelserne til en lang sæson samt småting, der skal justeres, før vi ser spillet flyde igen.

Ja lad os håbe vi bare lige skal igang. Men vores offensiv har været skræmmende dårlig indtil videre i denne sæson. Så lidt nervøs har man lov man til at være.
Det har man da, og man har også ret til at bevare roen, have is i maven og vente på, at tingene falder på plads, for ift. sidste sæson på samme tidspunkt af sæsonen har vi scoret 2 mål mere, vi har 10 point flere, og så er der altså kun gået 3 mål ind på os mod 16 sidste sæson:

https://www.liverpool.no/nyheter/2018/1 ... ge-sesong/

Det er en massiv præstation, og jeg venter gerne på, at vi får det flotte, effektive angrebsspil tilbage og på plads men indtil da, er det da en fed fornemmelse bare at sidde roligt og vide, at vi kun behøver et enkelt for at vinde kampen.

Vi har de samme spillere til rådighed, men vi har justeret den defensive organisation, så der ikke sker omstillinger mod os, og det hænger også sammen med, at vi ikke går all in på overfaldsfodbolden, og stiller os lidt længere tilbage på banen.

Det betyder nok, at vi ikke vinder bolden længere oppe på farlige steder, hvor muligheden for en scoring er stor, men vi efterlader os altså heller ikke sårbare bagude.
Dvs. vi skal score på mere etablerede angreb + det faktum, at alle hold er beviste om vores offensiv, har haft erfaring med at møde den og prøver at sabotere tingene, så opgaven er blevet sværere offensivt.

Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jesper » onsdag, 24. okt, 2018 10:44

Der er flere faktorer der spiller ind. VM. Ændring af presspil mv. Det er blevet diskuteret. Jeg har yderligete lagt mærke til et interview med Sturridge, hvor han beskriver at han som 9er skal søge ned i banen og at de to fløje skal søge i dybden. Jeg har faktisk altid troet at det bare var sådan at Firmino spiller, ikke at det var sat i system. Det får mig til at tænke på, at jeg fornemmer at netop denne del faktisk er lykkedes meget dårligt i denne sæson. Dels er Firmino ikke så boldfast og så dominerende, dels så søger specielt Mane ofte ned i banen som en ekstra midtbanespiller (som en slags Coutinho), og det gør at det reelt kun er Salah det truer.
Den anden del handler om at vores fløjspil, som under Klopp reelt er vores backer, er stærkt fraværende. Igen, jeg fornemmer det er bevidst pga et defensivt fokus, men det gør bare at det er så umådeligt lettere at dække op for modstanderen. Det er nok også derfor at Gomez nu bruges som back, fordi Klopp stoler på at han godt kan gå led i overlap og samtidigt ikke sælger os defensivt.
Slutteligt har jeg nævnt nogle gange før, at vi lidet enormt meget under at vi ikke som tidligere producerer mål fra midtbanen. Can, Coutinho, Ox (og faktisk også Lallana for et par sæsoner siden) var alle garant for et vist antal mål.
Igen, vi er så umådeligt mere afhængige af standardsituationer og magi under svære betingelser for specielt Salah.

Alt det ovenstående forklarer dog ikke at helt simple afleveringer misses i afgørende situationer. Det må vel handle om selvtillid.

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Besvar