Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
ilusio
Indlæg: 4791
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 13:50
Geografisk sted: Midtjylland
Alder: 45

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af ilusio » tirsdag, 15. aug, 2017 13:55

1. Watford er absolut ikke ligaens dårligste hold.
2. Arsenal og Chelsea lukkede også 3 mål ind.
3. Vi har købt Matib, Klavan, Robberts, hentet TAA op fra ungdomsrækkerne, omskolet Milner og forsøgt med en fordobling af vores transferrekord på en forsvarsspiller.

At sige vi ikke har forsøgt er nok lige at lade følelserne overtage en smule. Vi er dog bestemt ikke færdige med at løse problemet, men der forsøges da forskellige ting.
I support two teams: Liverpool FC and any team playing scum.

Brugeravatar
nikand
Indlæg: 2434
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 16:14
Alder: 44

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af nikand » tirsdag, 15. aug, 2017 16:37

Må indrømme at debatten bliver lidt for sort hvid. Klopp og forsvaret samt midtbanen har fået bedre stats og derfor konkludere jeg fremgang, men mangler også at se det vigtigste for mig, nemlig at restforsvaret bliver opprioriteret selvom det går ud over dynamikken i angrebsfaserne.




Sent from my iPhone using Tapatalk
We need a new Fowler...

Larry Dillman
Indlæg: 1061
Tilmeldt: mandag, 13. aug, 2007 14:29

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Larry Dillman » lørdag, 19. aug, 2017 08:53

Nedenstående er en ordentlig omgang, men med spændende, dybdeborende og anderledes perspektiver.
Skribenten er den store taktiske guru på RAWK's forum, så den faglige kompetence er på højt niveau, selvom nogle af konklusionerne er højst overraskende......bl.a. at Klopp tilsyneladende med vilje lader store områder være åbne for at lade vores modstandere spille sig igennem i vores venstre forsvarsside hos Moreno + Lovren :dontknow:

https://www.redandwhitekop.com/forum/in ... c=336276.0

Håber, at nogle af de taktisk kompetente skribenter herinde vil kommentere/diskutere pointerne, da de tilsyneladende (prøver at) ramme en pæl gennem nogle af de mest sejlivede fordomme, der eksisterer omkring vores svagheder :hello1:
Tonic wa'er...did you say tonic wa'er? If it's tonic wa'er you want, it's tonic wa'er you get!

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » lørdag, 19. aug, 2017 11:30

Larry Dillman skrev:Nedenstående er en ordentlig omgang, men med spændende, dybdeborende og anderledes perspektiver.
Skribenten er den store taktiske guru på RAWK's forum, så den faglige kompetence er på højt niveau, selvom nogle af konklusionerne er højst overraskende......bl.a. at Klopp tilsyneladende med vilje lader store områder være åbne for at lade vores modstandere spille sig igennem i vores venstre forsvarsside hos Moreno + Lovren :dontknow:

https://www.redandwhitekop.com/forum/in ... c=336276.0

Håber, at nogle af de taktisk kompetente skribenter herinde vil kommentere/diskutere pointerne, da de tilsyneladende (prøver at) ramme en pæl gennem nogle af de mest sejlivede fordomme, der eksisterer omkring vores svagheder :hello1:
Det er godt nok en god og overraskende analyse, men den holder helt sikkert vand, da Klopp ellers ville have lukket utilsigtede huller på banen, men han foretog sig intet i den retning kampen igennem, så det må have været planen.
For det første giver det god mening at tage chancen, når man mener, at vi har de største muligheder ift risk vs reward, og når vi gerne vil have et mål eller flere med hjem til Anfield.

Mod Watford tillader vi mål pga personlige fejl, og de er altså svære at gardere sig imod fra Klopp's side.

Jeg er også helt enig omkring Firmino og om, hvor vigtig han er for os. Jeg har af samme årsager også placeret ham som 10er i opstillingen mod CP ;)

sjampen
Indlæg: 1734
Tilmeldt: fredag, 14. aug, 2009 01:13
Alder: 33

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af sjampen » lørdag, 19. aug, 2017 11:38

Jeg synes helt ærligt ikke, at det er et specielt godt indlæg, i hvert fald i dens konklusioner. Han bruger en masse linjer om, at Klopp lod Hoffenheim angribe over venstre side. Jeg tror helt sikker, at Klopp var villig til, i hvert fald delvist, at opgive kontrollen med kampen. Det betød muligvis, at vi lod Hoffenheim smide bolde ind mod Wagner, men når alternativet var at lade Kramaric, Gnabry og Demirbay løbe ned i bagrummene bag Moreno og TAA, så tror jeg det var en risiko vi var villige til at tage. Men jeg kan ikke se noget belæg for, at Klopp skulle have planlagt, at de gerne måtte angribe over Morenos side.

Jeg synes hele konklusionen er en stor undskyldning for at Morene og Lovren sejler rundt. Der er helt bestemt en note at bemærke der, navnlig på midtbanefronten. Det var ret tydelig at Hendo ikke havde sin bedste kamp og måske var lidt træt, og samtidig at han ikke fik nok hjælp af Wijnaldum og Can til at dække rummet foran vores felt. Det var et problem gennem hele kampen. Det var bestemt også et problem, at Wijnaldum ikke havde sin bedste kamp, heller ikke defensivt eller med sin taktiske dicsiplin. Og ja det var også tydeligt at Klopp havde udset sig den typiske counter mod 3/5 backs kæder, nemlig rummer mellem wingbacks og kanter, i vores offensivt, hvorfor at Mané og Salah var langt fremme.

Jeg synes dog kæden falder helt af, når man bruger så lang tid på at snakke om hvorfor Moreno ikke fik noget hjælp og man i stedet gjorde det for TAA. Øh, TAA er 18 år gammel og omskolet kantspiller, spillede sin første europæiske kamp og har vel spillet omkring 500 minutters voksenfodbold. Selvfølgelig valgte man at beskytte ham, selvom man vidste at Moreno er en defensiv katastrofe. Han bruger meget tid på at Salah skulle have være langt mere defensivt end Mané. Det synes jeg egentligt ikke var tilfældet. Det blev bare mere tydeligt, fordi Hoffenheim som han også skriver havde set at Moreno stinker og at deres RWB derfor var mere offensivt end deres LWB. Det gav både os og dem problemer i den side, og det enste jeg vil sætte på vores taktiske opsæt er at Klopp ikke reagerede med at smide Milner ind for Wijnaldum i pausen og bedt ham holde bredden mere end Wijnaldum gjorde, men igen, sådan som Hoffenheim vadede ned bag Hendo kan jeg godt se hvorfor han ikke gjorde det, for det er vel noget nært det farligeste sted for modstanderen at kontrollere området lige udenforan ens felt. Den eneste anden mulighed er jo netop at bede Mané om at arbejde mere defensivt, men det virker også uklogt når det var der vi skabte langt mest af i en relativt ringe offensiv indsats. Der er jeg enig i den her risk/reward tankegang.

Jeg er enig med skribenten i, at man skal passe på ikke at konkludere for simpelt. Hoffenheim leverede en god præstation og Nagelsmann leverede en taktisk meget flot indsats, han er en møghamrende spændende træner. Det var udelukket at Moreno og Lovren ikke ville give chancer op, og det er også OK. Det ændrer bare ikke på, at deres defensive aktioner var hamrende ringe og deres placeringsevner endnu værre. Ja, Gini skulle have været bedre til at følge med dybdeløb fra midtbanen, så Moreno kunne koncentrere sig om deres RWB uden at Lovren pludselig stod med Wagner og en midtbanespiller eller kantspiller i det situationer hvor Mané enten ikke arbejdede defensivt eller pressede højt, men jeg synes stadig at hele den lange skrivelse, mere eller mindre er en stor omgang bræk der skal forklare hvorfor Moreno og Lovren ikke er dårlige.

Ud fra et taktisk synspunkt, synes jeg det havde været langt mere relevant at kigge på, hvordan deres midtbane, navnligt med fokus på 3 centralt og 2 på kanterne, fik neutraliseret vores midtbane offensivt og skabt en total dominans over vores defensiv, vel om bemærke uden at bruge alle af Kramaric, Wagner og Gnabry på én gang. Det var ret tydeligt, at deres centrale midtbanespillere, var taktisk meget godt instrueret i at angribe os og fik skabt gevaldige problemer for Specielt Gini og Hendo defensivt, imens Emre Can mere blev neutraliseret offensivt. Dertil kan så lægges pointen om, at Firmino decideret blev trukket ned som 10'er for at arbejde defensivt og ligge presset. En meget flot taktisk kampplan fra Nagelsmann.
Jürgen Klopp - Forlad os aldrig!

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » lørdag, 19. aug, 2017 13:24

Alle kunne jo se, og det skriver han også, at der var kæmpe rum ovre i deres side, hvor de var i undertalt konstant. Jeg synes ikke, at han skriver, at de gjorde et godt job Lovren og Moreno, og det gjorde de heller ikke, men de havde altså også svære arbejdsbetingelser. Hvis meningen ikke var, at der skulle være så meget plads i venstre side, så var det da først og fremmest Mané, Gini og Henderson, der skulle have lige så meget skrald som de 2 forsvarere.

Han gør jo ikke Lovren og Moreno til super spillere, men han prøver at se det som en overlagt taktisk disposition, som der heller ikke blev lavet om på i løbet af kampen, hvilket ellers ikke ville have været super svært, hvis man ville have lukket hullet i venstre side.

Jeg synes, det giver god mening, men det gjorde ikke Moreno's og Lovren's præstationer til gode præstationer, men det fortæller også om svære arbejdsbetingelser og et taktisk valg og til dels gambling fra Klopp's side.

Kasper88
Indlæg: 1715
Tilmeldt: lørdag, 19. nov, 2016 18:13

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Kasper88 » lørdag, 19. aug, 2017 15:51

Ved ikke om andre hørte Morten Bruuns analyse af vores zoneopdækning? Men han tilskrev Lovren skylden for Watfords mål til 1-0. Lidt interessant, fordi vi stort set alle andre skreg efter Can og Firmino, ja sågar Matip, men når det taktiske koncept er zoneopdækning, så er det i følge Bruun, Lovrenz zone som målet bliver scoret i og derfor Lovrens ansvar for at det ikke sker. Jeg må indrømme, at det zoneopdækning er nok noget, jeg aldrig bliver klog på og jeg havde bestemt ikke set, at man lige netop ved målet til 1-0 kunne klandre Lovren, og jeg har ved gud (med rette, synes jeg selv) klandret Lovren for meget, men det kan og bør man så åbenbart i følge Bruun. Når man genser målet, giver det sådan set god mening.
Corner taken quickly...

Robbie_God_Fowler
Indlæg: 3629
Tilmeldt: onsdag, 15. jun, 2011 19:00

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Robbie_God_Fowler » søndag, 20. aug, 2017 02:16

Kasper88 skrev:Ved ikke om andre hørte Morten Bruuns analyse af vores zoneopdækning? Men han tilskrev Lovren skylden for Watfords mål til 1-0. Lidt interessant, fordi vi stort set alle andre skreg efter Can og Firmino, ja sågar Matip, men når det taktiske koncept er zoneopdækning, så er det i følge Bruun, Lovrenz zone som målet bliver scoret i og derfor Lovrens ansvar for at det ikke sker. Jeg må indrømme, at det zoneopdækning er nok noget, jeg aldrig bliver klog på og jeg havde bestemt ikke set, at man lige netop ved målet til 1-0 kunne klandre Lovren, og jeg har ved gud (med rette, synes jeg selv) klandret Lovren for meget, men det kan og bør man så åbenbart i følge Bruun. Når man genser målet, giver det sådan set god mening.
Meget fin analyse af Morten Bruun. Bruun fremhæver korrekt, at Matip placerer sig for langt fremme i banen, hvilket giver Lovren et større rum at dække. Men dette til trods, er det stadigvæk Lovrens ansvar at dække rummet foran sig (bagved Matip).

Der er flere versioner af zonedækning. Jeg må indrømme, at jeg personligt altid har hadet at skulle dække zone, da det kræver ekstrem stor årvågenhed. Samtidig kan forsvarsspilleren efter min mening lettere neutraliseres ved kloge indløb fra modstanderen. Eksempelvis ved at overbefolke en zone så der opstår en overtalssituation. Praktiseres zonedækning sværger jeg derfor mest til den version, hvor man står med en flad tremandskæde, som den Bruun referede til, hvor de resterende forsvarsspillere så praktiserer mandsopdækning. Det giver muligheden for at kunne gå tidligt på kroppen af hovedstærke spillere inden de nærmer sig de tre zoner. Men det kræver, at holdet har en 4-5 spillere, som er dygtige i hovedspillet, og her halter det lidt for holdet pt.

Filos of Isk
Indlæg: 4768
Tilmeldt: fredag, 06. mar, 2015 08:17
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 36

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Filos of Isk » tirsdag, 22. aug, 2017 10:07

Kasper88 skrev:Ved ikke om andre hørte Morten Bruuns analyse af vores zoneopdækning? Men han tilskrev Lovren skylden for Watfords mål til 1-0. Lidt interessant, fordi vi stort set alle andre skreg efter Can og Firmino, ja sågar Matip, men når det taktiske koncept er zoneopdækning, så er det i følge Bruun, Lovrenz zone som målet bliver scoret i og derfor Lovrens ansvar for at det ikke sker. Jeg må indrømme, at det zoneopdækning er nok noget, jeg aldrig bliver klog på og jeg havde bestemt ikke set, at man lige netop ved målet til 1-0 kunne klandre Lovren, og jeg har ved gud (med rette, synes jeg selv) klandret Lovren for meget, men det kan og bør man så åbenbart i følge Bruun. Når man genser målet, giver det sådan set god mening.
Det er jo også et godt billede af hvor svært det er at vurdere hvem der står forkert når vi ikke kender de interne aftaler i forsvaret og ofte ser vi kun et lille udsnit af banen.

Kasper88
Indlæg: 1715
Tilmeldt: lørdag, 19. nov, 2016 18:13

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Kasper88 » tirsdag, 22. aug, 2017 19:00

Det er jo præcis også derfor, at jeg bragte det op. ;)
Corner taken quickly...

Filos of Isk
Indlæg: 4768
Tilmeldt: fredag, 06. mar, 2015 08:17
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 36

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Filos of Isk » onsdag, 23. aug, 2017 09:38

Kasper88 skrev:Det er jo præcis også derfor, at jeg bragte det op. ;)
Nemlig, Det fordi jeg er småforelsket i Moreno og vil overbevise jer(og mig selv) om at han er bedre defensivt end vi tror.

Anyways, tak fordi du bragte det op det er sundt for os at blive mindet om at vi ikke er alvidende. Selvom Bruun kan jo også være fuldstændig galt på den, men det giver god mening.

Brugeravatar
Emmy
Indlæg: 14366
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 18:59
Geografisk sted: Legoland
Alder: 46

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Emmy » onsdag, 23. aug, 2017 09:42

Filos of Isk skrev:
Kasper88 skrev:Det er jo præcis også derfor, at jeg bragte det op. ;)
Nemlig, Det fordi jeg er småforelsket i Moreno og vil overbevise jer(og mig selv) om at han er bedre defensivt end vi tror.

Anyways, tak fordi du bragte det op det er sundt for os at blive mindet om at vi ikke er alvidende. Selvom Bruun kan jo også være fuldstændig galt på den, men det giver god mening.
Jeg har sjældent hørt om så umulig en forelskelse før. Mission impossible
"We're not racist, we only hate the mancs"

Filos of Isk
Indlæg: 4768
Tilmeldt: fredag, 06. mar, 2015 08:17
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 36

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Filos of Isk » onsdag, 23. aug, 2017 10:27

Emmy skrev:
Filos of Isk skrev:
Kasper88 skrev:Det er jo præcis også derfor, at jeg bragte det op. ;)
Nemlig, Det fordi jeg er småforelsket i Moreno og vil overbevise jer(og mig selv) om at han er bedre defensivt end vi tror.

Anyways, tak fordi du bragte det op det er sundt for os at blive mindet om at vi ikke er alvidende. Selvom Bruun kan jo også være fuldstændig galt på den, men det giver god mening.
Jeg har sjældent hørt om så umulig en forelskelse før. Mission impossible
Altså den generelle opfattelse er at han er for dårlig defensiv til at kunne spille i superligaen, så jeg er sikker på han er bedre end vi tror. Problemet er bare at det ikke betyder at han er god og vi skulle helst have en back der som minimum er god defensivt og helst meget god.

Moreno er dog rigtig god når vi har bolden og når man tænker på hvor mange chancer vi gav modstanderen sidste år fordi vi ikke unne føre bolden sikkert over midten så er det ikke langt ude at påstå at Morenos bedre opspil afværger flere chancer end hans positions blundere koster os.
Men det bedste ville jo være at Robertson kunne undgå blunderne og være næsten lige så god til at føre bolden frem, så burde vi være i plus.(det sidste afsnit var også bare for at holde lidt relevans i tråden)

Hr. Drejer
Indlæg: 13717
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hr. Drejer » onsdag, 23. aug, 2017 11:05

Sidste sæson var der en del herinde - mig selv inklusiv - som skreg på en plan b. Jeg sad og tænkte på at købet af Robertson og Solanke måske er en del af vores plan b. Vores to nye backs Arnold (han er stadig ny :) ) og Robertson er begge voldsomt gode til indlæg, og Solanke er en stor og stærk spiller, som tør tage slagsmålene i feltet. Måske vil indlæg fra vores backs ind i feltet være en del af plan b. Det giver os i hver fald en ekstra dimension i vores spil.
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

sjampen
Indlæg: 1734
Tilmeldt: fredag, 14. aug, 2009 01:13
Alder: 33

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af sjampen » onsdag, 23. aug, 2017 11:51

Filos of Isk skrev:
Moreno er dog rigtig god når vi har bolden og når man tænker på hvor mange chancer vi gav modstanderen sidste år fordi vi ikke unne føre bolden sikkert over midten så er det ikke langt ude at påstå at Morenos bedre opspil afværger flere chancer end hans positions blundere koster os.
Men det bedste ville jo være at Robertson kunne undgå blunderne og være næsten lige så god til at føre bolden frem, så burde vi være i plus.(det sidste afsnit var også bare for at holde lidt relevans i tråden)
Det bliver folk ved med at påstå, hvornår er det han har bevidst det sådan rigtigt for Liverpool? Det var i hvert fald ikke sidste år, selv ikke når modstanderene var Plymouth, Leeds og Wolves, der var han noget nær banens dårligeste, hvilket vel siger en del når modstanderen i nogle tilfælde var halvprofessionelle. Selv mod Watford råbte folk om at han viste sig frem offensivt, men det eneste jeg an huske er hans skud mod mål, der opstår alene fordi Moreno ikke selv kunne tæmme bolden og mister den til Watfordspilleren, der så også fucker op og giver Moreno muligheden for skud. Hans indlæg er voldsomt ringe og uden modtager 99% af tiden, jeg synes han er temmelig ideforladt på bolden og jeg synes faktisk at han eneste fordel i forhold til James Milner offensivt, er at han er venstrebenet, men når han alligevel hverken er målfarlig eller kan slå indlæg er det vel ligemeget. Det virker ærligt talt som om, at folk nu er gået til at acceptere at han er en katastrofe defensivt til at gøre ham til en wingback i Dani Alves klassen, men totalt ignorerer at Moreno ingen offensiv klasse har heller. Det har ikke engang ankomsten af Jürgen Klopp kunne rede op på.

Jeg var, og er, stadig negativt indstillet omkring Robertson, men jeg synes da at han mod Palace har vidst sig langt bedre frem rent offensivt igennem en hel kamp, end jeg nogensinde har set Moreno gøre, selvom hans mål på udebane mod Spurs for nogle år siden efterhånden, var rigtigt flot. Jeg var vild med indkøbet da det hentede den lille spanier, men på et eller andet tidspunkt må man altså også bare indrømme et fejlkøb. Hjem til Spanien med ham, hvor det bestemt ikke ville undre mig hvis han får en udemærket karriere hos Betis eller Deportivo.
Jürgen Klopp - Forlad os aldrig!

Besvar