FFP-tråden!

Her kan man diskutere Premier League generelt, eller øvrige landes ligaer og spillere.
Brugeravatar
Cynwal
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 56

Re: Smånyheder fra fodboldens verden

Indlæg af Cynwal » søndag, 16. feb, 2020 08:39

Emmy skrev:
lørdag, 15. feb, 2020 20:42
Mon ikke KdB kunne tænke sig at skifte til mesterholdet i sommerpausen?
Citys kan smuldre helt fra hinanden uden CL og med en evt pointstraf der vil gøre det umuligt at vinde PL.
Forhåbentlig er det her begyndelsen til enden for de forbandede fuskere
Som jeg forstår det vil en eventuel pointstraf fra PL's side af komme i indeværende sæson, hvor det jo også er helt "risikofrit" = faktisk ingen straf for City. En 4. plads vil jo ikke give nogen kvalifikation til noget alligevel. Men mon ikke PL venter til i hvert fald CAS har udtalt sig. Der er jo yderligere mulighed for civilt søgsmål efterfølgende mod UEFA, hvor retssagen så vil blive i Schweiz.
Vi SMADRER det PIShold

Brugeravatar
Jesper

Indlæg af Jesper » søndag, 16. feb, 2020 09:44

Cynwal skrev:
Emmy skrev:
Citys kan smuldre helt fra hinanden uden CL og med en evt pointstraf der vil gøre det umuligt at vinde PL.
Som jeg forstår det vil en eventuel pointstraf fra PL's side af komme i indeværende sæson, hvor det jo også er helt "risikofrit" = faktisk ingen straf for City. En 4. plads vil jo ikke give nogen kvalifikation til noget alligevel. Men mon ikke PL venter til i hvert fald CAS har udtalt sig. Der er jo yderligere mulighed for civilt søgsmål efterfølgende mod UEFA, hvor retssagen så vil blive i Schweiz.
Læs mit link fra tidligere. Kan være vi skal hylde to mesterhold til sommer: https://www.dailymail.co.uk/sport/footb ... ccess.html

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk

Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

texy
Geografisk sted: København
Alder: 45

Indlæg af texy » søndag, 16. feb, 2020 10:15

pow9199 skrev:
lørdag, 15. feb, 2020 17:47

Jeg må lige byde ind her. Texy har ret i, at FFP på sin vis beskytte en række klubber, der historisk set har haft en fordel, men det er decideret empirisk ukorrekt at det er årsagen til implementationen, og sætter man sig ind i det vil man hurtigt se det er noget mere nuanceret end som så. Der er simpelthen ingenting der antyder at FFP er for at beskytte topklubberne, og går vi tilbage til implementationen var der også flere klubber der opponerede imod det. Jeg husker Wenger som en af få der bakkede op omkring det.

Ydermere er der heller ingen årsag til at tro, at FFP ligger til hinder for at topklubberne udfordres. Det er muligt nogle klubber med rige ejere kan byde ind, men det er på bekostning af andre klubber, med en sundere konfiguration. Var FFP ikke implementeret, er det urealistisk at tro, at den absolutte top ikke var stukket fuldstændigt af. En ret klar tendens for ethvert ureguleret marked, er at midlerne isolerer sig i toppen. Jeg har af gode grunde ikke kigget alle markeder nogensinde igennem, men selv ved introduktionen af bitcoin og blockchain teknologi, der var designet til at lave en økonomi der var "fair", vidste det samme at gøre sig gældende: Dem der havde de bedste betingelser fra starten, var de der bedst kunne udnytte de nye betingelser.

Tværtimod har FFP sikret en stabilitet der ikke var før, som garanterer mod Leeds 2.0 og de skadelige følger der er på fodboldøkonomien, når en klub må dreje nøglen om, fordi en rig ejer ikke har lyst længere eller en klub ikke har kunnet balancere deres økonomi i tilstrækkelig grad. Jeg er ikke ukritisk over for FFP, for naturligvis er der kritikpunkter, men det at topklubberne kun kan udfordres i tilstrækkelig grad hvis der kommer oliemilliarder ind er ukorrekt. Spurs, RB Salzburg, Wolves mfl synes indikative på det. Havde City og PSG mulighed for at bruge alle deres penge, ville ingen af de andre klubber være i stand til at følge med, og i jagten på at gøre det, kunne de let komme galt afsted. Igen er Leeds et godt eksempel herpå.
Empirisk ukorrekt ligefrem?

I slutningen af 00erne og fremefter truede de traditionelle storhold med at lave deres egen "Super League". Nogenlunde samtidig startede arbejdet med FFP, som så blev introduceret i 2011, hvor nedenstående artikel også er fra.

https://www.theguardian.com/football/20 ... -fifa-uefa

Det med at starte deres egen liga, er et tilbagevendende pressionsmiddel, som den etablerede elite bruger til at true sig til bedre aftaler hos UEFA. Således får de store ligaer naturligvis flere hold med i CL, end de små. Og sidste gang man truede med et breakaway, kom ideen om at traditionsklubber (som eksempelvis Liverpool) skulle været garanteret deltagelse.

Karl-Heinz Rumenigge fra Bayern, der var en af hovedarkitekterne bag idéen om en "Super League" for traditionsklubbernes, var da ifølge Wiki også ude og kalde FFP reglerne for en "magnificent achievement".

Traditionsklubberne er UEFA's cash cow, og CL er omvendt traditionsklubbernes cash cow. Det handler kun om antal seere og sponsorkroner. Ikke om det sportslige. Derfor er der ikke den store interesse i, at eksempelvis Sheffield United opkøbes og snupper de store stjerne, fordi det nok vil tage et årti eller mere at øge deres antal af følgere til et for UEFA interessant niveau.

Angående Leeds 2.0, så er det jo ikke den del, jeg opponerer imod, selvom det i mine øjne ikke gavner at give bøder til klubber i økonomisk uføre. Jeg opponerer imod, at ejere ikke må pumpe penge ind i deres egen virksomhed. Det er da langt bedre for fodbolden, end Ashley der hiver pengene ud af sin fodboldklub og over i hans sportsbutik.

Når alt det er sagt, så vinder Man City deres anke. PSG med et endnu større forbrug har tidligere haft held med deres anke til CAS.

https://www.independent.co.uk/sport/foo ... 30166.html
Kloppite

Brugeravatar
Cynwal
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 56

Indlæg af Cynwal » søndag, 16. feb, 2020 13:07

texy skrev:
søndag, 16. feb, 2020 10:15
Når alt det er sagt, så vinder Man City deres anke. PSG med et endnu større forbrug har tidligere haft held med deres anke til CAS.

PSG's anke blev udelukkende vundet på en technicallity, eftersom en første undersøgelse havde afgjort, at PSG ikke havde gjort noget forkert i relation til FFP, og at UEFA derefter genåbnede sagen efter to måneder, hvilket de skulle have gjort inden for senest 10 dage dage efter den første sag var (fejlagtigt) blevet lukket.
Vi SMADRER det PIShold

Brugeravatar
Emmy
Geografisk sted: Legoland
Alder: 42

Indlæg af Emmy » søndag, 16. feb, 2020 16:46

Jesper skrev:
søndag, 16. feb, 2020 09:44
Cynwal skrev:
Emmy skrev:
Læs mit link fra tidligere. Kan være vi skal hylde to mesterhold til sommer: https://www.dailymail.co.uk/sport/footb ... ccess.html

To mesterhold? Jeg forstår det ikke læst ud fra artiklen
"We're not racist, we only hate the mancs"

pow9199

Indlæg af pow9199 » søndag, 16. feb, 2020 17:47

Emmy skrev:
søndag, 16. feb, 2020 16:46
Jesper skrev:
søndag, 16. feb, 2020 09:44
Cynwal skrev:
Emmy skrev:

To mesterhold? Jeg forstår det ikke læst ud fra artiklen
Jeg tror han klynger sig til ideen om, at City får frataget et eller flere mesterskaber, og ikke blot at der tilføjes en notits som overskriften siger. Bevares, jeg går da gerne direkte fra 18 til 21, men så vidt er det vidst blot ønsketænkning

pow9199

Indlæg af pow9199 » søndag, 16. feb, 2020 18:06

texy skrev:
søndag, 16. feb, 2020 10:15
Empirisk ukorrekt ligefrem?

I slutningen af 00erne og fremefter truede de traditionelle storhold med at lave deres egen "Super League". Nogenlunde samtidig startede arbejdet med FFP, som så blev introduceret i 2011, hvor nedenstående artikel også er fra.

https://www.theguardian.com/football/20 ... -fifa-uefa

Det med at starte deres egen liga, er et tilbagevendende pressionsmiddel, som den etablerede elite bruger til at true sig til bedre aftaler hos UEFA. Således får de store ligaer naturligvis flere hold med i CL, end de små. Og sidste gang man truede med et breakaway, kom ideen om at traditionsklubber (som eksempelvis Liverpool) skulle været garanteret deltagelse.

Karl-Heinz Rumenigge fra Bayern, der var en af hovedarkitekterne bag idéen om en "Super League" for traditionsklubbernes, var da ifølge Wiki også ude og kalde FFP reglerne for en "magnificent achievement".

Traditionsklubberne er UEFA's cash cow, og CL er omvendt traditionsklubbernes cash cow. Det handler kun om antal seere og sponsorkroner. Ikke om det sportslige. Derfor er der ikke den store interesse i, at eksempelvis Sheffield United opkøbes og snupper de store stjerne, fordi det nok vil tage et årti eller mere at øge deres antal af følgere til et for UEFA interessant niveau.

Angående Leeds 2.0, så er det jo ikke den del, jeg opponerer imod, selvom det i mine øjne ikke gavner at give bøder til klubber i økonomisk uføre. Jeg opponerer imod, at ejere ikke må pumpe penge ind i deres egen virksomhed. Det er da langt bedre for fodbolden, end Ashley der hiver pengene ud af sin fodboldklub og over i hans sportsbutik.

Så vidt jeg kan læse mig til, er der ikke dokumentation for at intentionerne bag FFP er at sikre de store klubber. Tværtimod er der dokumentation (som jeg dog indrømmer ikke at have læst efter i sømmene) som siger at topligaerne i Europa samlet set er blevet profitable. https://www.theguardian.com/football/20 ... rst-profit.

Hvor jeg tror vi er enige er, at FFP ikke er optimalt, men det er faktuelt ukorrekt at det a: umuliggør udfordring af topklubberne
og b: at det kun er ved at pumpe gigantiske mængder af midler ind ude fra at det kan lade sig gøre. Hvis det er en misforståelse af dit argument beklager jeg naturligvis.

Jeg er ikke sikker på hvordan det at lave "European Super League" har med det at gøre, Football Leaks/Der Spiegel skrev i 2018 at det stadig var noget topklubberne bagom ryggen på UEFA arbejdede på, blandt andet for at slippe for FFP og få mere af kagen for sig selv. https://www.bbc.com/sport/football/46078651

EDIT: Hov, og PSGs CAS-anke var jo en procedural anke, den gik ikke på om de havde forbrudt sig mod FFP eller ej, men om UEFA havde ret til at genåbne en sag, som de i første omgang selv havde erklæret utilstrækkelig. Af samme årsag kan vi heller ikke kigge mod den som nogen form for præcedens, om end jeg deler din pessimisme om hvorvidt City bliver straffet i det omfang der er lagt op til nu.

Hr. Drejer
Geografisk sted: Skee

Indlæg af Hr. Drejer » søndag, 16. feb, 2020 19:46

Enig med tex. Der er noget old boys network over FFP. Jeg hiver min kæphest frem igen, igen, og det er salary cap, som er et langt bedre redskab end FFP og det kan bedre kontrolleres om det overholdes eller ej.

Men hvis Man C har succes med deres appel, og straffen nedsættes kraftigt eller de frikendes, så er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at FFP falder fra hinanden, og spørgsmålet er så hvad værdi UEFA har efter sådan et nederlag.
Kenny Dalglish requested the chairman Jack Walker to begin discussions with the player’s club. He refused, and famously said, “Why do you want to sign Zinedine Zidane when we have Tim Sherwood.

ilusio
Geografisk sted: Midtjylland
Alder: 42

Indlæg af ilusio » mandag, 17. feb, 2020 08:35

Nu har jeg læst og lyttet til en del af den engelske presse og her er min opsummering:

1. Det er ikke så meget FFP de er i problemer med, men mere at de bevidst har givet forkerte oplysninger til UEFA og forsøgt at skjule ting.

2. Fastholdes dommen (også selvom den bliver mildere) er PL nødsaget til at straffe dem også (jf. tidligere domme og nye regler). Denne straf fra PL skal så gives i tiden 2012-2016. Her vandt City 2 mesterskaber i 14 og 17, men det i 17 var jo kun halvdelen af sæsonen der var i 2016, og derfor er det kun mesterskabet i 2014 der er i spil. Derfor kan vi reelt få 2 mesterskaber i år.

3. Jeg har ondt af Pep og spillerne, da det jo ikke er noget de er involveret i, og uden City havde Klopp heller ikke løftet Liverpool til det vanvittige niveau vi har i dag. Men jeg er også træt af hvis det betyder at scum får en plads i CL, så vi må håbe at Burnley og Everton kan hjælpe med at holde dem nede i tabellen ;)
I support two teams: Liverpool FC and any team playing scum.

pow9199

Indlæg af pow9199 » mandag, 17. feb, 2020 10:09

Hr. Drejer skrev:
søndag, 16. feb, 2020 19:46
Enig med tex. Der er noget old boys network over FFP. Jeg hiver min kæphest frem igen, igen, og det er salary cap, som er et langt bedre redskab end FFP og det kan bedre kontrolleres om det overholdes eller ej.

Men hvis Man C har succes med deres appel, og straffen nedsættes kraftigt eller de frikendes, så er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at FFP falder fra hinanden, og spørgsmålet er så hvad værdi UEFA har efter sådan et nederlag.
Hvordan ville salary cap være anderledes fra FFP? Skulle det bare være universelt/generelt? Så snart vi kommer væk fra det, så begynder vi nemlig at komme over mod noget der ikke er så væsensforskelligt fra FFP.

Og det er meget fint at udpege FFP som "old boys network", men jeg har stadig meget svært ved at se hvordan det er andet en bare en fornemmelse. De informationer der er tilgængelige er slet ikke entydige i den retning, tværtimod.

Filos of Isk
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 33

Indlæg af Filos of Isk » mandag, 17. feb, 2020 11:43

pow9199 skrev:
mandag, 17. feb, 2020 10:09
Hr. Drejer skrev:

Hvordan ville salary cap være anderledes fra FFP? Skulle det bare være universelt/generelt? Så snart vi kommer væk fra det, så begynder vi nemlig at komme over mod noget der ikke er så væsensforskelligt fra FFP.

Og det er meget fint at udpege FFP som "old boys network", men jeg har stadig meget svært ved at se hvordan det er andet en bare en fornemmelse. De informationer der er tilgængelige er slet ikke entydige i den retning, tværtimod.
Jeg er ikke i tvivl om at de gamle klubber bakker op om FFP fordi de er nervøse for Chelsea, City og PSG klubber. Og de bakker ikke op om et lønloft fordi Liverpool trods alt syntes det er meget rart at have en større lønningspose end Southampton. Så FFP har jo været det muliges kompromis.

Problemet med salary cap er jo dels at få den indført, der bliver spillerne nok mere involverede. og så at der er rigtig mange forskellige lande involverede og hvis Spanien så indfører lavere skat på fodboldspillere, så er Spanien pludselig mere attraktivt.

Det er også enormt svært at fastsætte et lønloft, i hvilket niveau skal det være?
skal det være en samlet pose penge hver klub har, eller skal der være bonus per turnering du er med i?
skal man have et system som i NBA hvor man laver restriktioner på hvor stor en del af lønloftet en enkelt spiller må tjene?

Så er de amerikanske sportsligaer jo også selvstændige organisationer, der mere frit kan lave egne regler og spillerne er ofte ejet af ligaen og så spiller de for klubberne. og klubberne kan ikke rykke ned.
Så jeg tror aldrig man får landet en aftale om salary cap og hvis UEFA bare indfører den, er der nok nogle utilfreds kunder (klubber og spillere). Medmindre man laver den Europæiske superliga, så kunne lønloft være en mulighed.

pow9199

Indlæg af pow9199 » mandag, 17. feb, 2020 13:56

Filos of Isk skrev:
mandag, 17. feb, 2020 11:43
Jeg er ikke i tvivl om at de gamle klubber bakker op om FFP fordi de er nervøse for Chelsea, City og PSG klubber. Og de bakker ikke op om et lønloft fordi Liverpool trods alt syntes det er meget rart at have en større lønningspose end Southampton. Så FFP har jo været det muliges kompromis.
Beklager min anale tilgang, men hvad er det lige du baserer det på? I er flere der skriver det, jeg ser ser flere journalister nævne det, men jeg ser ingen underbyggende dokumentation. Og jeg har søgt!

Det er muligt City var den eneste big-six klub der ikke stemte for at tilslutte sig FFP i PL (sammen med netop Southampton btw), men det betyder ikke at de gamle klubber bakker op om det. Wenger gjorde, som en af meget få, et stort nummer ud af sin opbakning, men det er efterhånden en del år siden, men at slutte at "compliance = support/agreement" (beklager, jeg kan ikke lige huske de danske termer) er på ingen måder en gyldig slutning.

Det skal også siges, at FFP ikke blev lavet som et kompromis per se, men blev udarbejdet i samarbejde med Deloitte, ud fra antagelserne om, at det netop skulle installere fleksible lønloft der passede de forskellige klubbers land, liga og forhold, og som med ethvert andet set af regulativer har det sine gråzoner.
Filos of Isk skrev:
mandag, 17. feb, 2020 11:43
Problemet med salary cap er jo dels at få den indført, der bliver spillerne nok mere involverede. og så at der er rigtig mange forskellige lande involverede og hvis Spanien så indfører lavere skat på fodboldspillere, så er Spanien pludselig mere attraktivt.

Det er også enormt svært at fastsætte et lønloft, i hvilket niveau skal det være?
skal det være en samlet pose penge hver klub har, eller skal der være bonus per turnering du er med i?
skal man have et system som i NBA hvor man laver restriktioner på hvor stor en del af lønloftet en enkelt spiller må tjene?

Så er de amerikanske sportsligaer jo også selvstændige organisationer, der mere frit kan lave egne regler og spillerne er ofte ejet af ligaen og så spiller de for klubberne. og klubberne kan ikke rykke ned.
Så jeg tror aldrig man får landet en aftale om salary cap og hvis UEFA bare indfører den, er der nok nogle utilfreds kunder (klubber og spillere). Medmindre man laver den Europæiske superliga, så kunne lønloft være en mulighed.
Alle de argumenter du skriver her, er årsagerne til salary cap er urealistisk i europæisk fodbold, og hvorfor FFP - trods klare svagheder - faktisk er et ganske gennemtænkt og veludført system.

Filos of Isk
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 33

Indlæg af Filos of Isk » mandag, 17. feb, 2020 14:19

pow9199 skrev:
mandag, 17. feb, 2020 13:56

Beklager min anale tilgang, men hvad er det lige du baserer det på? I er flere der skriver det, jeg ser ser flere journalister nævne det, men jeg ser ingen underbyggende dokumentation. Og jeg har søgt!
Det er også primært spekulation, fordi der er jo ikke nogen traditionsklubber, der melder ud at de er for FFP, fordi de mener de er særligt udvalgte af gud til at regere europæisk fodbold. De siger selvfølgelig at det er for fodboldens bedste osv.

Men det giver bare utrolig god mening at det er det der sker. Men nej, det er jo ikke noget der kan dokumenteres. Det er bare meget logisk og ja, der er mange der har lavet den connection. Det kan også være jeg er blevet farvet af en artikel jeg læste for 10 år siden som jeg ikke var kritisk nok overfor og at traditionsklubberne/den gamle elite ikke har noget fælles fodslag i forhold til FFP.

Brugeravatar
Kasper88

Indlæg af Kasper88 » mandag, 17. feb, 2020 14:37

Bellamy_fever skrev:
lørdag, 15. feb, 2020 13:59
texy skrev:
lørdag, 15. feb, 2020 11:40
.....
Jeg er slet ikke enig. [...] jeg kan ikke sige om du har ret i postulatet at FFP er designet for at holde status quo i magtbalancen, jeg har ihvertfald stødt på argumentet før.
Texy har ikke ret i sit postulat. FFP er et regelsæt, som rigtignok som koncept blev opfundet af Platini til at komme, hvad Platini døbte "finansiel doping" til livs. Idéen var, at Platini ville forhindre flere lignende tendenser som vi så med Chelsea, hvori at en klub ikke gennem sportslig kunnen kæmpede sig ind i eliten, men via finansiel slagkraft og ulighed lavede et quick fix til sportslig succes og dermed var med til at skævvride ligaerne i UEFA's turneringer, samt økonomisk inflammere dem i endnu højere grad, hvilket blot ville gøre skellet mellem top og bund endnu større. FFP blev søsat som følge og konsekvens af diverse mange klubber, både på højere professionelt plan og lavere, man i årrækken, hvor inflammationen i fodbolden indtraf, så gå bankerot i deres forsøg på at blande sig i toppen i de europæiske ligaer og turneringer. Således skulle FFP fungere som et regelsæt om financial fair play i fodbolden, deraf ordet Financial Fair Play, hvori man gennem regelsættet ville sikre, at en klub ikke led følgevirkninger, skulle dets ejer gældsætte dem og/eller selv gå bankerot. Det er så at sige et regelsæt, der i dag anvendes til at sikre fodboldklubbers fremtid og forhindre flere tilfælde som med Leeds, Portsmouth, QPR, Fiorentina, Parma, Mallorca, Malaga osv., stolte traditionsklubber, der i dag er en skygge af sig selv. I øvrigt gælder kravene jo "kun" indenfor UEFAs turneringer, dvs. at en klub må godt bryde FFP, så kan de bare ikke deltage i UEFA's turneringer. UEFA har krav på aktindsigt i klubbernes finansielle strukturerer, hvis klubberne vil deltage i UEFA's turneringer og UEFA kan derfor selv fælde dom, da det er indenfor deres domæne og regelsæt. En ting er jo også, at Man City har forbrudt sig på reglerne via falske sponsorater, hvor pengene i stedet er kommet fra klubbens ejer, noget andet er, at de angiveligt har løjet og ført dokumentforfalskning. Den slags er strafbart i alle henseender uanset om de skal stå for en dommer i UEFA eller hos CAS eller en civilret domstol.
Summa Summarum, så handler UEFA's break-even regelsæt, FFP, ikke om at holde status quo i magtbalancen i fodbold, men om at sikre en gunstig sport, hvor klubber ikke lider følgeskade af deres ejers eventuelle uansvarlige finansielle handlinger. I et andet scenarie, kunne Man City lide en grum skæbne, hvis FFP ikke fandtes og Sheik Mansour pludselig besluttede, at han ville trække stikket i klubben for at fokusere endnu mere på sin krigsdeltagelse i Yemen fx. Jeg forstår slet ikke, hvor man griber det postulat om magtbalance henne og da slet ikke, dem som involverer Liverpool i snakken om magtbalance, eftersom vi i en årrække ikke var i nærheden af det fine selskab i UEFA Champions League og en del af den såkaldte magt.
Senest rettet af Kasper88 mandag, 17. feb, 2020 15:16, rettet i alt 5 gange.
Corner taken quickly...

Brugeravatar
Kasper88

Indlæg af Kasper88 » mandag, 17. feb, 2020 14:53

Hr. Drejer skrev:

Læs mit indlæg ovenover for forståelse af FFP og hvorfor I er forkert på den. Problemet ligger ikke i, at flere klubber melder sig ind i eliten, det er kun gunstigt og fordelagtigt for UEFA, at deres brand så at sige bliver større. Problemet ligger i måden, hvorpå det sker - Når klubber som Chelsea, City og PSG anvender "quick fixs" til sportslig succes, så skævvrider de sporten og den økonomiske ulighed bliver blot større, dermed, stiger lønninger, transfers osv. Ikke blot fordi de nye quick fix klubber selv betaler i dyre domme for spillere, men fordi de andre store klubber og sub-klubber er nødsaget til det samme, ja, sågar små-klubber er nødsaget til at betale mere for spillere, deraf inflammation, den rammer hele fodbold-organet, det ligger jo i ordet. Det gør så, at mange klubber ikke kan følge med og de som desperat forsøger at følge med, gældsætter sig selv og går bankerot, enten fordi deres nuværende ejer ikke har råd eller fordi de bliver overtaget af en ejer, som viser sig ikke at kunne finansiere klubben, tag Hicks og Gillett som et grelt eksempel. FFP er et rigtig godt tiltag uanset, hvordan I vil vende og dreje det. Tænk hvis Liverpool en dag skulle være på randen af konkurs og tvangsnedrykning igen, fordi typer som Hicks og GIllett kørte klubben finansielt i sænk. Puha.

Dit salary cap er i øvrigt ikke realistisk og det er heller ikke sammenligneligt med amerikansk sport, hvor du har lånt det fra, da amerikansk sport kun dækker over amerikansk sport, mens professionel fodbold breder sig ud over flere lande og et salary cap forhindrer i øvrigt ikke klubber ikke at komme i massivt underskud, selvom de indordner sig under cappet, hvis klubben alligevel bruger flere penge end den tjener ind, det forhindrer FFP til gengæld.
Men igen, det bør bare handle om, at man fra klub til klub uanset liga, kan indordne sig under break even regler, så skal det hele nok gå, så forhindrer vi klubber i at gå bankerot og inflammationen i sporten i at stige endnu drastiger end den i forvejen har gjort. FFP har så afgjort sin ret, især hvis UEFA formår at vinde denne sag mod Man City og dermed vise, at det har konsekvenser ikke at følge FFP. Men I kunne jo tage en snak med fans af klubber, der er gået bankerot efter, at de af nye ejere var lovet guld og grønne skove, som fx Portsmouth og Malaga, og så høre dem om de også synes, at FFP er så dum en idé, set i bagklogskabens triste lys. Der er sikkert også et par Leicester fans, der vil påstå, at man godt kan blande sig i toppen, selvom man ikke pumper milliarder ud på transfers som førnævnte City, PSG og Chelsea.
Corner taken quickly...

Besvar