Corona debatten

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Red Man Walking
Geografisk sted: Aarhus C
Alder: 34

Corona debatten

Indlæg af Red Man Walking » fredag, 06. mar, 2020 21:59

Jeg ved ikke om emnet allerede har været drøftet, ej heller ved jeg, om dette er tråden at gøre det i?

Hvad tænker I andre om situationen med coronavirus? Udover de potentielle menneskelige konsekvenser (der alt andet lige selvfølgelig er de vigtigste) kunne det risikere at få stor betydning for afviklingen af den resterende del af sæsonen.

I første omgang er jeg alvorligt bange for at vi kommer til at spille returkampen mod Atletico for tomme tribuner, hvilket vil være en massiv forringelse af vores chancer. Derudover kan mange af de resterende kampe i PL lide samme skæbne. Det vil simpelthen være så trist, hvis de mange fans der har ventet i 30 år på mesterskabet ikke får mulighed for at fejre spillerne på stadion og i Liverpools gader.

Man kan selvfølgelig håbe at situationen stabiliserer sig, men lur mig om de engelske sundhedsmyndigheder ikke følger trop med deres europæiske kollegaer og forbyder større forsamlinger indenfor ganske kort tid. Menneskeliv er trods alt vigtigst.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Kasper88

Re: Smånyheder omkring Liverpool FC

Indlæg af Kasper88 » lørdag, 07. mar, 2020 06:32

Red Man Walking skrev:
fredag, 06. mar, 2020 21:59
Jeg ved ikke om emnet allerede har været drøftet, ej heller ved jeg, om dette er tråden at gøre det i?

Hvad tænker I andre om situationen med coronavirus? Udover de potentielle menneskelige konsekvenser (der alt andet lige selvfølgelig er de vigtigste) kunne det risikere at få stor betydning for afviklingen af den resterende del af sæsonen.

I første omgang er jeg alvorligt bange for at vi kommer til at spille returkampen mod Atletico for tomme tribuner, hvilket vil være en massiv forringelse af vores chancer. Derudover kan mange af de resterende kampe i PL lide samme skæbne. Det vil simpelthen være så trist, hvis de mange fans der har ventet i 30 år på mesterskabet ikke får mulighed for at fejre spillerne på stadion og i Liverpools gader.

Man kan selvfølgelig håbe at situationen stabiliserer sig, men lur mig om de engelske sundhedsmyndigheder ikke følger trop med deres europæiske kollegaer og forbyder større forsamlinger indenfor ganske kort tid. Menneskeliv er trods alt vigtigst.

De skal seriøst til at skrue ned for den coronavirus paranoia som huserer i medierne pt. Den eneste grund til, at de vil isolere folk er for at undgå, at det resulterer i flere syge ansatte på arbejdspladserne og dermed færre penge i pengetankene. Det handler om kapitalisme og ikke om menneskeliv. coronavirus er ligesom en influenza. Dem som desværre ikke overlever er ældre og/eller i forvejen svage mennesker, mennesker som også kunne tænkes at dø af influenza, præcis som at flere mennesker årligt dør af influenza. SARS var farligt, coronavirus er bare mest af alt farlig for kapitalismen. Selvfølgelig skal der tages vare om den, men det ramaskrig vi er ude i pt., er unødvendigt.
Flovt førstemedlem af gruppen for dem, der tvivlede på Alex Oxlade-Chamberlain.

Brugeravatar
Thommo
Geografisk sted: Randers
Alder: 44

Indlæg af Thommo » lørdag, 07. mar, 2020 11:27

Totalt enig Kasper, der døde på verdensplan ca 6-700 af de FRYGTEDE fugleinfluenza og SARS epidemier, på verdensplan altså, i 17/18 døde 1644 af regulær influenza............i lille Danmark vel at mærke. Jeg er med på flere er døde af Corona, men hold op det er få på verdensplan, forleden så jeg doku om den spanske syge, som brød ud i slutningen af 1. verdenskrig, som slog 10 gange flere ihjel end der døde i krig i WW 1. 50-100 millioner dødsfald. Der kan man med rette tale om krise i stor stil, det her er hysteri, da mange af de døde vel var døde af influenza eller forkølelse alligevel.
Jeg spiser mindst 12 kilo kød fra de mest forurenende og truede dyr der er på kloden, og flyver jorden rundt i verdens mest forurenende lorte flyver på daglig basis...Og har ikke dårlig samvittighed.

Brugeravatar
Niels K
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Niels K » lørdag, 07. mar, 2020 22:01

Jeg er helt enig i, at der tales unødvendigt meget om det i medierne, og hvis den store majoritet, der ikke er i væsentlig fare for noget særligt ville tage det helt roligt, så kunne man jo nøjes med at være opmærksomme på dem, der har en øget risiko.
Det er noget med de helt små børn og de svagelige ældre, og så hører jeg selv til den sidste gruppe med nedsat imunforsvar grundet medicinering. Problemet er jo, at den er rigtig smitsom, hvor SARS ikke var særlig smitsom men havde en langt højere dødelighed, og så er der ikke rigtig mulighed for at slå den ned, som man kan med kendte typer af influenza.

Jeg er slet ikke den bekymrede/hysteriske type, men jeg tilhører dog den lille minoritet, som skal passe særligt på, men indtil videre er min adfærd ikke ændret.
Når man snakker om, at der ikke skal være tilskuere til kampene i PL, og X-faktor er uden publikum, så mener jeg, at vi overreagerer, men man kunne da sagtens fraråde folk over 70 år og folk med nedsat imunforsvar, dårlige lunger osv, at de burde holde sig fra disse arrangementer, som det ser ud lige nu.

I øvrigt er det en god sidegevinst, hvis det kan højne den generelle håndhygiejne, da det kan spare os enormt med sygemeldinger på den lange bane ;)

Brugeravatar
Kasper88

Indlæg af Kasper88 » søndag, 08. mar, 2020 09:30

Niels K

Du lyder som en fornuftig mand, som ikke vælger at gå i panik. Der er rigtig nok massehysteri lige nu og jeg er på lige fod med dig og din vurdering af situationen, selvom ingen af os er eksperter. At fraråde ældre og svækkede at deltage i større offentlige forsamlinger, burde være nok og ret beset tror jeg ikke, at de fleste, som føler sig i den kategori behøver at blive frarådet, før de selv træffer valget om at passe på. Men jo mere den udbreder sig, jo sværere bliver det jo også at skjule for medierne og politikerne, at det først og fremmest handler om ikke at overbelaste sundhedsvæsenet og svække arbejdsmarkedet.
Dog er det mest glædelige ved coronavirus pt., hvis man skal finde noget, at den ikke har særlig høj påvirkning på babyer, småbørn og børn generelt. Den rammer ganske enkelt mindre hårdt, jo yngre man er og det er glædeligt. Vi bør dog se dette som en lektion i større fokus på hygiejne og sundhed, for det er helt hul i hovedet, så bakterie-ramte asiatiske kødmarkeder er.

texy
Geografisk sted: København
Alder: 45

Indlæg af texy » søndag, 08. mar, 2020 16:18

Set ud fra et sportsligt perspektiv, så håber jeg virkelig ikke, at det vedtages i England, at arrangementer over 1000 personer skal foregå for tomme tribuner før tidligst på torsdag. Vi har brug for fulde tribuner imod Atletico.

Når alle returkampene i CL er overstået, så må UEFA til gengæld nok overveje, om det ikke vil være sportsligt korrekt at diktere, at alle spiller for tomme tribuner, så nogle hold ikke for en fordel pga. politiske beslutninger i andre lande.
Kloppite

Brugeravatar
Bellamy_fever

Indlæg af Bellamy_fever » søndag, 08. mar, 2020 18:22

Følg nu for h*lvede bare de skide retningslinjer .. så kan i fortsætte jeres krig med ‘den store mand for oven’ bagefter

der er ikke behov for panik, men der er altså grund til at tage situationen meget alvorligt. COVID-19 er altså ikke en simpel influenza. Det er en virus der sætter sig på luftvejen, lungerne, og derved har en høj dødelighed for folk med nedsat immunforsvar, heriblandt min kollegas barn, begge mine brødre samt min kærestes ældre bedsteforældre. INGEN af dem vil jeg miste fordi i er for smarte til at ville gøre som der bliver sagt.

Hvis regeringen har udstukket de retningslinjer de har, udfra den vejledning de har modtaget af eksperter langt klogere end jeg og jer, så er der altså en ganske regel årsag til det. COVID-19 er ikke lige så alvorlig som SARS, MERS osv men det KAN set altså blive hvis vi ikke tager det seriøst og gør vores bedste for at mindske smitten. Og er et af midlerne det, at jeg ikke kommer ind og ser Liverpool. vinde mesterskabet mod Aston Villa jamen så er det sådan det er.. det er sku kun fodbold
"Often in error, never en doubt!"
"I reject the reality, and substitute it with my own"

Brugeravatar
Thommo
Geografisk sted: Randers
Alder: 44

Indlæg af Thommo » søndag, 08. mar, 2020 18:27

Rolig nu makker, i værste fald er den marginalt værre end influenza, i bedste fald mindre farlig. Det siger lægerne, så jeg forstår stadig ikke hysteriet.......og træk nu vejret Bellamy, du lyder noget ophidset.
Jeg spiser mindst 12 kilo kød fra de mest forurenende og truede dyr der er på kloden, og flyver jorden rundt i verdens mest forurenende lorte flyver på daglig basis...Og har ikke dårlig samvittighed.

Brugeravatar
Bellamy_fever

Indlæg af Bellamy_fever » søndag, 08. mar, 2020 18:44

Jeg indrømmer gerne at jeg har tendens til at hidse mig når jeg føler folk mangler respekt for andre, især når der er tale om andres liv.

Måske har du ret at den i værste fald kun er marginalt værre end almindelig influenza, men det hjælper altså bare ikke de mennesker der bliver berørt, og mister familie medlemmer.

Respekter de retningslinjer der er blevet udstukket, og så kan du bagefter få lov at hoppe og danse og sige ‘hvad sagde jeg’

Det handler ikke om at gå i panik, det handler om at bremse virussets muligheder for at sprede sig så meget som muligt, det er ikke nok blot at isolere de ‘udsatte’ hvis vi alle andre så ikke tager forbehold, da smitten jo så bare har frit løb iblandt os andre og derved også kommer til de udsatte

Brugeravatar
Kasper88

Indlæg af Kasper88 » søndag, 08. mar, 2020 19:52

Du er da vist helt ude på et sidespor, Bellamy_fever. Apropos luftveje, så overvej lige at trække luft ind. Du skal nok se, at du ikke er den eneste med ældre eller immunsvækkede personer i familie eller relation, så før du bræger op om vi andres mangel på respekt for menneskeliv, så forhold dig til det skrevne, i stedet for at lægge ord i munden på andre. Men apropos , så kan influenza også drille luftvejene, hvad tror du ellers hoste skyldes?

Hvad havde du i øvrigt tænkt dig? At alle bare skal isolere sig derhjemme, fordi det ifølge dig, ikke er nok at isolere de udsatte?

On topic:

Det ville være ubærligt, hvis vi skulle fejre mesterskabet for tomme tribuner og uden paradekørsel. Worst case scenario er ikke til at holde ud efter 30 års længsel.

Skovdal
Geografisk sted: Esbjerg
Alder: 29

Indlæg af Skovdal » søndag, 08. mar, 2020 20:23

Jeg må sige, at jeg er utrolig bekymret for det møde de skal holde imorgen angående virussen. Jeg ville simpelthen være grædefærdig over, ikke at se Anfields reaktion på et mesterskab. Jeg krydser alt hvad krydses kan for, at de først lukker dørene til april - jeg følger rigtig meget med i, hvad de gør i Tyskland, men det virker uundgåeligt at England følger de andre lande og lukker dørene.

- og hvor er det godt nok ufatteligt, at man skal bekymre sig om dette. Men vi må jo desværre holde os til virkeligheden.

Åh bare tanken... :(

... udover det: 2 FUCKING SEJRE TILBAGE DRENGE OG PIGER, 2!!! !!!!! !!! !!!!
Success is temporary, Loyalty is forever!
You'll Never Walk Alone
Liverpool FC - I medgang og modgang! <3

Brugeravatar
Bellamy_fever

Indlæg af Bellamy_fever » søndag, 08. mar, 2020 20:31

Hvad jeg ville gøre ? PRÆCIS som regeringen (og de øvrige lande) har lagt op til; at mindske smitte risikoen ved at undgå for store forsamlinger.

Jeg fatter slet ikke det er noget der står til diskussion fordi du hellere vil se fodbold ???

Brugeravatar
Sledgehammer
Geografisk sted: The Klopp

Indlæg af Sledgehammer » søndag, 08. mar, 2020 20:56

Vil lige tilføje en lille stump fakta til diskussionen om corona-panik/ikke-corona-panik: Der er til dato ca. 3500 der er døde af sygdommen. Til sammenligning dør et barn af sult hvert 12. sekund.

Det hører man ikke meget om i medierne.
Anfield Iron

Liverpool Football Klopp

texy
Geografisk sted: København
Alder: 45

Indlæg af texy » mandag, 09. mar, 2020 09:15

Bellamy_fever skrev:
søndag, 08. mar, 2020 18:22
Følg nu for h*lvede bare de skide retningslinjer .. så kan i fortsætte jeres krig med ‘den store mand for oven’ bagefter
Fatter ikke en brik af det her indlæg. Hvem er det, der ikke følger udstukne retningslinjer?

Og hvem er den store mand, som nogen er i krig med?

Jeg tror, at vi alle har nogen, som er meget tæt på os, der er i risiko-gruppen. Ikke desto mindre, kunne jeg personligt godt ønske mig, at medierne ikke pustede så konstant til den panik-ild, der er skabt. Og så kunne jeg godt ønske mig en regering, der selv turde at tage et ansvar, i stedet for at lægge ansvaret over på erhvervsdrivende på en måde, som reelt betyder, at hvis de vælger den etisk korrekte løsning med at følge regeringens anbefaling, så vælger de samitidg deres egen konkurs. Det er så slapt. Så må regeringens sgu tage ansvaret på sig og lavet et påbud, så de erhvervsdrivende kan påberåbe sig force majeure.

Men så længe den læge som jeg har min vennekreds sammenligner sygdommen med en ny version af influenza (som der årligt dør over 1500 personer af i DK alene), så går jeg ikke i panik. Heller ikke på min families vegne.

Mit tidligere indlæg var som nævnt SET UD FRA ET SPORTSLIGT SYNSPUNKT. Og fra det perspektiv håber jeg stadig, at LFC får lov at have tilskuere på onsdag. Hvis det skaber en reel sundhedsfare, så vinder det perspektiv jo helt sikkert.
Kloppite

Red Man Walking
Geografisk sted: Aarhus C
Alder: 34

Indlæg af Red Man Walking » mandag, 09. mar, 2020 10:01

Hele diskussionen om coronaepidemien er overordentlig kompleks, bl.a. fordi vi ikke har et fuldstændigt datagrundlag at gøre det på.

Som læge på landets største kliniske mikrobiologiske afdeling er jeg medansvarlig for at håndtere diagnostikken af coronavirus samt sikre de infektionshygiejniske tiltag (de tiltag der skal reducere risikoen for smitte internt på hospitalerne) i vores regionale hospitalsvæsen. Jeg bilder mig derfor ind, at jeg har et vist indblik “bag dørene”. Jeg mener som flere andre heller ikke at der er grund til panik på nuværende tidspunkt. Alligevel er jeg klart på det restriktive hold ift. de tiltag som der bliver gjort nationalt for nuværende.

Min bekymring går ikke så meget på den enkelte borger der bliver smittet med SARS-CoV-2 (som den så flot hedder). Ud fra de nuværende data er dødeligheden ikke voldsomt meget højere end for en hård influenzasæson. Der hvor jeg som sundhedsprofessionel bekymres er på samfundsniveau. Vi har ganske gode data på smittepotentialet, som illustreret i Italien desværre er STORT. Ingen i befolkningen har nogen immunitet og uden tiltag vil man derfor kunne se et meget stort antal smittede indenfor en kort tidsperiode. Med en udvikling som den i Italien er det overordentligt sandsynligt at vores sundhedsvæsen ikke har kapacitet nok. Enhver reservekapacitet i sundhedsvæsenet er stort set ædt op af mangeårige reduktioner i sengepladser og personale, hvilket yderligere komplicerer en situation som den nuværende.

Et eksempel fra min egen afdeling (som også har været fremme i medierne) er at vi ikke kan fremskaffe udstyr nok til at varetage diagnostik af virus. Et eksempel fra intensivafdelingen vil være at vi ikke har respiratorer (eller uddannet personale) nok til at håndtere de svært syge. Forestil Jer situationen på intensivafdelingen, hvor lægen skal vælge mellem patient A og B (altså, hvem skal potentielt dø?). Der vil også være afledte konsekvenser både på diagnostik og behandling af non-corona sygdom. Vi har masser af 30-40-50-årige i respirator landet over pga. luftvejssygdom af alle mulige andre årsager end corona. Selvom de ikke tilhører risikogruppen for svær coronasygdom vil de alligevel blive ramt ved kapacitetsnedbrud. På min egen afdeling vil vores diagnostik af øvrige infektioner være forsinket (eller slet ikke blive udført), hvis kapaciteten udtamponeres af corona.

Jeg respekterer at alle har ret til deres egen mening og jeg glædes over at de fleste ikke gribes af panik. Samtidig er jeg bevist om at effekten af smittereducerende tiltag er størst, hvis befolkningen følger trop, allerhelst på et tidspunkt før vi ser pågående smittespredning i landet.

Jeg er ikke bekymret for min egen, min kone eller mine børns sikkerhed, men jeg mener af ovennævnte årsager at situationen er POTENTIELT meget alvorligt og bør håndteres som sådan.

....og lad os så tage det mesterskab med eller uden tilskuere

Besvar