Dagens Kampe

Her kan man diskutere Premier League generelt, eller øvrige landes ligaer og spillere.
AllanShore
Indlæg: 2188
Tilmeldt: mandag, 09. maj, 2011 22:31

Re: Dagens Kampe

Indlæg af AllanShore » onsdag, 24. apr, 2013 12:00

Os fodboldfans får ikke altid fremstillet os selv som de skarpeste knive.

Jeg synes dog ikke, at man kan sige, at Barcelona har haft en elendig sæson. Et mesterskab er altid = succes, uagtet, at man ikke vinder over sine rivaler. Det var også nogenlunde samme retorik Barcafans prøve at køre med sidste år for et negligere Reals mesterskab.
Fan af Manchester United

Brugeravatar
Alonso
Indlæg: 5105
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 14:53
Alder: 35

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Alonso » onsdag, 24. apr, 2013 13:10

Det var selvfølgelig en stramning. Jeg begik egentlig samme fejl som medierne, der taler om tronskifte og jeg ved ikke hvad. Det er en alt for hård retorik, ligesom elendig er en for hård betegnelse af deres sæson.

Hr. Drejer taler også om tiki taka'ens endeligt.

Men det er en kedelig tendens i medierne. Vi er tilsyneladende præget af et samfund der enten er i storhed eller forfald. Man taler om oprustning og krig, selvom det intet har med våben eller soldater at gøre. De mennesker der beskrives i samfundet er som regel også helte eller skurke. Og vi æder det tilsyneladende så råt, at det bliver en del af vores egen retorik.

Det var et sidespor, beklager.

Når vi taler totalfodbold, så mener jeg Dortmund er noget af det tætteste vi kommer på det. De forsvarer og angriber med alle mand. Deres defensive fokus er meget undervurderet.

Hr. Drejer
Indlæg: 13754
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Hr. Drejer » onsdag, 24. apr, 2013 13:33

Aarde skrev:
Hr. Drejer skrev:Forskellen er til at få øje på, synes jeg. Som dit Wiki-indlæg beskriver, så er tiki-taka funderet i boldflytning, hvorimod totalfodbold er langt mere direkte, samtidig med at totalfodbold medtager den fysiske dimension. Men der er også en del ligheder, nemlig at boldbevarelse er et central element i begge stilarter.
Selvføglelig er tiki taka og totalfodbold ikke det samme. Men du får det til at lyde som om Bayern igår var et godt eksempel på totalfodbold, mens Barcelona var et dårligt ditto på tiki taka hvilket ikke er rigtigt. Barcelonas stil ligger til trods for enkelte forskelle langt tættere op ad totalfodbolden end Bayern Münchens fodbold igår gjorde.

Og for lige at få det på det rene, så prøver jeg ingenlunde at underminere Bayerns præstation igår. Den var fabelagtig og udstillede Barcelona fuldstændig. Men totalfodbold var det ikke - ligesom det heller ikke på nogen måde var tiki taka'ens endeligt. Som nævnt: Barcelona er stadig blandt verdens fire bedste hold, så hvorfor i alverden skulle de smide den stil, der har bragt dem så meget succes (og som er så dybt integreret i klubben), i skraldespanden grundet en enkelt sæson med svingende resultater? Det er da noget vrøvl.

EDIT: Der står i øvrigt ikke noget i indlægget om, at Totalfodbold er "langt mere direkte" end tiki taka. Totalfodbold havde til måls at dominere kampene og selvom det ikke var ligeså pasningsliderligt som tiki taka'en nogen gange er, så var det stadig langt fra den (igen: dette er bestemt ment positivt) kontrafodbold, Bayern praktiserede igår.
Jeg hentyede til sætningen om bold flytning i Wiki indlægget. Barca er stadig et tophold, men Bayern viste, at hvis man sætter sig på dem fysisk og spiller med tempo, så bliver de - ligesom alle andre hold - stressede.

Jeg tror ikke de smider deres stil i skraldespanden, men jeg håber for dem at de vil gentænke aspekter i deres spil, for de blev altså udstillet i går.
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

henrik1
Indlæg: 2179
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 16:56
Geografisk sted: Alt for langt fra jackass
Alder: 44

Re: Dagens Kampe

Indlæg af henrik1 » onsdag, 24. apr, 2013 14:13

AJ skrev:@ Henrik1

Dortmund vandt i 2002 i sidste spillerunde, hvor også Bayern og Leverkusen ellers kunne nå at vinde.

Det var måske fortjent nok, at de vandt i 2001 - de brændte jo også et straffe i finalens ordinære spilletid. Det var mere det, at de vandt efter straffekonkurence, men du har ret, det var et dårligt eksempel.
Det var nok 1999-2000-sæsonen jeg tænkte på i så fald. Ved bare at Leverkusen førte længe, men Bayern snuppede mesterskabet i sidste runde, vist nok på målscore. Jeg vil dog stadig slå et slag for at der er langt fra ManUs "held" til Bayern. Jeg kan eksempelvis ikke se nogle klare tilfælde, hvor Bayern skulle have været dommerens kæledægge på samme måde som ManU i PL.

Til de andre indlæg herinde: jeg synes nu Bayern har været en magtfaktor ret længe nu i Europa. De har så bare ikke vundet noget CL-trofæ. I Tyskland har Dortmund været stærkere, men Bayern har jo også overvejende været dominanterne her. Om Barca er ved at være færdige på toppen, det skal jeg ikke kunne sige, men det er mit indtryk at de mere savner Laporta end Guardiola.
Senest rettet af henrik1 onsdag, 24. apr, 2013 14:53, rettet i alt 1 gang.

Hr. Drejer
Indlæg: 13754
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Hr. Drejer » onsdag, 24. apr, 2013 14:21

Alonso skrev:Hr. Drejer taler også om tiki taka'ens endeligt.
:lol: Sladrehank :lol:
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

Aarde
Indlæg: 7229
Tilmeldt: lørdag, 26. jan, 2008 15:29
Geografisk sted: København Ø

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Aarde » onsdag, 24. apr, 2013 17:15

Hr. Drejer skrev:
Aarde skrev:
Hr. Drejer skrev:Forskellen er til at få øje på, synes jeg. Som dit Wiki-indlæg beskriver, så er tiki-taka funderet i boldflytning, hvorimod totalfodbold er langt mere direkte, samtidig med at totalfodbold medtager den fysiske dimension. Men der er også en del ligheder, nemlig at boldbevarelse er et central element i begge stilarter.
Selvføglelig er tiki taka og totalfodbold ikke det samme. Men du får det til at lyde som om Bayern igår var et godt eksempel på totalfodbold, mens Barcelona var et dårligt ditto på tiki taka hvilket ikke er rigtigt. Barcelonas stil ligger til trods for enkelte forskelle langt tættere op ad totalfodbolden end Bayern Münchens fodbold igår gjorde.

Og for lige at få det på det rene, så prøver jeg ingenlunde at underminere Bayerns præstation igår. Den var fabelagtig og udstillede Barcelona fuldstændig. Men totalfodbold var det ikke - ligesom det heller ikke på nogen måde var tiki taka'ens endeligt. Som nævnt: Barcelona er stadig blandt verdens fire bedste hold, så hvorfor i alverden skulle de smide den stil, der har bragt dem så meget succes (og som er så dybt integreret i klubben), i skraldespanden grundet en enkelt sæson med svingende resultater? Det er da noget vrøvl.

EDIT: Der står i øvrigt ikke noget i indlægget om, at Totalfodbold er "langt mere direkte" end tiki taka. Totalfodbold havde til måls at dominere kampene og selvom det ikke var ligeså pasningsliderligt som tiki taka'en nogen gange er, så var det stadig langt fra den (igen: dette er bestemt ment positivt) kontrafodbold, Bayern praktiserede igår.
Jeg hentyede til sætningen om bold flytning i Wiki indlægget. Barca er stadig et tophold, men Bayern viste, at hvis man sætter sig på dem fysisk og spiller med tempo, så bliver de - ligesom alle andre hold - stressede.

Jeg tror ikke de smider deres stil i skraldespanden, men jeg håber for dem at de vil gentænke aspekter i deres spil, for de blev altså udstillet i går.
I Wiki-indlægget står der ikke noget om, at totalfodbold er "langt mere direkte" end tiki taka. Bevares, der er et øget fokus på at bevare bolden hos et hold som Barcelona sammenlignet med de ældre totalfodbold-institutioner, men begge filosofier bygger til en vis grad på at dominere kampe i forhold til boldbesiddelse, og ingen af dem er i hvert fald så omstillingsbaserede og direkte, som vi så Bayern være det igår. Men skidt nu være med det.

Og ja, Bayern viste ganske rigtigt, at hvis man sætter sig fysisk på Barcelona og spiller med tilpas højt tempo og tilpas skarpe omstillinger, så kan de stresses og udklasseres. Det gjorde Bayern igår - men det var stadig ikke med totalfodbold, hvorfor det ikke giver mening at snakke om hvorvidt "totalfodbolden igen vil blive et hit" på baggrund af gårsdagens kamp. Og det var heller ikke tiki taka'ens endeligt, selvom du har helt ret i, at Villanova og resten af Barcelonas taktiske team skal arbejde med nogen af de fejl og mangler i systemet, som er blevet udstillet i denne sæson.

Jeg tror dog, at Barcelonas primære problem er, at de efterhånden har udviklet en mangel på spillere med dynamik og gennemslagskraft på de tre forreste pladser - der er de simpelthen ikke truende nok. De har naturligvis Messi (og Cesc, der også er meget målsøgende selv fra midtbanen), men Alexis Sánchez spiller stadig yderst middelmådigt, David Villa er blevet gammel og langsom, og Tello og Pedro er trods deres taktiske dygtighed ikke de store måltrusler. Barcelona flytter stadig bolden formidabelt sikkert, men de har mistet utroligt meget dynamik oppe foran, hvorfor deres spil bliver tilpas statisk og forudsigeligt til, at de rigtigt gode hold (som Bayern) begynder at kunne dæmme op for dem med en tilpas velorganiseret defensiv.

Nå ja, og så er et andet problem naturligvis, at de mangler Pep. Dem, der i sommer hævdede, at enhver lavere rangerende Barcelona-træner kunne træde op og erstatte ham uden problemer, er forhåbentligt blevet klogere som sæsonen er skredet frem.

AJ
Indlæg: 11222
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 17:01
Geografisk sted: København SV
Alder: 33

Re: Dagens Kampe

Indlæg af AJ » onsdag, 24. apr, 2013 18:07

En situation der også er værd at fremhæve fra i går, var da Robben i 2. halveg sprintede fra Alexis Sanchez over 20-30 meter - med bold! Jeg anser Sanchez for at være blandt de hurtigere spillere i europæisk fodbold, hvilket bare sætter Robbens sprint i perspektiv. Både han og Ribéry er bare så uhyggeligt hurtige med bolden for fødderne.
Generelt var Robben vanvittig aggresiv både med og uden bold, og var endda nede i flere glidende tacklinger. Han er sågar begyndt at bruge højrebenet på det sidste, bl.a. ifm det første mål. Mod Wolfsburg i pokalen både scorede og assisterede han også med højrebenet. Det eneste man kunne sætte på Robbens præstation i går, var da han afsluttede selv (lige på Valdes), da han efter halvandet minuts spil, ellers kunne have spillet Gomez helt fri foran mål. Den sidste egoisme kan man nok ikke pille helt ud af ham.

@ Aarde

Ja, udefra set virkede Vilanova noget "clueless". Han stod bare og stirrede hele kampen igennem, og så ens ud i ansigtet, om så stillingen var 0-0 eller 0-4. Jeg har en idé om, at det ikke var sket under Guardiola. Han ville simpelthen ikke have tilladt en sådan ydmygelse, men stået og skreget af sine spillere fra sidelinjen - præcis som Heynckes gjorde kampen igennem.

Brugeravatar
Sledgehammer
Indlæg: 5552
Tilmeldt: onsdag, 07. sep, 2011 14:38
Geografisk sted: The Klopp

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Sledgehammer » onsdag, 24. apr, 2013 20:55

"Ein Auftakt nach Mass" - anderledes kan det vist ikke udtrykkes :clap: :clap:

Bliver det en rent tysk finale?
Anfield Iron

Liverpool Football Klopp

Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Jesper » onsdag, 24. apr, 2013 21:44

Den uhyre strukturerede måde mange tyske hold både forsvarer og angriber på, og det ekstremt hurtige, offensive og direkte spil - er det ikke værd at blive inspireret af? !
Syntes faktisk det minder en del om hvordan vi spillede, da det var Liverpool, der var tonegivende i Europa. Jeps, vi skal mange år tilbage:-)
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Brugeravatar
Nicoen
Indlæg: 3997
Tilmeldt: lørdag, 25. aug, 2007 19:19
Geografisk sted: Aarhus
Alder: 34

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Nicoen » onsdag, 24. apr, 2013 21:58

Hold kæft han er en god boksspiller! Håber virkelig ikke manu henter ham.

Brugeravatar
Surf
Indlæg: 6340
Tilmeldt: fredag, 31. dec, 2010 12:47
Geografisk sted: København
Alder: 33

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Surf » onsdag, 24. apr, 2013 21:59

Hvor er han dog god. Sikke en kontrol. Han ved hvad han laver i boksen. Sådan en spiller kunne vi satme godt bruge.
"Anybody who plays for me should be a bad loser."

Brugeravatar
Pede
Indlæg: 2292
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 14:05
Geografisk sted: Aalborg

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Pede » onsdag, 24. apr, 2013 21:59

Han ser giftig ud, Lewandowski. Han behøver bestemt ikke ende i scum.

Hr. Drejer
Indlæg: 13754
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Hr. Drejer » onsdag, 24. apr, 2013 22:03

Hvis Rodgers spørger pænt, så tror jeg Dormund gerne vil bytte Carroll med Lewandowski.
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

Brugeravatar
Thommo
Indlæg: 10264
Tilmeldt: lørdag, 02. jun, 2007 14:54
Geografisk sted: Randers
Alder: 48

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Thommo » onsdag, 24. apr, 2013 22:06

Hr. Drejer skrev:Hvis Rodgers spørger pænt, så tror jeg Dormund gerne vil bytte Carroll med Lewandowski.
Suarez i bytte lige over ville ikke gøre mig det mindste, og er klar over Lewandowski kun har et år tilbage. Lewan er ikke god for 8-10 karantæne dage pr sæson, det skal jo med i regnestykket
Verden er smask fuld af hyklere....

Brugeravatar
Mambo
Indlæg: 2589
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 14:41
Geografisk sted: København N
Alder: 34

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Mambo » onsdag, 24. apr, 2013 22:12

Ej, hvor er jeg træt af ikke at have viasatpakken længere i de her dage.

Besvar