Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » lørdag, 01. dec, 2018 09:21

Klopp forklarer lidt mere om vores spillestil nu vs. for 12 mdr. siden:

https://www.dailystar.co.uk/sport/footb ... ll+Feed%29

Fabinho og Keita må jo være købt ind til dette Klopp Vol. 2, hvor vi skal være boldbesiddende, og jeg kan også godt se dem være primært fremadtænkende og penetrerende i deres spillestil.
Shaqiri er lige så et godt bud på en spiller, der teknisk sagtens kan fastholde spillet på vores fødder, og han har fart, teknik, skud, overblik osv. til at gøre ondt på etablerede forsvar, og han tænker også primært offensivt.
Jeg ser virkelig frem til mange kampe til disse 3, så vi kan se, om vi virker dét mere giftige, fremadtænkende og chanceskabende, end vi ser lige nu, og så håber jeg, at debatten om indkøb bliver overflødiggjort særligt også med henblik på Oxen's tilbagevenden, som jeg glæder mig til.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » søndag, 02. dec, 2018 08:38

Godt Sky-interview med Klopp:

Klopp forklarer lagets stilendring
Det er bevisst at Liverpool har mindre fokus på «gegenpress» for å kunne styre kamper i større grad.
01.12.2018 kl 21:55 Marius Rabben m_rabben

Taktikken fungerte lenge: Liverpools kollektive, høye press på visse tidspunkter eller som en reaksjon på motstanderens valg med ballen var noe spillerne stadig vekk terpet på. Det var nøye planlagt at man fulgte bevegelsene til én eller to som påbegynte et kontrapress for å ta lag i ubalanse eller i oppbyggingsfasen, noe som fungerte spesielt godt med den løpssterke trioen på topp.
Og det fungerer fortsatt, men ikke like ofte. Hvorfor? Fordi det ikke lenger kommer like brått på motstanderne.

Jürgen Klopp og teamet hans merket naturligvis umiddelbart når motstandere klarte å tilpasse seg Liverpools pressfokuserte stil, og det måtte derfor en ny plan til for å fortsette den gode utviklinga.

– Mange lag så at vi var gode på det og innså at de ble overspilt. Hvis laget gir oss muligheten til å gjøre det, vil vi fremdeles være der med kontrapresset vårt. Men veldig ofte er ikke det mulig, forklarer Klopp i et intervju med Sky Sports.

Ikke samme respekt som City

– Mange lag gjør også det samme mot oss. De har ikke den samme respekten for oss som de har for Manchester City, for eksempel. Mot City ser du på og lurer på hva de (motstanderne) driver med. Ei uke senere møter de oss og tenker «greit, la oss forsøke». City fortjener det, men det utgjør en stor forskjell fordi vi må være 100 prosent fokuserte hele tiden.

– Det betyr at vi nå er nødt til å kontrollere kamper. Vi må holde på ballen, spesielt mot kontringsdyktige lag.

– Det må kanskje endres på i andre halvdel av sesongen når motstandere som er nede på tabellen trenger poeng, slik at de vil åpne seg litt mer opp. Men for øyeblikket må vi kontrollere kamper og være tålmodige på en veldig livlig måte.

Spillestilen er på ingen måte fremmed for de røde, som ofte har dominert ballbesittelsen de siste årene, også før Klopp kom inn, men måten det fungerer nå – med tålmodighet blant de viktigste faktorene – har Liverpool i flere tilfeller klart å kontrollere kamper i større grad over tid.

– Dette var også en stor del av hvordan vi tenkte under sesongoppkjøringa, avslører Klopp.

– Dette var det neste steget

Han forklarer at laget tidligere har vært «livlige» – i pressarbeidet og antall kilometer tilbakelagt – så ofte at de ikke nødvendigvis klarte å være det når de faktisk måtte være det, noe som resulterte i konsentrasjonsglipp og gjerne baklengsmål.

– Det er ikke tillatt, slår Klopp fast.

– Jeg liker det mer nå, faktisk. Det er mer modent. Dette var det neste steget for oss. Så langt har det gått bra.

De defensive endringene har virkelig gitt tydelige resultater: Fem baklengsmål i Premier League hittil er det kun City som matchet før denne runden. Uten baklengsmål i Merseyside-derbyet søndag vil Klopps menn altså være laget med færrest innslupne i ligaen.

– Vi måtte forbedre visse ting og var nødt til å fokusere litt mer på forsvaret. Jeg tenker alltid på hvordan man skal vinne, og forsvaret er grunnmuren for alt sammen, forklarer tyskeren.

Fremgangen i forsvaret har imidlertid ikke stilnet kritikken i jaget etter det perfekte.
I Champions League har ikke Liverpool overbevist mange så langt denne sesongen, og da med fokus på bortestatistikken: Tre kamper på fremmed gress har gitt tre tap og bare én scoring – fra straffemerket i Paris på onsdag.
I tillegg til et angrep som ikke har funnet den samme flyten fra fjoråret peker mange på en midtbane som i klare tall bidrar lite fremover.

– Når forsvaret ikke er bra, sier alle at du må fikse det. Så når du fikser det, sier alle «ja, men hva med resten?» Sånn er det alltid, fortsetter Klopp.

Forventer kamper der slusene åpnes

Men det er ikke noe som bekymrer Liverpool-manageren. Han lener seg på at laget fortsatt skaper langt flere sjanser enn antall mål tilsier, og at man har vært vitne til flere scoringer som har avsluttet lekre, lynraske angrep.

Og samtidig må det nevnes at Liverpool står med ett ligamål mer etter 13 kamper denne sesongen enn på samme tidspunkt i fjor, 26 mot 25.

– Det er sånn det er. Jeg har ingen problemer med det. Ja, det er ett lag som har scoret mye mer enn oss, men resten er på samme nivå, og det kommer til å være kamper der guttene vil sveve. De kampene kommer. Jeg er 100 prosent sikker på det. Vi har allerede vært veldig nær i mange situasjoner, men akkurat nå må vi bare få resultater.

Spørsmålene om midtbanen har også ofte omhandlet sommerkjøpene i den posisjonen – Fabinho og Naby Keïta – som sammen kostet nærmere 100 millioner pund. Det inkluderer ikke Xherdan Shaqiri, som i tillegg til kant trives i midtbanetreeren.

Tålmodig innfletting av nye spillere

Nå, som vi har sett tidligere, kreves tålmodighet for å tilvenne dem laget, systemene og filosofien.

– Vi må jobbe med det, for det er ikke sånn at du kan kaste spillere innpå og bare fortelle dem hva de skal gjøre. Det fungerer ikke. Det fungerte ikke med Fabinho. Det gikk med Naby i starten, men så fikk han en skade og laget gjorde det veldig bra. Hvis ting fungerer, fortsetter du med dem.

– Det gir de andre spillerne enda mer tid til å tilpasse seg omgivelsene, i ligaen, i klubben og alt sånt. Det vil komme en tid der de spiller og ingen lenger husker de første kampene i starten hvor de ikke spilte. Så, selvfølgelig, det er potensial som kan forbedres her.

– Dette er et ganske ungt lag også; et som ikke har erfaring med å vinne ting så langt. Vår største motstander er forrige sesongs mestere, FA-cupvinneren og så videre. Alle lag utfordrer deg, og vi er nødt til å finne vår måte. Vi vet at det aldri blir enkelt, og perioden som venter er skikkelig intens.

Utfordringer på løpende bånd

Perioden er allerede i gang: Siden landslagspausen i november har Liverpool spilt to borteoppgjør, mot Watford og PSG, på fire dager, og denne måneden byr på intet mindre enn åtte kamper.
Det inkluderer hjemmekampen som avgjør skjebnen i Champions League, mot Napoli, etter to tøffe bortekamper mot Burnley og Bournemouth. Deretter kommer Manchester United på besøk, før juleprogrammet består av Wolves (B), Newcastle (H) og Arsenal (H). Nyåret åpnes med et smell mot nettopp City borte.

Det betyr at de neste ukene er definerende for Liverpools sesong. Og det blir ingen juleferie på Liverpools manager.

– Kona spurte meg om når jeg får en fridag, og jeg kan ikke finne noen. Jeg måtte legge planer god tid i forveien, men jeg så ingen fridager. Ikke i år. Vi kan ikke reise hjem til Tyskland. Jeg blir å se hjemme i Liverpool, men jula blir feiret på noen timer, ikke dager, sier Klopp, som – når sjansen byr seg – påpeker at han ikke klager på den privilegerte jobben.

Men først ut i det trange desemberprogrammet er altså Everton i Merseyside-derbyet søndag kl. 17.15.

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » søndag, 02. dec, 2018 10:35

Niels K skrev:Godt Sky-interview med Klopp:

Klopp forklarer lagets stilendring
Det er bevisst at Liverpool har mindre fokus på «gegenpress» for å kunne styre kamper i større grad.
01.12.2018 kl 21:55 Marius Rabben m_rabben

Taktikken fungerte lenge: Liverpools kollektive, høye press på visse tidspunkter eller som en reaksjon på motstanderens valg med ballen var noe spillerne stadig vekk terpet på. Det var nøye planlagt at man fulgte bevegelsene til én eller to som påbegynte et kontrapress for å ta lag i ubalanse eller i oppbyggingsfasen, noe som fungerte spesielt godt med den løpssterke trioen på topp.
Og det fungerer fortsatt, men ikke like ofte. Hvorfor? Fordi det ikke lenger kommer like brått på motstanderne.

Jürgen Klopp og teamet hans merket naturligvis umiddelbart når motstandere klarte å tilpasse seg Liverpools pressfokuserte stil, og det måtte derfor en ny plan til for å fortsette den gode utviklinga.

– Mange lag så at vi var gode på det og innså at de ble overspilt. Hvis laget gir oss muligheten til å gjøre det, vil vi fremdeles være der med kontrapresset vårt. Men veldig ofte er ikke det mulig, forklarer Klopp i et intervju med Sky Sports.

Ikke samme respekt som City

– Mange lag gjør også det samme mot oss. De har ikke den samme respekten for oss som de har for Manchester City, for eksempel. Mot City ser du på og lurer på hva de (motstanderne) driver med. Ei uke senere møter de oss og tenker «greit, la oss forsøke». City fortjener det, men det utgjør en stor forskjell fordi vi må være 100 prosent fokuserte hele tiden.

– Det betyr at vi nå er nødt til å kontrollere kamper. Vi må holde på ballen, spesielt mot kontringsdyktige lag.

– Det må kanskje endres på i andre halvdel av sesongen når motstandere som er nede på tabellen trenger poeng, slik at de vil åpne seg litt mer opp. Men for øyeblikket må vi kontrollere kamper og være tålmodige på en veldig livlig måte.

Spillestilen er på ingen måte fremmed for de røde, som ofte har dominert ballbesittelsen de siste årene, også før Klopp kom inn, men måten det fungerer nå – med tålmodighet blant de viktigste faktorene – har Liverpool i flere tilfeller klart å kontrollere kamper i større grad over tid.

– Dette var også en stor del av hvordan vi tenkte under sesongoppkjøringa, avslører Klopp.

– Dette var det neste steget

Han forklarer at laget tidligere har vært «livlige» – i pressarbeidet og antall kilometer tilbakelagt – så ofte at de ikke nødvendigvis klarte å være det når de faktisk måtte være det, noe som resulterte i konsentrasjonsglipp og gjerne baklengsmål.

– Det er ikke tillatt, slår Klopp fast.

– Jeg liker det mer nå, faktisk. Det er mer modent. Dette var det neste steget for oss. Så langt har det gått bra.

De defensive endringene har virkelig gitt tydelige resultater: Fem baklengsmål i Premier League hittil er det kun City som matchet før denne runden. Uten baklengsmål i Merseyside-derbyet søndag vil Klopps menn altså være laget med færrest innslupne i ligaen.

– Vi måtte forbedre visse ting og var nødt til å fokusere litt mer på forsvaret. Jeg tenker alltid på hvordan man skal vinne, og forsvaret er grunnmuren for alt sammen, forklarer tyskeren.

Fremgangen i forsvaret har imidlertid ikke stilnet kritikken i jaget etter det perfekte.
I Champions League har ikke Liverpool overbevist mange så langt denne sesongen, og da med fokus på bortestatistikken: Tre kamper på fremmed gress har gitt tre tap og bare én scoring – fra straffemerket i Paris på onsdag.
I tillegg til et angrep som ikke har funnet den samme flyten fra fjoråret peker mange på en midtbane som i klare tall bidrar lite fremover.

– Når forsvaret ikke er bra, sier alle at du må fikse det. Så når du fikser det, sier alle «ja, men hva med resten?» Sånn er det alltid, fortsetter Klopp.

Forventer kamper der slusene åpnes

Men det er ikke noe som bekymrer Liverpool-manageren. Han lener seg på at laget fortsatt skaper langt flere sjanser enn antall mål tilsier, og at man har vært vitne til flere scoringer som har avsluttet lekre, lynraske angrep.

Og samtidig må det nevnes at Liverpool står med ett ligamål mer etter 13 kamper denne sesongen enn på samme tidspunkt i fjor, 26 mot 25.

– Det er sånn det er. Jeg har ingen problemer med det. Ja, det er ett lag som har scoret mye mer enn oss, men resten er på samme nivå, og det kommer til å være kamper der guttene vil sveve. De kampene kommer. Jeg er 100 prosent sikker på det. Vi har allerede vært veldig nær i mange situasjoner, men akkurat nå må vi bare få resultater.

Spørsmålene om midtbanen har også ofte omhandlet sommerkjøpene i den posisjonen – Fabinho og Naby Keïta – som sammen kostet nærmere 100 millioner pund. Det inkluderer ikke Xherdan Shaqiri, som i tillegg til kant trives i midtbanetreeren.

Tålmodig innfletting av nye spillere

Nå, som vi har sett tidligere, kreves tålmodighet for å tilvenne dem laget, systemene og filosofien.

– Vi må jobbe med det, for det er ikke sånn at du kan kaste spillere innpå og bare fortelle dem hva de skal gjøre. Det fungerer ikke. Det fungerte ikke med Fabinho. Det gikk med Naby i starten, men så fikk han en skade og laget gjorde det veldig bra. Hvis ting fungerer, fortsetter du med dem.

– Det gir de andre spillerne enda mer tid til å tilpasse seg omgivelsene, i ligaen, i klubben og alt sånt. Det vil komme en tid der de spiller og ingen lenger husker de første kampene i starten hvor de ikke spilte. Så, selvfølgelig, det er potensial som kan forbedres her.

– Dette er et ganske ungt lag også; et som ikke har erfaring med å vinne ting så langt. Vår største motstander er forrige sesongs mestere, FA-cupvinneren og så videre. Alle lag utfordrer deg, og vi er nødt til å finne vår måte. Vi vet at det aldri blir enkelt, og perioden som venter er skikkelig intens.

Utfordringer på løpende bånd

Perioden er allerede i gang: Siden landslagspausen i november har Liverpool spilt to borteoppgjør, mot Watford og PSG, på fire dager, og denne måneden byr på intet mindre enn åtte kamper.
Det inkluderer hjemmekampen som avgjør skjebnen i Champions League, mot Napoli, etter to tøffe bortekamper mot Burnley og Bournemouth. Deretter kommer Manchester United på besøk, før juleprogrammet består av Wolves (B), Newcastle (H) og Arsenal (H). Nyåret åpnes med et smell mot nettopp City borte.

Det betyr at de neste ukene er definerende for Liverpools sesong. Og det blir ingen juleferie på Liverpools manager.

– Kona spurte meg om når jeg får en fridag, og jeg kan ikke finne noen. Jeg måtte legge planer god tid i forveien, men jeg så ingen fridager. Ikke i år. Vi kan ikke reise hjem til Tyskland. Jeg blir å se hjemme i Liverpool, men jula blir feiret på noen timer, ikke dager, sier Klopp, som – når sjansen byr seg – påpeker at han ikke klager på den privilegerte jobben.

Men først ut i det trange desemberprogrammet er altså Everton i Merseyside-derbyet søndag kl. 17.15.
Hvis du gider, at linke til selve Sky interviewet en enden gang, så må du meget gerne gøre det. Sidder og leder efter det, men har endnu ikke fundet det. Jeg er ikke så vild med de norske oversættelser.
Kloppite

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » søndag, 02. dec, 2018 10:43

Google hjalp mig.

Klopp interview med Sky her:

https://www.skysports.com/football/news ... -to-evolve
Kloppite

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » mandag, 03. dec, 2018 09:23

texy skrev:Google hjalp mig.

Klopp interview med Sky her:

https://www.skysports.com/football/news ... -to-evolve
:D Du har forespurgt før, og jeg "gider" nemlig ikke rigtig bruge tiden på det, og for mig er norsk næsten det samme som dansk på skrift, og så lærer man lige et par nye norske ord i ny og næ, og det gør vel ikke noget ?

Filos of Isk
Indlæg: 4768
Tilmeldt: fredag, 06. mar, 2015 08:17
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 36

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Filos of Isk » mandag, 03. dec, 2018 09:40

er det bare mig eller glider 4-2-3-1 formationen mere og mere over i 4-3-3 formationen?

i går syntes jeg godt nok at Fabinho oftere var alene 6'er end nogle af de tidligere gange han og Shaqiri har startet sammen, samtidig var Gini oppe i et højere pres end han nogle gange har været som den ene af to 6'ere. Shaqiri var også mindre bundet til sin højrekant.
Jeg tænker at om en måned eller to er de to måder at stille op på gledet ind i hinanden.

Og vi snakkede jo meget sidste sæson om at 4-3-3 lige så vel kunne kaldes 4-1-2-1-2. Det bliver spændende at følge.

ilusio
Indlæg: 4791
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 13:50
Geografisk sted: Midtjylland
Alder: 45

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af ilusio » torsdag, 06. dec, 2018 20:52

Jeg har faktisk gået med den tanke at Klopps langsigtede mål med sommerens transfers er ikke at det er en ny Coutinho vi mangler mest, men mere at få gang i Fabinho + Keita.

Sidste år og en del af dette års kampe har vi spillet med 2 defensive spillere på midten og det har sammen med Allison og VVD betydet en virkelig stærk defensiv.
Får vi godt gang i Fabinho, så vil vi i mange kampe kunne have 2 semi-offensive midt med til at forstærke de foreste 3. Problemet med de 3 oppe foran er at modsat sidste år, så har vi ikke 2 midt med hver gang vi får bolden.

Eksempel sidste år hvor vi havde 3 box-to-box midt:
Henderson - Gini - Milner (AOC) hvoraf de alle kunne hjælpe med at forsvare men også angribe. Det kostede lidt bagved men gav enorm firepower foran.

Sidste år var det en tydelig 4-3-3 opstilling vi brugte.
I år har vi ofte arbejdet med en 4-2-1-3 eller 4-2-3-1

Jeg tror at Klopp gerne vil i en retning af en 4-1-2-3.
Fabinho
Gini/Milner - Keita/Shaqiri
Salah - Firmino - Mane

På den måde er der givet mere fri til 2 af vores midt til at støtte op om vores angreb/omstillinger.
I support two teams: Liverpool FC and any team playing scum.

Filos of Isk
Indlæg: 4768
Tilmeldt: fredag, 06. mar, 2015 08:17
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 36

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Filos of Isk » torsdag, 06. dec, 2018 21:07

ilusio skrev:.
jeg tror du har ret. Især at Klopps verden ikke er så firkantet at han stirrer sig blind på det Coutinhoformede hul der er i truppen. Han ser sket ikke hullet, men et hold og hvordan man kan gøre holdet stærkere.

Jeg tror også at du er spot on i udviklingen af formationen. Jeg syntes allerede at man kan se at vores 4-2-3-1 imod Everton var den samme som 4-2-3-1 imod Soton.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Thommo
Indlæg: 10260
Tilmeldt: lørdag, 02. jun, 2007 14:54
Geografisk sted: Randers
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Thommo » torsdag, 06. dec, 2018 21:28

ilusio skrev: Eksempel sidste år hvor vi havde 3 box-to-box midt:
Henderson - Gini - Milner (AOC) hvoraf de alle kunne hjælpe med at forsvare men også angribe. Det kostede lidt bagved men gav enorm firepower foran.

Sidste år var det en tydelig 4-3-3 opstilling vi brugte.
I år har vi ofte arbejdet med en 4-2-1-3 eller 4-2-3-1

Jeg tror at Klopp gerne vil i en retning af en 4-1-2-3.
Fabinho
Gini/Milner - Keita/Shaqiri
Salah - Firmino - Mane

På den måde er der givet mere fri til 2 af vores midt til at støtte op om vores angreb/omstillinger.
Jeg er oprigtigt interresseret, mener du de 3 midter, gav firepower fremad(Ox gav noget)? TAA og Robbo gav da mere end de 3 tilsammen, og Dijk gav også mere end de 3 hver især, når jeg så bold i mit TV. og er med på man ser fodbold forskelligt, men at sige de 3 skaber firepower er da en kraftig stramning, Bobby,Salah,Mane var firepoweren, som skrevet sammen med de to backs, det funkede bare. Som det er nu mangler vi bare Cou/Keita/Ox eller lignende for det spiller da ikke, sammenlignet med sidste sæson.

Vi er oppe mod verdens måske bedste hold. så vi må som det måske 2. bedste hold bare være smartere/heldigere/bedre/klogere.

2. plads(er) rend mig i røven, jeg har for længst fået nok at det pisse sølv.
Verden er smask fuld af hyklere....

ilusio
Indlæg: 4791
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 13:50
Geografisk sted: Midtjylland
Alder: 45

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af ilusio » torsdag, 06. dec, 2018 21:52

@Thommo

Måske jeg skal være mere præcis, men det er svært på skrift uden at skrive en mindre roman (eller mine evner rækker måske ikke?)

Med firepower mener jeg at når vi i omstillingerne sidste år angreb, så var det med 2-3 af disse midtbanespillere OGSÅ.
Jeg er helt enig at det er fab-3 der er firepower ;) Blot er de mere issoleret i år og mangler støtte i anden kæde. Ved at Fabinho endnu ikke er 100%, så har vi lidt oftere vores midt i en holding-rolle end sidste år. Der kunne man godt se 3 gange 8'ere på banen på samme tid.

Det gav os virkelig underholdende fodbold, men det var også mere risikabelt.
Keita og Fabinho tror jeg er Klopps plan til at styrke offensive. En Fabinho i form kan give mere plads til resten af vores midt til at gå frem og støtte offensiven.

En anden måde vi sidste år støttede offensiven på rigtig mange gange, var at vi pressede meget højt med vores midt UDOVER Fab-3 som også pressede.
I dag er der længere mellem kæderne og derfor fiver det ikke helt det samme udbytte frem af banen. Det har dog næsten hermetisk lukket af bagtil. Giver det pokaler kan vi vist godt tilgive dette for en stund ;)

Husk at vi mangler endnu:
- Keita og Fabinho i omdrejninger
- AOC tilbage
- Den offensive forstærkning (som også er en del af løsningen på sigt)

Håber det gav lidt mere mening.
I support two teams: Liverpool FC and any team playing scum.

Brugeravatar
Thommo
Indlæg: 10260
Tilmeldt: lørdag, 02. jun, 2007 14:54
Geografisk sted: Randers
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Thommo » torsdag, 06. dec, 2018 22:15

Modtaget og forstået, . Jeg har mange mange gange(synes jeg efterhånden) skrevet Keita skal spille, for de "boring" 3 er dælme godt nok trælse(også selv om de ikke har spillet sammen så mange gange angiveligt). Jeg forventede egentligt Keita, Fabinho og X tog pladserne, fra start, så er jo ikke begejstret.
Verden er smask fuld af hyklere....

ilusio
Indlæg: 4791
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 13:50
Geografisk sted: Midtjylland
Alder: 45

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af ilusio » torsdag, 06. dec, 2018 22:25

Thommo skrev:Modtaget og forstået, . Jeg har mange mange gange(synes jeg efterhånden) skrevet Keita skal spille, for de "boring" 3 er dælme godt nok trælse(også selv om de ikke har spillet sammen så mange gange angiveligt). Jeg forventede egentligt Keita, Fabinho og X tog pladserne, fra start, så er jo ikke begejstret.
True. Jeg er også "skuffet" over at den begejstring jeg har for især Keita lidt lader vente på at blive forløst.
Klopp har dog en evne til at være tålmodig med sine nyindkøb, og indtil nu har han gjort et godt arbejde med at sluse folk ind på holdet lige så stille og få dem til at spille fantastisk efter et halvt års tid. Det er vel næsten kun VVD og Allison der har vist fra starten at de er verdensklasse og holder niveauet.
I support two teams: Liverpool FC and any team playing scum.

Filos of Isk
Indlæg: 4768
Tilmeldt: fredag, 06. mar, 2015 08:17
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 36

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Filos of Isk » fredag, 07. dec, 2018 08:56

ilusio skrev:
Thommo skrev:Modtaget og forstået, . Jeg har mange mange gange(synes jeg efterhånden) skrevet Keita skal spille, for de "boring" 3 er dælme godt nok trælse(også selv om de ikke har spillet sammen så mange gange angiveligt). Jeg forventede egentligt Keita, Fabinho og X tog pladserne, fra start, så er jo ikke begejstret.
True. Jeg er også "skuffet" over at den begejstring jeg har for især Keita lidt lader vente på at blive forløst.
Klopp har dog en evne til at være tålmodig med sine nyindkøb, og indtil nu har han gjort et godt arbejde med at sluse folk ind på holdet lige så stille og få dem til at spille fantastisk efter et halvt års tid. Det er vel næsten kun VVD og Allison der har vist fra starten at de er verdensklasse og holder niveauet.
Keita fik også den hamstring skade på et dumt tidspunkt, der gjorde at han dårligt nok var en mulighed imellem den sidste og den forrige landskampspause. Han startede jo sæsonen med helt nogle fornuftige optrædender. Jeg syntes da at flere medier allerede efter West Ham udråbte ham som et af årets bedste køb.
Så han og vi har også været lidt uheldige med skader og så har Keita haft enkelte optrædender hvor han var helt væk defensivt, især imod Chelsea i liga cuppen, hvor han mente at Moreno sagtens kunne lukke ned for Moses og Kovacic alene på et stort område. men det har jo været fordi han skulle lære systemet og i Leipzig nok mere var vant til at kanterne var dem der skulle støtte backerne.

athomsen
Indlæg: 2756
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 14:20
Geografisk sted: Aalborg

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af athomsen » søndag, 09. dec, 2018 12:18

Vi spiller mere kontrollerende end heavy metal bold. Men det virker ofte til, at vi har et ekstra gear eller 2, hvis det er nødvendigt. I min optik har vi pt. ligaens bedste GK, CB, LB og RW (alt efter hvor Salah spiller) + topspillere rundt omkring. Midtbanen mangler lidt - men når Fabinho og Keita har vænnet sig til PL, skal de nok komme efter det. Bare den der ro omkring at modstanderen scorer formentlig ikke, giver en allerhelvedes sikkerhed.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » torsdag, 13. dec, 2018 08:55

Nedenstående indlæg sammenholdt med det oplevede på TV fortæller mig, at vi kan forvente, at der scores lidt mere mod os i den resterende del af sæsonen, end vi har været vant til.
Trent må gerne bidrage mere offensivt.
De 3 forreste skal have bedre offensiv service fra midtbanen generelt. Mere brug af særligt Keita men også Fabinho kan være bidragende. Hendo's spil mod Napoli var lovende.
Firmino og Mané bidrager meget defensivt, men de bør kunne levere mere på mål og assistkontoen.
Mere brug af Sturridge og Shaqiri kunne givetvis også løfte tallene offensivt, men de kan samtidig koste defensivt ?

Liverpool FC and Big Chances, Anfield Index.

Big chances are a crucial part of any Premier League team’s season. They help to differentiate the quality of a team. It expands nicely on the basic idea of xG that not all shots are equal. Bobby Firmino’s tap-in from a yard against Spurs was a better quality chance than when Denis Odoi shot from the halfway line against us for Fulham.

So by looking at how many quality chances Liverpool are creating, and more importantly who is creating them, we can start to look at some of the underlying strengths and weaknesses of Liverpool this season.

So whilst the definition of a big chance is relatively open to interpretation depending on which xG model you’re using and where you draw the line, it’s typical an xG chance worth at least 0.30 xG, or a 30% chance of ending up as a goal. For a bit of perspective into the numbers collected in this article, I have used the Understat xG model, and collected data on any chance with an xG of .25 or 25% and higher. Penalties are typically counted as big chances, but since LFC have only had one penalty this season and have only conceded one pen, I’ll be clear to differentiate them. One final note, this data is for Premier League only and at the time of writing, until up to the Merseyside Derby.

Boring stuff out the way, let’s dig into the numbers.

The Overall Numbers

Liverpool have created 38 non-penalty big chances this season, scoring 16 goals from them, at a conversion rate of 42%. The average rate of big chance conversion obviously depends on the xG of those chances, but generally, it’s around 40-50%, so 42% is just hitting the bottom of that band.

In terms of creativity, the Reds are creating big chances at a similar level to last season. The Reds created 32.90 xG from their first 16 games – 2.05 xG per game on average. Over the course of the season, that would work out as an xG of 78.13 which is marginally above the 77.49 xG that the Reds created last season. However, whilst Liverpool scored 84 goals from their 77.49 xG last season, they’ve scored just 32 goals from their 32.90 xG so far, which would work out as 76 goals. So despite being marginally more creative this year, the Reds’ finishing has been worse.

However, the big story is defensively. Further to this brilliant thread from Dan Kennett, Liverpool have conceded just thirteen big chances so far, one a game. However, this further underlines how much (and why) the Reds are outperforming their xG defensively. They’ve conceded just two goals from those thirteen big chances, with Alisson saving six big chances, and five of them missing the target entirely – and of course, Mahrez also missed his pen against us. With a big chance conversion rate against Liverpool of just 15% and a shot on target ratio of just 61.5%, it’s easy to see why LFC’s defence is holding up.

As Kennett says in his thread, we can absolutely expect this conversion rate to go up – Liverpool have been riding their luck defensively for a few weeks a now and sooner or later teams will start to score goals against us. If we assume a 40% big chance conversion again – and it has to be noted that most of the big chances Liverpool concede are at the lower end of the big chance spectrum – then Liverpool could easily have conceded three more goals than they have done.

But even then, if we assume a conversion rate of 40% and one big chance conceded per game for the rest of the season that would only be another ten goals conceded from big chances, which remains extremely impressive.

One element defensively highlighted by the numbers is that over half of those thirteen big chances have come in the last four games with seven conceded against Fulham, Watford, Everton and Arsenal – compared to six from the first nine games of the season (and three of those against a very good Chelsea side). There are a couple of potential reasons for that (Dejan Lovren, the switch to 4-2-3-1 etc) but it is interesting that Liverpool’s defensive solidity hasn’t been quite as strong in the last few games.

Certainly, Naby Keita not playing a role is something that could be highlighted. Liverpool conceded just two big chances in their first six league games, with Keita a big part of that side. Form, formation, personnel, all play a factor (not to mention the quality of opposition), but Liverpool do still have some defensive questions to answer.

Mo Salah

Mo Salah is such an important player for Liverpool and these numbers demonstrate why. He’s been involved in 18 of Liverpool’s 38 big chances, which is hugely impressive and miles ahead of anyone else in the team with only Bobby Firmino (12) also being involved in more than ten.

Salah’s both Liverpool’s biggest big chance creator – creating eight big chances – but also the person on the end of the most big chances – on the end of eleven. Whilst his conversion rate has been a decent 45%, but he’s scored ten goals from 9.91 xG, it’s still a very positive sign that Mo is on the end of the most of Liverpool’s best opportunities, and is involved in a big chance more than once per game.

Creatively, he’s created more than one big chance in two games, whilst the rest of the squad have managed that feat once between them – Milner on the opening day. He’s been involved in more than one big chance (either creating or on the end of) on five occasions, compared to Bobby and Sadio who have both only done that twice.

The Finishers

In terms of the rest of Liverpool’s big chances, it’s pretty much who you would expect, with Bobby, Mo and Sadio on the end of 25 of the 38 big chances LFC have had, scoring 8 of them. As mentioned Mo is at 5/11, whilst Sadio has upped his game this season to 3/6, having been 3/3 before misses against Watford and Everton.

Whilst Sadio’s big chance conversion is solid at 50%, Bobby Firmino’s is a problem. He’s only scored three goals from his eight big chances, and two of those were a whopping 97% chance against Spurs from less than a yard and a similar of 96% against Burnley. I’ve mentioned before that Bobby’s finishing could make his life a lot easier, as a lot of the criticism thrown his way would abate at least slightly if he’d scored a couple more goals, and on this evidence, he’s certainly had the opportunities to.

Xherdan Shaqiri features in this category prominently too, having scored three of his five big chances, three of those coming in LFC’s last six league games.

As for the rest – Studge is 1/1 on the opening day, Divvy is famously one from two following his incredible cameo against Everton, with Keita (0/2), Gini (0/1) and Virgil (0/1) all missing their opportunities. And of course, Milner has one goal from his one penalty.

So what can we take from these numbers? Not a lot that’s counter-intuitive for my money. Salah is the most involved attacker but could have more goals to his name, Sadio is doing Sadio things, Bobby should have more goals than he does, we need more attacking options from midfield and Studge needs more minutes on the pitch.

The only person whose numbers I find interesting is this section is Bobby’s, since he’s been more involved than many might expect, given how mediocre his start to the season has been, and that’s a thread that will roll over into the next section – creativity.

The Creators

I’ve already highlighted that Mo is our most creative player, with seven big chances created (not including the penalty he won for Milner against Palace which could justifiably be included). I’ve also mentioned that Bobby is more involved than you might think, having created four big chances so far, the third most in the team.

That puts Bobby’s big chance creation rate at one every 301 minutes, compared with one every 256 last season. So his numbers have dipped even with him two creating in his last four games, his form hasn’t picked up as such. What’s interesting here is that whilst his form looks worrying he may be about to go on a run of creating big chances with two in his last four. This is one to keep an eye on.

The only lad between Mo and Bobby in this table is the one and only Andy Robertson, who is at five big chances created this season, despite creating only 17 chances overall. Robbo is a player who produces high-quality chances and does so on a relatively consistent basis.

Next up we have Milner on three big chances created and Sadio on two. What’s notable here is that Milner has only created one big chance since his two on the opening day, and Sadio just two all season – both in the opening few weeks and none since Spurs. In fact, between these two, they haven’t created a big chance since the Chelsea game – seven league games ago.

So that means that Liverpool have been heavily reliant on Mo, Bobby and Robbo for creativity for weeks now, with the much heralded Xherdan Shaqiri yet to create a big chance and Hendo, Fab and Gini on 0 created between them all season. It’s clear where Liverpool still have room for improvement, with Robbo, Bobby and Mo all players that the Reds have been hugely reliant on. Thankfully big Virg created one against Burnley! More of that please Liverpool.

Conclusion

Overall, there are a few conclusions that can be drawn from Liverpool’s big chance data, and for me they’re as follows:

- The Reds have been superb defensively, but they will probably concede a few more goals as their luck starts to run out.

- Mo Salah is the absolute focal point of this team, and Liverpool would be lost without him.
- Bobby Firmino is having a weird season but is still contributing to the team, although his finishing has been poor.
- Sadio isn’t really involved in the creative side of the game but has been amongst Liverpool’s most clinical finishers.
- The full-backs are really important to the creativity of this side – and the midfield need to do more to help out.

As I’ve said throughout, none of these conclusions are particularly ground-breaking and a lot of this analysis has just reinforced what we already suspected. Nevertheless, I hope you’ve found this data as interesting as I have. Up the Reds.

Besvar