Tilmeld    Log ind    Forum    Søg    OSS
Fanklubbens hjemmeside    Fanklubbens rejseguide    Forums retningslinier    Forums ABC

Design dit eget mobilcover    Rejser til Liverpool

Boardindeks » Diverse » Diverse

Side 1 af 1 [ 8 indlæg ] 

Forfatter besked
 Titel: Brok

Geografisk sted: Midtjylland

Alder: 40
For en del år siden var der en gammelmands sur-tråd hvor vi kunne brokke os for at brokke os (enten fordi man var et brokhoved, gammel eller begge dele). Så her tager jeg det lige op igen.

Jeg synes det er irriterende at så mange skriver forkert med at ligge og at lægge. Så her er en simpel regel. Følg det og så falder mit niveau af mavesyre ;)

- Ligge: fokuser på "i'et". Der er et "i" i "stille". At ligge og sove.
- Lægge: "æ" for "bevægelse". Hønen lægger æg.

Eller: "Vi ligger godt i tabellen og lægger dermed et pres på City"

Sådan, selv tak :)

Fra den gamle (af sind mest)

Titel: Re: Brok
Brugeravatar

Jeg synes så sjovt nok at det er begyndt at blive lidt trættende med alt den stavekontrol folk går fuldstændigt i baglås fordi der sidder et komme forkert , eller der står lægge frem for ligge - man kan jo sagtens snildt forstå hvad budskabet er ?

Bellamy_fever skrev:
Jeg synes så sjovt nok at det er begyndt at blive lidt trættende med alt den stavekontrol folk går fuldstændigt i baglås fordi der sidder et komme forkert , eller der står lægge frem for ligge - man kan jo sagtens snildt forstå hvad budskabet er ?

Måske det er en sygdom af at være barn af dansklærer og af den gamle 80'er skole, men da de 2 ord har forskellig betydning skrærer det i øjnene hver gang.

Man kunne som eksempel bruge begrebet "bjørnetjeneste". Er det en omvendt tjeneste eller en stor tjeneste?

Faktisk har "paradise-generationen" brugt begrebet forkert så ofte at begge tolkninger nu er korrekte. Hvor sygt er det ikke?

Et sprog udvikler sig og det er fint nok, men jeg har det stramt over det man selv ser som åbenlyse fejl. Det skal siges jeg langt fra er nogen ørn til retsstavning, så jeg er ikke det bedste eksempel ;)

Geografisk sted: Hillerød

Alder: 31
Jeg kam gå halvt i baglås over hans og sin - fejl, men jeg tær væde med at jeg har lavet min del af ligge-fejl.
Den med bjørnetjenesten er vild da der skal ret meget kontekst til at regne ud om det er den gamle eller den nye slags.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mener I det her bullshit eller har I et rigtigt liv og laver bare sjov???? :wall: :wall: :wall:

Brugeravatar

Jeg bryder mig heller ikke om mange af den samme smiley - en må være passende.

;)

Der er selvfølgelig tale om en let omgang ‘EDKP’ (Efter December Kampprogrammet - syndrom’ hvor fodboldfans i tusindvis finder åndssvage måder anfordringen tiden på indtil næste kamp, den er meget lig den lignende, men meget mere farlige sygdom ‘MDGSODNSFTVS’ (mellem den gamle sæson og den nye sæson før transfer vinduet starter’

EDKP plejer at gå i sig selv efter en måneds tid, ellers søg nærmeste tv-kanalsforhabdler og få den store pakke

Jeg tror man skal være lidt gammelsur af sind for at gå op i disse ting. Her vil jeg gerne bekende kulør. :)

En anden ting (som jeg dog ikke synes at se herinde trods alt) er at der skrives "so" i stedet for "så" nogen gange. Den har jeg det også svært ved.

Problemet er at man kommer fra den analoge generation hvor man rent faktisk læste bøger og aviser der havde været forbi en journalistuddannet redaktion. I dag er Youtube det mest brugte medie blandt de unge og Fowler skal vide at det ofte er et decideret forfærdeligt sprog mange af de "populære" youtubere har. Jeg overhører nogen gange det knægten sidder og ser og mine ører begynder at bløde efter få sekunder.

:aliboronz6: :director:

Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Alder: 43
ilusio skrev:
Jeg tror man skal være lidt gammelsur af sind for at gå op i disse ting.

Jeg er gammelsur og går op i sådanne ting, jeg får blandt andet spat, hver gang John Faxe og Ståle kævler om fodbold, tekst dem dog hvis de skal udtale sig, det behøver jo ikke være live....Og dog, Faxe vistnok kommentator, men så drop ham dog :wall: dernæst har 6´eren en blond sudievært(kender ikke navnet), der meget ofte bruger ordet "dygtig" om noget der altid er blevet kaldt "godt", måske ikke grammatisk helt til rotterne :dontknow: Men at sige "har er dygtig til at skyde frispark" eksempelvis, lyder som Faxe på svampe. Tilmed har hun smittet de andre i studiet med det ord.

Og gu fanden er jeg mega krakiler, i sin tid skrev jeg til tv2 news adskillige gange, for deres breaking tekster gav minus mening eksempelvis "volden i Danmark steget 33 %", tjoh men siden Morten Korch var knægt, siden jeg blev født eller fik min førte Puch? Ufatteligt en landsdækkende, angiveligt seriøs kanal, ikke aner der skal tidsperiode/årstal på sådanne overskrifter.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  

Side 1 af 1 [ 8 indlæg ] 

Boardindeks » Diverse » Diverse