Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
mawope
Indlæg: 1203
Tilmeldt: lørdag, 08. jan, 2011 16:24

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af mawope » fredag, 27. jul, 2012 15:26

texnymann skrev:Men i går, kan man argumentere, at han var påvirket af Evra-gate, da Old Trafford konstant buhede af ham ;)
Billede
Billede

:)

L4
Indlæg: 478
Tilmeldt: søndag, 06. maj, 2012 13:55

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af L4 » mandag, 30. jul, 2012 10:17

STMO skrev:Hvem synes du er en af de bedste HB, og hvordan vil du kategorisere Johnson?
Johnson er rigtig god når han er skadesfri og i topform, men jeg mener eksempelvis at både Lahm og Alves er bedre.

L4
Indlæg: 478
Tilmeldt: søndag, 06. maj, 2012 13:55

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af L4 » mandag, 30. jul, 2012 10:35

Fribytter skrev:@ Tex

Sidst vi havde en træner, der lagde meget vægt på presspillet og tålmodig pasningsspil, var det først i vedkommendes anden sæson, at de store forandringer blev tydelige. Rodgers overtog et Swansea-hold, hvor Martinez allerede havde arbejdet med truppen i to sæsoner, og det var i en vis forstand det arbejde, som Rodgers videreførte.

LFC har jo så stadig nogle spillere fra Rafa-tiden (Reina, Johnson, Skrtel, Agger, Carra, Lucas, Gerrard). og en spiller som Suarez viste i sidste sæson, at han var en fremragende presspiller, og han har igennem karrieren haft succes uanset spillestil (Uruguay har jo spillet meget kontrabaseret fodbold i modsætning til Ajax' stil).

Derudover blev der købt en række spillere under Dalglish og Comolli, som var mere direkte i spillestilen og imø. for direkte til taktikken, så de skulle selvsagt tilpasses. Gevinsten ville på sigt være en trup, der ville besidde en del forskellige offensive værktøjer, og risikoen var her og nu, at truppen manglede "sammenhængskraft". Med Rodgers' mindre pragmatiske tilgang kræver det imø. endnu mere tilpasning for gruppen af direkte spillere.

Det var dog ikke bare projektet med gruppen af direkte spillere, der var problemet i sidste sæson, for næsten samtlige af nøglespillerne fra Rafa-tiden var meget skadesforfulgte eller underpræsterede i ukarakteristisk grad. Lucas og Gerrard spillede kun 12 PL-kampe fra start. Agger 24 og Johnson 22. Derudover var Reina den målmand med færreste redninger i hele PL i sidste sæson, og selvom forsvaret nok gjorde sit for, at Reina ikke altid havde alverden at lave, så burde Reina have leveret flere redninger. Kuyt præsterede også sin dårligste sæson i den røde trøje. Det er seks spillere, som ellers plejer at levere på et stabilt højt niveau, og det var samtidig den gruppe af spillere, som gruppen af direkte spillere skulle trækkes hen imod.

Og så var der racisme-sagen, hvor Suarez fra Man. Utd.-kampen til karantænen var overstået kun scorede et mål i PL. Nu har jeg ikke lige tjekket, hvor mange PL-kampe, det drejer sig om, men et skud ville være 14 kampe, der var "berørt" af sagen. I de resterende 17-ligakampe scorede Suarez 10 mål.

Altså syv spillere i alt, som alle kan betegnes som nøglespillere eller profiler, var af den ene eller den anden grund ikke på fulde omdrejninger i sidste sæson.

At det gentager sig i samme omfang virker usandsynligt, men på den anden side så ville det jo være naivt, hvis man ikke forsøgte at tage ved lære af sidste sæson. Hvis Rodgers ikke skal stå med samme problem som Dalglish, så kan han jo undlade at gå efter spillere, som kræver meget tilpasning, og nu da Rodgers også virker mindre pragmatisk end Dalglish, så giver det mere mening, at han generelt undlader at eksperimentere meget med forskellige spillertyper.

I den henseende fremstår Borini, Allen, Gylfi, Dempsey osv. måske ikke som de mest ambitiøse indkøb, men de kan være med til at sikre et solidt fundament, som Rodgers så kan bygge videre på. I de næste vinduer kan der så blive plads at købe de mere uslebne spillere med det store potentiale, selvom jeg nu tror, at Allen kan blive en særdeles god spiller.

Hvis man bruger Rafa som reference igen, så havde han opbygget et hold, der i 08/09 spillede for mange uafgjorte kampe. Rodgers skal i første omgang nå hen til, at problemet blot er at åbne holdene, der pakker sig. I den førstkommende tid skal holdet generelt bare lære at få mere ud af anstrengelserne og høste lang flere point, og her tror jeg, at Rodgers' fokus på at genbruge bolden og presse højt er et skridt på vejen.

EDIT: Tex, LFC var god til presspillet på den sidste tredjedel af banen i forhold til final third regains (tallet er dog nok også blevet pumpet lidt op af de mange indlæg). På midten af banen var jeg ikke imponeret, men det lod også til, at man gerne ville lokke modstanderen lidt frem førend, man forsøgte sig med en bolderobring.
Hvem snakker vi om, hvem er egentlig vedkommende der fik os til at spille sådan?
Ser du også kampene eller læser du kun statistikken, du er rigtig dygtig til at "bøje" og "dreje" dem til nogle vidunderlige passende resultater, så man næsten tror på dem, fantastisk :?:.

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af » tirsdag, 31. jul, 2012 11:46

Vi kommer til at spille 4-3-3, når vi har bolden, og 4-1-4-1 når vi ikke har den. Nogle omtalte tidligere i tråden, at vi kommer til at spille 4-1-4-1, hvilket næsten altid er det defensive udgangspunkt i en 4-3-3.

Jeg glæder mig enomt meget til at se Downing og Henderson i den nye sæson. Der er ikke det samme pres på dem længere, hvilket jeg specielt tror Downing vil havde stor glæde af.

Jeg kan slet ikke forstå dem der siger, at Downing ikke passer ind i Rodgers system. Han har en rigtig god teknik, han er hurtig og han arbejder altid for holdet. Desuden var der nolge der tidligere i tråden snakkede om, hvad kanterne skal gøre i Rodgers system: trække ind i banen for at skyde eller kombinere sig igennem, hvilket Downing vidste gode eksempler på, da han spillede i højre sidste sæson. Jeg er ret sikker på, at han bliver en starter i næste sæson.

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » tirsdag, 31. jul, 2012 15:28

Rafa arbejdede på at få holdet til generelt at stå højere i banen og spille mindre kontrabaseret fodbold end under Houllier, men det var først i hans anden sæson, at han mente, at mekanismerne var så indarbejdede og truppen tilstrækkeligt kvalificeret til rent faktisk gå over til en markant anderledes fodbold end under Houllier.

Og så er det i øvrigt meningsløst at diskvalificere en vurdering, fordi den (også) indeholder statistik. Statistik står ikke i modsætning til at se kampe, selvom den i visse tilfælde dækker over flere kampe, end dem man selv har set.

@ mawope

Jeg har ikke de præcise tal for de andre klubber, da jeg ikke er medlem af EPL-index. Det eneste, der er at sammenligne med, er det ret udetaljerede skema, hvor LFC's tal ses i forhold til resten af PL-klubberne.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

L4
Indlæg: 478
Tilmeldt: søndag, 06. maj, 2012 13:55

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af L4 » tirsdag, 31. jul, 2012 16:22

Fribytter skrev:Rafa arbejdede på at få holdet til generelt at stå højere i banen og spille mindre kontrabaseret fodbold end under Houllier, men det var først i hans anden sæson, at han mente, at mekanismerne var så indarbejdede og truppen tilstrækkeligt kvalificeret til rent faktisk gå over til en markant anderledes fodbold end under Houllier.

Og så er det i øvrigt meningsløst at diskvalificere en vurdering, fordi den (også) indeholder statistik. Statistik står ikke i modsætning til at se kampe, selvom den i visse tilfælde dækker over flere kampe, end dem man selv har set.

@ mawope

Jeg har ikke de præcise tal for de andre klubber, da jeg ikke er medlem af EPL-index. Det eneste, der er at sammenligne med, er det ret udetaljerede skema, hvor LFC's tal ses i forhold til resten af PL-klubberne.
Helt enig, men der skal være mening med galskaben, nogle gange virker det somom I sidder og spiller bil-kort eller at i spiller footballmanager, der er ikke altid greb i virkeligheden, kan ikke forestille mig at du selv spiller bold.

asger90
Indlæg: 1027
Tilmeldt: lørdag, 16. jun, 2007 00:34

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af asger90 » tirsdag, 31. jul, 2012 17:19

L4 skrev:
Fribytter skrev:Rafa arbejdede på at få holdet til generelt at stå højere i banen og spille mindre kontrabaseret fodbold end under Houllier, men det var først i hans anden sæson, at han mente, at mekanismerne var så indarbejdede og truppen tilstrækkeligt kvalificeret til rent faktisk gå over til en markant anderledes fodbold end under Houllier.

Og så er det i øvrigt meningsløst at diskvalificere en vurdering, fordi den (også) indeholder statistik. Statistik står ikke i modsætning til at se kampe, selvom den i visse tilfælde dækker over flere kampe, end dem man selv har set.

@ mawope

Jeg har ikke de præcise tal for de andre klubber, da jeg ikke er medlem af EPL-index. Det eneste, der er at sammenligne med, er det ret udetaljerede skema, hvor LFC's tal ses i forhold til resten af PL-klubberne.
Helt enig, men der skal være mening med galskaben, nogle gange virker det somom I sidder og spiller bil-kort eller at i spiller footballmanager, der er ikke altid greb i virkeligheden, kan ikke forestille mig at du selv spiller bold.
Er du MartinE? :)

Kan du ikke forstå at folk bliver irriterede på dig, når du konstant svarer sådan der på alle de i øvrigt kvalificerede svar og analyser der bliver lavet til dig?

Statistik kan muligvis ikke forklare alt, men den kan unægteligt forklare noget af sandheden.

L4
Indlæg: 478
Tilmeldt: søndag, 06. maj, 2012 13:55

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af L4 » onsdag, 01. aug, 2012 15:47

asger90 skrev:
L4 skrev:
Fribytter skrev:Rafa arbejdede på at få holdet til generelt at stå højere i banen og spille mindre kontrabaseret fodbold end under Houllier, men det var først i hans anden sæson, at han mente, at mekanismerne var så indarbejdede og truppen tilstrækkeligt kvalificeret til rent faktisk gå over til en markant anderledes fodbold end under Houllier.

Og så er det i øvrigt meningsløst at diskvalificere en vurdering, fordi den (også) indeholder statistik. Statistik står ikke i modsætning til at se kampe, selvom den i visse tilfælde dækker over flere kampe, end dem man selv har set.

@ mawope

Jeg har ikke de præcise tal for de andre klubber, da jeg ikke er medlem af EPL-index. Det eneste, der er at sammenligne med, er det ret udetaljerede skema, hvor LFC's tal ses i forhold til resten af PL-klubberne.
Helt enig, men der skal være mening med galskaben, nogle gange virker det somom I sidder og spiller bil-kort eller at i spiller footballmanager, der er ikke altid greb i virkeligheden, kan ikke forestille mig at du selv spiller bold.
Er du MartinE? :)

Kan du ikke forstå at folk bliver irriterede på dig, når du konstant svarer sådan der på alle de i øvrigt kvalificerede svar og analyser der bliver lavet til dig?

Statistik kan muligvis ikke forklare alt, men den kan unægteligt forklare noget af sandheden.
Der må jeg sige: "negativ på den du". Min erfaring er at folk herinde bliver irriteret på mig fordi jeg er uenig med dem. Mht. de kvalificerede svar og analyser du siger der bliver lavet til mig(beæret)så er det også småt med dem. ihvertilfælde kvaliteten af dem. Der er tit noget spåkone-/vodoo- -agtigt over analyserne.
Fribytter påstår at vi gik over til markant anderledes fodbold med skiftet fra Houllier til Benitez, det var jo under begge trænere spil ud fra en stram defensiv, så hvor markant det er ved jeg ikke. Mon ikke bare at Benitez fik skiftet Houllier´s mange dårlige indkøb ud med nogle lidt bedre. At Suarez kun laver et mål i perioden omkring karantænen udelukkende skyldes virakken omkring episoden er egentlig også en påstand der vil noget, vi må ikke glemme at Suarez i stortset alle kampe har haft minimum 3 KÆMPE chancer og hans mangel på mål skyldes at han er uskarp og for sløset i sine afslutninger, akkurat som han var det i Ajax.

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » onsdag, 01. aug, 2012 16:38

@ L4

Jeg har spillet fodbold, ergo må du jo tage mine svar for gode varer.

Jeg påstår, at vi gik over til at spille markant anderledes fodbold, da presspillet blev langt mere udtalt i Rafas anden sæson, og da man i højere grad også byggede angreb op med tålmodig pasningsspil frem for lange bolde frem mod Heskey og Owen. Hvis du ikke mener, at det er en MARKANT ændring, men blot en ændring, så er du velkommen til at åbne en tråd, hvor tidligere træneres spillestil og koncepter diskuteres. Jeg tror ikke, at denne tråd er tjent med en diskussion om, hvorvidt det er en markant ændring. Hvis du er uenig i, at Rafa vægtede presspillet og det tålmodige pasningsspil højere end Houllier, så tror jeg, at det strander ved, at vi rent sanselig og/eller kognitivt ser og bemærker nogle vidt forskellige ting, når vi ser fodbold.

Og så kunne det da være interessant, hvis du så udover at fortælle os andre, at Suarez som minimum fik tre KÆMPE chancer i hver kamp, også kunne fortælle os, om Suarez scorede på flere, færre eller det samme antal KÆMPE chancer under racisme-sagen som før og efter. Og det kunne også være interessant at vide, om Suarez havde fået lige mange chancer under sagen som før og efter. Jeg ser frem til den gennemgang.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

Negrito
Indlæg: 139
Tilmeldt: søndag, 08. jul, 2012 19:19
Geografisk sted: Hørsholm
Alder: 34

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Negrito » onsdag, 01. aug, 2012 18:26

L4 skrev:
Fribytter skrev:Rafa arbejdede på at få holdet til generelt at stå højere i banen og spille mindre kontrabaseret fodbold end under Houllier, men det var først i hans anden sæson, at han mente, at mekanismerne var så indarbejdede og truppen tilstrækkeligt kvalificeret til rent faktisk gå over til en markant anderledes fodbold end under Houllier.

Og så er det i øvrigt meningsløst at diskvalificere en vurdering, fordi den (også) indeholder statistik. Statistik står ikke i modsætning til at se kampe, selvom den i visse tilfælde dækker over flere kampe, end dem man selv har set.

@ mawope

Jeg har ikke de præcise tal for de andre klubber, da jeg ikke er medlem af EPL-index. Det eneste, der er at sammenligne med, er det ret udetaljerede skema, hvor LFC's tal ses i forhold til resten af PL-klubberne.
Helt enig, men der skal være mening med galskaben, nogle gange virker det somom I sidder og spiller bil-kort eller at i spiller footballmanager, der er ikke altid greb i virkeligheden, kan ikke forestille mig at du selv spiller bold.
Unødvendig hård tone, synes jeg. Dårlig dag? Han giver jo blot sin analyse ved hjælp af statistikker.
Oh Liverpool Lou lovely Liverpool Lou - Why must my poor heart keep following you

Brugeravatar
Thommo
Indlæg: 10260
Tilmeldt: lørdag, 02. jun, 2007 14:54
Geografisk sted: Randers
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Thommo » onsdag, 01. aug, 2012 18:34

Negrito skrev:
Unødvendig hård tone, synes jeg. Dårlig dag? Han giver jo blot sin analyse ved hjælp af statistikker.
Dårlig dag for L4? nærmere kronisk dårlige dage, som jeg ser det.
Verden er smask fuld af hyklere....

Mazter81
Indlæg: 936
Tilmeldt: fredag, 18. jun, 2010 10:55
Geografisk sted: Paphos
Alder: 42
Kontakt:

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Mazter81 » onsdag, 01. aug, 2012 19:18

Thommo skrev:
Negrito skrev:
Unødvendig hård tone, synes jeg. Dårlig dag? Han giver jo blot sin analyse ved hjælp af statistikker.
Dårlig dag for L4? nærmere kronisk dårlige dage, som jeg ser det.
Det kan vidst kun kureres ved at afmelde sin indernetadgang - true story

asger90
Indlæg: 1027
Tilmeldt: lørdag, 16. jun, 2007 00:34

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af asger90 » torsdag, 02. aug, 2012 02:14

Din erfaring? Du har været her i knap 3 måneder. Jeg har været på dette forum siden det nye kom op og før det har jeg også fulgt med i en del år. Der findes mennesker på dette forum jeg vil skyde (ved) har været med meget længere. Og nej skån mig for en kommentar om at det er flot af os/dem, at vi har været med længere end dig. Pointen kommer nu:

I de år jeg selv personligt har været med har jeg oplevet rigtig mange som jeg har været uenig i med en del ting, så du er langt fra den første, bare rolig. Jeg kan love dig, at jeg ikke er irriteret på dig fordi du har en anderledes holdning, men jeg bliver irriteret når en meddebattør diskuterer for sin egen holdning på en usaglig og udokumenteret måde og besvarer en anden debattørs væsentlig mere underbyggede holdning, på samme måde uden saglighed og dokumentation. Det blokerer jo fuldstændig for enhver diskussion, hvis facit 100% er hvad ens egne øjne ser. Hvorfor? Fordi der er mange andre mennesker, der har øjne ligesom dig. De ser dermed noget andet og derfor kan det umuligt være facit. Det er derfor der findes analyser.

Kunne det tænkes at meningen med et debatforum er, at ændre andre menneskers syn på en debat? Når nogle (respekt for dem) tager kampen op for at overbevise dig om at Lucas ikke er på superliga niveau, så kunne det jo være at deres agenda var at ændre dit syn fra, at han er helt elendig til at erkende at han er en klassespiller. For jeg tror godt folk kan se at de ikke kan få dig til at sige at han er verdensklasse. Det var bare for at tage et eksempel.

Min fornemmelse er at der findes mange brugere her på siden der er trætte af at høre på dig (mig selv inklusiv) og det skyldes ene og alene afsnit nr. 2 jeg har skrevet i dette indlæg. Det er jeg helt og aldeles sikker på. Det synes jeg er meget ærgeligt for forummet lever jo netop fordi man er uenige. Du vil nok opleve hvis du læser efter at alle er uenige med alle (lidt groft sat op) omkring næsten alt. Der vil altid være nogen der ikke enige. Eksempelvis er jeg uenig i ansættelsen af Rodgers, jeg bryder mig ikke om Skrtel som fodboldspiller, jeg rater ikke Jon Flanagan, jeg bryder mig ikke om de amerikanske ejeres ledelsesstil og meget mere som man kan betragte som værende holdninger som de fleste på forummet (tror jeg) ikke er enig i. Jeg oplever ikke at dette gør, at folk herinde er irriteret på mig fordi jeg synes noget anderledes end hvad de lige gør omkring disse emner.

Afslutningsvis må jeg erklære mig vildt uforstående over at du ikke kan se forskellen på Houllier og Rafa’s fodbold, men det er selvfølgelig en anden og længere diskussion.

L4
Indlæg: 478
Tilmeldt: søndag, 06. maj, 2012 13:55

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af L4 » fredag, 03. aug, 2012 11:30

asger90 skrev:Din erfaring? Du har været her i knap 3 måneder. Jeg har været på dette forum siden det nye kom op og før det har jeg også fulgt med i en del år. Der findes mennesker på dette forum jeg vil skyde (ved) har været med meget længere. Og nej skån mig for en kommentar om at det er flot af os/dem, at vi har været med længere end dig. Pointen kommer nu:

I de år jeg selv personligt har været med har jeg oplevet rigtig mange som jeg har været uenig i med en del ting, så du er langt fra den første, bare rolig. Jeg kan love dig, at jeg ikke er irriteret på dig fordi du har en anderledes holdning, men jeg bliver irriteret når en meddebattør diskuterer for sin egen holdning på en usaglig og udokumenteret måde og besvarer en anden debattørs væsentlig mere underbyggede holdning, på samme måde uden saglighed og dokumentation. Det blokerer jo fuldstændig for enhver diskussion, hvis facit 100% er hvad ens egne øjne ser. Hvorfor? Fordi der er mange andre mennesker, der har øjne ligesom dig. De ser dermed noget andet og derfor kan det umuligt være facit. Det er derfor der findes analyser.

Kunne det tænkes at meningen med et debatforum er, at ændre andre menneskers syn på en debat? Når nogle (respekt for dem) tager kampen op for at overbevise dig om at Lucas ikke er på superliga niveau, så kunne det jo være at deres agenda var at ændre dit syn fra, at han er helt elendig til at erkende at han er en klassespiller. For jeg tror godt folk kan se at de ikke kan få dig til at sige at han er verdensklasse. Det var bare for at tage et eksempel.

Min fornemmelse er at der findes mange brugere her på siden der er trætte af at høre på dig (mig selv inklusiv) og det skyldes ene og alene afsnit nr. 2 jeg har skrevet i dette indlæg. Det er jeg helt og aldeles sikker på. Det synes jeg er meget ærgeligt for forummet lever jo netop fordi man er uenige. Du vil nok opleve hvis du læser efter at alle er uenige med alle (lidt groft sat op) omkring næsten alt. Der vil altid være nogen der ikke enige. Eksempelvis er jeg uenig i ansættelsen af Rodgers, jeg bryder mig ikke om Skrtel som fodboldspiller, jeg rater ikke Jon Flanagan, jeg bryder mig ikke om de amerikanske ejeres ledelsesstil og meget mere som man kan betragte som værende holdninger som de fleste på forummet (tror jeg) ikke er enig i. Jeg oplever ikke at dette gør, at folk herinde er irriteret på mig fordi jeg synes noget anderledes end hvad de lige gør omkring disse emner.

Afslutningsvis må jeg erklære mig vildt uforstående over at du ikke kan se forskellen på Houllier og Rafa’s fodbold, men det er selvfølgelig en anden og længere diskussion.
Pussigt det du skriver mht. argumentation, noget jeg ofte har pointeret mere end én gang her på forum blot med modsat fortegn, så det kommer jo an på øjnene der ser og LÆSER. Mine indlæg har du så ikke læst må jeg konstatere, så vil du vide at det er ren volapyk du skriver, da jeg tit og ofte har underbygget mine synspunkter, altså endnu en medløber der SYNES DET SAMME SOM DE ANDRE uden at læse mine indlæg, en noget kedelig tendens må jeg konstatere, og svært at tage seriøst.:dontknow:

AllanShore
Indlæg: 2188
Tilmeldt: mandag, 09. maj, 2011 22:31

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af AllanShore » fredag, 03. aug, 2012 12:04

L4 du er jo den største WUM jeg har oplevet :) Thank god du ikke bor i Arizona.
Fan af Manchester United

Besvar