Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Brugeravatar
nikand
Indlæg: 2434
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 16:14
Alder: 44

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af nikand » torsdag, 27. okt, 2016 13:30

Afleveringerne under Klopp ift. Rodgers, har umiddelbart ændret sig ift. at jeg mener at LFC under Rodgers spillede nærmeste mand, men nu kan man godt aflevere fra A til C dvs. uden at B, skal tæmme og afleverer videre til C. Det giver mere flow og lidt hurtigere spil, og flytter modstanderen hurtigere rundt.

Tænker I at ovenstående er korrekt nu hvor jeg ikke underbygger det faktuelt.
We need a new Fowler...

Brugeravatar
Jeppe
Indlæg: 514
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 20:07
Geografisk sted: Odense
Alder: 40

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jeppe » torsdag, 27. okt, 2016 13:38

Ja, nu du siger det er det noget jeg tit har bandet over. Især i bagkæden. Min mavefornemmelse siger mig også at det er ændret markant.


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Take that bandage off. And what do you mean about YOUR knee? It's Liverpool's knee!" Bill Shankly

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » lørdag, 05. nov, 2016 15:03

Endelig har vi folk, der kan slå et ordentligt hjørne:

http://www.liverpool.no/innsikt/boer-co ... a-cornere/

Jeg hælder også til Coutinho før Milner pt.

Til gengæld skal Milner sparke fra 11 meter pletten, og vi har flere gode bud på frisparksskytter alt efter, hvor det skal tages fra.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » søndag, 06. nov, 2016 08:54

Så skidt er forsvaret bestemt heller ikke. På nogle områder tværtimod:

http://www.goal.com/en-gb/news/2896/pre ... 29234472/-?

Kan vi få luget ud i fejl a la Lucas og Lovren, så ser det rigtig fint ud, og jeg elsker vores tilgang til spillet, selvom det kan koste et mål engang imellem.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » søndag, 06. nov, 2016 09:06

Positive ord fra Can, og det lyder som om, at det bliver ren formalitet at få forlænget hans kontrakt:

http://www.mirror.co.uk/sport/football/ ... y--9203174?

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af texy » søndag, 01. jan, 2017 23:21

Læste i Wijnaldum-tråden, at en skriver, at vi nok ikke skal sammenligne Wijnaldum i Newcastle med Wijnaldum i Liverpool, da han lader til at have fået en mere defensiv rolle i Liverpool. Det fik mig til at tænke over, om det er Klopps helt bevidste fremgangsmåde. At tage offensive spillere og give dem roller lidt længere bagude for at kunne tænke og spille offensivt helt fra bagerste kæde. Og samtidig at tage offensive midtbanespillere og flytte dem op på angrebspladsen for at kunne forsvare fra toppen.

Milner er rykket bagud til backen. De fleste har set det som en nødløsning, men Klopp jagtede ikke nogen venstre back intenst - og lod reelt til kun at være interesseret i det unge talent Chillwell. Måske på grund af ovennævnte teori?

Lallana er blevet en del af tre-mands midtbanen i stedet for tre-mands angrebet.

Wijnaldum spiller som nævnt en mere defensiv rolle end i Newcastle, hvor Klopp hentede ham.

Man kan vel også argumentere for, at Hendo er rykket en lille tand tilbage - som anker på midtbanen.

Lucas er blevet brugt i midterforsvaret. Måske af nød. Men måske også taktisk.

Firmino, som vel tidligere mest spillede en slags kant eller 10er bruges omvendt nu som angriber, og vinder ufatteligt mange bolde.

Og i øjeblikket, så bruges Moreno i hans få og korte indhop oftest på kanten fremfor backen.

Naturligvis giver Klopp ikke bare blindt alle spillere nye roller. Men jeg tror bestemt, at han bevidst prøver at udnytte erfaringer fra andre steder på banen på nye positioner hos nogle af de spillere, som han mener har fodboldmæssig intelligens nok og er dygtige til at omstille sig.

Og jeg tror også, at evnen til potentielt at kunne spille flere positioner er noget, der bliver kigget efter, når vi scouter nye spillere. Det vil i hvert fald ikke overraske mig, hvis vi tror, at vi har købt en kantspiller, og han så pludselig spiller angriber. En 10er som pludselig spiller 8er. Eller en kantspiller, som pludselig spiller back.

Jeg tror faktisk, at der er tale om en bevidst taktik. Og måske det ligefrem er med til at gøre træning og kamp mere spændende for spillerne, når de tvinges til at lære noget nyt.
Kloppite

Hr. Drejer
Indlæg: 13666
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hr. Drejer » mandag, 02. jan, 2017 00:03

Den tanke har jeg også gjort mig texy. Løbestærke og offensivt tænkende spillere som Gini og Lallana er flyttet længere tilbage, og det har givet pote. Jeg ved ikke om det var tanken med Milner.
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

Brugeravatar
JTN
Indlæg: 1437
Tilmeldt: fredag, 04. apr, 2008 00:53
Geografisk sted: Kbh
Alder: 38

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af JTN » mandag, 02. jan, 2017 12:56

texy skrev:Læste i Wijnaldum-tråden, at en skriver, at vi nok ikke skal sammenligne Wijnaldum i Newcastle med Wijnaldum i Liverpool, da han lader til at have fået en mere defensiv rolle i Liverpool. Det fik mig til at tænke over, om det er Klopps helt bevidste fremgangsmåde. At tage offensive spillere og give dem roller lidt længere bagude for at kunne tænke og spille offensivt helt fra bagerste kæde. Og samtidig at tage offensive midtbanespillere og flytte dem op på angrebspladsen for at kunne forsvare fra toppen.

Milner er rykket bagud til backen. De fleste har set det som en nødløsning, men Klopp jagtede ikke nogen venstre back intenst - og lod reelt til kun at være interesseret i det unge talent Chillwell. Måske på grund af ovennævnte teori?

Lallana er blevet en del af tre-mands midtbanen i stedet for tre-mands angrebet.

Wijnaldum spiller som nævnt en mere defensiv rolle end i Newcastle, hvor Klopp hentede ham.

Man kan vel også argumentere for, at Hendo er rykket en lille tand tilbage - som anker på midtbanen.

Lucas er blevet brugt i midterforsvaret. Måske af nød. Men måske også taktisk.

Firmino, som vel tidligere mest spillede en slags kant eller 10er bruges omvendt nu som angriber, og vinder ufatteligt mange bolde.

Og i øjeblikket, så bruges Moreno i hans få og korte indhop oftest på kanten fremfor backen.

Naturligvis giver Klopp ikke bare blindt alle spillere nye roller. Men jeg tror bestemt, at han bevidst prøver at udnytte erfaringer fra andre steder på banen på nye positioner hos nogle af de spillere, som han mener har fodboldmæssig intelligens nok og er dygtige til at omstille sig.

Og jeg tror også, at evnen til potentielt at kunne spille flere positioner er noget, der bliver kigget efter, når vi scouter nye spillere. Det vil i hvert fald ikke overraske mig, hvis vi tror, at vi har købt en kantspiller, og han så pludselig spiller angriber. En 10er som pludselig spiller 8er. Eller en kantspiller, som pludselig spiller back.

Jeg tror faktisk, at der er tale om en bevidst taktik. Og måske det ligefrem er med til at gøre træning og kamp mere spændende for spillerne, når de tvinges til at lære noget nyt.
Mange managers omskoler spillere rask væk, så det i sig selv er nok ikke det mest banebrydende. For mig er det taktisk nyskabende mere ideen om at flere spillere, hvis ikke alle, i løbet af kampen lynhurtig skal kunne orientere sig og overtage pligterne på andre positioner - især i transitionerne. Hvor tit ser vi ikke Milner gå fra at være winger til at agere central midt eller Hendo nærmest som back det ene øjeblik for dernæst at være helt fremme omkring feltet. Det kræver enormt fleksibilitet hos spillerne, som du også er inde på. Det er formentlig også derfor Klopp gerne tager mindre kendte eller unge spillere, som er villige til at blive formet efter hans principper.
A trip to Anfield is the closest defenders will get to understand how a fox feels when a pack of bloodhounds is on its trail

Bojangles
Indlæg: 2205
Tilmeldt: mandag, 23. apr, 2012 14:14
Alder: 45

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Bojangles » mandag, 02. jan, 2017 13:14

JTN skrev:
Mange managers omskoler spillere rask væk, så det i sig selv er nok ikke det mest banebrydende. For mig er det taktisk nyskabende mere ideen om at flere spillere, hvis ikke alle, i løbet af kampen lynhurtig skal kunne orientere sig og overtage pligterne på andre positioner - især i transitionerne. Hvor tit ser vi ikke Milner gå fra at være winger til at agere central midt eller Hendo nærmest som back det ene øjeblik for dernæst at være helt fremme omkring feltet. Det kræver enormt fleksibilitet hos spillerne, som du også er inde på. Det er formentlig også derfor Klopp gerne tager mindre kendte eller unge spillere, som er villige til at blive formet efter hans principper.
ahh, det er vist ikke helt nyskabende :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Total_Football

Brugeravatar
JTN
Indlæg: 1437
Tilmeldt: fredag, 04. apr, 2008 00:53
Geografisk sted: Kbh
Alder: 38

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af JTN » mandag, 02. jan, 2017 15:22

Bojangles skrev:
JTN skrev:
Mange managers omskoler spillere rask væk, så det i sig selv er nok ikke det mest banebrydende. For mig er det taktisk nyskabende mere ideen om at flere spillere, hvis ikke alle, i løbet af kampen lynhurtig skal kunne orientere sig og overtage pligterne på andre positioner - især i transitionerne. Hvor tit ser vi ikke Milner gå fra at være winger til at agere central midt eller Hendo nærmest som back det ene øjeblik for dernæst at være helt fremme omkring feltet. Det kræver enormt fleksibilitet hos spillerne, som du også er inde på. Det er formentlig også derfor Klopp gerne tager mindre kendte eller unge spillere, som er villige til at blive formet efter hans principper.
ahh, det er vist ikke helt nyskabende :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Total_Football
Så forfriskende i det mindste efter en årrække med mere eller mindre fastlåste positioner i især 4-5-1'eren. Selv Barcelonas 4-3-3 har nogle rimeligt aftegnede roller efter min mening.

Uden at være ekspert på totalfodbold, så ligger forskellen måske i, at vi spiller mere direkte fodbold, hvor pasningstrekanterne ikke skal spilles til døde nødvendigvis. Derfor befinder vi os også oftere i transtioner enten den ene eller anden vej, hvor kravet til hurtigt at kunne omstille sig er endnu vigtigere.
A trip to Anfield is the closest defenders will get to understand how a fox feels when a pack of bloodhounds is on its trail

Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11144
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Cynwal » mandag, 02. jan, 2017 15:32

JTN skrev:
Bojangles skrev:
JTN skrev:
Mange managers omskoler spillere rask væk, så det i sig selv er nok ikke det mest banebrydende. For mig er det taktisk nyskabende mere ideen om at flere spillere, hvis ikke alle, i løbet af kampen lynhurtig skal kunne orientere sig og overtage pligterne på andre positioner - især i transitionerne. Hvor tit ser vi ikke Milner gå fra at være winger til at agere central midt eller Hendo nærmest som back det ene øjeblik for dernæst at være helt fremme omkring feltet. Det kræver enormt fleksibilitet hos spillerne, som du også er inde på. Det er formentlig også derfor Klopp gerne tager mindre kendte eller unge spillere, som er villige til at blive formet efter hans principper.
ahh, det er vist ikke helt nyskabende :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Total_Football
Så forfriskende i det mindste efter en årrække med mere eller mindre fastlåste positioner i især 4-5-1'eren. Selv Barcelonas 4-3-3 har nogle rimeligt aftegnede roller efter min mening.

Uden at være ekspert på totalfodbold, så ligger forskellen måske i, at vi spiller mere direkte fodbold, hvor pasningstrekanterne ikke skal spilles til døde nødvendigvis. Derfor befinder vi os også oftere i transtioner enten den ene eller anden vej, hvor kravet til hurtigt at kunne omstille sig er endnu vigtigere.
Grundsubstansen i prototypen på en spiller efter Klopps hjerte er vel:
"Hurtig i tanke, handling og fødder" hvis det skal beskrives kort.
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

Mazter81
Indlæg: 936
Tilmeldt: fredag, 18. jun, 2010 10:55
Geografisk sted: Paphos
Alder: 42
Kontakt:

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Mazter81 » mandag, 02. jan, 2017 16:59

Cynwal skrev:
JTN skrev:
Bojangles skrev:
JTN skrev:
Mange managers omskoler spillere rask væk, så det i sig selv er nok ikke det mest banebrydende. For mig er det taktisk nyskabende mere ideen om at flere spillere, hvis ikke alle, i løbet af kampen lynhurtig skal kunne orientere sig og overtage pligterne på andre positioner - især i transitionerne. Hvor tit ser vi ikke Milner gå fra at være winger til at agere central midt eller Hendo nærmest som back det ene øjeblik for dernæst at være helt fremme omkring feltet. Det kræver enormt fleksibilitet hos spillerne, som du også er inde på. Det er formentlig også derfor Klopp gerne tager mindre kendte eller unge spillere, som er villige til at blive formet efter hans principper.
ahh, det er vist ikke helt nyskabende :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Total_Football
Så forfriskende i det mindste efter en årrække med mere eller mindre fastlåste positioner i især 4-5-1'eren. Selv Barcelonas 4-3-3 har nogle rimeligt aftegnede roller efter min mening.

Uden at være ekspert på totalfodbold, så ligger forskellen måske i, at vi spiller mere direkte fodbold, hvor pasningstrekanterne ikke skal spilles til døde nødvendigvis. Derfor befinder vi os også oftere i transtioner enten den ene eller anden vej, hvor kravet til hurtigt at kunne omstille sig er endnu vigtigere.
Grundsubstansen i prototypen på en spiller efter Klopps hjerte er vel:
"Hurtig i tanke, handling og fødder" hvis det skal beskrives kort.
Og lunger som en hest, ikke at forglemme :)

Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11144
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Cynwal » mandag, 02. jan, 2017 17:02

Mazter81 skrev:
Cynwal skrev:
JTN skrev:
Bojangles skrev:
JTN skrev:
Grundsubstansen i prototypen på en spiller efter Klopps hjerte er vel:
"Hurtig i tanke, handling og fødder" hvis det skal beskrives kort.
Og lunger som en hest, ikke at forglemme :)
I de interne arbejdspapirer betegnet som: "Pferdelungen" :D
Senest rettet af Cynwal mandag, 02. jan, 2017 22:12, rettet i alt 1 gang.
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

Mazter81
Indlæg: 936
Tilmeldt: fredag, 18. jun, 2010 10:55
Geografisk sted: Paphos
Alder: 42
Kontakt:

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Mazter81 » mandag, 02. jan, 2017 21:21

*Pferdelungen ;)

Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11144
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Cynwal » mandag, 02. jan, 2017 22:11

Mazter81 skrev:*Pferdelungen ;)
Natürlich ;)
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

Besvar