FFP-tråden!

Her kan man diskutere Premier League generelt, eller øvrige landes ligaer og spillere.
Brugeravatar
Mads T.
Geografisk sted: Nørrebro
Alder: 35

Re: Smånyheder fra fodboldens verden

Indlæg af Mads T. » lørdag, 15. feb, 2020 11:05

Hvis man fratager dem deres titler, betyder det at Gerrard ville få en Premier League titel på CV’et. Hvor smukt og fortjent ville det ikke være.

Oomph242

Indlæg af Oomph242 » lørdag, 15. feb, 2020 11:10

Har der været lignende FFP sager, hvor klubber bliver tvangsnedrykket eller fratrukket point i egen liga?

athomsen
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af athomsen » lørdag, 15. feb, 2020 11:11

Mads T. skrev:
lørdag, 15. feb, 2020 11:05
Hvis man fratager dem deres titler, betyder det at Gerrard ville få en Premier League titel på CV’et. Hvor smukt og fortjent ville det ikke være.
Jeg er modstander af fratagelse af titler og medaljer. De mesterskaber Juventus vandt i sin tid, som blev frataget husker jeg stadig som de vandt. Tænker også spillerne (som blev nr. 2) tænker: jamen vi vandt jo ikke på banen.

athomsen
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af athomsen » lørdag, 15. feb, 2020 11:12

Oomph242 skrev:
lørdag, 15. feb, 2020 11:10
Har der været lignende FFP sager, hvor klubber bliver tvangsnedrykket eller fratrukket point i egen liga?
Ja - skete det ikke for Leeds og Sunderland?. Juventus blev tvangsnedrykket - men det var pga. doping ikke FFP

Oomph242

Indlæg af Oomph242 » lørdag, 15. feb, 2020 11:27

athomsen skrev:
lørdag, 15. feb, 2020 11:12
Oomph242 skrev:
Ja - skete det ikke for Leeds og Sunderland?. Juventus blev tvangsnedrykket - men det var pga. doping ikke FFP
Var Leeds og Sunderland ikke før FFP og for dårlig økonomi... City har jo penge, men ikke indtægterne for at opretholde FFP. Juventus var også før FFP.

texy
Geografisk sted: København
Alder: 44

Indlæg af texy » lørdag, 15. feb, 2020 11:40

Så vidt jeg kan se, så står jeg ret alene med min holdning om, at FFP reglerne er noget af det tåbeligste nogensinde opfundet i fodbold.

I min optik er de designet til at sikre, at de traditionelle gamle storklubber (herunder Liverpool) aldrig kan blive udfordret på deres dominans. Naturligvis vil den slags klubber med mange følgere kunne trække større sponsor-indtægter, større entre-indtægter og en større bid af TV-pengene. Hvis ikke eventuelle rigmænd må bruge deres penge på en fodboldklub, så ændrer det sig aldrig.

Så ser vi ikke et Man City, der pludselig går fra mange års svær tilværelse i midten og bunden af PL og endda i den næstbedste række, til at være verdens måske bedste hold på et årti. Vi ser ikke et fransk hold som PSG kontinuerligt være en bejler til trofæet i verdens største klubturnering Champions League. Vi ser ikke endnu et Chelsea, der lavede en manøvre meget lig den Man City gentog. Det eneste vi ser, vil være status quo af, hvad vi har lige nu. Godt for Liverpool. Godt for Man Utd, Arsenal, Chelsea, Bayern München, Barcelona, Real Madrid, Juventus og måske Inter, Dortmund, Tottenham og et par få andre. Men skidt for fodbolden.

Jeg ville da juble, hvis Bill Gates pludselig blev fodboldinteresseret og tænkte, at han kunne gøre Sheffield United til verdens bedste hold med deres nuværende fremragende udgangspunkt.

Og jeg nød (og led) da også hvert et sekund af vores episke slag imod netop Man City i 2013/14 og 2018/19 - pånær efter slutfløjtet på sidste kampdag. Uden pengene fra deres ejere, havde vi muligvis stået med to titler mere. Men omvendt ville PL have været et vinderhold fattigere - og dermed lidt mere som Tyskland og Spanien.

Ejere skal for mig have lov at kaste hele deres formue efter spillere, hvis de har lyst. Det åbner for et skifte i magtbalancer fra tid til anden. Og det åbner for spektakulære fald fra tinderne, når ejere render tør eller mister interesse. Jeg kan virkelig ikke se, at det skulle gøre en forskel, om pengene kommer fra Nike eller Bill Gates.

Vi kan sætte en stopper for at klubber må eje spillere og leje dem ud. Det ville være fint med mig. Og vi bør helt klart sætte en stopper for, at ejere kan være involveret i mere end en fodboldklub globalt - som eksempelvis Red Bull, men vist også Man City's ejere er. Men kast for alt i verden gerne pengene ned i fodboldens uendeligt store sorte hul. Hellere det, end at hive pengene ud af klubberne.

Jeg er irriteret over, at Man City har brudt reglerne, når de nu er der. Men jeg er endnu mere irriteret over, at reglerne er der. Og jeg er decideret trist over ikke at skulle se Pep's Man City i CL i næste sæson, hvis de taber anken (hvilket jeg så ikke tror de gør).
"I am the normal one"

sjampen
Alder: 29

Indlæg af sjampen » lørdag, 15. feb, 2020 11:49

Oomph242 skrev:
Nej, fordi FFP er et UEFA initiativ og dermed kun gælder for UEFAs turneringer. FFP ligger under det licens man skal have som klub, for at deltage i UEFAs turneringer.

Der er uddelt bøder, de har udelukket klubber fra CL/EL og de har straffet dem ved at de måtte registere færre spillere. Derudover har de lavet visse økonomiske begrænsinger såsom at en klubben ikke må have underskud, begrænsinger i deres transferudgifter, give deres medarbejdere ordentlig løn og sådan.
Jürgen Klopp - Forlad os aldrig!

Brugeravatar
Bellamy_fever

Indlæg af Bellamy_fever » lørdag, 15. feb, 2020 13:59

texy skrev:
lørdag, 15. feb, 2020 11:40
.....
Jeg er slet ikke enig. Du virker dog helt klar til at have sat dig meget mere ind i tingene, så jeg kan ikke sige om du har ret i postulatet at FFP er designet for at holde status quo i magtbalancen, jeg har ihvertfald stødt på argumentet før.

Jeg synes blot overhovedet ikke det er fedt at se en sejrherre, når alle ved det er snyd. Jeg finder også wrestling idiotisk.
Jeg synes bestemt at ejere skal have lov at kaste penge i deres klubber, vi gør det, Evertons ejere gør det, Leicester ejere gør det, Wolves ejere gør det og United ejere gør det. Disse klubber er for mig eksempler på klubber der gør det ordentligt. Deres penge er tjent inden for reglerne (Af hvad vi ved).

Jeg er enig i at det er fedt når klubber vokser sig så store de kan true de størstes dominans, som Wolves og Leicester. Jeg kan dog ikke se at det er særlig fedt når jeg ved at det er grundet snyd.... at City er i stand til at købe 2 hold af stjerner mens andre klubber må nøjes med 1 gør da at det ikke er særlig imponerende at se dem trille bolden rundt smukt og elegant for så lige at sætte Kevin de bruyne ind de sidste 10 minutter eller hvilken stjerne de ellers lige har siddende mens konkurrenten må sætte Lallana ind istedet for 1. Valget.. så er det fanme ikke særlig svært og ikke særlig imponerende.
"Often in error, never en doubt!"
"I reject the reality, and substitute it with my own"

Hr. Drejer
Geografisk sted: Skee

Indlæg af Hr. Drejer » lørdag, 15. feb, 2020 14:13

Bolton fik en gang fratrukket 12 point for rod i regnskaberne.
Kenny Dalglish requested the chairman Jack Walker to begin discussions with the player’s club. He refused, and famously said, “Why do you want to sign Zinedine Zidane when we have Tim Sherwood.

Brugeravatar
Sledgehammer
Geografisk sted: The Klopp

Indlæg af Sledgehammer » lørdag, 15. feb, 2020 15:02

athomsen skrev:
lørdag, 15. feb, 2020 11:11
Mads T. skrev:
lørdag, 15. feb, 2020 11:05
Jeg er modstander af fratagelse af titler og medaljer. De mesterskaber Juventus vandt i sin tid, som blev frataget husker jeg stadig som de vandt. Tænker også spillerne (som blev nr. 2) tænker: jamen vi vandt jo ikke på banen.
Du har ret i at det må være en lidt flad fornemmelse at vinde en titel på den måde. På den anden side er den - titlen - jo vundet på uretmæssig vis, og man ser jo gang på gang i andre sportsgrene, at atleter fratages titler på grund af doping eller anden form for urent trav. Svømning, cykelsport, brydning, vægtløftning, you name it.

Hvis nu - og det er nok et meget stort HVIS - City får frataget titlerne og vi får et par mesterskaber på efterbevilling, så vil vi da om ikke andet kunne slå os til tåls med at vi var de bedste af dem der ikke snød. Og hvem husker detaljerne når man sidder i 2040 og kikker på 2013-14 tabellen?
Anfield Iron

Liverpool Football Klopp

Brugeravatar
Cynwal
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 56

Indlæg af Cynwal » lørdag, 15. feb, 2020 17:11

Noget tyder på, at PSG har klaret frisag:
https://www.nytimes.com/2019/07/24/spor ... a-ffp.html
Vi SMADRER det PIShold

Brugeravatar
Mads T.
Geografisk sted: Nørrebro
Alder: 35

Indlæg af Mads T. » lørdag, 15. feb, 2020 17:34

texy skrev:
Så vidt jeg kan se, så står jeg ret alene med min holdning om, at FFP reglerne er noget af det tåbeligste nogensinde opfundet i fodbold.
Jeg er i hvert fald slet ikke enig i din holdning. Jeg kan ikke se noget charmerende i, at en rigmand køber sig til succes ved at kaste om sig med penge. Hvis ikke der var FFP, så havde vi også set Everton, Aston Villa osv. overholde os indenom pga. rigmandsejere. Hvad er det charmerende ved det?

Diversiteten kommer jo helt af sig selv, selvom succesfulde klubber bygger noget op som kan holde klubben i toppen i mange år, som f.eks. Liverpool i 80'erne og United i de sidste 30 år. Men se dem nu. Selvom de har det største budget i fodbold og kaster massere af penge efter nye spillere, så er de ude af top 4. I øvrigt en top fire, som i vel 20 år bestod af Chelsea, Man ure, Liverpool og Arsenal. Se på tabellen i dag, hvor vi nu har Man Cheaty, som har købt sig til succesen ulovligt, Leicester, Sheffield u. og Wolves med i topstriden. De har kæmpet sig til deres succes over tid og har ikke blot købt sig til den, ved at være en rigmands legetøj.

FFP skal muligvis forfines og ændres, men jeg er glad for at reglerne blev indført.

pow9199

Indlæg af pow9199 » lørdag, 15. feb, 2020 17:47

Bellamy_fever skrev:
lørdag, 15. feb, 2020 13:59
texy skrev:
I min optik er de designet til at sikre, at de traditionelle gamle storklubber (herunder Liverpool) aldrig kan blive udfordret på deres dominans. Naturligvis vil den slags klubber med mange følgere kunne trække større sponsor-indtægter, større entre-indtægter og en større bid af TV-pengene. Hvis ikke eventuelle rigmænd må bruge deres penge på en fodboldklub, så ændrer det sig aldrig.

Så ser vi ikke et Man City, der pludselig går fra mange års svær tilværelse i midten og bunden af PL og endda i den næstbedste række, til at være verdens måske bedste hold på et årti. Vi ser ikke et fransk hold som PSG kontinuerligt være en bejler til trofæet i verdens største klubturnering Champions League. Vi ser ikke endnu et Chelsea, der lavede en manøvre meget lig den Man City gentog. Det eneste vi ser, vil være status quo af, hvad vi har lige nu. Godt for Liverpool. Godt for Man Utd, Arsenal, Chelsea, Bayern München, Barcelona, Real Madrid, Juventus og måske Inter, Dortmund, Tottenham og et par få andre. Men skidt for fodbolden.
Jeg er slet ikke enig. Du virker dog helt klar til at have sat dig meget mere ind i tingene, så jeg kan ikke sige om du har ret i postulatet at FFP er designet for at holde status quo i magtbalancen, jeg har ihvertfald stødt på argumentet før.

Jeg synes blot overhovedet ikke det er fedt at se en sejrherre, når alle ved det er snyd. Jeg finder også wrestling idiotisk.
Jeg synes bestemt at ejere skal have lov at kaste penge i deres klubber, vi gør det, Evertons ejere gør det, Leicester ejere gør det, Wolves ejere gør det og United ejere gør det. Disse klubber er for mig eksempler på klubber der gør det ordentligt. Deres penge er tjent inden for reglerne (Af hvad vi ved).

Jeg er enig i at det er fedt når klubber vokser sig så store de kan true de størstes dominans, som Wolves og Leicester. Jeg kan dog ikke se at det er særlig fedt når jeg ved at det er grundet snyd.... at City er i stand til at købe 2 hold af stjerner mens andre klubber må nøjes med 1 gør da at det ikke er særlig imponerende at se dem trille bolden rundt smukt og elegant for så lige at sætte Kevin de bruyne ind de sidste 10 minutter eller hvilken stjerne de ellers lige har siddende mens konkurrenten må sætte Lallana ind istedet for 1. Valget.. så er det fanme ikke særlig svært og ikke særlig imponerende.
Jeg må lige byde ind her. Texy har ret i, at FFP på sin vis beskytte en række klubber, der historisk set har haft en fordel, men det er decideret empirisk ukorrekt at det er årsagen til implementationen, og sætter man sig ind i det vil man hurtigt se det er noget mere nuanceret end som så. Der er simpelthen ingenting der antyder at FFP er for at beskytte topklubberne, og går vi tilbage til implementationen var der også flere klubber der opponerede imod det. Jeg husker Wenger som en af få der bakkede op omkring det.

Ydermere er der heller ingen årsag til at tro, at FFP ligger til hinder for at topklubberne udfordres. Det er muligt nogle klubber med rige ejere kan byde ind, men det er på bekostning af andre klubber, med en sundere konfiguration. Var FFP ikke implementeret, er det urealistisk at tro, at den absolutte top ikke var stukket fuldstændigt af. En ret klar tendens for ethvert ureguleret marked, er at midlerne isolerer sig i toppen. Jeg har af gode grunde ikke kigget alle markeder nogensinde igennem, men selv ved introduktionen af bitcoin og blockchain teknologi, der var designet til at lave en økonomi der var "fair", vidste det samme at gøre sig gældende: Dem der havde de bedste betingelser fra starten, var de der bedst kunne udnytte de nye betingelser.

Tværtimod har FFP sikret en stabilitet der ikke var før, som garanterer mod Leeds 2.0 og de skadelige følger der er på fodboldøkonomien, når en klub må dreje nøglen om, fordi en rig ejer ikke har lyst længere eller en klub ikke har kunnet balancere deres økonomi i tilstrækkelig grad. Jeg er ikke ukritisk over for FFP, for naturligvis er der kritikpunkter, men det at topklubberne kun kan udfordres i tilstrækkelig grad hvis der kommer oliemilliarder ind er ukorrekt. Spurs, RB Salzburg, Wolves mfl synes indikative på det. Havde City og PSG mulighed for at bruge alle deres penge, ville ingen af de andre klubber være i stand til at følge med, og i jagten på at gøre det, kunne de let komme galt afsted. Igen er Leeds et godt eksempel herpå.

Brugeravatar
Emmy
Geografisk sted: Legoland
Alder: 42

Indlæg af Emmy » lørdag, 15. feb, 2020 20:42

Mon ikke KdB kunne tænke sig at skifte til mesterholdet i sommerpausen?
Citys kan smuldre helt fra hinanden uden CL og med en evt pointstraf der vil gøre det umuligt at vinde PL.
Forhåbentlig er det her begyndelsen til enden for de forbandede fuskere
"We're not racist, we only hate the mancs"

Brugeravatar
Jesper

Indlæg af Jesper » søndag, 16. feb, 2020 08:26

https://www.dailymail.co.uk/sport/footb ... ccess.html

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk

Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Besvar