Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jesper » fredag, 03. aug, 2012 12:32

Jeg har ikke noget forhold til hvem der er medløbere eller ej, endvidere synes jeg det er en anelse meningsløst at diskutere, hvad der er god debat, men...: Jeg syntes faktisk at der kom en god pointe fra L4 vist nok, omend budskabet måske druknede lidt, nemlig den om argumentationerne vedrørende spillestil og formåen opbygget efter forskellige statistiske "fakta". Statistik er jo egentlig bare tal, der fremkommer efter det man undersøger og derefter skal tallene tolkes for at give mening. Man kunne omvendt også have undersøgt andre forhold på anden vis og "facit" havde været anderledes. Med andre ord, statistik er taknemmeligt/utaknemmeligt alt afhængig af øjnene der ser..

Jeg har på et rent subjektivt plan faktisk haft lidt den samme følelse af et statistisk overforbrug, når eksempelvis når sidste sæson eller nogle af Rafas hold blev/bliver diskuteret. Det virker en kende computerspilsagtigt, når man "bare" ser på tal og ikke bruger sin fodboldforstand og fodboldkundskaber, eksempelvis opbygget af mange års træning, kampe, trænererfaring eller bare en masse bold på tv etc.
Jeg skulle måske tilføje, at jeg ikke har været på forrummet i særlig lang tid, men jeg har fulgt med gennem flere år på sidelinjen og så er jeg en gammel nok til at have set bold fra de gode tider!

Pointen er, at jeg nogle gange har set en kamp og så bagefter kunnet se i forrummet at kampen er drejet næsten 180 grader, fordi der er dukket en statistik op, der kunne bruges i vedkommendes agenda, hvilket kan virke en anelse kunstigt.

Som sagt, det er bare en følelse eller en fornemmelse om I vil, men jeg holder lidt på de "heste" der siger, at der kan gå for meget statistik i den! Omvendt så står det jo den enkelte bruger frit for, men jeg synes at man skal respektere, at alt ikke skal/kan diskuteres ud fra statistik.
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » tirsdag, 07. aug, 2012 12:48

Det, der mangler, er selvfølgelig kvalitative analyser af enkelte kampe og spilsekvenser, men den slags er altså forbandet tidskrævende.

Her er dog et godt bud (og et godt eksempel på, hvorfor de fleste brugere nok afholder sig fra den slags):
http://statactics.com/2012/08/03/gomel- ... -patience/
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

Mazter81
Indlæg: 936
Tilmeldt: fredag, 18. jun, 2010 10:55
Geografisk sted: Paphos
Alder: 42
Kontakt:

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Mazter81 » tirsdag, 07. aug, 2012 13:28

Fribytter skrev:Det, der mangler, er selvfølgelig kvalitative analyser af enkelte kampe og spilsekvenser, men den slags er altså forbandet tidskrævende.

Her er dog et godt bud (og et godt eksempel på, hvorfor de fleste brugere nok afholder sig fra den slags):
http://statactics.com/2012/08/03/gomel- ... -patience/
Deter sgu kompliceret stuff

Brugeravatar
Hekkem
Indlæg: 10394
Tilmeldt: onsdag, 30. maj, 2007 20:22
Alder: 50

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hekkem » tirsdag, 07. aug, 2012 14:54

fribytter skrev:Det, der mangler, er selvfølgelig kvalitative analyser af enkelte kampe og spilsekvenser, men den slags er altså forbandet tidskrævende.

Her er dog et godt bud (og et godt eksempel på, hvorfor de fleste brugere nok afholder sig fra den slags):

http://statactics.com/2012/08/03/gomel- ... -patience/
På dette billede ser man det problem, vi også havde hele sidste sæson. At en af de to centrale forsvarsspillere lægger bag resten af forsvarsspillerne. Det er altså ikke et nyt problem

Billede
Stupidity now - Insanaty later
If people are trying to bring you down it only means that you are above them

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » tirsdag, 07. aug, 2012 14:57

Det var imø. meningen sidste sæson, og noget af det, der gjorde Skrtel god. Men alle taktiske valg har jo positive og negative konsekvenser.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

Brugeravatar
Hekkem
Indlæg: 10394
Tilmeldt: onsdag, 30. maj, 2007 20:22
Alder: 50

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hekkem » onsdag, 08. aug, 2012 08:48

Fribytter skrev:Det var imø. meningen sidste sæson, og noget af det, der gjorde Skrtel god. Men alle taktiske valg har jo positive og negative konsekvenser.
Mener du hermed, det er godt at Skrtel ikke helt forstår sig at holde linjen?
Stupidity now - Insanaty later
If people are trying to bring you down it only means that you are above them

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » onsdag, 08. aug, 2012 11:41

Hekkem skrev:
Fribytter skrev:Det var imø. meningen sidste sæson, og noget af det, der gjorde Skrtel god. Men alle taktiske valg har jo positive og negative konsekvenser.
Mener du hermed, det er godt at Skrtel ikke helt forstår sig at holde linjen?
Jeg mener, at Skrtel ikke skulle holde linje i sidste sæson. Det var de instrukser, han fik.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

Brugeravatar
Hekkem
Indlæg: 10394
Tilmeldt: onsdag, 30. maj, 2007 20:22
Alder: 50

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hekkem » onsdag, 08. aug, 2012 11:45

Kan godt være han fik de instrukser - uanfægtet jeg mener det er en taktik der åbner op for banespil eller giver problemer med direkte udfordringer - så mener jeg det var en forkert taktik at ligge.

Da Rafael Benitez var managaer, havde han ligeledes store problemer med at holde sin linje.
Stupidity now - Insanaty later
If people are trying to bring you down it only means that you are above them

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » onsdag, 08. aug, 2012 11:52

Hekkem skrev:Kan godt være han fik de instrukser - uanfægtet jeg mener det er en taktik der åbner op for banespil eller giver problemer med direkte udfordringer - så mener jeg det var en forkert taktik at ligge.

Da Rafael Benitez var managaer, havde han ligeledes store problemer med at holde sin linje.
Jep. Det er derfor, jeg tror, at man ændrede måden at forsvare på, sådan at Skrtel ikke i så høj grad skulle holde linjen.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

Brugeravatar
Hekkem
Indlæg: 10394
Tilmeldt: onsdag, 30. maj, 2007 20:22
Alder: 50

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hekkem » onsdag, 08. aug, 2012 12:18

Fribytter skrev: Jep. Det er derfor, jeg tror, at man ændrede måden at forsvare på, sådan at Skrtel ikke i så høj grad skulle holde linjen.
Og det har givet hovedparten af målene der gået ind imod os i sidste sæson. Også derfor jeg ikke mener Skrtel er dygtig nok som forsvarsspiller. De tre grundelementer i fodbold, teknik-fysik-taktik, mangler han at præstere på højeste niveau i de to af dem. Han er et fysisk pragteksemplar, men taktisk og teknisk er han niveau under andre rigtig dygtige forsvarsspillere.
Stupidity now - Insanaty later
If people are trying to bring you down it only means that you are above them

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » onsdag, 08. aug, 2012 12:52

Jeg mener nu, at Skrtel har vist, at han er en glimrende forsvarsspiller, hvis han bruges rigtigt, og jeg mener isoleret set, at det var helt korrekt at organisere forsvaret på den måde, som Dalglish og Clarke gjorde. Forsvaret fungerede overordnet set godt i sidste sæson.

Nogle gange sidder jeg dog med fornemmelsen af, at Skrtel godt kunne være lidt bedre til at tænke ud af boksen. I de situationer, hvor aftalerne ikke bliver holdt, eller hvis der opstår en uforudset situation, kan Skrtel godt virke lidt lammet, og det er vel i sidste ende en taktisk svaghed.

Men spørgsmålet er, om Rodgers vil bruge Skrtel "rigtigt", eller om Skrtel kan tilpasse sig Rodgers' stil. Sami var jo en klasseforsvarsspiller, men selv han passede jo ikke lige godt ind i alle typer af forsvar.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

Brugeravatar
Hekkem
Indlæg: 10394
Tilmeldt: onsdag, 30. maj, 2007 20:22
Alder: 50

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hekkem » onsdag, 08. aug, 2012 15:19

Fribytter skrev:Jeg mener nu, at Skrtel har vist, at han er en glimrende forsvarsspiller, hvis han bruges rigtigt, og jeg mener isoleret set, at det var helt korrekt at organisere forsvaret på den måde, som Dalglish og Clarke gjorde. Forsvaret fungerede overordnet set godt i sidste sæson.
Det er der så delte meninger om ;) Det fungerede bedre end alle andre steder på banen. Men vil ikke sige det fungerede overordnet godt. Grunden til det fungerede bedre i forsvaret end andre steder på banen, er mere på grund af spillernes individuelle færdigheder. Ikke fordi vi taktisk var godt organiseret eller taktisk udnyttede hinandens styrker. Forsvaret faldt væsentligt i niveau den sidste halvdel af sæsonen - altså spillerne individuelt. Overordnet set var forsvaret ikke godt organiseret.

Håber absolut ikke Brendan Rodgers prøver at efterleve lignende organisation, for at få Skrtel til at passe ind. Håber godt nok mere på han vægter organisationen væsentlig højere værdi i det samlede taktiske grundlag, end hvad Kenny Dalglish og Steve Clarke gjorde.

Forsvinder Daniel Agger, så vil redningsmanden og grundtappen i forsvaret forsvinde. Og vi skal atter lide under den tørt at Jamie Carragher endnu en gang kan være vores redningsplanke. Altså såfremt Brendan Rodgers ikke får sadlet om i organisationen defensivt. Kan godt være Brendan Rodgers vil have linjen i forsvaret til at være mere diagonalt, alt efter hvorpå banen bolden befinder sig, men linjen bør altid være til at stole på. Det hjælper ikke en forsvarsspiller skal agere gammeldags sweeper, det er de gode hold alt for veludstyret til at straffe (igen).
Stupidity now - Insanaty later
If people are trying to bring you down it only means that you are above them

Brugeravatar
Fribytter
Indlæg: 4184
Tilmeldt: mandag, 19. jan, 2009 19:53

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Fribytter » onsdag, 08. aug, 2012 15:46

Ja, meget delte meninger, kan jeg næsten forstå.
"Put a shit hanging from a stick in the middle of this passionate, crazy stadium and there are people who will tell you it's a work of art. It's not: it's a shit hanging from a stick."

Robbie_God_Fowler
Indlæg: 3629
Tilmeldt: onsdag, 15. jun, 2011 19:00

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Robbie_God_Fowler » onsdag, 08. aug, 2012 16:56

Hekkem skrev:
Fribytter skrev:Jeg mener nu, at Skrtel har vist, at han er en glimrende forsvarsspiller, hvis han bruges rigtigt, og jeg mener isoleret set, at det var helt korrekt at organisere forsvaret på den måde, som Dalglish og Clarke gjorde. Forsvaret fungerede overordnet set godt i sidste sæson.
Det er der så delte meninger om ;) Det fungerede bedre end alle andre steder på banen. Men vil ikke sige det fungerede overordnet godt. Grunden til det fungerede bedre i forsvaret end andre steder på banen, er mere på grund af spillernes individuelle færdigheder. Ikke fordi vi taktisk var godt organiseret eller taktisk udnyttede hinandens styrker. Forsvaret faldt væsentligt i niveau den sidste halvdel af sæsonen - altså spillerne individuelt. Overordnet set var forsvaret ikke godt organiseret.

Håber absolut ikke Brendan Rodgers prøver at efterleve lignende organisation, for at få Skrtel til at passe ind. Håber godt nok mere på han vægter organisationen væsentlig højere værdi i det samlede taktiske grundlag, end hvad Kenny Dalglish og Steve Clarke gjorde.

Forsvinder Daniel Agger, så vil redningsmanden og grundtappen i forsvaret forsvinde. Og vi skal atter lide under den tørt at Jamie Carragher endnu en gang kan være vores redningsplanke. Altså såfremt Brendan Rodgers ikke får sadlet om i organisationen defensivt. Kan godt være Brendan Rodgers vil have linjen i forsvaret til at være mere diagonalt, alt efter hvorpå banen bolden befinder sig, men linjen bør altid være til at stole på. Det hjælper ikke en forsvarsspiller skal agere gammeldags sweeper, det er de gode hold alt for veludstyret til at straffe (igen).
Er Rodgers ikke gået tilbage til zoneforsvar. Nu så jeg ikke meget af Gomel kampen, men synes jeg kunne se, at det var sådan vi forsvarede i preseason kampene i USA.

Det vil i hvert fald betyde, at der kommer mere organisation i defensiven i forhold til de mere frie tøjler, som spillerne havde under Dalglish og Clarke.

L4
Indlæg: 478
Tilmeldt: søndag, 06. maj, 2012 13:55

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af L4 » onsdag, 08. aug, 2012 19:37

jesper skrev:Jeg har ikke noget forhold til hvem der er medløbere eller ej, endvidere synes jeg det er en anelse meningsløst at diskutere, hvad der er god debat, men...: Jeg syntes faktisk at der kom en god pointe fra L4 vist nok, omend budskabet måske druknede lidt, nemlig den om argumentationerne vedrørende spillestil og formåen opbygget efter forskellige statistiske "fakta". Statistik er jo egentlig bare tal, der fremkommer efter det man undersøger og derefter skal tallene tolkes for at give mening. Man kunne omvendt også have undersøgt andre forhold på anden vis og "facit" havde været anderledes. Med andre ord, statistik er taknemmeligt/utaknemmeligt alt afhængig af øjnene der ser..

Jeg har på et rent subjektivt plan faktisk haft lidt den samme følelse af et statistisk overforbrug, når eksempelvis når sidste sæson eller nogle af Rafas hold blev/bliver diskuteret. Det virker en kende computerspilsagtigt, når man "bare" ser på tal og ikke bruger sin fodboldforstand og fodboldkundskaber, eksempelvis opbygget af mange års træning, kampe, trænererfaring eller bare en masse bold på tv etc.
Jeg skulle måske tilføje, at jeg ikke har været på forrummet i særlig lang tid, men jeg har fulgt med gennem flere år på sidelinjen og så er jeg en gammel nok til at have set bold fra de gode tider!

Pointen er, at jeg nogle gange har set en kamp og så bagefter kunnet se i forrummet at kampen er drejet næsten 180 grader, fordi der er dukket en statistik op, der kunne bruges i vedkommendes agenda, hvilket kan virke en anelse kunstigt.

Som sagt, det er bare en følelse eller en fornemmelse om I vil, men jeg holder lidt på de "heste" der siger, at der kan gå for meget statistik i den! Omvendt så står det jo den enkelte bruger frit for, men jeg synes at man skal respektere, at alt ikke skal/kan diskuteres ud fra statistik.
Fribytter, Asger90, Thommo, UnitedShore og alle i andre statistikkere læser I disse guldkorn der her er understreget, helt fantastisk skrevet :headbang:

Besvar