FFP-tråden!

Her kan man diskutere Premier League generelt, eller øvrige landes ligaer og spillere.
pow9199

Re: Smånyheder fra fodboldens verden

Indlæg af pow9199 » mandag, 17. feb, 2020 16:37

Kasper88 skrev:
mandag, 17. feb, 2020 14:53
Hr. Drejer skrev:
søndag, 16. feb, 2020 19:46
Enig med tex. Der er noget old boys network over FFP. Jeg hiver min kæphest frem igen, igen, og det er salary cap, som er et langt bedre redskab end FFP og det kan bedre kontrolleres om det overholdes eller ej.

Men hvis Man C har succes med deres appel, og straffen nedsættes kraftigt eller de frikendes, så er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at FFP falder fra hinanden, og spørgsmålet er så hvad værdi UEFA har efter sådan et nederlag.
Læs mit indlæg ovenover for forståelse af FFP og hvorfor I er forkert på den. Problemet ligger ikke i, at flere klubber melder sig ind i eliten, det er kun gunstigt og fordelagtigt for UEFA, at deres brand så at sige bliver større. Problemet ligger i måden, hvorpå det sker - Når klubber som Chelsea, City og PSG anvender "quick fixs" til sportslig succes, så skævvrider de sporten og den økonomiske ulighed bliver blot større, dermed, stiger lønninger, transfers osv. Ikke blot fordi de nye quick fix klubber selv betaler i dyre domme for spillere, men fordi de andre store klubber og sub-klubber er nødsaget til det samme, ja, sågar små-klubber er nødsaget til at betale mere for spillere, deraf inflammation, den rammer hele fodbold-organet, det ligger jo i ordet. Det gør så, at mange klubber ikke kan følge med og de som desperat forsøger at følge med, gældsætter sig selv og går bankerot, enten fordi deres nuværende ejer ikke har råd eller fordi de bliver overtaget af en ejer, som viser sig ikke at kunne finansiere klubben, tag Hicks og Gillett som et grelt eksempel. FFP er et rigtig godt tiltag uanset, hvordan I vil vende og dreje det. Tænk hvis Liverpool en dag skulle være på randen af konkurs og tvangsnedrykning igen, fordi typer som Hicks og GIllett kørte klubben finansielt i sænk. Puha.

Dit salary cap er i øvrigt ikke realistisk og det er heller ikke sammenligneligt med amerikansk sport, hvor du har lånt det fra, da amerikansk sport kun dækker over amerikansk sport, mens professionel fodbold breder sig ud over flere lande og et salary cap forhindrer i øvrigt ikke klubber ikke at komme i massivt underskud, selvom de indordner sig under cappet, hvis klubben alligevel bruger flere penge end den tjener ind, det forhindrer FFP til gengæld.
Men igen, det bør bare handle om, at man fra klub til klub uanset liga, kan indordne sig under break even regler, så skal det hele nok gå, så forhindrer vi klubber i at gå bankerot og inflammationen i sporten i at stige endnu drastiger end den i forvejen har gjort. FFP har så afgjort sin ret, især hvis UEFA formår at vinde denne sag mod Man City og dermed vise, at det har konsekvenser ikke at følge FFP. Men I kunne jo tage en snak med fans af klubber, der er gået bankerot efter, at de af nye ejere var lovet guld og grønne skove, som fx Portsmouth og Malaga, og så høre dem om de også synes, at FFP er så dum en idé, set i bagklogskabens triste lys. Der er sikkert også et par Leicester fans, der vil påstå, at man godt kan blande sig i toppen, selvom man ikke pumper milliarder ud på transfers som førnævnte City, PSG og Chelsea.
Hej Kasper, tak for to gode velskrevne indlæg, du tog dig tiden til at beskrive noget i en detaljegrad min tålmodighed ikke tillod/formåede.

Når nogen kommer frem til de samme indsigter som jeg gør, ynder jeg at skubbe til deres argumenter. Og selvom dette er en total fabrikation, så forsøger jeg gerne at lege djævlens advokat: Forsåvidt at det har med et ønske om status quo fra de klassiske topklubber at gøre, hvad skulle så argumenterne herfor være? Fair hvis du ikke har et svar (jeg leder selv efter det), men jeg finder det stadig interessant at så mange har en sammenlignelig fornemmelse (mistankens hermeneutik a la 2020), og er selv på jagt efter bedre argumenter end "fornemmelse"

pow9199

Indlæg af pow9199 » mandag, 17. feb, 2020 16:39

Filos of Isk skrev:
mandag, 17. feb, 2020 14:19
pow9199 skrev:
mandag, 17. feb, 2020 13:56

Beklager min anale tilgang, men hvad er det lige du baserer det på? I er flere der skriver det, jeg ser ser flere journalister nævne det, men jeg ser ingen underbyggende dokumentation. Og jeg har søgt!
Det er også primært spekulation, fordi der er jo ikke nogen traditionsklubber, der melder ud at de er for FFP, fordi de mener de er særligt udvalgte af gud til at regere europæisk fodbold. De siger selvfølgelig at det er for fodboldens bedste osv.

Men det giver bare utrolig god mening at det er det der sker. Men nej, det er jo ikke noget der kan dokumenteres. Det er bare meget logisk og ja, der er mange der har lavet den connection. Det kan også være jeg er blevet farvet af en artikel jeg læste for 10 år siden som jeg ikke var kritisk nok overfor og at traditionsklubberne/den gamle elite ikke har noget fælles fodslag i forhold til FFP.
Ok. Hvis du har tid og lyst vil jeg gerne give dig en venskabelig udfordring til at forsøge at underbygge din fornemmelse. Jeg har selv forsøgt at stykke et underbygget argument sammen der kunne, men jeg kan ikke finde noget der understøtter de fornemmelser (hvilket er årsagen til den lettere stædige tilgang).

Brugeravatar
Mysjkin
Geografisk sted: Nordsjælland
Alder: 45

Indlæg af Mysjkin » mandag, 17. feb, 2020 17:22

pow9199 skrev:
mandag, 17. feb, 2020 16:37
Kasper88 skrev:
mandag, 17. feb, 2020 14:53
Hr. Drejer skrev:
søndag, 16. feb, 2020 19:46
Enig med tex. Der er noget old boys network over FFP. Jeg hiver min kæphest frem igen, igen, og det er salary cap, som er et langt bedre redskab end FFP og det kan bedre kontrolleres om det overholdes eller ej.

Men hvis Man C har succes med deres appel, og straffen nedsættes kraftigt eller de frikendes, så er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at FFP falder fra hinanden, og spørgsmålet er så hvad værdi UEFA har efter sådan et nederlag.
Læs mit indlæg ovenover for forståelse af FFP og hvorfor I er forkert på den. Problemet ligger ikke i, at flere klubber melder sig ind i eliten, det er kun gunstigt og fordelagtigt for UEFA, at deres brand så at sige bliver større. Problemet ligger i måden, hvorpå det sker - Når klubber som Chelsea, City og PSG anvender "quick fixs" til sportslig succes, så skævvrider de sporten og den økonomiske ulighed bliver blot større, dermed, stiger lønninger, transfers osv. Ikke blot fordi de nye quick fix klubber selv betaler i dyre domme for spillere, men fordi de andre store klubber og sub-klubber er nødsaget til det samme, ja, sågar små-klubber er nødsaget til at betale mere for spillere, deraf inflammation, den rammer hele fodbold-organet, det ligger jo i ordet. Det gør så, at mange klubber ikke kan følge med og de som desperat forsøger at følge med, gældsætter sig selv og går bankerot, enten fordi deres nuværende ejer ikke har råd eller fordi de bliver overtaget af en ejer, som viser sig ikke at kunne finansiere klubben, tag Hicks og Gillett som et grelt eksempel. FFP er et rigtig godt tiltag uanset, hvordan I vil vende og dreje det. Tænk hvis Liverpool en dag skulle være på randen af konkurs og tvangsnedrykning igen, fordi typer som Hicks og GIllett kørte klubben finansielt i sænk. Puha.

Dit salary cap er i øvrigt ikke realistisk og det er heller ikke sammenligneligt med amerikansk sport, hvor du har lånt det fra, da amerikansk sport kun dækker over amerikansk sport, mens professionel fodbold breder sig ud over flere lande og et salary cap forhindrer i øvrigt ikke klubber ikke at komme i massivt underskud, selvom de indordner sig under cappet, hvis klubben alligevel bruger flere penge end den tjener ind, det forhindrer FFP til gengæld.
Men igen, det bør bare handle om, at man fra klub til klub uanset liga, kan indordne sig under break even regler, så skal det hele nok gå, så forhindrer vi klubber i at gå bankerot og inflammationen i sporten i at stige endnu drastiger end den i forvejen har gjort. FFP har så afgjort sin ret, især hvis UEFA formår at vinde denne sag mod Man City og dermed vise, at det har konsekvenser ikke at følge FFP. Men I kunne jo tage en snak med fans af klubber, der er gået bankerot efter, at de af nye ejere var lovet guld og grønne skove, som fx Portsmouth og Malaga, og så høre dem om de også synes, at FFP er så dum en idé, set i bagklogskabens triste lys. Der er sikkert også et par Leicester fans, der vil påstå, at man godt kan blande sig i toppen, selvom man ikke pumper milliarder ud på transfers som førnævnte City, PSG og Chelsea.
Hej Kasper, tak for to gode velskrevne indlæg, du tog dig tiden til at beskrive noget i en detaljegrad min tålmodighed ikke tillod/formåede.

Når nogen kommer frem til de samme indsigter som jeg gør, ynder jeg at skubbe til deres argumenter. Og selvom dette er en total fabrikation, så forsøger jeg gerne at lege djævlens advokat: Forsåvidt at det har med et ønske om status quo fra de klassiske topklubber at gøre, hvad skulle så argumenterne herfor være? Fair hvis du ikke har et svar (jeg leder selv efter det), men jeg finder det stadig interessant at så mange har en sammenlignelig fornemmelse (mistankens hermeneutik a la 2020), og er selv på jagt efter bedre argumenter end "fornemmelse"
Jeg tillader mig lige et indspark, selvom jeg ikke er Kasper:-)

Angående et ønske om status quo fra de klassiske storklubbers side: et hurtigt skud fra hoften er at styrke er relativ. Hvis andre klubber styrkes økonomisk og min klub står stille forværres min klubs relative position. Succes bliver helt enkelt vanskeligere at opnå, da der bliver flere der presser på for at stikke mulen i truget. Da FFP fastsætter nogle regler for forholdet mellem omsætning og omkostningerne til lønninger og spillerhandler, så begrænser det jo opkomsten af klubber uden den store omsætning men med oliemilliarder i ryggen.
“Football is a simple game based on the giving and taking of passes, of controlling the ball and of making yourself available to receive a pass.”

Brugeravatar
Niels K

Indlæg af Niels K » mandag, 17. feb, 2020 19:21

Liverpools holdning til Financial Fair Play

Liverpool ble etterforsket for brudd på Financial Fair Play

UEFA etterforsket Liverpool i 2015, men aksepterte forklaringen fra Liverpool.

https://www.liverpool.no/nyheter/2020/2 ... fair-play/

Brugeravatar
Niels K

Indlæg af Niels K » mandag, 17. feb, 2020 19:22

Sportsadvokat: Manchester Citys spillere kan løses fra kontraktene

Ifølge sportsadvokat John Mehrzad kan Manchester Citys spillere løses fra kontraktene, grunnet et «fundamentalt brudd på kontraktsbetingelsene.»

Det er høyst tvilsomt at noe slikt vil skje, men det er allikevel ikke utenkelig at Citys stjernespillere ønsker å søke lykken andre steder ved en eventuell utestengelse fra det gjeveste selskapet.

Kevin de Bruyne uttalte som unggutt at favorittlaget er Liverpool og at favorittspilleren er Michael Owen. Han er en av flere verdensstjerner Liverpool ikke hadde vært fremmed for å ha på laget.

Bolarinwa Olajide

@iambolar

Manchester City's stars could walk away as free agents because the club have fundamentally breached their contracts, according to sports lawyer John Mehrzad.

Brugeravatar
Emmy
Geografisk sted: Legoland
Alder: 42

Indlæg af Emmy » mandag, 17. feb, 2020 19:38

Tak for gode indlæg Kasper
"We're not racist, we only hate the mancs"

pow9199

Indlæg af pow9199 » mandag, 17. feb, 2020 21:26

Mysjkin skrev:
mandag, 17. feb, 2020 17:22

Angående et ønske om status quo fra de klassiske storklubbers side: et hurtigt skud fra hoften er at styrke er relativ. Hvis andre klubber styrkes økonomisk og min klub står stille forværres min klubs relative position. Succes bliver helt enkelt vanskeligere at opnå, da der bliver flere der presser på for at stikke mulen i truget. Da FFP fastsætter nogle regler for forholdet mellem omsætning og omkostningerne til lønninger og spillerhandler, så begrænser det jo opkomsten af klubber uden den store omsætning men med oliemilliarder i ryggen.
Årsagen til det er relevant at høre fra Kasper, er at han ikke (modsat hvad du tidligere har gjort) argumenterer for "old boys network" og han er så velinformeret omkring sagen. Men har du mod på at finde noget der underbygger dine spekulationer, vil jeg læse dem med gevaldig iver, jeg er meget åben for flere nuancer. Og så finder jeg regulering, juridisk praksis, retsfilosofi og retsøkonomi uhyre interessant, og dette er det nærmeste fodbolden kommer det pt.

AJJ

Indlæg af AJJ » mandag, 17. feb, 2020 23:05

Come on - de gamle store klubber har da i hvert fald et soleklart incitament til at støtte FFP, sådan som Mysjkin skriver.

Og bemærk i øvrigt også alle pro-FFP udtalelserne fra FSG igennem tiden.

Brugeravatar
Mysjkin
Alder: 45

Indlæg af Mysjkin » mandag, 17. feb, 2020 23:46

pow9199 skrev:
mandag, 17. feb, 2020 21:26
Mysjkin skrev:
mandag, 17. feb, 2020 17:22

Årsagen til det er relevant at høre fra Kasper, er at han ikke (modsat hvad du tidligere har gjort) argumenterer for "old boys network" og han er så velinformeret omkring sagen. Men har du mod på at finde noget der underbygger dine spekulationer, vil jeg læse dem med gevaldig iver, jeg er meget åben for flere nuancer. Og så finder jeg regulering, juridisk praksis, retsfilosofi og retsøkonomi uhyre interessant, og dette er det nærmeste fodbolden kommer det pt.
Jeg har så vidt jeg erindrer ikke tilkendegivet nogen stillingtagen til 'old boys network'. Faktisk er jeg moderat tilhænger af FFP.

Du udbad dig et argument for hvorfor de traditionelle storklubber skulle ønske at bevare status quo - det var det jeg gav et bud på. Argumentet lod jeg stå uden dokumentation, da det er velkendt at penge vinder titler. For PL's vedkommende kan man læse mere om det her: https://tomkinstimes.com/2017/10/from-e ... epl-title/
Hvis der var ti hold med midler som Man C ville Liverpool, Arsenal, Man U m.fl. formodentlig aldrig komme i nærheden af mesterskabet igen, medmindre de selv fik tilsvarende økonomisk opbakning.

The 'old boys' har derfor en indlysende interesse i at forhindre, at der kommer flere nyrige hold til, og Bayern M, Real M og Barcelona var da også de tre første klubber til fuldt ud at acceptere FFP. Men om klubberne ligefrem har konspireret for at få søsat FFP er ren spekulation; men det første spørgsmål man bør stille sig selv til en så markant ændring af de finansielle spilleregler er: cui bono
Det kunne være interessant at få undersøgt i hvilken grad de traditionelle storklubber har gjort deres indflydelse gældende i udformningen af FFP, men det kan være at der dukker noget op fra footballleaks på et tidspunkt.
“Football is a simple game based on the giving and taking of passes, of controlling the ball and of making yourself available to receive a pass.”

pow9199

Indlæg af pow9199 » tirsdag, 18. feb, 2020 10:49

Mysjkin skrev:
mandag, 17. feb, 2020 23:46
Jeg har så vidt jeg erindrer ikke tilkendegivet nogen stillingtagen til 'old boys network'. Faktisk er jeg moderat tilhænger af FFP.
My bad, jeg troede oversigten over dine tidligere indlæg kun viste ting du havde skrevet, det var en du citerede. Det beklager jeg meget!

Resten kommer jeg tilbage til når jeg lige har lidt bedre tid

AJJ

Indlæg af AJJ » tirsdag, 18. feb, 2020 12:00

I Kaspers indlæg nævnes følgende som hovedargument for/formål med FFP:
Det er så at sige et regelsæt, der i dag anvendes til at sikre fodboldklubbers fremtid og forhindre flere tilfælde som med Leeds, Portsmouth, QPR, Fiorentina, Parma, Mallorca, Malaga osv., stolte traditionsklubber, der i dag er en skygge af sig selv.
Lige netop det kan man vel ikke beskylde City-ejerne for. De har investeret kraftigt i træningsfaciliteter, akademi osv. Dvs. langsigtede investeringer i klubben (og det samme kan vel siges om Chelsea?).

Hvis de har brudt de regler, de har skrevet under på, skal de selvfølgelig straffes.

Men hvis man kunne lave et regelsæt, der blot forhindrede de grelle eksempler i ovenstående, mens man tillod langsigtede og ansvarlige investeringer i en klub, hvad er så egentlig det moralske argument for FFP i nuværende form?

Der nævnes dette:
Når klubber som Chelsea, City og PSG anvender "quick fixs" til sportslig succes, så skævvrider de sporten og den økonomiske ulighed bliver blot større, dermed, stiger lønninger, transfers osv. Ikke blot fordi de nye quick fix klubber selv betaler i dyre domme for spillere, men fordi de andre store klubber og sub-klubber er nødsaget til det samme, ja, sågar små-klubber er nødsaget til at betale mere for spillere, deraf inflammation, den rammer hele fodbold-organet, det ligger jo i ordet.
Det er vel ikke et argument, for der er ikke nogen, der er "nødsaget" til noget. Man må sætte tæring efter næring. Det kan så fx betyde, at man ryger ud af top-4 (se Arsenal) - eller at man via kloghed og dygtighed alligevel kan være med helt i toppen (se Liverpool).
Senest rettet af AJJ tirsdag, 18. feb, 2020 12:17, rettet i alt 1 gang.

pow9199

Indlæg af pow9199 » tirsdag, 18. feb, 2020 12:14

Mysjkin skrev:
mandag, 17. feb, 2020 23:46

Du udbad dig et argument for hvorfor de traditionelle storklubber skulle ønske at bevare status quo - det var det jeg gav et bud på. Argumentet lod jeg stå uden dokumentation, da det er velkendt at penge vinder titler. For PL's vedkommende kan man læse mere om det her: https://tomkinstimes.com/2017/10/from-e ... epl-title/
Hvis der var ti hold med midler som Man C ville Liverpool, Arsenal, Man U m.fl. formodentlig aldrig komme i nærheden af mesterskabet igen, medmindre de selv fik tilsvarende økonomisk opbakning.

The 'old boys' har derfor en indlysende interesse i at forhindre, at der kommer flere nyrige hold til, og Bayern M, Real M og Barcelona var da også de tre første klubber til fuldt ud at acceptere FFP. Men om klubberne ligefrem har konspireret for at få søsat FFP er ren spekulation; men det første spørgsmål man bør stille sig selv til en så markant ændring af de finansielle spilleregler er: cui bono
Det kunne være interessant at få undersøgt i hvilken grad de traditionelle storklubber har gjort deres indflydelse gældende i udformningen af FFP, men det kan være at der dukker noget op fra footballleaks på et tidspunkt.
Tak for et interessant indspark, jeg nyder virkelig kulturen på dette forum. Og fin artikel, inflationsspørgsmålet er ret vigtigt når FFP diskuteres.

Jeg vil dog tilføje, at blot at spørge om hvem noget er en fordel for, når man forsøger at forstå eksempelvis implementeringen af FFP, ofte kan blive utilstrækkeligt. Fordi spørgsmålet om "fordel" hurtigt forståelsesmæssigt kan konverteres til "monetær værdi", så bliver det først og fremmest et økonomisk argument. Og selv om det argument er let at fremføre, fordi alle klubber og organisationer involveret naturligvis udtrykker en lang række økonomiske interesser, så er fodbold også konservativt. Til trods for at FFP naturligvis er et spørgsmål om økonomisk regulering, så handler spørgsmålet om fordel ikke nødvendigvis hverken først eller kun om økonomi. Bare fordi det er lettest at spekulere i økonomi betyder det ikke at den type spekulationer skal prioriteres. Og så er jeg bare ultra allergisk over for de fleste argumenter der starter med "man kunne jo forestille sig".... Jaja, fedt nok, det kan man, men hvad er det der gør, at lige præcis den forestilling skal tages alvorligt? (Det var self ikke rettet mod dig eller nogen anden specifik, men blot mig der lader mig rive med i min rant-strøm)

Et eksempel herpå, er eksempelvis det clash der i de seneste år har været mellem Barca og UEFA, hvor Barca insisterer på at blive ved med at ytre sig politisk og ønske selvstændighed for Catalonien under kampene i CL.

Brugeravatar
Niels K

Indlæg af Niels K » tirsdag, 18. feb, 2020 12:38

AJJ skrev:
tirsdag, 18. feb, 2020 12:00
I Kaspers indlæg nævnes følgende som hovedargument for/formål med FFP:
Det er så at sige et regelsæt, der i dag anvendes til at sikre fodboldklubbers fremtid og forhindre flere tilfælde som med Leeds, Portsmouth, QPR, Fiorentina, Parma, Mallorca, Malaga osv., stolte traditionsklubber, der i dag er en skygge af sig selv.
Lige netop det kan man vel ikke beskylde City-ejerne for. De har investeret kraftigt i træningsfaciliteter, akademi osv. Dvs. langsigtede investeringer i klubben (og det samme kan vel siges om Chelsea?).

Hvis de har brudt de regler, de har skrevet under på, skal de selvfølgelig straffes.

Men hvis man kunne lave et regelsæt, der blot forhindrede de grelle eksempler i ovenstående, mens man tillod langsigtede og ansvarlige investeringer i en klub, hvad er så egentlig det moralske argument for FFP i nuværende form?

Der nævnes dette:
Når klubber som Chelsea, City og PSG anvender "quick fixs" til sportslig succes, så skævvrider de sporten og den økonomiske ulighed bliver blot større, dermed, stiger lønninger, transfers osv. Ikke blot fordi de nye quick fix klubber selv betaler i dyre domme for spillere, men fordi de andre store klubber og sub-klubber er nødsaget til det samme, ja, sågar små-klubber er nødsaget til at betale mere for spillere, deraf inflammation, den rammer hele fodbold-organet, det ligger jo i ordet.
Det er vel ikke et argument, for der er ikke nogen, der er "nødsaget" til noget. Man må sætte tæring efter næring. Det kan så fx betyde, at man ryger ud af top-4 (se Arsenal) - eller at man via kloghed og dygtighed alligevel kan være med helt i toppen (se Liverpool).
Jeg synes nu også, der noget etik og moral i det her. Hvis Liverpool blev sponsoreret af en oliestat, så ville mit tilhørsforhold blive sat på stand by, indtil der kom en ny ejer så meget, kan jeg da sige. En russisk oligark ville jeg have samme aversion imod. Der er jo mange klubber, der sponsoreres af en eller flere rigmænd, men der er trods alt grænser for hvor meget, langt de fleste vil og kan smide i klubben.
Jeg bryder mig ikke om, at den økonomiske standard skal sættes af regimer, jeg har det rigtig stramt med, men der må da også gerne holdes øje med, hvordan Real Mardrid, Barca og Juve driver forretningen.

AJJ

Indlæg af AJJ » tirsdag, 18. feb, 2020 13:34

@Niels
Men det er jo ikke noget, der kan laves regelsæt efter - hvad der er "gode" og "dårlige" penge

Og så skal man jo passe på med at sætte sig på den helt høje moralske hest. Standard Chartered betalte fx i 2012 en gigabøde på flere milliarder DKK for hvidvask af iranske/libyske oliemilliarder...

Ikke for at starte en diskussion om det aspekt....

Brugeravatar
Niels K

Indlæg af Niels K » tirsdag, 18. feb, 2020 18:59

AJJ skrev:
tirsdag, 18. feb, 2020 13:34
@Niels
Men det er jo ikke noget, der kan laves regelsæt efter - hvad der er "gode" og "dårlige" penge

Og så skal man jo passe på med at sætte sig på den helt høje moralske hest. Standard Chartered betalte fx i 2012 en gigabøde på flere milliarder DKK for hvidvask af iranske/libyske oliemilliarder...

Ikke for at starte en diskussion om det aspekt....
Jeg mener, at det er vores allesammens pligt at forholde os som "politiske" forbrugere, da det er den enkelte's måde at kunne skabe forandring og særligt, hvis man kan gøre ting i fællesskab/fælles front. Hvidvask er jeg naturligvis også skarp modstander af, og der var alle de store banker i London involveret, Deutche Bank, Danske Bank osv, osv, og de har alle betalt mia. bøder, og jeg håber ikke, at rædselsregimerne, de kriminelle, de korrupte osv, kan få lov at vaske deres beskidte blodpenge hvide i fremtiden, men det kan de jo nok et eller andet sted.
Jeg er dog ikke så nærtagende, at de ikke kan få lov til at sponsorere os, ligesom jeg ikke har det helt store problem med bettingfirmaer. Som jeg lige kan få øje på, så vil det være problematisk for mig personligt, hvis ejeren og hovedsponsoren af Liverpool var en af de ledende skikkelser i en modbydelig diktatur-oliestat, og de russiske oligarker har jeg bestemt heller ikke de største tanker om.
Jeg har derfor en stærk aversion overfor særligt PSG og Man City pga. deres klamme finansieringskilder, og det er bl.a. dem, vi presses til at følge, og det er særligt dem, der er i søgelyset.

Besvar