Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Filos of Isk
Indlæg: 4768
Tilmeldt: fredag, 06. mar, 2015 08:17
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 36

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Filos of Isk » mandag, 12. feb, 2018 15:06

Bojangles skrev:
nikand skrev:
Filos of Isk skrev:
nikand skrev:Er der andre der mener at Manes formnedgang også skyldes et stort defensivt arbejde som er meget tydeligere i venstre side end i højre side.
Jeg tror at nedgangen kom før øget arbejde, jeg har set at Salah mere konsekvens er den der afventer kontraen, mens Mané er nede og hjælpe, men det er vel meget naturligt når han scorer så ofte.

I starten (før udekampen imod City) delte de rovet mere ligeligt syntes jeg og Mané var den bedste af dem.

Jeg tror det handler om at Mané kæmper med selvtilliden og så istedet for at være tilovers så kæmper han hårdt for holdet. Jeg syntes Mané håndterer det fantastisk og jeg er sikker på at han nok skal blive rigtig god igen, for jeg syntes faktisk han er ret god, selv i sin dårlig periode.
Gode pointer ang. Selvtillid og at Mane så arbejdere endnu hårdere for holdet for at kompensere for slutproduktet som altså er set værre.
Præcis. Mané spillede imø en rigtig god kamp imod Southampton (baseret på 2. halvleg, da jeg stort set ikke så første) Han lavede meget rigtig godt defensivt arbejde, og så var han rigtig god i det opbyggende arbejde, hvor han flere gange var dirigenten bag farlige situationer. Og den akrobatiske afslutning er ramt så fantastisk, og kun rent held (og et sæt store nosser) gør at Southampton forsvareren kommer i vejen. Selvfølgelig kunne det være rart med en skarpskytte mere, men slev en ringe Mané er bedre end de fleste andre i PL.
Jeg ser egentlig Mané som hovedarkitekten bag mål nummer 2 imod Soton, han tager bolden dribler langt væk fra mål langs siden og ind i banen og vi havde i 40 minutter angrebet udelukkende i fuld spurt og ekstremt direkte, så Soton spillerne havde svært ved at omstille sig på at de pludselig havde tiden med sig. Selvfølgelig ren klasse af Salah og Firmino, men også stærkt af Mané at få rykket lidt rundt på deres forsvar med en lang dribletur.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » lørdag, 17. feb, 2018 10:41

Klopp har bedre muligheder for at sætte det rette midterforsvar sammen alt efter modstander med VvD i truppen, hvor Matip er god mod de defensive hold, og hvor der skal kombineres på små områder, mens Lovren er en stærk duelspiller (groft sagt):

https://www.liverpool.no/innsikt/2018/2 ... -van-dijk/

Klopp er også meget glad for Klavan, og jeg er vild med Virgil's lange, diagonale skift, som oftest lander lige i poten på modtageren. Med Virgil og Hendo på banen bliver boldene fordelt rigtig fint og hurtigt rundt på banen.

AJ
Indlæg: 11222
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 17:01
Geografisk sted: København SV
Alder: 32

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af AJ » lørdag, 17. feb, 2018 10:57

@ Niels K

Enig. Jeg ved godt, at mange er uenige, men jeg foretrækker også klart Henderson frem for Can. En langt bedre fodboldspiller efter min mening.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » tirsdag, 20. feb, 2018 17:54

Mange taktiske muligheder for Klopp på back-pladserne:

http://anfieldindex.com/33169/has-klopp ... backs.html

Hr. Drejer
Indlæg: 13666
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hr. Drejer » tirsdag, 20. feb, 2018 17:59

AJ skrev:@ Niels K

Enig. Jeg ved godt, at mange er uenige, men jeg foretrækker også klart Henderson frem for Can. En langt bedre fodboldspiller efter min mening.
Men også langt mere skadet.

edit: og så dårlig er han altså heller ikke. Kig på de klubber som er ude efter ham (Real Madrid, Man C, Bayern München, Juventus), det vidner da om, at han besidder kvalitet.
Senest rettet af Hr. Drejer onsdag, 21. feb, 2018 08:46, rettet i alt 1 gang.
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » tirsdag, 20. feb, 2018 18:09

Angrebsvarianter uden Coutinho mod 2 forskellige typer af modstandere:

http://anfieldindex.com/33267/liverpool ... ility.html

Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jesper » torsdag, 05. apr, 2018 09:34

Kampen igår viste at vi har tilføjet en ny ting; at kunne lukke en kamp ned. Og dét er en stor kvalitet! Det skyldes en yderst disciplineret indsats. VvD vinder duellerne. De sideforskød ikke helt så meget i forsvaret, i stefet var det midtbanen, der hjælp backerne.
Meget imponerende.
En anden ting der imponerer er hvordan Ox tilfører en ny dimension med sit direkte spil.
Alt i alt ros til Klopp

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

ilusio
Indlæg: 4791
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 13:50
Geografisk sted: Midtjylland
Alder: 45

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af ilusio » torsdag, 05. apr, 2018 10:07

For 5 måneder siden:

- Havde vi ikke VVD. En verdensklasser CB som kan alt det man ønsker sig fra en CB samt han styrer forsvaret.
- Havde vi ikke en fantastisk venstre back der i en ung alder er gået ind og ligner den løsning på den plads vi ikke har haft i mange mange år.
- Havde vi ikke en målmand man havde bare lidt fidus til. Karius er måske ikke verdensklasse, men meget få fejl og gode dispositioner.

Det ligner at vi har det rigtige HOLD også selvom vi ikke har de bedste spillere på alle positioner.
Vi kan spille overfaldsfodbold, belejre modstanderens felt samt lukke ned.

me like
I support two teams: Liverpool FC and any team playing scum.

Brugeravatar
nikand
Indlæg: 2434
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 16:14
Alder: 44

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af nikand » fredag, 06. apr, 2018 16:10

Tænk at Liverpool både forsøgte og kunne lukke en kamp ned. At det skete imod City med spillere som De Bruyne og Silva er meget imponerende.

Jeg glæder mig over at Klopp og holdet tror på at de også kan denne utrolig vigtige del af fodbolden, udover organiseret kaos som slog orden og struktur.

Såfremt LFC tilegner sig disse kvaliteter er der flere point at hente pr. Sæson - måske endda flere end en toptransfer spiller kan medvirke til.
We need a new Fowler...

Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jesper » søndag, 15. apr, 2018 08:12

Når man så kampen igår, så undrede jeg mig over, hvad der gør at vi pludselig så relativt simpelt kan åbne de her forsvar bestående af parkerede busser og også holde dem fra fadet tilsvarende simpelt.

Hvis vi starter med det sidste. Jeg synes det er fuldstændig vanvittigt hvor stor forskel tilgangen af VvD er sammenlignet med mange års forsvarsspil. Han har en ro og autoritet, der gør at alle sådan set bare skal stole på sidemanden og så kan de koncentrere sig om egen opgave. Uanset hvem der spiller 6er, så er de blevet bedre.
Målmanden gør det godt. Lovren og de to backer virker langt mere sikre.
Imponerende!

Fremadrettet var jeg uhyre bekymret over om vi kunne skabe chancer efter Coutinho. Det kan vi! Hvorfor? Blandt andet spiller vi ret direkte, hvorfor de tre forreste får bolden i situationer, hvor de kan udnytte deres fart. En anden faktor er Ox, som med sin fart og drev med bolden selv udgør en trussel og han bryder linjerne konstant. Og så har han blik for den gode aflevering!
Mane er rent defensivt decideret midtbane, hvor vi taktisk oftest spiller 4-4-2. Det gør at han defensivt ofte er længere tilbage på banen. Og han har ofte haft rigtigt gode opbyggende spil omkring sig.

Så det sikre forsvarsspil kombineret med at vi spiller direkte samt at flere har løftet sig enormt har gjort at vi er ret så gode pt!!
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Oomph242
Indlæg: 5649
Tilmeldt: torsdag, 01. sep, 2011 00:14

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Oomph242 » søndag, 15. apr, 2018 13:22

Jesper skrev:Når man så kampen igår, så undrede jeg mig over, hvad der gør at vi pludselig så relativt simpelt kan åbne de her forsvar bestående af parkerede busser og også holde dem fra fadet tilsvarende simpelt.

Hvis vi starter med det sidste. Jeg synes det er fuldstændig vanvittigt hvor stor forskel tilgangen af VvD er sammenlignet med mange års forsvarsspil. Han har en ro og autoritet, der gør at alle sådan set bare skal stole på sidemanden og så kan de koncentrere sig om egen opgave. Uanset hvem der spiller 6er, så er de blevet bedre.
Målmanden gør det godt. Lovren og de to backer virker langt mere sikre.
Imponerende!

Fremadrettet var jeg uhyre bekymret over om vi kunne skabe chancer efter Coutinho. Det kan vi! Hvorfor? Blandt andet spiller vi ret direkte, hvorfor de tre forreste får bolden i situationer, hvor de kan udnytte deres fart. En anden faktor er Ox, som med sin fart og drev med bolden selv udgør en trussel og han bryder linjerne konstant. Og så har han blik for den gode aflevering!
Mane er rent defensivt decideret midtbane, hvor vi taktisk oftest spiller 4-4-2. Det gør at han defensivt ofte er længere tilbage på banen. Og han har ofte haft rigtigt gode opbyggende spil omkring sig.

Så det sikre forsvarsspil kombineret med at vi spiller direkte samt at flere har løftet sig enormt har gjort at vi er ret så gode pt!!
Om vores forsvar er blevet bedre eller det er fordi modstanderne er blevet mere påpasselige og holder igen grundet Salat frygten. Synes jeg er svært, at gennemskue. Men umiddelbart ser VvD opgraderingen ud til, at være rigtig god..

Robbie_God_Fowler
Indlæg: 3629
Tilmeldt: onsdag, 15. jun, 2011 19:00

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Robbie_God_Fowler » søndag, 15. apr, 2018 15:21

Jesper skrev:Når man så kampen igår, så undrede jeg mig over, hvad der gør at vi pludselig så relativt simpelt kan åbne de her forsvar bestående af parkerede busser og også holde dem fra fadet tilsvarende simpelt.

Hvis vi starter med det sidste. Jeg synes det er fuldstændig vanvittigt hvor stor forskel tilgangen af VvD er sammenlignet med mange års forsvarsspil. Han har en ro og autoritet, der gør at alle sådan set bare skal stole på sidemanden og så kan de koncentrere sig om egen opgave. Uanset hvem der spiller 6er, så er de blevet bedre.
Målmanden gør det godt. Lovren og de to backer virker langt mere sikre.
Imponerende!

Fremadrettet var jeg uhyre bekymret over om vi kunne skabe chancer efter Coutinho. Det kan vi! Hvorfor? Blandt andet spiller vi ret direkte, hvorfor de tre forreste får bolden i situationer, hvor de kan udnytte deres fart. En anden faktor er Ox, som med sin fart og drev med bolden selv udgør en trussel og han bryder linjerne konstant. Og så har han blik for den gode aflevering!
Mane er rent defensivt decideret midtbane, hvor vi taktisk oftest spiller 4-4-2. Det gør at han defensivt ofte er længere tilbage på banen. Og han har ofte haft rigtigt gode opbyggende spil omkring sig.

Så det sikre forsvarsspil kombineret med at vi spiller direkte samt at flere har løftet sig enormt har gjort at vi er ret så gode pt!!
Rigtig fint indspark!

Jeg var også nervøs for holdets evne til at skabe chancer efter Coutinho’s afgang. Men som du er inde på spiller holdet mere direkte, nu hvor spillet ikke konstant skal flyde igennem Coutinho. Kan Liverpool tilføre 1-2 offensive spillere af international klasse til sommer bliver det for alvor interessant, for bredden i front er i øjeblikket en achilleshæl.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » mandag, 16. apr, 2018 09:39

En fin hyldest af Klopp og vores midtbane:

http://anfieldindex.com/34133/liverpool ... field.html

ilusio
Indlæg: 4791
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 13:50
Geografisk sted: Midtjylland
Alder: 45

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af ilusio » mandag, 16. apr, 2018 13:17

Jeg gentager mine pointer fra tidligere da de kun bliver mere og mere relevante :)

VVD har en stor indflydelse på andre kæder end blot forsvaret og målmanden.

Forsvaret behøver ikke længere en babysitter til at flytte bolden frem. Tidligere havde Can eller Hendo den opgave at gå dybt for at flytte bolden frem. Det tyndede vores centrale midt ud så vi kun havde 2 centralt. (reelt set ofte en 5-2-3 når vi selv havde bolden) VVD er så god til at føre bolden frem at vi kan skubbe den midt lidt længere frem og det giver flere stationer at aflevere til samt gør os farligere i genpresset.

VVD har evnen til at slå en bold 40 meter i ren Alsonso/Gerrard style (næsten altså). Det gør at Salah og Mane kan gå længere frem når vi har bolden. Enten skabes der en reel mulighed for en lang aflevering, eller også presser det modstanderen til at flytte forsvaret lænegere tilbage. I begge tilfælde giver det os flere muligheder offensivt, men strækker også deres hold ud og gør det sværere at spille bolden op.

Så taktisk så står vi stærkere uden Coutinho men med VVD. Det som ærger mig er dog at vi ikke kom til at se en midtbane til sommer med Keita - Hendo/Can - Coutinho
Det er der ikke noget at gøre ved nu, men min pointe er at jeg ikke mener det var godt Coutinho smuttede, men at VVD har forstærket os mere end afgangen har forringet os.
I support two teams: Liverpool FC and any team playing scum.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » mandag, 16. apr, 2018 13:17

Lidt statistik omkring dødbold og Top6:

https://www.liverpool.no/blogg/2018/4/f ... otensiale/

Der er ganske rigtig rum til forbedring, selvom også dette aspekt af spillet går i den rigtige retning, og mon ikke ankomsten af VvD, og at Karius ser bedre ud i feltet end Migs gjorde forbedrer den defensive del af tallene i den kommende sæson ? Man kan måske håbe, at dette vil reducere målene på dødbolde mod os med 10 på en sæson, men kan vi forvente, at VvD kan levere 10 i den anden ende, som han gjorde for Celtic i 2014/2015, hvis han da også får lov at tage frispark en gang i mellem ?

Besvar