COVID sæsonen 20/21

Her kan man diskutere Premier League generelt, eller øvrige landes ligaer og spillere.
Besvar
texy
Geografisk sted: København
Alder: 45

COVID sæsonen 20/21

Indlæg af texy » tirsdag, 29. dec, 2020 10:44

Det er naturligvis en sæson, hvor sundheden kommer til at vægte højere end både det sportslige og fodbolden selv. Men jeg er ret forundret over aflysningen ag Everton v Man City i går.

Med udmeldingen før sæsonstart om, at kampe skulle afvikles såfremt begge hold kunne finde 14 raske spillere iblandt deres senior og ungdomsspillere, så har man jo med al tydelighed forudset, at man kunne ende i en situation som Man City's, hvor der mig bekendt (men endnu udokumenteret) samlet set er 5, der er testet positive. Ja, man har endda vurderet, at situationen kunne blive langt langt alvorligere. Man har dog også vidst, at aflysning af kampe på basis af Corona fra PLs egen side, kan risikere at lukke sæsonen helt ned, PL har jo nok (sammen med klubberne) den største interesse i at sæsonen bliver afviklet. Så hvis PL ser sig nødsaget til at aflyse kampe, så tvinger man hurtigt regeringen ud i at se på, om det overhovedet er forsvarligt, at lade turneringen fortsætte. Og nok derfor har man indledningsvis insisteret på, at alle kampe skal spilles.

Og derfor står jeg - og vist også Everton - nu undrende overfor beslutningen om ikke at følge sine egne krav. Vi havde selv Mané og Thiago ude med Corona imod Villa. Og vist nok også en ungdomsspiller og en person fra back room staff, men det er jeg ikke helt sikker på. Den kamp vil jeg da gerne lige have spillet om, da vi ikke var klar over, at den kunne blive rykket....
Kloppite

Brugeravatar
Jesper

Re: COVID sæsonen 20/21

Indlæg af Jesper » tirsdag, 29. dec, 2020 11:29

Jeg har læst flere steder, at der har været to ting afgørende. Dels at reglerne er ændret undervejs. Men jeg ved ikke til hvad? Og hvis målet er at gennemføre sæsonen, så bliver den sportslige værdi alligevel derefter, for nogle af holdene får så ekstremt et sammenpresset program, at de alligevel ikke kan stille med de samme spillere.
Den anden ting handler om, at kampen blev aflyst grundet et forsigtighedsprincip. Det har jeg selvfølgelig fuld forståelse for, men hvor ligger grænsen i forhold til sådan et princip? Og læste også at hele City holdet skulle testet igen i dag. Tja, det troede jeg egentlig de allerede var, når der i forvejen var et udbrud.
Jeg kan godt forstå at Everton forlanger gennemsigtighed, men omvendt forstår jeg altså også godt, at det må være super svært at navigere i for dem der skal tage beslutningerne.

Sendt fra min AC2003 med Tapatalk

Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

AJJ

Indlæg af AJJ » tirsdag, 29. dec, 2020 11:37

Uanset hvad så er sådan et udbrud selvfølgelig ikke nogen god ting for Man City
https://www.manchestereveningnews.co.uk ... e-19531129

Brugeravatar
Jesper

Indlæg af Jesper » tirsdag, 29. dec, 2020 11:45

AJJ skrev:Uanset hvad så er sådan et udbrud selvfølgelig ikke nogen god ting for Man City
https://www.manchestereveningnews.co.uk ... e-19531129
Nej, Newcastle har to spillere som har temmeligt alvorlige senfølger og det faktum at man måske ikke må bruge træningsanlæg eller samles som gruppe, det gør det alt andet noget sværere!

Brugeravatar
Emmy
Geografisk sted: Legoland
Alder: 43

Indlæg af Emmy » tirsdag, 29. dec, 2020 14:37

Jeg er også meget forundret over aflysningen. I forhold til udmeldingen fra starten af sæsonen, som du fint beskriver, så skal city spille kampen eller taber dømmes. Der skal ikke flyttes kampe pga corona.
"We're not racist, we only hate the mancs"

texy

Indlæg af texy » tirsdag, 29. dec, 2020 15:36

Jeg forstår alle dine pointer Jesper.

Men man må jo også have været fuldkommen klar over, at "trusselsniveauet" nok ville være helt anderledes, hvis der var hold med kun 14 raske spillere. Både i landet og for de involverede hold.

Mig bekendt testes spillerne to gange om ugen. Så der burde være en ganske god mulighed for at fange de syge. Og sandsynligheden for at smitte modstandere på banen skulle være næsten nær nul, hvis man kombinerer den viden man har fra det danske studie om smitte på en fodboldbane med den viden man har om, at man ikke bør kunne smitte andre, hvis man tester negativ (jeg mener at PL spillere testes dagen før en kamp).

I mine øjne burde PL enten have holdt sig fra, at udstikke meget tydelige retningslinjer fra sæsonstarten af. Ellers også burde de have holdt sig til egne retningslinjer og lade myndighederne afgøre, hvornår det ikke længere er forsvarligt at afvikle kampe.

Den her løsning med case by case beslutninger kan der spekuleres i, og det skal vi væk fra.
Kloppite

Brugeravatar
Jesper

Indlæg af Jesper » tirsdag, 29. dec, 2020 16:15

Texy, bare et opklarende spørgsmål: tror du myndighederne ville være i stand til det? Det er ret kompleks, eks hvornår skal man senest reagere? Hvor meget viden har man ved smitteopsporing etc

texy

Indlæg af texy » tirsdag, 29. dec, 2020 16:57

Jesper skrev:
tirsdag, 29. dec, 2020 16:15
Texy, bare et opklarende spørgsmål: tror du myndighederne ville være i stand til det? Det er ret kompleks, eks hvornår skal man senest reagere? Hvor meget viden har man ved smitteopsporing etc

Ja bestemt. Det er jo myndighedernes opgave i den her pandemi. Enten må der spilles bold - helt generelt. Eller også må man ikke spille.

Og så længe der må spilles bold, så må alle spille ud fra samme regelsæt.

Det gælder både i forhold til myndigheder, som det gælder i forhold til PL, at der må være klare ensartede regler. Ellers ryger opbakningen til regler og strategier.

Ideen om vurderinger fra kamp til kamp er ikke holdbar.
Kloppite

Brugeravatar
Cynwal
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 57

Indlæg af Cynwal » onsdag, 30. dec, 2020 09:01

Som jeg læser det, så skyldes aflysningen, at "Boblen" - altså den Corona fri zone omkring Man C er blevet brudt. Det har vist sig ved først 2 positive spillere, og dernæst yderligere et antal spillere og backroom staff, hvor antallet ikke er blevet oplyst.
Vi, og andre klubber har også haft udbrud, men det har været enkelttilfælde, hvor smitten ikke var "inde i boblen".
Så når der bliver konstateret et større antal smittede i boblen, med få dage til kamp, kan jeg ud fra et forsigtighedsprincip godt forstå, at man vælger at aflyse kampen. En Corona test vurderes først som sikker når den foretages på 4. dagen efter en mulig smittepåvirkning. Det vil sige, at man ville sende en række Man City spillere på banen mod Everton, hvor man ikke vidste med sikkerhed, om de er smittede med Corona, og om de kunne risikere at smitte Everton truppen.
På mig virker aflysningen som at man har brugt sund fornuft i situationen nu og her, og på et tidspunkt, hvor man ved mere om Corona, end man gjorde ved sæsonstart, hvor der åbenbart blev meldt en sort/hvid regel ud.
Vi SMADRER det PIShold

Brugeravatar
Bellamy_fever

Indlæg af Bellamy_fever » mandag, 04. jan, 2021 10:30

https://www.plbold.dk/nyhed/journalist- ... ntaenedage

Hold kæft en idiot :shock:
Journalist er i forvejen en ‘uddannelse der er spillet total fallit, men sportsjournalister, eksperter o.lign. Må simpelthen være en specielt småt begavet art ?

Midt i en pandemi hvor vi ‘alle’ kravler i flyverskjul og i mere eller mindre grad bliver hjemme fra arbejde og lignende - ‘tvinger’ vi fodbold spillere til st skulle udføre deres arbejde udelukkende ud fra et økonomisk synspunkt - til trods for at tæt fysisk kontakt må være blandt en Af de største smitterisici.

Når de så gør det, så banker vi dem i hovedet for st blive smittet med en sygdom der potentielt kan være karriere truende, og værre endnu i yderste konsekvens kan koste livet for dem selv eller deres nærmeste. En sygdom de reelt kunne have fået mens de udførte deres arbejde.

Selfølgelig duer det ikke at have orgier på hotelværelser, eller danse kindans uden mundbind - men i de fleste tilfælde, ku de vel reelt set ligeså vel have fået smitten ved at ånde 15 spillere i ansigtet ved en dødbold situation eller efter et mål.. synes kravene til fodbold spilleren er ved st være åndsvage som om de skulle være underlagt andre love end almindelige mennesker - til trods for at de i forvejen er underlagt at skulle gøre det selvsamme som eksperterne på det kraftigste forbyder os andre st gøre
"Often in error, never en doubt!"
"I reject the reality, and substitute it with my own"

AJJ

Indlæg af AJJ » mandag, 04. jan, 2021 10:50

Bellamy_fever skrev:
mandag, 04. jan, 2021 10:30
https://www.plbold.dk/nyhed/journalist- ... ntaenedage

Hold kæft en idiot :shock:
Journalist er i forvejen en ‘uddannelse der er spillet total fallit, men sportsjournalister, eksperter o.lign. Må simpelthen være en specielt småt begavet art ?

Midt i en pandemi hvor vi ‘alle’ kravler i flyverskjul og i mere eller mindre grad bliver hjemme fra arbejde og lignende - ‘tvinger’ vi fodbold spillere til st skulle udføre deres arbejde udelukkende ud fra et økonomisk synspunkt - til trods for at tæt fysisk kontakt må være blandt en Af de største smitterisici.

Når de så gør det, så banker vi dem i hovedet for st blive smittet med en sygdom der potentielt kan være karriere truende, og værre endnu i yderste konsekvens kan koste livet for dem selv eller deres nærmeste. En sygdom de reelt kunne have fået mens de udførte deres arbejde.

Selfølgelig duer det ikke at have orgier på hotelværelser, eller danse kindans uden mundbind - men i de fleste tilfælde, ku de vel reelt set ligeså vel have fået smitten ved at ånde 15 spillere i ansigtet ved en dødbold situation eller efter et mål.. synes kravene til fodbold spilleren er ved st være åndsvage som om de skulle være underlagt andre love end almindelige mennesker - til trods for at de i forvejen er underlagt at skulle gøre det selvsamme som eksperterne på det kraftigste forbyder os andre st gøre
Han siger jo blot, at de spillere, der ikke kan finde ud af at overholde restriktionerne, burde få en straf, der kan mærkes, i form af nogle spilledages karantæne. Det kan man så mene om, hvad man vil.

Det har intet at gøre med, om de har fået corona eller ej.

AJJ

Indlæg af AJJ » torsdag, 14. jan, 2021 12:54

Så blev Aston Villa-Everton også udsat.

En situation, hvor flere og flere hold får de her deciderede smitteudbrud i truppen, vil gøre det vanskeligt at gennemføre sæsonen.

Men lige nu går det vel.

Besvar