texy skrev:@ And I'm Javert
Jeg er selv meget glad for statistik og mener, at kombinationen af observationer og statistik giver nogle af de bedste argumenter. Men, jeg synes også, at det er farligt at konkludere for meget på statistiken.
Sturridges målstatistik taler dog et meget tydeligt for, at an er en fremragende målscorer. Siger man angriber, så risikerer man, at nuancer går tabt. Statistikken siger intet om, hvorvidt der er tale om en spiller, der skubber medspillere væk for selv at få chancen. Den siger intet om, hvorvidt han er dårlig til at spille sine medspillere eller dårlig i kombinationsspillet. Den siger intet om, hvorvidt alle mål skulle være scoret på straffe. Den siger intet om, hvorvidt hans spillestil og attitude eventuelt påvirker medspillere og holdspillet negativt. Så selvom statistikken påviser, at han er en dygtig målscorer, så er han ikke nødvendigvis (for debattens skyld) en god angriber, med mindre det label kun er defineret ud fra, om man scorer mange mål.
På samme måde siger udnyttelsesprocenten en masse om, at når Sturridge skyder på mål, så er det ret effektivt. Men den siger ikke noget om, at han muligvis mister bolde, fordi han ikke får afsluttet mange angreb med et skud på mål, men eventuelt dribler eller laver en fejlaflevering, fordi han ikke følte hans position var optimal til et skudforsøg. Det kan have den effekt, at holdet render ind i en omstilling eller er fanget lidt ude af position. Med andre ord kan en afslutning, der ikke resulterer i mål sagtens være en bedre løsning for holdet end alternativet til afslutningen. Suarez har langt flere afslutninger end Sturridge. Går de forbi, så kommer vi måske på plads. Halvklarer målmanden og riposten kommer ud til en medspiller som scorer, så tæller afslutningen stadig negativt i den ene statistik.
Jeg er sådan set overvejende enig med dig. Men det er meget vigtigt at huske, at selvom statistik er et godt værktøj i fodbold, så kan det på ingen måde stå alene. Den lektion tror jeg vist, at Liverpool har lært under både Comoli/Dalglish (hvor statistisk materiale vist var tungtvejende i forhold til transfers) og også under Rodgers (hvor vægten eksempelvist ikke nødvendigvis længere er på boldbesiddelse, men nu er mere varieret).
Fremragende indlæg, og jeg kunne ikke være mere enig, hvilket også er, hvad jeg prøver at komme frem til. At statistik netop er et fortolkningsredskab, som oftest bliver brugt herinde til at underbygge argumenter, ikke at danne holdninger ud fra, som L4 inddirekte påstod. Jeg finder også, at indvolveringen af statistik bringer en bedre diskussion, hvilket var grunden til, at jeg gik ind i diskussionen, som også genrelt, er en interessant diskussion for sig selv. Du har ret mht. målscorer kontra angriber, selvom Sturridge for mig er begge dele. Han har, jeg vil ikke sige mangler, men områder han kan blive endnu bedre på, og derved opnå verdensstjerne-niveau, hvis bare han gider at kæmpe hårdt nok for at nå det. Her har jeg min nok største frygt for Sturridges karriere, hans psyke. Men kæmper han for det, ser jeg ingen grund til, at han ikke får udvilket sig til en af de helt største. Ikke bare i den nuværende verdenselite, men blandt de største LFC-spillere i historien.