Liverpools spillestil og taktiske koncept

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Overgaard
Indlæg: 199
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 18:20
Alder: 36

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Overgaard » onsdag, 25. apr, 2018 19:14

For min skyld kan vi stille med reserverne mod Stoke. Vi er en storklub som ikke bare vil være med i CHL, vi er med i den for at vinde den. Vi står med det ene ben i finalen og skal i min optik ikke have andet end Roma i tankerne, når opstillingen mod Stoke skal findes.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » lørdag, 05. maj, 2018 09:07

Der er da lidt læring at tage med sig fra de seneste kampe ift, hvordan vi slutter kampene af, og at det ikke virker til at være en god idé at skifte en midtbanespiller med en ekstra central forsvarer i 2. halvleg:

https://www.thisisanfield.com/2018/05/t ... n-success/

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » tirsdag, 08. maj, 2018 09:24

Lidt omkring vores udfordringer ift. udebanekampene, Top 6 opgørene samt opgørene efter Cl-kampene:

http://anfieldindex.com/34506/turgid-ke ... elsea.html

Dels skal vi nok vænne os til at have et komprimeret program, dels tror jeg meget vil kunne løses med de rigtige indkøb til sommer, så vi aldrig kan klage over, at truppen er for smal, at for mange spillere mangler den sidste energi og at for mange render rundt med en begrundet frygt for skader, da alternativerne er for langt under niveaumæssigt af diverse årsager.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » tirsdag, 15. maj, 2018 10:23

LIVERPOOL'S PROBLEMS DEFENDING CROSSES

http://anfieldindex.com/34508/liverpool ... osses.html

Rasputin
Indlæg: 430
Tilmeldt: lørdag, 07. jul, 2007 14:13

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Rasputin » tirsdag, 03. jul, 2018 09:41

Allerede nu har vi et mindre, eller større luksusproblem på vores midtbane. Det er ikke noget der er hugget i sten, men jeg har en forventning om at Fab + Naby bliver faste startere, på en 3-mands midtbane. Det ligner også at der kigges på en kreativ midt, med Fekir som spidskandidat. Altså, det ser lækkert ud, defensiv såvel som offensivt. Men hvordan stiller det vores nuværende midtbanespillere?

Som helhed giver det selvfølgeligt en fantastisk fleksibilitet. Men vi har Henderson, til tider noget udskældt, men også anføre. Lallana, klasse når han er skadesfri. Ox, alsidig med potentiale. Milner, som er gået fra tjaa – til fanfavorit (i min verden). Gini var jeg lige ved at glemme. Jamen Klopp har da noget at vælge ud fra.

Henderson synes jeg aldrig helt har fundet sin optimale plads/rolle, men kunne snildt se ham blomstre på en midtbane ved siden af Naby, med Fab bag sig. Præcis det samme vil jeg sige om Gini.
Lallana er god at have, men han holder nok ikke gennem hel sæson, men hvilken spiller at have som alternativ, aflastning osv.

Hvad tænker i om vores nye midtbane?

Oomph242
Indlæg: 5649
Tilmeldt: torsdag, 01. sep, 2011 00:14

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Oomph242 » tirsdag, 03. jul, 2018 10:07

Rasputin skrev:Allerede nu har vi et mindre, eller større luksusproblem på vores midtbane. Det er ikke noget der er hugget i sten, men jeg har en forventning om at Fab + Naby bliver faste startere, på en 3-mands midtbane. Det ligner også at der kigges på en kreativ midt, med Fekir som spidskandidat. Altså, det ser lækkert ud, defensiv såvel som offensivt. Men hvordan stiller det vores nuværende midtbanespillere?

Som helhed giver det selvfølgeligt en fantastisk fleksibilitet. Men vi har Henderson, til tider noget udskældt, men også anføre. Lallana, klasse når han er skadesfri. Ox, alsidig med potentiale. Milner, som er gået fra tjaa – til fanfavorit (i min verden). Gini var jeg lige ved at glemme. Jamen Klopp har da noget at vælge ud fra.

Henderson synes jeg aldrig helt har fundet sin optimale plads/rolle, men kunne snildt se ham blomstre på en midtbane ved siden af Naby, med Fab bag sig. Præcis det samme vil jeg sige om Gini.
Lallana er god at have, men han holder nok ikke gennem hel sæson, men hvilken spiller at have som alternativ, aflastning osv.

Hvad tænker i om vores nye midtbane?
Lallana er meget skadet og har nærmest ikke været helt klar et år, Oxlade skadet de næste 5-6 måneder frem og har hele karrieren været plaget af skader, Henderson god spiller men har ikke helt været den samme siden fodskaden, Gini`s veje er lidt uransagelige og Milner god splller..

Jeg synes ikke som det ser ud på nuværende, vi er blevet styrket i bredden på midten. Jeg håber midtbanen får en stærk spiller til inden vinduet lukker.

ilusio
Indlæg: 4791
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 13:50
Geografisk sted: Midtjylland
Alder: 45

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af ilusio » tirsdag, 03. jul, 2018 10:46

Skal vi se på vores midt fra før vi solgte Coutinho og så til nu:

Fra:
Hendo / Can
Milner / Gini - Coutinho / AOC / Lallana

Til:
Fabinho / Hendo
Keita / Gini - Milner / AOC / Lallana

Et gæt er at Keita vil nærme sig Coutinho niveau, men med en anden funktion.
Fabinho er jeg sikker på nok skal blive bedre end Can.

Så ser os ikke som svækket samlet set. Vi har stadig 7 mand til 3 pladser, omend en er skadet indtil december og en anden skal finde formen igen. Dette var vel ikke meget anderledes end da Coutinho var skadet og Milne spillede back?

I min verden er vores midt mere kompakt og komplet nu. Vi har kreative og offensive spillere nok i de 3 foreste. Derudover så kan en AOC / Lallana i form også give en del som offensiv midt.
I support two teams: Liverpool FC and any team playing scum.

Filos of Isk
Indlæg: 4768
Tilmeldt: fredag, 06. mar, 2015 08:17
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 36

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Filos of Isk » tirsdag, 03. jul, 2018 11:21

ilusio skrev:Skal vi se på vores midt fra før vi solgte Coutinho og så til nu:

Fra:
Hendo / Can
Milner / Gini - Coutinho / AOC / Lallana

Til:
Fabinho / Hendo
Keita / Gini - Milner / AOC / Lallana

Et gæt er at Keita vil nærme sig Coutinho niveau, men med en anden funktion.
Fabinho er jeg sikker på nok skal blive bedre end Can.

Så ser os ikke som svækket samlet set. Vi har stadig 7 mand til 3 pladser, omend en er skadet indtil december og en anden skal finde formen igen. Dette var vel ikke meget anderledes end da Coutinho var skadet og Milne spillede back?

I min verden er vores midt mere kompakt og komplet nu. Vi har kreative og offensive spillere nok i de 3 foreste. Derudover så kan en AOC / Lallana i form også give en del som offensiv midt.
En mere kreativ midtbane spiller til at åbne parkerede busser kunne hjælpe på det, men Oxlade begyndte at se bedre og bedre ud i den rolle indtil skaden kom og ja Lallana i god form er en glimrende halv-10'er.

Men Det ser godt ud, Keita og Fabinho skal jo vise hvad de kan for os og i PL før vi er alt for selvsikre, men så har vi jo stadig de "gamle" drenge. Det er ikke fordi jeg ikke tror på at de er gode spillere, men der er altid usikkerhed forbundet med at tage et skridt op i niveau som de to gør.

Jeg tror i øvrigt rent taktisk at Fabinho og Hendo kan få mange kampe sammen, ligesom Can og Hendo også til tider var at finde på samme midtbane selvom Milner og Gini var kampklar. Det afhænger af form og modstanderen og alt det der.

Klopp kan godt lide at have mange muligheder på midtbanen og det har han i den grad stadig, så det er jo dejligt nok.

ilusio
Indlæg: 4791
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 13:50
Geografisk sted: Midtjylland
Alder: 45

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af ilusio » tirsdag, 03. jul, 2018 12:05

@Filos of Isk

Just precis.
Netop det at vi har 7 forskellige centrale midt til 3 pladser giver os mulighed for at variere, rotere, og tilpasse os modstanderne.

At Gini måske er den svageste af de centrale og Lallana af de offensive, det siger noget om styrken.
I support two teams: Liverpool FC and any team playing scum.

Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Jesper » tirsdag, 03. jul, 2018 14:17

Rasputin skrev:Allerede nu har vi et mindre, eller større luksusproblem på vores midtbane. Det er ikke noget der er hugget i sten, men jeg har en forventning om at Fab + Naby bliver faste startere, på en 3-mands midtbane. Det ligner også at der kigges på en kreativ midt, med Fekir som spidskandidat. Altså, det ser lækkert ud, defensiv såvel som offensivt. Men hvordan stiller det vores nuværende midtbanespillere?

Som helhed giver det selvfølgeligt en fantastisk fleksibilitet. Men vi har Henderson, til tider noget udskældt, men også anføre. Lallana, klasse når han er skadesfri. Ox, alsidig med potentiale. Milner, som er gået fra tjaa – til fanfavorit (i min verden). Gini var jeg lige ved at glemme. Jamen Klopp har da noget at vælge ud fra.

Henderson synes jeg aldrig helt har fundet sin optimale plads/rolle, men kunne snildt se ham blomstre på en midtbane ved siden af Naby, med Fab bag sig. Præcis det samme vil jeg sige om Gini.
Lallana er god at have, men han holder nok ikke gennem hel sæson, men hvilken spiller at have som alternativ, aflastning osv.

Hvad tænker i om vores nye midtbane?
Interessant spørgsmål. Nu vil vores midtbanespillere unægteligt gå igennem skader, karantæner, formnedgange og evt. transfers, hvorfor vi har brug for stor bredde.
Sidste halvdel af sæsonen forsøgte Klopp sig med formationsændringer. Bl.a. blev 4-4-2 i en diamant brugt. Jeg vil komme med et forsigtigt gæt: Klopp vil i endnu højere grad forsøge med den formation i den kommende sæson, fordi Salah er mere eller mindre en ren angriber og fordi Mane meget fint kan operere lidt længere tilbage i banen. Med andre ord, der er flere muligheder for vores midtbanespillere end i vores klassiske 4-3-3.
Jeg er ikke så skråsikker på, at Henderson pr automatik bliver forvist fra 6er positionen. Han var stærk i sidste halvdel af sæsonen og han spiller jo også 6er på landsholdet i disse dage med stor succes. Hans problem er, at han ikke kan spille alle kampe, så det giver god mening at Fabinho er købt. Deslige har Fabinho en lidt anden måde at spille 6eren på, så det er jo fantastisk at have to kompetente folk på pladsen.
Keita regner alle som fast starter, men her synes jeg også man skal huske på, at 1. sæson i PL er svært for alle og han vil blive "ramt" på et eller andet tidspunkt grundet tempo, presset udefra og generelt bare et nyt liv i England. Det bliver de fleste i hvert fald i deres første sæson.
Milner er utroligt driftsikker og han viste et højt, højt niveau i sidste sæson, så han kommer til at få mange kampe.
Ox var så stærk før skaden og jeg er stadigvæk ærgerlig over den skade. Jeg håber på at han kan komme tilbage, men det er rigtigt, at han er et stort spørgsmålstegn. Og det er Lallana vel også, for han virkede lysår fra noget form efter sin skade.
Hvad med de unge? Kan de komme ind? Vil TAA få flere chancer på midtbanen? Vil en kreativ kraft få chancen efter en transfer?
Der er mange spørgsmål, men det er luksusspørgsmål.
Jeg er langt mere bekymret over vores bredde bag de fantastiske 3 i front. Her er vi imø langt mere sårbare end i de andre kæder. Hvis man altså ikke regner målmandspositionen med:-)
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » tirsdag, 03. jul, 2018 14:50

Vi spillede 56 kampe minus pre season sidste sæson, og det gør vi forhåbentligt igen. Måske når vi ikke så langt i CL, men der er da god mulighed for at nå længere i begge de hjemlige cups. Dvs. at der til 6 mand er 28 kampe på en sæson, der afvikles over 38 runder/uger i PL, så det er kanp en kamp om ugen pr. mand.
Med skader, karantæner og alt det andet, så skal det nok passe fint over sæsonen med det antal midtbanespillere. Ox vil først komme i spil i november, Fab & Nab skal nok spilles ind stille og roligt, og Lallana skal spille udvalgte kampe og måske mere være indskifter fra bænken.
Gini kunne man også forestille sig udføre taktiske specialopgaver mod bestemte modstandere.
Som sagt tror jeg, at det vil passe fint denne sæson og alle vil være mere eller mindre tilfredse med spilletiden, og så må vi jo se, om Milner vil forlænge med et år til sommer, og om Lallana kan holde fysisk til Klopp-fodbold, hvor vi går efter det hele ?

Hr. Drejer
Indlæg: 13666
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Hr. Drejer » tirsdag, 03. jul, 2018 14:54

Forrige sæson spillede Milner back, i sidste sæson spillede han central midtbane. Måske er der en helt ny position i vente for Milner i næste sæson?

Jeg mener at Gini spillede fløj eller ydre angriber for Newcastle, eller husker jeg helt forkert? Måske han bliver back up til Salah eller Mané i næste sæson samtidig med at han kan være back up på midten.

Man skal huske at Klopp elsker fleksible spillere.
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af Niels K » tirsdag, 03. jul, 2018 15:29

Hr. Drejer skrev:Forrige sæson spillede Milner back, i sidste sæson spillede han central midtbane. Måske er der en helt ny position i vente for Milner i næste sæson?

Jeg mener at Gini spillede fløj eller ydre angriber for Newcastle, eller husker jeg helt forkert? Måske han bliver back up til Salah eller Mané i næste sæson samtidig med at han kan være back up på midten.

Man skal huske at Klopp elsker fleksible spillere.
Gini er uden tvivl en utility-spiller, som Klopp meget vel kan anvende som en slags 10'er, hvis han ikke får sit 1. valg denne sommer:

http://www.goal.com/en/news/the-evoluti ... 4k122bj6jd

Jeg kunne på samme måde sagtens se for mig, at Milner kunne vikariere for både højre og venstre back denne sæson, og vi kunne dermed skyde Moreno og Clyne af, da vi også har Gomez, der skal have spilletid.

STMO
Indlæg: 2340
Tilmeldt: lørdag, 10. maj, 2008 13:04

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af STMO » lørdag, 14. jul, 2018 11:43

Klopp skal vælge tre midtbanespillere ud af 6-7 muligheder. Jeg kan bedst lide en bevidsthed om, at der er et førstehold til de allervigtigste kampe mod andre tophold. Tre som spiller rigtigt godt sammen. Vi ved, at Oxen-Henderson-Milner bare dur. Håber på Keita-Henderson-Fabinho, eller Keita-Henderson-Shaquiri. For mig er Henderson et godt valg, han har et højt bundniveau. Keita er sikkert den bedste fodboldspiller, vi har på midten. Jeg mener, at Gini og Lallana desværre får det svært i det selvskab, og det kan give frustrationer.

Brugeravatar
nikand
Indlæg: 2434
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 16:14
Alder: 44

Re: Liverpools spillestil og taktiske koncept

Indlæg af nikand » lørdag, 14. jul, 2018 14:41

Med indkøbet af Shaqiri giver det muligvis flere muligheder på midtbanen. Jeg ser dog ikke Shaqiri have kvalitet nok til den offensive midtbane. Men hvis de tre angribere skifter position kan Shaqiri muligvis tage del i det.
We need a new Fowler...

Besvar