Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Brugeravatar
Alonso
Indlæg: 5105
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 14:53
Alder: 35

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Alonso » fredag, 27. jul, 2012 09:47

Du skal tænke på hvordan Barcelona spillerne agerer, når de taber bolden. Det er det Brendan Rodgers vil forsøge at implementere. Jeg har fundet en video på youtube hvor det illustreres. Her er det benævnt som "seks sekunders reglen". Princippet er enkelt. De første seks sekunder efter boldtab skal hele holdet presse op for at erobre bolden tilbage. I omtalen af det Brendan Rodgers ønsker har jeg dog primært hørt tale om en syv sekunders regel, så hvad der er mest rigtig/forkert efter tiki taka principperne ved jeg ikke.

Hvorfor er de første sekunder så interessante? Jo, fordi holdet der har erobret bolden her skal omstille sig fra at tænke defensivt til at tænke offensivt. Der er altså en omstillingsfase, der ofte giver boldholder få spilmuligheder, da hans medspillere først skal indfinde sig i de positioner tankegangen bag deres opspil er langt an på. Bolden er altså nemmere at erobre her og derfor er det så interessant.

Videoen: http://www.youtube.com/watch?v=Gbzl5HSSnhA

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » fredag, 27. jul, 2012 09:51

Alonso skrev:Du skal tænke på hvordan Barcelona spillerne agerer, når de taber bolden. Det er det Brendan Rodgers vil forsøge at implementere. Jeg har fundet en video på youtube hvor det illustreres. Her er det benævnt som "seks sekunders reglen". Princippet er enkelt. De første seks sekunder efter boldtab skal hele holdet presse op for at erobre bolden tilbage. I omtalen af det Brendan Rodgers ønsker har jeg dog primært hørt tale om en syv sekunders regel, så hvad der er mest rigtig/forkert efter tiki taka principperne ved jeg ikke.

Hvorfor er de første sekunder så interessante? Jo, fordi holdet der har erobret bolden her skal omstille sig fra at tænke defensivt til at tænke offensivt. Der er altså en omstillingsfase, der ofte giver boldholder få spilmuligheder, da hans medspillere først skal indfinde sig i de positioner tankegangen bag deres opspil er langt an på. Bolden er altså nemmere at erobre her og derfor er det så interessant.

Videoen: http://www.youtube.com/watch?v=Gbzl5HSSnhA
Jeg forstår godt konceptet, men påpeger bare, at det var en af de ting, som Liverpool var bedst til i sidste sæson.
Kloppite

Brugeravatar
Surf
Indlæg: 6340
Tilmeldt: fredag, 31. dec, 2010 12:47
Geografisk sted: København
Alder: 33

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Surf » fredag, 27. jul, 2012 10:21

@Tex

Jo, vi kan sagtens blive enige om, at konceptet skal omstilles. Jeg håber - og tror - at BR er intelligent og hurtig nok til at se, at han ikke kan spille præcis som Swansea i en klub som Liverpool. Jeg trøster mig med hans erfaring fra Chelsea, og derfor tror jeg også at han ved, at det er noget andet der skal til i en topklub. Mao. håber jeg ikke, at han laver samme fejl som Roy.

Min frygt er, at han er for ivrig med at implementere hans nye system, og vi derfor kommer til at sejle alt for meget, når det ikke fungerer.
"Anybody who plays for me should be a bad loser."

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » fredag, 27. jul, 2012 10:23

@ Tex

Sidst vi havde en træner, der lagde meget vægt på presspillet og tålmodig pasningsspil, var det først i vedkommendes anden sæson, at de store forandringer blev tydelige. Rodgers overtog et Swansea-hold, hvor Martinez allerede havde arbejdet med truppen i to sæsoner, og det var i en vis forstand det arbejde, som Rodgers videreførte.

LFC har jo så stadig nogle spillere fra Rafa-tiden (Reina, Johnson, Skrtel, Agger, Carra, Lucas, Gerrard). og en spiller som Suarez viste i sidste sæson, at han var en fremragende presspiller, og han har igennem karrieren haft succes uanset spillestil (Uruguay har jo spillet meget kontrabaseret fodbold i modsætning til Ajax' stil).

Derudover blev der købt en række spillere under Dalglish og Comolli, som var mere direkte i spillestilen og imø. for direkte til taktikken, så de skulle selvsagt tilpasses. Gevinsten ville på sigt være en trup, der ville besidde en del forskellige offensive værktøjer, og risikoen var her og nu, at truppen manglede "sammenhængskraft". Med Rodgers' mindre pragmatiske tilgang kræver det imø. endnu mere tilpasning for gruppen af direkte spillere.

Det var dog ikke bare projektet med gruppen af direkte spillere, der var problemet i sidste sæson, for næsten samtlige af nøglespillerne fra Rafa-tiden var meget skadesforfulgte eller underpræsterede i ukarakteristisk grad. Lucas og Gerrard spillede kun 12 PL-kampe fra start. Agger 24 og Johnson 22. Derudover var Reina den målmand med færreste redninger i hele PL i sidste sæson, og selvom forsvaret nok gjorde sit for, at Reina ikke altid havde alverden at lave, så burde Reina have leveret flere redninger. Kuyt præsterede også sin dårligste sæson i den røde trøje. Det er seks spillere, som ellers plejer at levere på et stabilt højt niveau, og det var samtidig den gruppe af spillere, som gruppen af direkte spillere skulle trækkes hen imod.

Og så var der racisme-sagen, hvor Suarez fra Man. Utd.-kampen til karantænen var overstået kun scorede et mål i PL. Nu har jeg ikke lige tjekket, hvor mange PL-kampe, det drejer sig om, men et skud ville være 14 kampe, der var "berørt" af sagen. I de resterende 17-ligakampe scorede Suarez 10 mål.

Altså syv spillere i alt, som alle kan betegnes som nøglespillere eller profiler, var af den ene eller den anden grund ikke på fulde omdrejninger i sidste sæson.

At det gentager sig i samme omfang virker usandsynligt, men på den anden side så ville det jo være naivt, hvis man ikke forsøgte at tage ved lære af sidste sæson. Hvis Rodgers ikke skal stå med samme problem som Dalglish, så kan han jo undlade at gå efter spillere, som kræver meget tilpasning, og nu da Rodgers også virker mindre pragmatisk end Dalglish, så giver det mere mening, at han generelt undlader at eksperimentere meget med forskellige spillertyper.

I den henseende fremstår Borini, Allen, Gylfi, Dempsey osv. måske ikke som de mest ambitiøse indkøb, men de kan være med til at sikre et solidt fundament, som Rodgers så kan bygge videre på. I de næste vinduer kan der så blive plads at købe de mere uslebne spillere med det store potentiale, selvom jeg nu tror, at Allen kan blive en særdeles god spiller.

Hvis man bruger Rafa som reference igen, så havde han opbygget et hold, der i 08/09 spillede for mange uafgjorte kampe. Rodgers skal i første omgang nå hen til, at problemet blot er at åbne holdene, der pakker sig. I den førstkommende tid skal holdet generelt bare lære at få mere ud af anstrengelserne og høste lang flere point, og her tror jeg, at Rodgers' fokus på at genbruge bolden og presse højt er et skridt på vejen.

EDIT: Tex, LFC var god til presspillet på den sidste tredjedel af banen i forhold til final third regains (tallet er dog nok også blevet pumpet lidt op af de mange indlæg). På midten af banen var jeg ikke imponeret, men det lod også til, at man gerne ville lokke modstanderen lidt frem førend, man forsøgte sig med en bolderobring.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » fredag, 27. jul, 2012 11:20

Fribytter skrev:@ Tex

Sidst vi havde en træner, der lagde meget vægt på presspillet og tålmodig pasningsspil, var det først i vedkommendes anden sæson, at de store forandringer blev tydelige. Rodgers overtog et Swansea-hold, hvor Martinez allerede havde arbejdet med truppen i to sæsoner, og det var i en vis forstand det arbejde, som Rodgers videreførte.

LFC har jo så stadig nogle spillere fra Rafa-tiden (Reina, Johnson, Skrtel, Agger, Carra, Lucas, Gerrard). og en spiller som Suarez viste i sidste sæson, at han var en fremragende presspiller, og han har igennem karrieren haft succes uanset spillestil (Uruguay har jo spillet meget kontrabaseret fodbold i modsætning til Ajax' stil).

Derudover blev der købt en række spillere under Dalglish og Comolli, som var mere direkte i spillestilen og imø. for direkte til taktikken, så de skulle selvsagt tilpasses. Gevinsten ville på sigt være en trup, der ville besidde en del forskellige offensive værktøjer, og risikoen var her og nu, at truppen manglede "sammenhængskraft". Med Rodgers' mindre pragmatiske tilgang kræver det imø. endnu mere tilpasning for gruppen af direkte spillere.

Det var dog ikke bare projektet med gruppen af direkte spillere, der var problemet i sidste sæson, for næsten samtlige af nøglespillerne fra Rafa-tiden var meget skadesforfulgte eller underpræsterede i ukarakteristisk grad. Lucas og Gerrard spillede kun 12 PL-kampe fra start. Agger 24 og Johnson 22. Derudover var Reina den målmand med færreste redninger i hele PL i sidste sæson, og selvom forsvaret nok gjorde sit for, at Reina ikke altid havde alverden at lave, så burde Reina have leveret flere redninger. Kuyt præsterede også sin dårligste sæson i den røde trøje. Det er seks spillere, som ellers plejer at levere på et stabilt højt niveau, og det var samtidig den gruppe af spillere, som gruppen af direkte spillere skulle trækkes hen imod.

Og så var der racisme-sagen, hvor Suarez fra Man. Utd.-kampen til karantænen var overstået kun scorede et mål i PL. Nu har jeg ikke lige tjekket, hvor mange PL-kampe, det drejer sig om, men et skud ville være 14 kampe, der var "berørt" af sagen. I de resterende 17-ligakampe scorede Suarez 10 mål.
Altså syv spillere i alt, som alle kan betegnes som nøglespillere eller profiler, var af den ene eller den anden grund ikke på fulde omdrejninger i sidste sæson.

At det gentager sig i samme omfang virker usandsynligt, men på den anden side så ville det jo være naivt, hvis man ikke forsøgte at tage ved lære af sidste sæson. Hvis Rodgers ikke skal stå med samme problem som Dalglish, så kan han jo undlade at gå efter spillere, som kræver meget tilpasning, og nu da Rodgers også virker mindre pragmatisk end Dalglish, så giver det mere mening, at han generelt undlader at eksperimentere meget med forskellige spillertyper.

I den henseende fremstår Borini, Allen, Gylfi, Dempsey osv. måske ikke som de mest ambitiøse indkøb, men de kan være med til at sikre et solidt fundament, som Rodgers så kan bygge videre på. I de næste vinduer kan der så blive plads at købe de mere uslebne spillere med det store potentiale, selvom jeg nu tror, at Allen kan blive en særdeles god spiller.

Hvis man bruger Rafa som reference igen, så havde han opbygget et hold, der i 08/09 spillede for mange uafgjorte kampe. Rodgers skal i første omgang nå hen til, at problemet blot er at åbne holdene, der pakker sig. I den førstkommende tid skal holdet generelt bare lære at få mere ud af anstrengelserne og høste lang flere point, og her tror jeg, at Rodgers' fokus på at genbruge bolden og presse højt er et skridt på vejen.

EDIT: Tex, LFC var god til presspillet på den sidste tredjedel af banen i forhold til final third regains (tallet er dog nok også blevet pumpet lidt op af de mange indlæg). På midten af banen var jeg ikke imponeret, men det lod også til, at man gerne ville lokke modstanderen lidt frem førend, man forsøgte sig med en bolderobring.
Godt indlæg, som jeg er overvejende enig i. I forhold til det markerede, så læs evt. denne artikel, som jeg også har linket til Suarez-tråden.

http://www.eplindex.com/16764/evra-gate ... lysis.html
Kloppite

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » fredag, 27. jul, 2012 11:38

Ja, det er den artikel/blogindlæg, jeg har læst omtale af. 873 minutter svarer vel til ti kampe, og så vidt jeg husker, så missede Suarez to fa-cup-kampe og to CC-kampe pga. karantænen, så det må give 14 PL-kampe i alt. Det er jo også i det lys, at Fergusons kommentarer om, at LFC bare kunne have appelleret er så provokerende, når nu det fremgik tydeligt af statistikkerne, at Suarez' spil blev påvirket af sagen. En appel havde jo ifølge avisskriverierne lange udsigter, og LFC mente ikke, at den skriftlige rapport gav anledning til at tro på en frifindelse, hvorfor en appel jo bare ville have haft negativ effekt for LFC på banen.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

mawope
Indlæg: 1203
Tilmeldt: lørdag, 08. jan, 2011 16:24

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af mawope » fredag, 27. jul, 2012 11:44

Jeg vil nu stadigvæk lade det stå åbent, om det var LFC som hold, der var årsag til, vi klarede os godt i final third regains, eller om vi blot har én spiller, som performer exceptionelt på dette område.
...and Luis made thirty-one final third regains last season; more than any other player in the Premier League, and at least nineteen more than every other Liverpool player. The statistics show that Suárez is the top player in England for pressing high up the pitch, so Rodgers must be licking his lips in anticipation at working with him.
http://basstunedtored.com/2012/06/13/lu ... oalscorer/

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » fredag, 27. jul, 2012 12:08

mawope skrev:Jeg vil nu stadigvæk lade det stå åbent, om det var LFC som hold, der var årsag til, vi klarede os godt i final third regains, eller om vi blot har én spiller, som performer exceptionelt på dette område.
...and Luis made thirty-one final third regains last season; more than any other player in the Premier League, and at least nineteen more than every other Liverpool player. The statistics show that Suárez is the top player in England for pressing high up the pitch, so Rodgers must be licking his lips in anticipation at working with him.
http://basstunedtored.com/2012/06/13/lu ... oalscorer/
Uden Suarez ville LFC stadig ligge over middel, og Suarez' erstatning ville jo også have formået at byde ind med nogle final third regains. Hvis man tager gennemsnitter for alle de offensive spilleres FTR pr. minut (eksklusive Suarez) og sætter det i forhold til Suarez' kampminutter, så får man halvdelen af Suarez' FTR...

http://d2hf1crfnymcyq.cloudfront.net/wp ... s-FTR1.jpg

http://d2hf1crfnymcyq.cloudfront.net/wp ... FTRPG1.jpg
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » fredag, 27. jul, 2012 12:12

mawope skrev:Jeg vil nu stadigvæk lade det stå åbent, om det var LFC som hold, der var årsag til, vi klarede os godt i final third regains, eller om vi blot har én spiller, som performer exceptionelt på dette område.
...and Luis made thirty-one final third regains last season; more than any other player in the Premier League, and at least nineteen more than every other Liverpool player. The statistics show that Suárez is the top player in England for pressing high up the pitch, so Rodgers must be licking his lips in anticipation at working with him.
http://basstunedtored.com/2012/06/13/lu ... oalscorer/
God pointe du har, selvom Carroll, Henderson, Gerrard og Downing og bidrog fint. Jeg har ikke tallene for de andre PL hold.

Jeg er dybt uenig i overskriften på den artikel du linker til. Jeg synes i høj grad, at Suarez er en målscorer, hvilket hans tid i Ajax, hans præstationer for Uruguay og hans præstationer før Evra-gate vidner om...
Kloppite

mawope
Indlæg: 1203
Tilmeldt: lørdag, 08. jan, 2011 16:24

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af mawope » fredag, 27. jul, 2012 12:25

Fribytter skrev: Uden Suarez ville LFC stadig ligge over middel, og Suarez' erstatning ville jo også have formået at byde ind med nogle final third regains. Hvis man tager gennemsnitter for alle de offensive spilleres FTR pr. minut (eksklusive Suarez) og sætter det i forhold til Suarez' kampminutter, så får man halvdelen af Suarez' FTR...

http://d2hf1crfnymcyq.cloudfront.net/wp ... s-FTR1.jpg

http://d2hf1crfnymcyq.cloudfront.net/wp ... FTRPG1.jpg
De tal er vist til og med 8. april og derfor ikke hele sæsonen. Mit link siger, han har lavet 31 på hele sæsonen, og at nr. to så har lavet 12. På din tabel er Henderson nr. 2 med 11, så mon ikke det er ham der har lavet 12. Men du har da givetvist en pointe. Hvor meget over middel ligger vi med henholdvis med/uden Suarez?

Callesen
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 8894
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 17:58
Geografisk sted: København
Alder: 36

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Callesen » fredag, 27. jul, 2012 12:27

Altså 6/7 sekunders reglen (Ej at sammenligne med 7 års reglen), er groft sagt at få lavet klumpspil hurtigst muligt.
Det er da noget man lære allerede når man spiller sandkasse fodbold.

mawope
Indlæg: 1203
Tilmeldt: lørdag, 08. jan, 2011 16:24

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af mawope » fredag, 27. jul, 2012 12:39

texnymann skrev: Jeg er dybt uenig i overskriften på den artikel du linker til. Jeg synes i høj grad, at Suarez er en målscorer, hvilket hans tid i Ajax, hans præstationer for Uruguay og hans præstationer før Evra-gate vidner om...
Det er jeg enig med dig i. Men når jeg sidder og ser en kamp som den i går, slår det mig alligevel, at han nogen gange bliver lidt sløset ved den sidste aktion. I går var det så mest i form af den sidste aflevering til en medspiller og ikke så meget hans egne chancer, men han har lidt en tendens til at være decideret genial i de første par aktioner med bolden og så sjuske med enten afleveringen eller afslutningen. Kan han forbedre det, er han med i den absolutte verdenstop imø.

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » fredag, 27. jul, 2012 12:49

@ Mawope

Uden Suarez ca. på 2,5 pr. kamp. Hvis Suarez' erstatning bidrog med gennemsnittet for de resterende offensive spillere i Suarez' spilleminutter, så ligger det på ca. 2,9 pr. kamp. Her vil kun tre hold være bedre.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

mawope
Indlæg: 1203
Tilmeldt: lørdag, 08. jan, 2011 16:24

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af mawope » fredag, 27. jul, 2012 14:00

@ Fribytter

Ja, stemmer de tal, så har vi rigtigt nok klaret os bedre end vores placeringen i ligatabellen på den parameter. Vil du linke til tallene for de andre klubber?

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » fredag, 27. jul, 2012 14:37

mawope skrev:
texnymann skrev: Jeg er dybt uenig i overskriften på den artikel du linker til. Jeg synes i høj grad, at Suarez er en målscorer, hvilket hans tid i Ajax, hans præstationer for Uruguay og hans præstationer før Evra-gate vidner om...
Det er jeg enig med dig i. Men når jeg sidder og ser en kamp som den i går, slår det mig alligevel, at han nogen gange bliver lidt sløset ved den sidste aktion. I går var det så mest i form af den sidste aflevering til en medspiller og ikke så meget hans egne chancer, men han har lidt en tendens til at være decideret genial i de første par aktioner med bolden og så sjuske med enten afleveringen eller afslutningen. Kan han forbedre det, er han med i den absolutte verdenstop imø.
Men i går, kan man argumentere, at han var påvirket af Evra-gate, da Old Trafford konstant buhede af ham ;)
Kloppite

Besvar