Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Robbie_God_Fowler
Indlæg: 3629
Tilmeldt: onsdag, 15. jun, 2011 19:00

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Robbie_God_Fowler » tirsdag, 24. okt, 2017 13:52

Vi er nu 1/4 inde i sæsonen, hvorfor jeg mener, at der er et tilstrækkeligt grundlag for en kritisk bedømmelse af spillet på grønsværen.

Op til denne sæson havde Klopp og co. over de seneste 1,5 år skabt sportslig fremgang, kulminerende med en flot og fortjent 4. plads. Som altid, fristes man til at sige, har forventningerne derfor været tårnhøje. Nu skulle de næste skridt tages mod en cementering af Liverpool som en del af den engelske topstrid.

Jeg skal da ganske ærligt indrømme, at jeg, trods mit ganske paranoide sind, lod mig rive med på den hype medier og medfans byggede op henover foråret og sommeren. Og ganske forståeligt set i bagklogskabens klare lys. I Klopp har klubben en kæmpe profil, der qua sine meritter og drivkraft er et enormt trækplaster for spillere og andre udefrakomne interessenter. Læg dertil et attaktivt spilkoncept og en klub i en økonomisk velrustet position, og man kan begynde at se tegningerne til et solidt fundament.

Jeg synes, at det er relevant at spørge sig selv, "hvad gik der galt?", når man en grå oktoberdag tager et kig i tabellen, og skuffende må erkende, at Klopp og co. ikke har formået at udnytte en fordelagtig position. Det er åbenlyst for de fleste, at det halter gevaldigt i forhold til holdets defensive organisation. Men jeg synes denne forklaring er for overfladisk og dermed letkøbt, hvorfor jeg gerne vil starte en debat ved at bidrage til en analyse af problemet. Med primær fokus på hvad der sker på banen, da vi som fans ikke har den fornødne indsigt i hvad der sker på ledelsesgangene.

Som jeg ser det, er kernen til vores nuværende spillemæssige krise en midterakse, hvis niveau på papiret slet ikke er konkurrencedygtig med de andre topholds. Og det har været et tydeligt problem siden Klopp overtog roret fra Rodgers. Det er derfor nærliggende at analysere, hvad Klopp og det sportslige setup har gjort for at styrke midteraksen i denne periode, da det fører os frem til, hvorfor vi ikke har set den nødvendige udvikling på denne front.

Trods perioder med flotte præstationer, må vi også erkende, at Mignolet ikke har bidraget med tilstrækkelig kvalitet på målmandsposten. Der er for mange perioder med udfald, hvor graverende fejl resulterer i pointtab. Endvidere kommunikerer pg dirigerer Mignolet sjældent med sit midterforsvar, hvilket leder til yderligere forvirring og nervøsitet. Klopp ser ud til at være bevidst omkring problemet, og har ved købet af Karius forsøgt at adressere dette. Dog uden effekt, da Mignolet indtil videre har vist sig at være en bedre målmand. Det er tydeligt at se, hvad en dygtig målmand som De Gea, Lloris eller Courtois kan gøre for et forsvar, foruden selve indgrebene på stregen. Målmandsposten er måske ikke den største achilleshæl, men det er et problem som skal adresseres på længere sigt, hvis holdet skal opnå stabilitet i defensiven.

Rykker vi et skridt længere frem på banen, rammer vi i det mest aktuelle problem i øjeblikket - vores midterforsvar. Under Klopp har vi spillet med flere konstellationer, herunder Lovren/Skrtel, Lovren/Sakho, Lovren/Matip, Matip/Klavan og Lovren/Klavan. Der er en tydelig fællesnævner på tværs af disse konstellationer - en hyppig forekomst af personlige fejl. Det er værd at bemærke, at Klopp's spillestil med to offensive wingbacks, efterlader store rum for midterforsvarerne at skulle forsvare. Det øger naturligt risikoen for fejl. Dette er til at acceptere, og opvejes af det offensive output ved spillestilen. Kæden hopper dog af, når midterforsvaret i hvad der normalt bør være en relativt ufarlig situation skal udføre basale opgaver og fejler. Bedst eksemplificeret ved mangelfuld kommunikation, missede clearinger, hasarderede indgreb, passivitet og fejlplaceringer. Under disse mangler bliver standardsituationer og ellers ordinære chancer pludselig omsat til scoringer i tilfælde, hvor et stærkt forsvar aldrig ville have lukket mål ind.

Klopp og det sportslige setup har hentet to midterforsvarer i Matip og Klavan, men har trods en fin debutsæson for Matip ikke formået at løse de åbenlyse problemer. Læg dertil en kontraktforlængelse med en fyrstelig hyre til Lovren og manglende indkøb til midterforsvaret i sommerens transfervindue, og der tegner sig et billede af et trænerteam, som slet ikke begriber omfanget af problemet før skaden er sket. Vi er som fanbase utroligt trætte af at få tudet ørerne fulde af, at vi er midt i en proces og derfor skal væbne os med tålmodighed. Men lige præcis i dette tilfælde taler vi om en proces, da manglerne på målmandsposten og i midterforsvaret er så store, at disse ikke kan løses ved et quickfix i form af indkøb af en enkelt klassespiller.

Det bliver sjældent diskuteret, men for mig at se er problemerne på den centrale midtbane lige så store som i bagerste geled, og også en del af forklaringen på vores skrøbelige defensiv. Jeg beundrer Klopp og hans fysisk krævende spillestil, men der er i det nuværende setup på den centrale midtbane klare spillemæssige og taktiske mangler. Bedst eksemplicieret ved fraværet af en defensiv orienteret midtbanespiller samt playmaker. I lørdagens kamp mod Tottenham stiller Klopp op med tre spillere, hvis forcer alle bedst gør sig gældende som boks-til-boks spiller. Ligemeget hvordan vi vender og drejer det, kan Milner, Can, Henderson og Gini ikke kontrollere og skabe en kamp, ligeså lidt som de er taktisk og kvalitetsmæssige dygtige nok til at skærme forsvaret i rollen som 6'er. Vi har derfor også været vidne til, at når kræfterne slipper op og tempoet falder i 2. halvleg, formår modstanderholdet at spille sig ind i kampen. Med vores nuværende setup på den centrale midtbane skabes der ikke et naturligt flow i spillet, da spillerne ikke besidder de fornødne evner og overblik. Manglende evner på bolden og i pasningsspillet medfører endvidere, at vi har svært ved at kontrollere en føring, da midtbanen for let kan presset til hasarderede boldtab.

Det store spørgsmål er så, hvordan Klopp og co. får skabt en homogen midtbane, der både formår at orkestrere spillet, og samtidig lukke ned for modstanderen. I min optik skal der hentes en 6'er til sommer, der kan styrke den defensive organisation - kan denne spiller kan føre bolden frem fra bagerste geled desto bedre. Jeg kan læse, at flere medfans peger på Keita som værende denne spiller, men må hertil blot sige, at Keita befinder sig bedst længere fremme på banen i rollen som 8'er. Med Lallana's snarlige comeback i sigte, er vi desuden fint garderet på den offensive midtbane, med tanke på at Coutinho også opererer på denne position fra tid til anden. Sælges Coutinho til sommer skal der selvfølgelig hentes en erstatning.

Slutteligt oplever vi også et problem på angriberpositionen, om end dette slet ikke kan kategoriseres i samme omfang som fornævnte positioner. Jeg kan til dels godt følge Klopp's rationale bagved brugen af Firmino på toppen. I et perfekt scenarie bidrager Firmino, Coutinho, Salah, Mane alle tilstrækkeligt på kontoen, hvorfor holdet ikke behøver en 20+ målscorer, men i stedet drage fordel af Firmino's spillemæssige kvaliteter på den sidste tredjedel af banen. Men det rationale fungerer kun i et setup, hvor man arbejder med et homogent hold, hvor midteraksen er stærk. Spaniens EM mestre fra 2012 er et godt eksempel herpå, eller Mourinho's Chelsea i perioden 2004-2006, inden Drogba for alvor foldede sig ud. Vi så tegn på lignende spil, dog i mindre grad, under Klopp i efteråret 2016, hvor sammenspillet midtbane og angreb imellem udgjorde en flydende offensiv i konstant bevægelse. En Lallana i topform og en Henderson i en helt anden forfatning var store bidragsydere hertil.

Når dette er sagt, vil jeg alle dage være fortaler for, at man søger at stille op med fuldblods 9'er som Harry Kane, Lewandowski eller Edinson Cavani. Spillere der blot skal bruge en halv chance til at afgøre mindre velspillede kampe såsom denne sæson's fusere mod Spartak Moskva, Burnley, Newcastle og til dels Manchester United. Velvidende at der herved gåes en smule på kompromis med evnerne i opspillet fra denne position.

Filos of Isk
Indlæg: 4768
Tilmeldt: fredag, 06. mar, 2015 08:17
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 36

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Filos of Isk » tirsdag, 24. okt, 2017 15:57

[quote="Robbie_God_Fowler"][/quote]
Dejligt langt indlæg og du kom godt rundt om de vigtigste punkter.

for det første vil jeg sige at jeg har en rimelig god tro på at vi kan forbedre os med de spillere vi har, mange af vores dårlige præstationer er jeg nødt til at tilskrive krisestemning og dårlig stemning, skabt af City kampen og den træthed vi led under i ugen efter. Hvis det ikke er tilfældet så må vi jo have haft en doping læge der lukkede klinikken over sommeren eller et eller andet, for det er godt nok gået tilbage for os.
Så syntes jeg at uafgjort imod Scum var et fint resultat, Klopp bliver ofte kritiseret for ikke at være pragmatisk nok, men han forblev cool og skiftede ikke en midtbane for angriber, velvidende at Mourinho sad og ventede på netop det for at kunne ramme os på en kontra. Strukturen imod Scum fungerede rigtig godt og de blev presset noget længere tilbage end de havde intentioner om, på trods af at de kom ind til kampe med mega god vind i sejlende og vi kom i en meget skidt periode. Og netop det beviste jo også at spillerne kan mere end de har leveret siden Man City kampen, meget mere.

Jeg tror at med en uge imellem Spurs og Huddersfield kampene og efterfølgelnde en forholdsvis let kamp imod Maibor er dette et af de bedre tidspunkter for Klopp at ændre på taktikken eller på sammensætningen på holdet. Jeg tror meget på at vi bør spille med to centrale midtbaner bagved en offensiv midt/hængende angriber istedet for at have tre box-to-box spillere, men det kan også være at vi skal bytte om på Can og Henderson så Can får en plads hvor hans bedre taklinger og fysik i forhold til Hendo vil være en fordel og hans lavere spilintilligens en mindre ulempe og Henderson vil komme op hvor han "hører hjemme" og han kan vurdere hvornår han skal styrke den defensive struktur og hvornår han skal investere offensivt, for det er Can ikke specielt god til at vurdere.
Det kan være at der skal skiftes keeper, jeg syntes at Karius har forbedret sig for hver kamp han har spillet og forbedre sit overblik løbende, men i virkeligheden har jeg en rigtig god fidus til Ward fordi han virker som den bedste leder af de tre og bedre til at sætte sig igennem.
Jeg tror der skal ske en forholdsvis drastisk forandring på den korte bane for at ruske spillerne ud af den negative stemning.

På den lange bane syntes jeg Robbie_God_Fowler har helt ret. Henderson er ikke naturlig defensiv midt og han sågar spillet blandt de 4 forreste under Rodgers i en periode hvor vores offensiv var fantastisk stærk og han gjorde det godt, fik fordelt boldene fint. Et rigtigt defensivt monster ville til gengæld hjælpe os gevaldigt og gøre det nemmere for vores øvrige midtbanespillere at bygge spillet op. Typisk vil jeg sige at en god DM skal have et eller andet ekstra, evner i hovedspillet, eller være en god spilfordeler, hurtighed eller et eller andet.
Mignolet og vores midterforsvarer er for ringe med bolden, det er en af grundende til at Henderson er blevet vores bagerste midtbanespiller og hvorfor det giver mening at Moreno er genopstået på holdet, ikke at nogle af dem er perfekte. Mignolet er god til at redde svære bolde, men han støtter ikke forsvaret ret godt, det kombineret med at midtbanen heller ikke er god til at forsvare gør det meget svært at være Matip og Lovren.
kort sagt vi har bare for mange svagheder, hvis vi havde en stærkere hovedstødsspiller og leder end Lovren ville vi være mindre sårbare for at Mignolet ikke er god til at dominere feltet, hvis Mignolet, Lovren eller Matip var bedre med bolden kunne vi spille med en mere defensiv midtbane spiller istedet for Hendo, der kunne skærme forsvaret bedre(så har vi så kun Can og Milner, der måske kan gøre det bedre), hvis forsvaret fungerede bedre kunne det være at Karius eller Minolet var blevet en større succes.
Så det er helt klart defensiv midt og midterforsvar og/eller målmand der skal ses på.

Jeg syntes også at satset på Firmino er ok, det er svært og dyrt at købe en angriber og teorien har vel også været at ingen er en naturlig målscorer indtil de får den der gennembruds sæson, hvor det bare stikker af for dem, det håbede vi så blev i år for Firmino, det kan det jo nå endnu. Hans bedste position er nok som en hængende angriber, men den plads findes jo ikke rigtigt hos os lige nu, så er spørgsmålet om Firmino er god nok til at vi kan ændre systemet for at få det bedste ud af ham.

Brugeravatar
Highspeed
Indlæg: 2427
Tilmeldt: søndag, 03. jun, 2007 21:30

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Highspeed » tirsdag, 24. okt, 2017 17:27

Tak for kaffe for nogle indlæg, men god læsning for sådan en som mig der absolut har en mening, men ikke er knivskarp på alle disse rollefordelinger på banen.

Jeg prøver at drage en linie over imod de gode gamle dage , hvor Liverpool havde et holde der smaskede alt og alle såvel i den hjemlige liga og i europa.

Hvad gjorde forskellen dengang ?

Typerne på banen og den vinder indstilling der var over hele linien. Det var godt nok en anden tid, men følgende typer ville sagtens kunne begå sig i nutidens fodbold verden, selvfølgelig i en ung udgave. Men hvor finder vi præcis dem ?

Ray Clemence, stort set fejlfri og med sans for spillet i luften og lyn hurtig på stregen. En klasse keeper, som lå i verdens top 5 på sine bedste dage - hedder han nu Kasper Schmeichel ?

Alan Hansen, elegant sidste skanse, som kunne føre bolden frem og lægge den perfekte dybe aflevering - hedder han nu Virgil Van Dyke ?

Graeme Souness, vildskaben selv, et monster - som enhver modstander frygtede. Gik forrest hver eneste gang og trak hele holdet med. Og så lavede han mål - hedder han nu - ja hvor findes han ?

Kenny Dalglish, stjerne over dem alle. Boldsikker, elegant, kreativ, målfarlig og kampafgørende - hedder han nu - Coutinho, ja det gør han vel, men ham for vi nok ikke lov til at beholde.

Ian Rush, manden der har scoringsrekorden i Liverpool FC. Blev trukket til side af Paisley, fordi han ikke leverede og fik besked på at hamre på mål hver gang han fik bolden i feltet. Det gav pote - hedder han nu Lewandowski ?

Med andre ord: Vi har en kreativ og målfarlig mand på midtbanen. Vi mangler en dygtig og erfaren målmand, en leder til forsvaret, som skaber ro. Vi mangler en defensiv slider, der går forrest i alle nærkampe og skræmmer modstanderne væk og så mangler vi en 100% mand oppe foran, som bare klasker den i kassen når chancen byder sig.

Så meget enig i analysen, som her blev krydret med min sædvanlige nostalgi.
I medgang og modgang - Liverpool FC forever!

AJ
Indlæg: 11222
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 17:01
Geografisk sted: København SV
Alder: 32

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af AJ » tirsdag, 24. okt, 2017 17:36

Uden at være fra Souness-tiden, så kunne man jo håbe, at Keita er manden. Mit indtryk er, at der var mere no non-sense over Souness, men Keita er i hvert fald all over the place. Helt enig med RGF (fremragende indlæg i øvrigt) - Keita er 8'er. Jeg undrer mig til stadighed, når han nævnes som løsningen til at beskytte forsvaret på den defensive midtbane. Han har selvfølgelig nogle af de samme kompetencer som Kanté, men det ville kræve en grad af omskoling, hvis Keita skulle få en mere defensiv rolle.

Hr. Drejer
Indlæg: 13666
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hr. Drejer » tirsdag, 24. okt, 2017 20:55

God idé, R_G_F. Det er helt på sin plads at evaluere holdet efter ¼ af sæsonen. Inden sæsonen var jeg meget bekymret for om holdet var godt nok til en top 4 placering, og det ser desværre ud til at holde stik.

Vores trup

Helt overordnet synes jeg at det er utroligt at Mignolet er i klubben efter 6 sæsonen. Han er ikke god nok, og har aldrig været det. Det er også fuldstændig ufatteligt at Lovren ikke er skibbet afsted for lang tid siden. Han er heller ikke god nok. De to laver simpelthen for mange fejl i løbet af en sæson.

Vores trup er ikke god nok. Hvilket eksemplificeres ved at vi kun har 13 ud af 27 mulige point. Dvs. at vi har samlet lige under halvdelen af de mulige point. Og det er ringe, med det program vi har haft. Vi har mødt de to Manchester klubber, Arsenal og Spurs. Og selv med tab i alle fire, ville vi have haft 15 point!

Efter min mening er truppens ’rygrad’ det svageste. Lige fra Mignolet over Hendo og Can til Firmino mangler der kvalitet. Som tidligere nævnt mangler vi kvalitet på målmandsposten. Mignolet har på intet tidspunkt overbevist mig om at han er Liverpool målmand. Han redder meget få point i løbet af en sæson, til gengæld koster han point. Mignolet dominerer ikke feltet og som R_G_F skriver, så er hans kommunikation ikke-eksisterende.

Vores midterforsvar er heller ikke top 4 værdigt. Hverken Matip eller Lovren har kvaliteterne. Matip skal være glad for at Lovren gør det så dårligt, så han tager rampelyset fra de fejl Matip begår. Dog har jeg en stille tro på at en commanding defender (en Carra type) kan gøre Matip uendelig meget bedre. Jeg synes han var bedre for Schalke. Jeg har stadig tro på Gomez, trods hans skadeshelvede de sidste par år.

På midten har vi Can, Hendo og Gini. Sidstnævnte er en dygtig taktisk spiller, som altid. Can har et stort talent, men det udfoldes ikke helt. Han er skal være bedre taktisk. Han efterlader store rum på midten. Her ville jeg ønske at Hendo trådte mere i karakter og dirigerede sin midtbane med større autoritet. Jeg har min tvivl om Hendos berettigelse som anfører, og hans spillemæssige kvaliteter på en centrale midt. Hendo er ingen defensiv midt, og det er Can heller ikke – selvom de to bedste præstationer på 6 positioner kom fra ham, Villareal hjemme og Man C ude i sidste sæson. Vi mangler kompetencer på midten, bl.a. defensive kompetencer, spilfordelende kompetencer osv.

Firmino er en fantastisk spiller. Han har et lavt tyngdepunkt, kan drible og en god spilforståelse. Men han er ingen målscore. Dette er ikke et problem i kampe, hvor vi vinder 3. 4. 0g 5-0, men i kampe, hvor vi kun får 1-2 chancer i løbet af en kamp. I disse kampe går det ikke at vi har spillere som skal have 4-5 chancer for at score et enkelt mål. Jeg tror også Klopp gerne vil have en ægte 9’er. Det havde han i hvert fald i Lewandowski i Dortmund.

Klopp

Taktisk, så har jeg tit og ofte spurgt mig selv om vi har spillerne til at spille Klopps version af ’gegenpres’ fodbold. Jeg er i tvivl. Men hvorfor er Klopp så ikke mere pragmatisk i forhold til spillestil? Ja, okey, han har prøvet flere varianter, og spillet med både Hendo og Can på defensive midt, og haft flere forskellige forsvarskonstellationer. Men alligevel synes jeg at han prøver at presse truppen ned gennem en form, som truppen.

Jeg har på fornemmelsen at Klopps reaktion på disse første kampe, vil determinere hans tid i Liverpool. Han er nået til et punkt, hvor han er nødt til at finde løsninger, og ejerne er nødt til at bakke ham op, for han er jo deres mand på posten; dén de har søgt efter. Klopp står ved en skillevej; han er nødt til at reagere, men på den anden side, er truppen smal, så det efterlader ham med få muligheder. Og jeg tror at Lovren får lov at starte i den næste kamp.

Jeg har tit og ofte kritiseret vores to seneste transfervinduer, og jeg synes at klubben er nødt til at reflektere over hvordan vi udvælger spillere, vores tilgang osv. I januar vinduet købte vi ingen spillere, og i sommers, var dem vi ville have ikke tilgængelige, men vi valgte ikke at købe andre, og det bliver vi straffet for nu, hvor vi ikke har så mange udskiftnings-muligheder.

Mentalitet

En anden ting jeg vil trække frem er vores mentalitet. Jeg synes vi igennem mange år har slidt med det mentale. Vi har vanskeligt ved at tackle lidt modgang, og det ser ud som om vi falder sammen. I denne sæson har vi set en ny tendens under Klopp; når vi møder modgang, som mod Man C og Spurs, så falder vi helt sammen. Vi har ikke mentaliteten til at kæmpe i mod, når vi er nede med et par mål. Selvom vi har spillere med megen erfaring; spillere som har spillet mange år i PL og CL, så er vi ikke i stand til hive os selv op.
Vi scorer ikke i slutningen af kampene, i stedet indkassere vi mål i det sidste kvarter. Dette område hører jo også ind under trænerstaben og anføreren. Klopp har vanskeligt ved at ændre kampens gang, og Hendo har svært ved at hive sine holdkammerater op ved hårrødderne. Måske sidder Captain Fantastic stadig i mig, men jeg forventer mig mere af Hendo.

Og husk på; jo længere tid der går fra vores sidste mesterskab, des tættere kommer vi på det næste.
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

AJ
Indlæg: 11222
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 17:01
Geografisk sted: København SV
Alder: 32

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af AJ » onsdag, 25. okt, 2017 08:38

Jeg er til gengæld ikke enig i, at Firmino er så vigtig for vores opspil. Det er selvfølgelig svært at vurdere, for han spiller næsten hver gang.

Da vi blev nr. 2 i 2014 havde vi to fantastiske 9'ere i Suárez og Sturridge. Det har vi ikke længere. Lad os indse, at Sturridge ikke er, hvad han har været. For et par år siden havde han scoret på de chancer, han fik mod Spartak og Newcastle, om det så havde været hans første spark efter at have siddet ude i 2 måneder. Til gengæld har vi nu to fantastiske individualister i Mané og Salah. Da vi blev nr. 2 spillede vi med to fremme og en diamant på midtbanen. Det ser jeg gerne, at vi går tilbage til. Det fungerede faktisk også rigtig fint i en enkelt kamp i sidste sæson (dog mod et ganske gudsjammerligt West Ham-hold). Mit forslag er, at vi benytter Mané og Salah på de to forreste positioner - Firmino kan bevare sin plads, indtil førstnævnte bliver klar igen. De er ikke ligefrem klassiske angribere, men de er målfarlige og kan en masse på egen hånd. Deres roller skal være ganske frie og begge skal også kunne søge ud mod kanten, når spillet skal bredes ud. Specielt når vores ene back kommer i overlap, kan vores ene "angriber" søge mod den modsatte kant for at strække modstanderens forsvar, og for at være klar til at komme til bagerste stolpe. Men de skal ikke være nærmest deciderede wings som nu.

Coutinho skal ligge lige bag ved, og det vil forhåbentlig give mere soliditet på midten med fire mand centralt. Resten af midtbanen kommer på papiret til at ligne sig selv. Henderson vil stadig ligge som 6'er, hvilket ikke er hans naturlige position, men det var det heller ikke for Gerrard i 2014. Men alt kommer selvfølgelig med en pris, og det vil kræve meget af de to spillere, der ligger på hver sin side af Hendo for at dække de rum, der efterlades på siderne, når vores to kanter i stedet bliver til to angribere. Heldigvis har vi efter min mening spillerne til det i Gini og Lallana. Sidstnævnte vil desuden være et alternativ til Coutinho-positionen. Indtil Lallana bliver klar, må vi håbe, at Can eller Milner formår at dække rummene som en af de to 8'ere.

Meningen med hele denne øvelse vil være at få endnu flere folk med i feltet, og skabe endnu flere af de helt store chancer. Så skal Mané og Salah nok få scoret. Vi har mange skud mod mål nu, men med spillernes udgangspunkt på kanten, bliver det ofte halve og ikke hele chancer. Firmino er slet ikke nogen fox in the box, og er desuden heller ikke specielt effektiv, og jeg mener, at det er på tide at prøve noget andet. Jeg husker desuden, at Salah har fungeret i en lignende rolle i Roma-tiden ved siden af Perotti, der heller ikke er angriber af natur (Dzeko må have været skadet...). Jeg ved ikke, om Mané har spillet denne position, men jeg har tiltro til, at han kan udfylde rollen. Det må alt andet lige være lettere at afslutte køligt, når man ikke forinden har foretaget et løb ind i feltet fra venstre side, eller ligefrem selv drevet bolden ind i banen. Evnerne som afslutter er i hvert fald til stede.

Det kræver selvfølgelig også meget af vores backs, men en offensiv rolle bør ligge naturligt til Moreno. Det bliver dermed også godt at få Clyne med igen, så vi kan have en mere defensivt bevidst, rutineret back ovre i den anden side. Vores forsvar har jeg mere eller mindre opgivet, som det ser ud nu, så en løsning er at outscore modstanderen. Det lykkes vi slet ikke med lige nu, men det kan måske lykkes ved at spille med to angribere. Det kan måske endda hjælpe vores defensiv ved at overbefolke den centrale midtbane - specielt når Lallana er med igen.

Jeg tror ikke på, at det kommer til at ske, men jeg ville virkelig gerne se, hvordan det ville fungere i praksis.

Filos of Isk
Indlæg: 4768
Tilmeldt: fredag, 06. mar, 2015 08:17
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 36

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Filos of Isk » onsdag, 25. okt, 2017 10:29

@AJ
En diamant på midten... den kunne være spændende nok.
Jeg vil sige at Gerrards fysik eller i hvert fald villighed til at bruge den, var noget større end Hendersons er og det gør noget af en forskel de to imellem. Jeg hælder lidt mere til at lade Can falde ned som DM og Henderson op, men det kan godt være det er fordi jeg tror Henderson kan lige så meget som da han var 24. Og fordi Cans fysik er bedre og taklinger og vildskab hamonerer mere med en DM. Jeg tror også at kravene til de to BtB spilleres spilforståelser og småspil vil være ret høje og derfor giver det også mening at få Henderson derop.

Så går man fra at operere med 3 forreste istedet for 4 og det kan hæmme vores offensive spil, men så er det jo at de to box-to-box spillere skal justere deres offensive investering efter forholdene. Det vil gøre deres arbejde mere simpelt at de får Coutinho ind som offensiv midt og dermed tror jeg de vil få nemmere ved at løse opgaven.

Mané som angriber tror jeg godt jeg kunne blive fan af, det vil jeg faktisk gerne se en dag.

Men alt i alt har diamanten nogle klare fordele og den kan gøre vores midtbane mere kompakt.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » onsdag, 25. okt, 2017 10:47

Klopp udtalte igen og igen, at han anså vores spillere tættest på start 11 som værende virkelig gode, og at vi skulle helt op blandt de allerbedste på de forskellige positioner for, at det ville gøre en forskel. Dernæst sagde han, at det daglige arbejde med spillerne for at gøre dem endnu bedre var en løsning, han lød til at mene, var mindst lige så godt som at købe nye spillere, når nu kvaliteten var så høj blandt vores spillere.
Klopp må dog sande, at Lovren har alt for mange udfald, og på dén plads behøver du stabile gode præstationer i hver kamp. Jeg håber, at Matip vil blive bedre med en stærkere og mere dirigerende kollega ved sin side, for Matip svinger også en del.
På målmandsposten har vi 3 gode keepere, men en af dem skal tage det sidste skridt eller måske 2, så vi har en super, duper god keeper, da et tophold skal have en top keeper. Spm er, om vi skal ud at handle og så sælge en eller 2 af vores nuværende, men ellers synes jeg godt, at en af de 2 andre keepere kan få chancen en række kampe for at vise deres værd. Det hjalp på Migs sidst, at han blev sat på bænken en periode.
I angrebet har vi Sturridge, Ings, Solanke og Origi, hvor Sturridge desværre har mistet nogle procenter, hvilket fjerner ham fra at være en topangriber. Solanke er uden tvivl et stort talent, som vi skal bygge videre på, men måske skal Sturridge, Ings og Origi videre, og så skal vi have en topangriber ind. Der er lidt for mange spillere, der lige mangler det sidste.
Jeg synes, vi har nogle rigtig dygtige midtbanefolk, men som nævnt har vi nok ikke den rigtige 6'er, som virkelig kan rydde op og fordele spillet kort og langt samt sætte tempoet på kampen.
Jeg tror, at en VvD vil hjælpe den af vores målmænd, vi skal satse på meget og være medvirkende til at løfte hans niveau automatisk, når VvD klarer så meget i hovedspillet, dirigerer og passer sine ting uden de store udfald.
Mon ikke også Keita vil være en stor gevinst for hele organisationen på holdet, når han kommer ? Der sker forhåbentligt også positive ting med organisationen i presspillet, når Lallana er tilbage.
VvD, Keita og f.eks. en Timo Werner vil givetvis kunne gøre rigtig meget, men Henderson skal fortsætte med at ligge til sit spil på 6'eren, da den plads er altafgørende for holdets sammenhængskraft og opbygningen af spillet.
Der SKAL ske et kvalitetsløft på flere parametre, og vi skal blive langt mere stabile som spillere og hold.

Hr. Drejer
Indlæg: 13666
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hr. Drejer » onsdag, 25. okt, 2017 14:46

http://www.liverpool.no/innsikt/2017/10 ... poersmaal/

Meget interessant. Der er én ting i ovenstående som slog mig; nemlig som der bliver sagt, så mangler vi cheffer og nogle mere rå typer, som tager fat i kampen og fastholder. Det ser ud til at Klopp foretrækker hurtighed, men måske skal han begynde at kigger efter nogle cheffer til holdet. Keita er vist en halv rå type som tager den fysiske kamp op.
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

AJ
Indlæg: 11222
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 17:01
Geografisk sted: København SV
Alder: 32

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af AJ » onsdag, 25. okt, 2017 21:51

Filos of Isk skrev:1) Jeg vil sige at Gerrards fysik eller i hvert fald villighed til at bruge den, var noget større end Hendersons er og det gør noget af en forskel de to imellem. Jeg hælder lidt mere til at lade Can falde ned som DM og Henderson op, men det kan godt være det er fordi jeg tror Henderson kan lige så meget som da han var 24. Og fordi Cans fysik er bedre og taklinger og vildskab hamonerer mere med en DM.

2) Så går man fra at operere med 3 forreste istedet for 4 og det kan hæmme vores offensive spil, men så er det jo at de to box-to-box spillere skal justere deres offensive investering efter forholdene.
1) Det er omvendt. Gerrards fysik var ikke længere, hvad den havde været, og det var derfor, han røg ned på denne quarterback-lignende 6’er-rolle, hvorfra han kunne fordele spillet a la Pirlo. Eller Alonso for den sags skyld. Man kan i Gerrards bog læse om, hvordan han selv og Rodgers fandt på denne løsning. Vi brugte jo netop ikke en klassisk oprydder som defensiv midt, og det er jeg heller ikke ude efter nu. Derfor vil Can være fejlcastet til den rolle. Men Henderson når heller aldrig op på Gerrards niveau som spilfordeler. Specielt ikke i det lange spil, men måske i det korte.

2) Hvad mener du med, at vi går fra 3 forreste i stedet for 4, og at det kan hæmme vores offensive spil? Som jeg ser det bliver det stadig tre foran, men med en 10’er (Coutinho) bag to angribere - i stedet for to yderangribere og en midterangriber.

AJ
Indlæg: 11222
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 17:01
Geografisk sted: København SV
Alder: 32

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af AJ » onsdag, 25. okt, 2017 22:05

Hr. Drejer skrev:Jeg tror også Klopp gerne vil have en ægte 9’er. Det havde han i hvert fald i Lewandowski i Dortmund.
Generelt er det sjovt, hvordan Klopp bruger andre typer nu i forhold til Dortmund-tiden. Han brugte en decideret defensiv midt i Sven Bender. Han brugte Gündogan, der kan diktere spillet på midtbanen. Og Lewandowski som den rene 9’er.

Midterforsvaret kan bedre kende. Hvor Matip har Hummels-rollen som boldførende, mens Lovren har Subotic-rollen som duelspiller. Det er bare svært at finde nogen med samme evner som Hummels, og mon ikke tålmodigheden med Lovren snart er opbrugt.

sjampen
Indlæg: 1724
Tilmeldt: fredag, 14. aug, 2009 01:13
Alder: 33

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af sjampen » onsdag, 25. okt, 2017 22:46

AJ skrev: Det er bare svært at finde nogen med samme evner som Hummels.
Nu er der heldigvis andre end mig der er begyndt at nævne Aymeric Laporte, så det er vel ikke at køre i samme rille, men forhelvede hvor er han bare et godt fit. For det første har han jo en frikøbsklausul, hvorfor vi ikke kan fucke forhandlingerne med Athletic specielt meget op, men bare smide pengene. Det kan selvfølgelig også være problemet, men det vil så være gældende for alle indkøb vi kunne pønse på.

Derudover er han vel at betegne som suveræn på bolden for en forsvarsspiller, foruden at han rent faktisk er en dygtig forsvarsspiller. Nu ser jeg ikke så mange kampe med Athletic, men umiddelbart kommer han jo også fra et system hvor han vil blive sat i de samme situationer hos os.
Jürgen Klopp - Forlad os aldrig!

Brugeravatar
zalcos
Indlæg: 2465
Tilmeldt: fredag, 01. jun, 2007 07:04
Geografisk sted: Udlandet
Alder: 33

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af zalcos » torsdag, 26. okt, 2017 11:49

Hr. Drejer skrev:http://www.liverpool.no/innsikt/2017/10 ... poersmaal/

Meget interessant. Der er én ting i ovenstående som slog mig; nemlig som der bliver sagt, så mangler vi cheffer og nogle mere rå typer, som tager fat i kampen og fastholder. Det ser ud til at Klopp foretrækker hurtighed, men måske skal han begynde at kigger efter nogle cheffer til holdet. Keita er vist en halv rå type som tager den fysiske kamp op.
Ja der er en stor forskel til dengang Benitez i stor stil signede anførere fra de mindre hold, uden at det skal være Benitez vs Klopp, men det er i den grad noget jeg også har lagt mærke til. Der er ingen der hiver de andre op, der er ingen i forsvaret der råber eller tænker 'jeg vil hellere dø en ikke at clear min bold'. Ingen på midtbane tænker 'så må jeg smadre manden og sætte en tackling ind for at få gang i hold og publikum'.
Bill Shankly:
"At a football club, there's a holy trinity - the players, the manager and the supporters. Directors don't come into it.

mortenbak
Indlæg: 3037
Tilmeldt: torsdag, 22. mar, 2012 01:43

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af mortenbak » torsdag, 26. okt, 2017 18:04

zalcos skrev:
Hr. Drejer skrev:http://www.liverpool.no/innsikt/2017/10 ... poersmaal/

Meget interessant. Der er én ting i ovenstående som slog mig; nemlig som der bliver sagt, så mangler vi cheffer og nogle mere rå typer, som tager fat i kampen og fastholder. Det ser ud til at Klopp foretrækker hurtighed, men måske skal han begynde at kigger efter nogle cheffer til holdet. Keita er vist en halv rå type som tager den fysiske kamp op.
Ja der er en stor forskel til dengang Benitez i stor stil signede anførere fra de mindre hold, uden at det skal være Benitez vs Klopp, men det er i den grad noget jeg også har lagt mærke til. Der er ingen der hiver de andre op, der er ingen i forsvaret der råber eller tænker 'jeg vil hellere dø en ikke at clear min bold'. Ingen på midtbane tænker 'så må jeg smadre manden og sætte en tackling ind for at få gang i hold og publikum'.
Nej de tænker på deres næste stylingtid hos frisøren og på hvilken model sportsvogn de skal have næste gang BilledeBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kasper88
Indlæg: 1715
Tilmeldt: lørdag, 19. nov, 2016 18:13

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Kasper88 » lørdag, 28. okt, 2017 10:46

zalcos skrev:
Hr. Drejer skrev:http://www.liverpool.no/innsikt/2017/10 ... poersmaal/

Meget interessant. Der er én ting i ovenstående som slog mig; nemlig som der bliver sagt, så mangler vi cheffer og nogle mere rå typer, som tager fat i kampen og fastholder. Det ser ud til at Klopp foretrækker hurtighed, men måske skal han begynde at kigger efter nogle cheffer til holdet. Keita er vist en halv rå type som tager den fysiske kamp op.
Ja der er en stor forskel til dengang Benitez i stor stil signede anførere fra de mindre hold, uden at det skal være Benitez vs Klopp, men det er i den grad noget jeg også har lagt mærke til. Der er ingen der hiver de andre op, der er ingen i forsvaret der råber eller tænker 'jeg vil hellere dø en ikke at clear min bold'. Ingen på midtbane tænker 'så må jeg smadre manden og sætte en tackling ind for at få gang i hold og publikum'.
Ikke fordi, jeg ikke er enig i, at vi savner noget mere fandenivoldskhed, men er det ikke blot et eksempel på, at sporten har ændret sig? Jeg synes hellere ikke rigtig, jeg kan få øje på den slags spillere på de andre tophold, sådan lige umiddelbart. Selv Keita, der vitterligt forstår at hive kort til sig, er jo mere flair og flamboyant end decideret rå og hård. Grujic ligner et godt bud på en, man virkelig kan slå sig på, men er det mon nok i dagens fodbold at have en Roy Keane type? Det er jo heller ikke nok længere at være målmand, der kan redde bolde, nu skal man også kunne deltage i spillet ved fødderne og det samme kan siges om forsvarsspillere. I gamle dage, ville Can jo fx være rendyrket muskel og stål, men han render og laver stepovers, Laudrup-finter, saksespark og hvad ved jeg. Tiderne ændrer sig og de klassiske og mere nøgterne spilletyper forsvinder i en gråzone, hvor man helst skulle kunne alt og lidt mere. Men hjertet og mentaliteten, virker for mange tabt i en verden med dyre biler og designertøj. At være professionel fodboldspiller, er blevet et arbejde, ikke en ære.
Corner taken quickly...

Besvar