VAR-tråden

Her kan man diskutere Premier League generelt, eller øvrige landes ligaer og spillere.
TG12
Indlæg: 1592
Tilmeldt: tirsdag, 13. jun, 2017 09:50

Re: VAR-tråden

Indlæg af TG12 » lørdag, 31. okt, 2020 12:19

pow9199 skrev:
lørdag, 31. okt, 2020 11:01
TG12 skrev:
fredag, 30. okt, 2020 14:02
En stor del af del forklaring er vist simpel nok.
Hov, jeg læste lige det jeg havde skrevet en gang mere, jeg håber ikke du fik fornemmelsen af at det skulle være fornærmende, det var bestemt ment i god ånd, men ved genlæsning kan jeg være usikker på om det var tydeligt nok. Hvis du blev irriteret over det jeg skrev, så beklager jeg, så var det mig der var gal på den. Pointerne står jeg self bag, men det var måske ikke tydeligt nok hvad der blev skrevet i sjov. Kh
Det er fint.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: VAR-tråden

Indlæg af Niels K » søndag, 08. nov, 2020 20:25

Som ellers stor fan af VAR må jeg ærligt indrømme, at Villa's underkendte mål har fået mig på andre tanker.
Hvad der kunne have været fantastisk for fodbolden, er nu godt i gang med at ødelægge glæden ved at se det. De engelske dommere kan åbenbart slet ikke finde ud af at bruge systemet og laver den ene håbløse fejl efter den anden. Wtf :doh1:

Det er i øvrigt ikke kun VAR, den er gal med i England. At der ikke må skiftes 5 mand ind er jo helt tosset. Den ene spiller efter den anden bliver skadet, og nu var det Trent's tur.

Filos of Isk
Indlæg: 4768
Tilmeldt: fredag, 06. mar, 2015 08:17
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 36

Re: VAR-tråden

Indlæg af Filos of Isk » mandag, 09. nov, 2020 08:42

Niels K skrev:
søndag, 08. nov, 2020 20:25
Som ellers stor fan af VAR må jeg ærligt indrømme, at Villa's underkendte mål har fået mig på andre tanker.
Hvad der kunne have været fantastisk for fodbolden, er nu godt i gang med at ødelægge glæden ved at se det. De engelske dommere kan åbenbart slet ikke finde ud af at bruge systemet og laver den ene håbløse fejl efter den anden. Wtf :doh1:

Det er i øvrigt ikke kun VAR, den er gal med i England. At der ikke må skiftes 5 mand ind er jo helt tosset. Den ene spiller efter den anden bliver skadet, og nu var det Trent's tur.
Jeg vil vove den påstand at problemet mere er de engelske dommere end VAR.

athomsen
Indlæg: 2756
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 14:20
Geografisk sted: Aalborg

Re: VAR-tråden

Indlæg af athomsen » mandag, 09. nov, 2020 11:26

Filos of Isk skrev:
mandag, 09. nov, 2020 08:42
Niels K skrev:
søndag, 08. nov, 2020 20:25
Som ellers stor fan af VAR må jeg ærligt indrømme, at Villa's underkendte mål har fået mig på andre tanker.
Hvad der kunne have været fantastisk for fodbolden, er nu godt i gang med at ødelægge glæden ved at se det. De engelske dommere kan åbenbart slet ikke finde ud af at bruge systemet og laver den ene håbløse fejl efter den anden. Wtf :doh1:

Det er i øvrigt ikke kun VAR, den er gal med i England. At der ikke må skiftes 5 mand ind er jo helt tosset. Den ene spiller efter den anden bliver skadet, og nu var det Trent's tur.
Jeg vil vove den påstand at problemet mere er de engelske dommere end VAR.
Det er jeg enig i - dommernes forskellige fortolkninger og manglende dømmekraft, kan man ikke give VAR skylden for.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: VAR-tråden

Indlæg af Niels K » torsdag, 12. nov, 2020 08:20

athomsen skrev:
mandag, 09. nov, 2020 11:26
Filos of Isk skrev:
mandag, 09. nov, 2020 08:42
Niels K skrev:
søndag, 08. nov, 2020 20:25
Som ellers stor fan af VAR må jeg ærligt indrømme, at Villa's underkendte mål har fået mig på andre tanker.
Hvad der kunne have været fantastisk for fodbolden, er nu godt i gang med at ødelægge glæden ved at se det. De engelske dommere kan åbenbart slet ikke finde ud af at bruge systemet og laver den ene håbløse fejl efter den anden. Wtf :doh1:

Det er i øvrigt ikke kun VAR, den er gal med i England. At der ikke må skiftes 5 mand ind er jo helt tosset. Den ene spiller efter den anden bliver skadet, og nu var det Trent's tur.
Jeg vil vove den påstand at problemet mere er de engelske dommere end VAR.
Det er jeg enig i - dommernes forskellige fortolkninger og manglende dømmekraft, kan man ikke give VAR skylden for.
Det var i hvert fald også det, jeg prøvede at sige, men hvis de engelske dommere ikke kan gøre det bedre, end det vi længe har set, så vil jeg faktisk hellere undvære VAR med alle de ulemper, det også har med sig. Det skal jo være noget, vi er glade for og som bringer fejlene ned på et minimum, og som giver mening ift. at bibeholde fodbolden´s ånd. Ellers gider vi da ikke sidde og vente på en afgørelse, undlade at juble, vente lææænge på offside kendelser osv.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: VAR-tråden

Indlæg af Niels K » fredag, 13. nov, 2020 19:25

This is quickly becoming a season full of misfortune for Liverpool, fraught with injuries and players contracting coronavirus.

And VAR can also be on the list with stats proving they bear the brunt for most decisions against.

Despite the season still in its infancy, Liverpool have seen six VAR decisions overturned - and only one positively for Klopp's side.

The biggest incident was undoubtedly Jordan Henderson's goal against Everton in the Merseyside derby.

In the dying embers, the Liverpool captain thought he snatched all three points.

But a VAR check ruled it out for the slimmest of offsides against Sadio Mane and the match ended 2-2.

It was the same game that saw Virgil van Dijk injured from a challenge from Jordan Pickford.

VAR official David Coote did not realise that a red card could have been shown to the England goalkeeper.

To make matters worse, Van Dijk has been ruled out for the rest of the season with a knee injury.

Liverpool have had three goals chalked off by VAR - including Henderson's against Everton.

Mohamed Salah's effort against Sheffield United is another, in a match where Fabinho was ruled to given a penalty away against Oli McBurnie.

TV replays showed that the challenge, though, may not have even been in the box.

Diogo Jota also had a goal ruled out against West Ham but he later struck anyway to claim all three points in a tight 2-1 win.

Despite the rulings, Liverpool are still doing okay in the league and sit third behind Leicester and Tottenham.

TG12
Indlæg: 1592
Tilmeldt: tirsdag, 13. jun, 2017 09:50

Re: VAR-tråden

Indlæg af TG12 » tirsdag, 17. nov, 2020 20:03

Niels K skrev:
torsdag, 12. nov, 2020 08:20
athomsen skrev:
mandag, 09. nov, 2020 11:26
Filos of Isk skrev:
mandag, 09. nov, 2020 08:42
Niels K skrev:
søndag, 08. nov, 2020 20:25
Som ellers stor fan af VAR må jeg ærligt indrømme, at Villa's underkendte mål har fået mig på andre tanker.
Hvad der kunne have været fantastisk for fodbolden, er nu godt i gang med at ødelægge glæden ved at se det. De engelske dommere kan åbenbart slet ikke finde ud af at bruge systemet og laver den ene håbløse fejl efter den anden. Wtf :doh1:

Det er i øvrigt ikke kun VAR, den er gal med i England. At der ikke må skiftes 5 mand ind er jo helt tosset. Den ene spiller efter den anden bliver skadet, og nu var det Trent's tur.
Jeg vil vove den påstand at problemet mere er de engelske dommere end VAR.
Det er jeg enig i - dommernes forskellige fortolkninger og manglende dømmekraft, kan man ikke give VAR skylden for.
Det var i hvert fald også det, jeg prøvede at sige, men hvis de engelske dommere ikke kan gøre det bedre, end det vi længe har set, så vil jeg faktisk hellere undvære VAR med alle de ulemper, det også har med sig. Det skal jo være noget, vi er glade for og som bringer fejlene ned på et minimum, og som giver mening ift. at bibeholde fodbolden´s ånd. Ellers gider vi da ikke sidde og vente på en afgørelse, undlade at juble, vente lææænge på offside kendelser osv.
Det er jo i sidste ende FA eller, hvem der nu har ansættelsen af dommerne - som skal sikre. Det er det ledende organ, som har ansvaret, for at sikre dommerne har samme forståelse af f.eks. "clear and obvious", dømmer ensartet, så korrekt så muligt, og ikke mindst kvaliteten af dommerne.

Siden sæson start har der vel været mindst én tvivlsom kendelse per runde, som ingen forstår og det skriger til himlen, FA ikke har sikret den fælles linje. Uden en linje udstukket af FA der er konkret så bliver det optil den enkelte dommer, at fortolke og dommene vil blive derefter - inkonsistente.

Det kan sagtens være FA har udstukket nogle linjer -jeg kan bare ikke se dem, som i overhovedet.

Filos of Isk
Indlæg: 4768
Tilmeldt: fredag, 06. mar, 2015 08:17
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 36

Re: VAR-tråden

Indlæg af Filos of Isk » torsdag, 19. nov, 2020 11:38

TG12 skrev:
tirsdag, 17. nov, 2020 20:03


Det er jo i sidste ende FA eller, hvem der nu har ansættelsen af dommerne - som skal sikre. Det er det ledende organ, som har ansvaret, for at sikre dommerne har samme forståelse af f.eks. "clear and obvious", dømmer ensartet, så korrekt så muligt, og ikke mindst kvaliteten af dommerne.

Siden sæson start har der vel været mindst én tvivlsom kendelse per runde, som ingen forstår og det skriger til himlen, FA ikke har sikret den fælles linje. Uden en linje udstukket af FA der er konkret så bliver det optil den enkelte dommer, at fortolke og dommene vil blive derefter - inkonsistente.

Det kan sagtens være FA har udstukket nogle linjer -jeg kan bare ikke se dem, som i overhovedet.
Det er vel også noget der tager et par uger på skolebænken at få erfarne dommere til at afstemme deres fortolkninger bare sådan nogenlunde. Det lader vel til at man har brugt tiden på at undersøge hvor farligt teknologien er, hvad den kan og hvordan man kan bruge den, men man glemmer at tage højde for de mennesker, der skal bruge den.

TG12
Indlæg: 1592
Tilmeldt: tirsdag, 13. jun, 2017 09:50

Re: VAR-tråden

Indlæg af TG12 » torsdag, 19. nov, 2020 13:44

Filos of Isk skrev:
torsdag, 19. nov, 2020 11:38
TG12 skrev:
tirsdag, 17. nov, 2020 20:03


Det er jo i sidste ende FA eller, hvem der nu har ansættelsen af dommerne - som skal sikre. Det er det ledende organ, som har ansvaret, for at sikre dommerne har samme forståelse af f.eks. "clear and obvious", dømmer ensartet, så korrekt så muligt, og ikke mindst kvaliteten af dommerne.

Siden sæson start har der vel været mindst én tvivlsom kendelse per runde, som ingen forstår og det skriger til himlen, FA ikke har sikret den fælles linje. Uden en linje udstukket af FA der er konkret så bliver det optil den enkelte dommer, at fortolke og dommene vil blive derefter - inkonsistente.

Det kan sagtens være FA har udstukket nogle linjer -jeg kan bare ikke se dem, som i overhovedet.
Det er vel også noget der tager et par uger på skolebænken at få erfarne dommere til at afstemme deres fortolkninger bare sådan nogenlunde. Det lader vel til at man har brugt tiden på at undersøge hvor farligt teknologien er, hvad den kan og hvordan man kan bruge den, men man glemmer at tage højde for de mennesker, der skal bruge den.
Helt klart, og særligt når man arbejder med begreber som i høj grad er fortolkningsbaserede bliver det svært. Hvad der er clear and obvious for en person er ikke nødvendigvis clear and obvious for en anden person og samme dilemma vil dommerne stå i - medmindre de som sagt finder en generel konsensus om hvad fortolkningen på det skal være.

Selvom reglen om hånd på bolden i feltet har skabt mindst ligeså meget debat - så fungerer den i det mindste rimelig konsistent, fordi den er gjort så sort hvidt som tilfældet er. I princippet kunne de gøre det samme med f.eks. offside, altså bare konsekvent bruge millimeter præcision. Det er ikke noget jeg er fortaler for - men i det mindste ville det blive lettere at forholde sig til, fordi man vidste at det er sådan reglen fortolkes.

Appropos reglen om hånd på bolden har jeg tænkt over, hvorfor nogle spillere ikke bevidst forsøger at skyde bolden på hånden af modspilleren - som reglen er nu kunne det da sagtens give pote at lave et fikst lob af bolden der rammer forsvarens hånd

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: VAR-tråden

Indlæg af Niels K » lørdag, 21. nov, 2020 08:17

“It’s poor” – Ex-referee slams the PL for appointing controversial official for Liverpool game

Former referee Mark Halsey has questioned the initial decision to appoint David Coote as VAR official for Liverpool game

https://thekoptimes.com/2020/11/21/ex-r ... pool-game/

Endnu en dumhed, som heldigvis blev rettet. Halsey er også inde på, at kvaliteten på dommerstanden er dramatisk dalende og hvorfor.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: VAR-tråden

Indlæg af Niels K » søndag, 29. nov, 2020 21:43

Liverpool har fått dobbelt så mange VAR-avgjørelser mot seg som de neste lagene på listen

Liverpool har fått åtte VAR-avgjørelser i sin disfavør denne sesongen, og kun en VAR-avgjørelse i sin favør.

https://www.liverpool.no/nyheter/2020/1 ... aa-listen/

- Og det udligner sig IKKE over en sæson for Liverpool - hverken med eller uden VAR tilsyneladende.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: VAR-tråden

Indlæg af Niels K » søndag, 29. nov, 2020 21:45

– Vi må kvitte oss med VAR

Både Liverpools kaptein og Liverpools visekaptein er klare i sin tale: Dropp VAR!

https://www.liverpool.no/innsikt/2020/1 ... s-med-var/

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: VAR-tråden

Indlæg af Niels K » tirsdag, 01. dec, 2020 15:00

Liverpool head into make-or-break run as VAR shows clear-and-obvious lack of common sense

Football seems insistent upon eating itself; in search for the perfect sense of cleanliness and transparency, it is however slowly strangling everything that makes it so beautiful.

https://www.thisisanfield.com/2020/11/l ... mon-sense/

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: VAR-tråden

Indlæg af Niels K » tirsdag, 01. dec, 2020 15:07

Liverpool: Mark Halsey discusses penalty given against Andy Robertson

https://www.footballtransfertavern.com/ ... robertson/

"The fact that Halsey believes the officials broke International Football Association Board (IFAB) protocol is definitely concerning and will no doubt leave the Anfield faithful fuming."

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: VAR-tråden

Indlæg af Niels K » tirsdag, 01. dec, 2020 15:14

How the 2020/21 PL table would look if VAR wasn't being used this season - Gameweek 10

https://www.givemesport.com/1623638-how ... ameweek-10

Besvar