Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Bojangles
Indlæg: 2205
Tilmeldt: mandag, 23. apr, 2012 14:14
Alder: 45

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Bojangles » tirsdag, 23. jan, 2018 10:47

Jeg syntes det var helt fair, at starte med samme opstilling som sidste kamp. Det var fortjent, og holdet skulle vise at de også kunne mod et af de små hold. Det kunne de så desværre ikke.

Det er helt korrekt, at det gik alt for langsomt. Swansea spillede fint med og var relativt offensive i første halvleg, men vi var absurd langsomme i vores omstillinger, så de løb ud i sandet gang på gang. Gini var den helt store synder her, da han aldrig lagde en risikobetonet offensiv aflevering. Jo, han lagde én, og den var lige ved at blive rigtig farlig, hvilket blot understreget endnu mere, at det er der problemet ligger.

Jeg er ikke den store fan af, at skifte ud i halvlegen, andet end hvis det er for at ændre på noget taktisk (som f.eks at skifte til et 3 mands forsvar eller noget lignende) Men hvis det bare er for at skifte en svagt spillende spiller ud, med en anden lignende spiller, som man så håber kan gøre det bedre, syntes jeg det er en spildt udskiftning. I pausen, er der mulighed for at give spillerne en opsang, fortælle dem, hvad man vil se istedet for og prøve at få dem til at agere på det. Ofte kan man se en ændring efter pausen. De skal så til gengæld ikke have 20-30 minutter, til at vise at de har forstået det. 10 min efter, så skal der udskiftes, hvis de fortsætter i samme spor.

Er der egentlig nogen der kan erindre, om Klopp på et tidspunkt, har ændret taktik sådan generelt i løbet af en kamp - altså ud over den klassiske "Nu skal den køres hjem, så vi tager en offensiv ud og sætter en defensiv ind"?

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » tirsdag, 23. jan, 2018 11:00

Bojangles skrev: Er der egentlig nogen der kan erindre, om Klopp på et tidspunkt, har ændret taktik sådan generelt i løbet af en kamp - altså ud over den klassiske "Nu skal den køres hjem, så vi tager en offensiv ud og sætter en defensiv ind"?
Det har han gjort ofte, når vi skulle forsøge at hente et resultat sidst i kampene. I går mod swansea endte vi da også med at spille 4-4-2 med Ings og Firmino i front. Og så 3-4-3 i de døende minutter med VVD, Ings og Firmino i front.
Kloppite

Robbie_God_Fowler
Indlæg: 3629
Tilmeldt: onsdag, 15. jun, 2011 19:00

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Robbie_God_Fowler » tirsdag, 23. jan, 2018 20:17

Hvis Klopp og co. skal føre Liverpool det sidste stykke vej mod toppen, skal der fokuseres mere på den disciplin nogle i fodboldkredse kalder “kontrol med bolden”. Det vil sige at kunne kontrollere og vinde kampe ved boldbesiddelse. I øjeblikket fejler Liverpool i denne disciplin, hvorfor bund-og midterhold bevidst overlader initiativet i forsøget på at neutralisere Liverpools farligste våben - kontrol af de frie rum på banen.

Oversat til almindelig dansk, er Liverpool klart farligst, når modstanderen skubber frem og overlader plads på den sidste tredjedel af banen. Statistisk bekræfter også denne hypotese eftersom Liverpool kun har opnået et pointgennemsnit på 1,55 point, når holdet har haft over 65% af spillet. Tager vi spadestikket dybere er kampene fra 16/17 sæsonen mod Burnley, Swansea og Hull de klareste eksempler på denne achilleshæl. Gårsdagens kamp ligeså.

Jeg er indforstået med, at Klopp’s koncept bygger på intensitet og muligheden for at fange modstanderen i ubalance og straffe denne via omstillinger. Men for at kunne skabe topresultater skal holdet også i momenter, eller visse kampe, formå at diktere spillet og åbne et tætpakket forsvar. Og Liverpool er dårlige i denne disciplin, og er lige blevet endnu dårligere ved at sige farvel til den eneste spiller som til dels kunne orkestrere spillet og diktere tempoet.

Dortmund spillede også heavy metal fodbold, men det er værd at bemærke, at da Dortmund var bedst kunne Klopp mønstre en række playmakere som kunne orkestrere spillet og iscenesætte de offensive hurtigløbere. Sahin, Kagawa, Gündogan og Götze. Fremragende spillere da de var bedst.

Naby Keita besidder ikke førnævnte spilleres evner som playmaker, men han har evnerne til bryde kæderne og derved skabe rum for sine medspillere. Det er en myte, at samtlige spillere i Klopp’s start 11’ere skal kunne tilbagelægge 10km i fuld spring i løbet af en kamp. Tilsæt en spiller alla Özil sammen med Keita og du har et homogent hold, der besidder kvaliteten til at åbne et hold som Swansea. Uden at gå på kompromis med holdets DNA.

Brugeravatar
Mads T.
Indlæg: 4630
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 14:44
Geografisk sted: Nørrebro
Alder: 39

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Mads T. » tirsdag, 23. jan, 2018 22:39

Keita er altså også glimrende udi pasningsspillet og lægger nogle fremragende afleveringer i dybden. Hans stats på key passes er såvidt jeg husker også rigtig god.

Robbie_God_Fowler
Indlæg: 3629
Tilmeldt: onsdag, 15. jun, 2011 19:00

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Robbie_God_Fowler » tirsdag, 23. jan, 2018 23:15

Mads T. skrev:Keita er altså også glimrende udi pasningsspillet og lægger nogle fremragende afleveringer i dybden. Hans stats på key passes er såvidt jeg husker også rigtig god.
Keita er en habil pasningsspiller, men han er ikke spilfordeleren, som styrer tempoet i kampene. Keita er boks-til-boks spiller. Keita’s lave tyngdepunkt, accelleration og boldkontrol gør ham samtidig til en dygtig dribler, hvilket også ses på statistikkerne fra denne og sidste sæson. Keita foretager i snit mere end 3 vellykkede driblinger per kamp. Coutinho kan ikke engang mønstre det antal.

Betragter man key passes ligger Keita dog et godt stykke under de bedste i Premier League. Keita foretager i snit ca. 1-1,2 key passes per kamp, baseret på de to seneste sæsoner. Til sammenligning ligger spillere som Özil, Fabregas og De Bruyne alle omkring 3, eller derover.

Keita bidrager med mere offensivt sammenlignet med Gini. Men det er hans fremdrift med bolden ved fødderne som er hans største offensive force. Keita afdækker således ikke behovet for en kreativ playmaker, der kan diktere tempo og finde løsningerne mod tætpakkede forsvar.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » onsdag, 24. jan, 2018 08:25

Yussuf Poulsen udtaler, at Naby Keita er helt vild og den bedste spiller, han har spillet sammen med - dermed også bedre end Eriksen. Jeg har desværre ikke højttalere på denne pc, men indslaget kan ses og høres her:

https://www.tv3sport.dk/sport/fodbold/n ... o-stjerner

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » onsdag, 24. jan, 2018 08:34

Vi responderer som regel rigtig godt på et nederlag, og Swansea, Leicester og Crystal Palace har vi det sværest mod under Klopp:

https://www.liverpool.no/innsikt/2018/1 ... er-et-tap/

Hr. Drejer
Indlæg: 13666
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hr. Drejer » onsdag, 24. jan, 2018 08:59

Niels K skrev:Yussuf Poulsen udtaler, at Naby Keita er helt vild og den bedste spiller, han har spillet sammen med - dermed også bedre end Eriksen. Jeg har desværre ikke højttalere på denne pc, men indslaget kan ses og høres her:

https://www.tv3sport.dk/sport/fodbold/n ... o-stjerner
Sidder du ved en Commodore 64?
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » onsdag, 24. jan, 2018 09:03

Hr. Drejer skrev:
Niels K skrev:Yussuf Poulsen udtaler, at Naby Keita er helt vild og den bedste spiller, han har spillet sammen med - dermed også bedre end Eriksen. Jeg har desværre ikke højttalere på denne pc, men indslaget kan ses og høres her:

https://www.tv3sport.dk/sport/fodbold/n ... o-stjerner
Sidder du ved en Commodore 64?
:lol: Jeg skal i hvert fald snart have en ny, men der er nu flere i huset :lol:

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » onsdag, 24. jan, 2018 19:39

Et opgør med holdets svaghed. Meget godt skriv og gode statistikker:

https://www.liverpool.no/blogg/2018/1/e ... s-svakhet/

Filos of Isk
Indlæg: 4768
Tilmeldt: fredag, 06. mar, 2015 08:17
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 36

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Filos of Isk » torsdag, 25. jan, 2018 18:00

Ja. Der er nok at se til. Det MÅ også være psykologisk meget af det:
Modstanderne VED at det er her de har størst mulighed for at ramme os.
Dommerne tror at Mignolet ALTID gør noget dumt og derfor giver de ham ikke frispark når en Leicester spiller prøver at hive armen af ham.
Og selvfølgelig: vores egne spillere bliver nervøse og glemmer zonen eller manden og pludselig står der en mand fri, lige præcis der hvor vi clearer den første bold hen.

Vi er dog heldigvis nået langt nok til at vi ikke længere frygter hjørnespark mere end straffespark


Sent from my iPhone using Tapatalk

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » fredag, 26. jan, 2018 11:36

Jeg synes, at de gange vi har haft problemer med at åbne pakkede forsvar, der har vi ofte forsøgt igennem det meste af kampen, at komme igennem via kanterne. Da vi alligevel ikke spiller med en Kane (eller Caroll) type, så må vi efter min vurdering gerne skære et par procent af afleveringerne ud til kanterne.

Vi skal i stedet fra den centrale midtbane og måske også det centrale forsvar udvise langt mere mod til at spille den direkte op i banen i fødderne på de offensive spillere, som vi har i bevægelse på kanten af modstandernes felt. For det er her vi bliver farligst. Modtageren af bolden kan sende den videre med et lille "flick", han kan prøve at lave en et-to, han kan prøve at holde i den og vinde et frispark, eller han kan prøve at vende på sin mand selv.

Ja, vi vil nok miste flere bolde på den måde, og derved være mindre i boldbesiddelse. Men det er jo alligevel, hvis modstanderne vover sig frem, at vi er aller farligst.

Tro nu på hinandens kvaliteter drenge, og spil de offensive spillere, selvom der er omgivet af flere modstandere. Også selvom de ikke hedder Coutinho og risikerer at miste kuglen lidt oftere end ham.
Kloppite

Redmaniac
Indlæg: 961
Tilmeldt: mandag, 23. jul, 2007 17:58
Geografisk sted: Waterloo - Canada

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Redmaniac » fredag, 26. jan, 2018 12:15

texy skrev:Jeg synes, at de gange vi har haft problemer med at åbne pakkede forsvar, der har vi ofte forsøgt igennem det meste af kampen, at komme igennem via kanterne. Da vi alligevel ikke spiller med en Kane (eller Caroll) type, så må vi efter min vurdering gerne skære et par procent af afleveringerne ud til kanterne.

Vi skal i stedet fra den centrale midtbane og måske også det centrale forsvar udvise langt mere mod til at spille den direkte op i banen i fødderne på de offensive spillere, som vi har i bevægelse på kanten af modstandernes felt. For det er her vi bliver farligst. Modtageren af bolden kan sende den videre med et lille "flick", han kan prøve at lave en et-to, han kan prøve at holde i den og vinde et frispark, eller han kan prøve at vende på sin mand selv.

Ja, vi vil nok miste flere bolde på den måde, og derved være mindre i boldbesiddelse. Men det er jo alligevel, hvis modstanderne vover sig frem, at vi er aller farligst.

Tro nu på hinandens kvaliteter drenge, og spil de offensive spillere, selvom der er omgivet af flere modstandere. Også selvom de ikke hedder Coutinho og risikerer at miste kuglen lidt oftere end ham.
Jeg er meget enig - i den forbindelse mangler vi simpelthen spillere på midten, der evner disse skarpe hurtige afleveringer i banelængdens retning op igennem midten. Can forsøger, men vælger for ofte at forsøge at drive bolden for langt før han gør det og her skal han, som jeg ser det, aflevere den noget hurtigere. Ret beset så er han i kraft i af 6'er positionen dog ikke den, man bør holde ansvarlig for det.

Ox'en forsøger til dels, men det kan blive bedre, og så er der Gini, der simpelthen er alt for forsigtig i sit spil, hvor han ofte blot afleverer retur til Can eller midterforsvarerne - alternativt en langsom aflevering ud mod vores backs. Det er bare ikke godt nok.

Matip skal til gengæld roses i den henseende - han lægger ofte nogle spændende afleveringer op i banen og Van Dijk har indtil videre i sine to kampe for klubben også vist prøver på det.

Vores småspil på kanterne er heller ikke effektivt nok - vi kommer slet ikke i 2v1 situationer, som vi eksempelvis ser City nyde godt af.

Ovenstående er ligeledes årsagen til, at spillet så utroligt statisk og langsomt ud mod Swansea.

Bojangles
Indlæg: 2205
Tilmeldt: mandag, 23. apr, 2012 14:14
Alder: 45

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Bojangles » fredag, 26. jan, 2018 12:25

Redmaniac skrev:
texy skrev:Jeg synes, at de gange vi har haft problemer med at åbne pakkede forsvar, der har vi ofte forsøgt igennem det meste af kampen, at komme igennem via kanterne. Da vi alligevel ikke spiller med en Kane (eller Caroll) type, så må vi efter min vurdering gerne skære et par procent af afleveringerne ud til kanterne.

Vi skal i stedet fra den centrale midtbane og måske også det centrale forsvar udvise langt mere mod til at spille den direkte op i banen i fødderne på de offensive spillere, som vi har i bevægelse på kanten af modstandernes felt. For det er her vi bliver farligst. Modtageren af bolden kan sende den videre med et lille "flick", han kan prøve at lave en et-to, han kan prøve at holde i den og vinde et frispark, eller han kan prøve at vende på sin mand selv.

Ja, vi vil nok miste flere bolde på den måde, og derved være mindre i boldbesiddelse. Men det er jo alligevel, hvis modstanderne vover sig frem, at vi er aller farligst.

Tro nu på hinandens kvaliteter drenge, og spil de offensive spillere, selvom der er omgivet af flere modstandere. Også selvom de ikke hedder Coutinho og risikerer at miste kuglen lidt oftere end ham.
Jeg er meget enig - i den forbindelse mangler vi simpelthen spillere på midten, der evner disse skarpe hurtige afleveringer i banelængdens retning op igennem midten. Can forsøger, men vælger for ofte at forsøge at drive bolden for langt før han gør det og her skal han, som jeg ser det, aflevere den noget hurtigere. Ret beset så er han i kraft i af 6'er positionen dog ikke den, man bør holde ansvarlig for det.

Ox'en forsøger til dels, men det kan blive bedre, og så er der Gini, der simpelthen er alt for forsigtig i sit spil, hvor han ofte blot afleverer retur til Can eller midterforsvarerne - alternativt en langsom aflevering ud mod vores backs. Det er bare ikke godt nok.

Matip skal til gengæld roses i den henseende - han lægger ofte nogle spændende afleveringer op i banen og Van Dijk har indtil videre i sine to kampe for klubben også vist prøver på det.

Vores småspil på kanterne er heller ikke effektivt nok - vi kommer slet ikke i 2v1 situationer, som vi eksempelvis ser City nyde godt af.

Ovenstående er ligeledes årsagen til, at spillet så utroligt statisk og langsomt ud mod Swansea.
I Swansea kampen laver Gini vel sådan ca. EN fremadrettet aflevering, igennem midten, som med en lille smule held faktisk kunne være blevet omsat til mål. Problemet er, at man kan se, at det slet ikke er i hans tanker, når han modtager den. Der tænker han kun på at slippe af med den igen på en sikker måde. Robertson derimod kan man se, tænker offensivt straks han får den.
Generelt så må vores spillere blive gode til at støtte hinanden og bevæge sig for hinanden - som Firmino gør. Det er ofte at han er trukket ned næsten på siden af den defensive af midtbanen, og det giver plads til bevægelse fra de andre - men hvis de andre tænker - "åh nej, nu er Firmino hernede. Jeg må hellere blive og dække af bagved ham, hvis han mister bolden" ja, så er alle hans kræfter spildte.
Når en spiller bevæger sig væk fra sit område, så åbner det for at en anden kan løbe i det område - og har en defensivspiller forladt sit område, så må der være andre mere offensive der, kan lukke af. Så hvis Can tager et rush, så på Gini eller Ox (nu forestiller vi os lige at det er de tre) tage et skridt tilbage. Men hvis Firmino så laver løbet tllbage i banen, så skal de udnytte det hul der opstår der og tage dybdeløbet for Can.

Generelt så er det præcist sådan noget der sker, når alt flyder for os. Men hvis en spiller ikke bevæger sig for de andre, så løber det hele hurtigt ud i sandet og ser ser hele vores spil forkrampet ud.

Brugeravatar
Mads T.
Indlæg: 4630
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 14:44
Geografisk sted: Nørrebro
Alder: 39

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Mads T. » fredag, 26. jan, 2018 21:21

texy skrev:Vi skal i stedet fra den centrale midtbane og måske også det centrale forsvar udvise langt mere mod til at spille den direkte op i banen i fødderne på de offensive spillere, som vi har i bevægelse på kanten af modstandernes felt. For det er her vi bliver farligst. Modtageren af bolden kan sende den videre med et lille "flick", han kan prøve at lave en et-to, han kan prøve at holde i den og vinde et frispark, eller han kan prøve at vende på sin mand selv.
Det synes jeg faktisk at vi gjorde utroligt ofte mod Swansea dog med begrænset succes. Hvis vi spiller bolden ud på fløjen og lægger et indlæg, som vi vidst nok gjorde 46 gange mod Swans, så mangler der folk og løb i boksen. Der er nærmest aldrig nogen der løber mod forreste stolpe og vi har ingen høje folk derinde til at være en trussel på hovedstød. Det er ikke nødvendigt med en Carroll derinde, men vi kan godt spille langt mere intelligent over vores fløje. Mod Swansea kombinerede vi egentlig vores spil meget godt igennem midten og over fløjene, men vi var ikke effektive nok når det galt. Vi mangler uden tvivl kreativitet på midtbanen i disse kampe, men vi skal simpelthen også bare blive bedre til at nedbryde en lav blok. Selv da vi havde Coutinho i opstillingen, synes jeg vi så mange kampe ala den vi så mod Swansea i weekenden.

Besvar