10 - Philippe Coutinho

Underkategori til tidligere LFC-spillere
Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Niels K » fredag, 06. apr, 2018 18:44

@ sjampen, det er jo netop ikke en kritik af Coutinho. Han er en fantastisk spiller, som vi byggede alt vores offensive spil op omkring, og vi har før mistet vores bærende offensive spillere. Der er jo 2 scenarier, når det sker: Enten lider man, og har svært ved at finde rytmen og score mål, eller også så omstruktureres der, og så er der andre spillere, der tager over.
Det er da vældig interessant at reflektere over, hvordan det er gået siden skiftet, som jeg anså som uundgåeligt, og vi må da konstatere, at det er gået over al forventning ift alle dommedags profetierne.
Firmino scorer mere, Salah aspirerer kraftigt til Golden Boot, og Mané's tal er også bedre end i sidste sæson.
Derudover er pilen stærkt opadgående for Oxlade, og så er organisationen bedre, og om det udelukkende skyldes VvD, stiller jeg mig kritisk overfor, da vores spillestil befordrer, at alle mand yder en defensiv indsats, og vores gegenpres mv. lykkes kun, hvis alle bidrager på rette tid og sted.
I stedet for at tale holdet's mange flotte præstationer og også "grimme" sejre ned, så kan jeg kun glædes max. over dette.
Vi ligger meget flot an til endnu en CL-sæson, og vi har stadig mulighed for at vinde pokalen med de store øre.
Coutinho havde en rigtig god sæson under Rodgers med SAS, og der spillede alle godt. Ellers synes jeg, at Klopp har løftet ham til det niveau, vi sidst så ham under, og som Klopp har gjort med rigtig mange andre spillere, og derfor må Klopp også tilskrives en meget stor del af æren for, at vi fik rekord mange penge for ham, som vi kan bruge på at bygge videre på et ualmindelig godt skabt fundament.
Senest rettet af Niels K lørdag, 07. apr, 2018 07:49, rettet i alt 1 gang.

Robbie_God_Fowler
Indlæg: 3629
Tilmeldt: onsdag, 15. jun, 2011 19:00

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Robbie_God_Fowler » fredag, 06. apr, 2018 19:51

Cynwal skrev:Min "provo udmelding" var så sandelig heller ikke nogen nedgørelse af Coutinho. Men det virker som om, at holdet har haft langt bedre balance, siden han blev solgt. Der var nok en tendens til, at når man havde erobret bolden, søgte man (som boldholder) Coutinho, så han kunne fordele og være kreativ. I dag har den øvrige midtbane været nødt til at steppe up, og påtage sig mere ansvar, hvilket de til fulde har levet op til. Samtidig har konstant spilletid, + øget ansvar? - været et stort plus for Sadio Manés formkurve, og vort opspil har været væsentligt hurtigere, mere direkte og mere fordelt over hele banens bredde. Det er en subjektiv vurdering, uden analyser af heat-maps mm., men Coutinho havde en tendens til at trække spillet ind centralt, i området midt mellem midterlinjen og modstanderens straffesparsfelt. Så baseret på ovenstående, svaner jeg ikke Coutinho, men glæder mig over en fyldt transfer-kitty til sommer.

På den anden side er det selvfølgelig ikke godt for bredden. Skulle det nu vise sig, at Salah er skadet (under alle omstændigheder er jeg sikker på, at han bliver skånet for derbyet, uanset skade eller ej), er det et klart minus at have solgt Coutinho, da han havde været god kvalitet at sætte i stedet for Salah, idet Mané kunne rykkes til højre siden.

Men det store hypotetiske spørgsmål, som aldrig bliver besvaret: Den "nye" direkte spillestil har bragt os i en særdeles favorabel position, hvor vi kan mere end skimte en CL semifinale i nær fremtid, og spørgsmålet er: Havde vi været i samme favorable situation med Coutinho som en integreret del af startopstillingen? Jeg tvivler, og det er denne tvivl, som er årsagen til "provo spørgsmålet".
Rigtig fin debat og indspark du bringer på banen her.

Jeg er meget enig i dine ovenstående betragtninger. Jeg var stor kritiker i januar og må blankt erkende, at jeg har taget fejl, hvad angår spil og pointhøst.

For at svare på dit oprindelige spørgsmål, så er start 11’eren ikke blevet svækket ved salget, da holdet er blevet mere homogent. Men manglende investeringer i januar kan vise sig i værste tilfælde at blive dyrt grundet nuværende skadessituation. Som du er inde på, må vi bede til de høje magter, at situationen ikke forværres og vi snart får Can og Gomez tilbage, så de kan aflaste start 11’eren. Min endelige dom kommer til at stå og falde med, om målsætningen om top 4 indfries. Men selvom jeg stadigvæk ikke er enig med Klopp’s dispositioner, da jeg synes det er et vildt sats, respekterer jeg ham for at have grande cojones og turde tage denne beslutning.

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af texy » fredag, 06. apr, 2018 20:38



Selv ikke Salah's mange flotte mål og helt vanvittigt høje niveau kan overbevise mig om, at det ikke var vores bedste spiller, vi solgte.
Kloppite

Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Jesper » fredag, 06. apr, 2018 20:40

Robbie_God_Fowler skrev:
Cynwal skrev:Min "provo udmelding" var så sandelig heller ikke nogen nedgørelse af Coutinho. Men det virker som om, at holdet har haft langt bedre balance, siden han blev solgt. Der var nok en tendens til, at når man havde erobret bolden, søgte man (som boldholder) Coutinho, så han kunne fordele og være kreativ. I dag har den øvrige midtbane været nødt til at steppe up, og påtage sig mere ansvar, hvilket de til fulde har levet op til. Samtidig har konstant spilletid, + øget ansvar? - været et stort plus for Sadio Manés formkurve, og vort opspil har været væsentligt hurtigere, mere direkte og mere fordelt over hele banens bredde. Det er en subjektiv vurdering, uden analyser af heat-maps mm., men Coutinho havde en tendens til at trække spillet ind centralt, i området midt mellem midterlinjen og modstanderens straffesparsfelt. Så baseret på ovenstående, svaner jeg ikke Coutinho, men glæder mig over en fyldt transfer-kitty til sommer.

På den anden side er det selvfølgelig ikke godt for bredden. Skulle det nu vise sig, at Salah er skadet (under alle omstændigheder er jeg sikker på, at han bliver skånet for derbyet, uanset skade eller ej), er det et klart minus at have solgt Coutinho, da han havde været god kvalitet at sætte i stedet for Salah, idet Mané kunne rykkes til højre siden.

Men det store hypotetiske spørgsmål, som aldrig bliver besvaret: Den "nye" direkte spillestil har bragt os i en særdeles favorabel position, hvor vi kan mere end skimte en CL semifinale i nær fremtid, og spørgsmålet er: Havde vi været i samme favorable situation med Coutinho som en integreret del af startopstillingen? Jeg tvivler, og det er denne tvivl, som er årsagen til "provo spørgsmålet".
Rigtig fin debat og indspark du bringer på banen her.

Jeg er meget enig i dine ovenstående betragtninger. Jeg var stor kritiker i januar og må blankt erkende, at jeg har taget fejl, hvad angår spil og pointhøst.

For at svare på dit oprindelige spørgsmål, så er start 11’eren ikke blevet svækket ved salget, da holdet er blevet mere homogent. Men manglende investeringer i januar kan vise sig i værste tilfælde at blive dyrt grundet nuværende skadessituation. Som du er inde på, må vi bede til de høje magter, at situationen ikke forværres og vi snart får Can og Gomez tilbage, så de kan aflaste start 11’eren. Min endelige dom kommer til at stå og falde med, om målsætningen om top 4 indfries. Men selvom jeg stadigvæk ikke er enig med Klopp’s dispositioner, da jeg synes det er et vildt sats, respekterer jeg ham for at have grande cojones og turde tage denne beslutning.
Meget hypotetisk diskussion indeholdende en masse hvis'er.
Jeg vil medgive, at der er nogle tendenser i vores spil, der tyder på en mere direkte spillestil og der er også en del der tyder på, at der er flere der har taget mere ansvar nu. Det kunne efter min mening være sket alligevel.
Jeg synes dog stadigvæk at selve diskussion måske har fået en twist, som jeg ikke helt forstår. Det er som om, at det antydes at vi ikke kunne have fået disse resultater, hvis Coutinho stadigvæk var her eller misforstår jeg?
Og jeg læser også lidt ind i diskussionen, at det ikke ville være muligt at få et endnu højere topniveau, hvis Coutinho stadigvæk var her? Det er som om præmissen er, at vi fik VvD i vinduet, andre steppede op og dermed er vi samlet set stærkere. Dette udsagn er jeg måske ikke decideret uenig i, men jeg synes ikke der er meget storklubsmentalitet ved den holdning (og det mener jeg vi skal have).
Min mening er, at vi både skulle have tilført VvD, vi skulle have beholdt Coutinho OG spillere som Mane og Ox skulle have steppet op. Det ville have skabt et virkeligt storhold og med det mener jeg et hold, der har bredde, taktisk fleksibilitet og individualisme. Lige nu har vi et hold, som præsterer maksimalt. Men det kan man ikke over 55-60 kampe på en sæson.

Og med til eksemplet med Mane og Ox, høre også med at det ikke nødvendigvis har noget som helst med Coutinhos afgang at gøre. Mane fik en kæmpe nedtur efter Everton-kampen og måske også fordi Salah har ført så meget an. Det har uanset hvad midlertidigt.
Ox har hele sæsonen haft en stor stigende formkurve og det ville han også have haft hvis Coutinho var her, er min påstand.
Apropos den her diskussion, så er der her noget gigantisk sludder: https://www.mirror.co.uk/sport/football ... k-12308951
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Robbie_God_Fowler
Indlæg: 3629
Tilmeldt: onsdag, 15. jun, 2011 19:00

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Robbie_God_Fowler » fredag, 06. apr, 2018 21:43

Det vil jo helt naturligt ende med gisninger. Skulle jeg vælge, havde jeg selvfølgelig også helst beholdt Coutinho, da han er en klassespiller. Dette vidner mine gentagende og meget kritiske argumenter også for tilbage i januar.

Når dette er sagt, synes jeg Cynwal bringer nogle interessante argumenter på banen. Start 11’eren er blevet mere homogen eftersom defensiven er blevet forbedret, hvilket VVD og Robertson naturligvis kan tilskrives en stor del af æren for. Men man skal heller ikke undervurdere den effekt det har haft, at midtbanetrioen udgøres af en konstellationen af løbestærke og mere defensivt orienterede spillere. Der kan smides mange superlativer efter Coutinho, men robust i de defensive aktioner har han aldrig været. Specielt ikke efter sommerens eskapader, hvilket jeg har oplevet på første parket i år.

Hvis du tolker mit indlæg som at vi ikke kunne have opnået forårets resultater med Coutinho i truppen, ja så misforstår du min holdning. Det tror jeg godt vi kunne, og det kunne muligvis have set endnu bedre ud. Men konsekvenserne har ikke været så store som de dommedagsprofetier jeg og flere andre meldte ud herinde, da det viste sig Coutinho blev solgt og der ikke blev hentet en erstatning ind prompte.

Slutteligt er jeg ikke helt enig i forhold til Chamberlain og hans udvikling. Med Coutinho i truppen ville han og Milners spilletid være reduceret betragtelig, hvorfor de ikke havde haft samme platform til at præstere.

Jeg vil vente med at kippe med flaget og bære Klopp i virtuel guldstol til den top 4 placering er sikret. Den nuværende skadessituation kan i værste tilfælde ramme holdet hårdt, og i det tilfælde vil der blive skævet til januars ageren på transfermarkedet med hovedrysten.

Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Jesper » fredag, 06. apr, 2018 21:53

RGF, du har ret ang midtbanen, hvis man primært anså Coutinho som midtbanespiller. Jeg synes dog at han var klart bedst som venstre kant i en fri rolle. Så jeg vil vurdere at han havde fået flest minutter der. Men det er gisninger.

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Brugeravatar
Mads T.
Indlæg: 4630
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 14:44
Geografisk sted: Nørrebro
Alder: 39

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Mads T. » fredag, 06. apr, 2018 22:20

Kritikken da vi solgte Coutinho, gik i høj grad på, at vi solgte sæsonen i og med at vi ikke erstattede ham med en ny topspiller (for nogen måske endda også selvom vi havde købt en erstatning). Det har vi i den grad modbevist og det er nok derfor diskussionen dukker op igen. Vi har ikke sikret os hverken top 4 eller CL-semifinale endnu, men det er tydeligt, at vi som hold sagtens har kunnet klare os uden ham. Muligvis er vi endda blevet et bedre, eller i hver fald mere homogent, hold.

Brugeravatar
Niels K
Indlæg: 11739
Tilmeldt: tirsdag, 12. jun, 2007 08:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Niels K » lørdag, 07. apr, 2018 07:58

Robbie_God_Fowler skrev:Det vil jo helt naturligt ende med gisninger. Skulle jeg vælge, havde jeg selvfølgelig også helst beholdt Coutinho, da han er en klassespiller. Dette vidner mine gentagende og meget kritiske argumenter også for tilbage i januar.

Når dette er sagt, synes jeg Cynwal bringer nogle interessante argumenter på banen. Start 11’eren er blevet mere homogen eftersom defensiven er blevet forbedret, hvilket VVD og Robertson naturligvis kan tilskrives en stor del af æren for. Men man skal heller ikke undervurdere den effekt det har haft, at midtbanetrioen udgøres af en konstellationen af løbestærke og mere defensivt orienterede spillere. Der kan smides mange superlativer efter Coutinho, men robust i de defensive aktioner har han aldrig været. Specielt ikke efter sommerens eskapader, hvilket jeg har oplevet på første parket i år.

Hvis du tolker mit indlæg som at vi ikke kunne have opnået forårets resultater med Coutinho i truppen, ja så misforstår du min holdning. Det tror jeg godt vi kunne, og det kunne muligvis have set endnu bedre ud. Men konsekvenserne har ikke været så store som de dommedagsprofetier jeg og flere andre meldte ud herinde, da det viste sig Coutinho blev solgt og der ikke blev hentet en erstatning ind prompte.

Slutteligt er jeg ikke helt enig i forhold til Chamberlain og hans udvikling. Med Coutinho i truppen ville han og Milners spilletid være reduceret betragtelig, hvorfor de ikke havde haft samme platform til at præstere.

Jeg vil vente med at kippe med flaget og bære Klopp i virtuel guldstol til den top 4 placering er sikret. Den nuværende skadessituation kan i værste tilfælde ramme holdet hårdt, og i det tilfælde vil der blive skævet til januars ageren på transfermarkedet med hovedrysten.
Meget enig med R_G_F, og selvom Cou skulle spille i angrebet for det meste, så var tiden nappet fra Mané. Vi er nød til at forholde os til, at han ikke er her og de kampe, der rent faktsik er spillet og ikke, at vi ville have gjort alt muligt anderledes, hvis Coutinho var blevet, da vi altid har bygget spillet op omkring ham.
Jeg tror nemlig også at særligt Robertson men hele forsvaret/den defensive organisation er bedret markant, fordi alle man d arbejder og hjælper hinanden. Jeg ved godt at Salah ikke skal bidrage SÅ meget, men han får også fejet gulvet engang i mellem.
Den defensive organisation var jo vores allerstørste problem, da vi længe har scoret mål nok, og da man nok skal finde en løsning på de parkerede busser, og det gør man ikke med et snuptag, selvom VvD spiller en stor rolle også. Der var en del knapper, der skulle drejes på.
Det var et sats, at vi ikke købte en erstatter, og jeg håber virkelig for alle, at det holder hele vejen hjem, for det synes jeg de alle har fortjent.

Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11144
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Cynwal » lørdag, 07. apr, 2018 10:53

texy skrev:Selv ikke Salah's mange flotte mål og helt vanvittigt høje niveau kan overbevise mig om, at det ikke var vores bedste spiller, vi solgte.
Det tror jeg heller ikke der er nogen, som benægter. Men spillestilen er efterfølgende blevet finjusteret, så savnet har været til at overse. Jeg vil sammenligne det lidt med sommeren 1977, hvor holdets helt store stjerne, Kevin Keegan, blev solgt til Hamborg, fordi KK ville have nye udfordringer. Keegan blev nr. 2 (efter danske Allan Simonsen) i den afstemning der i dag er Ballon D'or i 1977, så vi er helt oppe på top-top level. Faktisk burde Keegan have vundet Ballon D'or det år. Simonsen vandt med 3 stemmer, og der var dengang et system, hvor én sportsjournalist fra hvert land fik hhv 5-4-3-2-1 stemme af give til en spiller. Mener det var Frits Alstrøm fra DK, og han havde Simonsen til 5 point. Den engelske journalist kom fra London, og var åbenlyst ikke Liverpool fan, da han slet ikke havde Keegan med blandt de 5 spillere, han havde givet point. Nå, sidespring.

Anyways: I sommeren løste man salget af Keegan ved ekstern tilgang, nemlig købet af Kenny Dalglish. Ikke en 1:1 erstatning, da Keegan og Dalglish var meget forskellige i spillestil. Men den samlede løsning gav et langt bedre hold, som fik yderligere et løft, da man købte Graeme Souness til midtbanen i sommeren 1978. Det resulterede i et af de mest imponerende mesterskaber til Liverpool, hvor der over en sæson med 42 kampe (kun 2 point for sejr) kun gik 16 mål ind. Slutstillingen, som er herlig nostalgisk læsning, så sådan her ud:
Billede
I mine øjne er perioden fra 1977-1984 Liverpools guldalder. Kigges kun fodboldresultater, kan 1985 også tælles med , men Heysel skæmmer, så den regner jeg ikke med i perioden.

Et andet eksempel er Manchester United, som i 2009 sælger verdens bedste fodboldspiller Christiano Ronaldo (Ballon D'or vinder 2008) til Real Madrid. Jeg har ikke lyst til at analysere mig frem til, hvad Man U gjorde, men vil blot konstatere, at de holdt sig på toppen efterfølgende, og først blev slået ud ad kurs, da Mr. Alex Ferguson stoppede.

Nu har Klopp så, efter Coutinhos selvvalgte udvandring til Barcelona, stillet tropperne en smule anderledes op, med ændrede roller til primært Mané og Oxen, med fremragende resultater til følge. Det peger i retning af, at strategien med at vente, til den/de rigtige spillere er "available" er rigtig, set ud fra det lange perspektiv. For vi er dybt enige om, at vores nuværende skadessituation er alarmerende. Vi skal vel ikke længere tilbage, end Man U kampen 10. marts, hvor Klopp havde et luxusproblem, når holdet skulle sættes. Derfra er skaderne så kommet væltende i et uhørt tempo.

Så en sammenfatning på det spørgsmål, som satte denne debat igang.
Har jeg savnet Coutinho indtil nu?: Nej.
Kunne vi ønske os at have ham i truppen nu?: JA for Helvede - hvis altså vel at mærke, at man i en utopisk verden kunne tage ham ned fra hylden, og sætte ham topmotiveret og i topform ind på banen. Han ville da i den grad pynte i den nuværende skadessituation.

Men burde vi så ikke have købt noget bredde, når nu vi havde pengene fra Coutinho salget?
Jeg vover det ene øje og siger nej. Kig på de historiske eksempler ovenover. I begge situationer sad der klasse managers med ansvaret, hhv. Bob Paisley og Alex Ferguson, som forstod at lave de rigtige indkøb og skabe homogene hold, baseret på de enkelte spilleres spidskompetencer. I skarp kontrast til f.eks. en Mourinho, som køber store navne til overpris, og presser dem ned i et spillesystem, hvor de ikke levnes rum til at brilliere.

Facitlisten får vi først endeligt til maj, og jeg krydser fingre for, at vi skal helt hen til om aftenen, den 26. maj, før vi kan lave den endelige bedømmelse af sæsonen og Klopps valg.
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

Brugeravatar
Jesper
Indlæg: 7429
Tilmeldt: onsdag, 14. mar, 2012 07:39

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Jesper » lørdag, 07. apr, 2018 11:29

Cynwal, det indlæg får mine aller største roser. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at man trække historien ind over nutiden på den vis du gør, idet der sikkert findes lige så mange eksempler på det modsatte af hvad du pointerer, men dine refleksioner (i virkeligheden over dit eget indspark) synes jeg var fremragende læsning.
Det jeg håber på, det er, at nu hvor Klopp tør satse med at vente på indkøb, så virker det samtidigt som om at vi hele tiden er et par vinduer fra at toppe holdet. Og spørgsmålet er om vi nogensinde gør det, fordi processen tager for lang tid. Firmino kan eks være væk om to vinduer og så er vi stadigvæk i proces. Det er et hold selvfølgelig altid, men eks de tre kommende CL semifinalister ud over os topper holdene i 3-4 år, hvorefter man på ny gennemgår en mindre genopbygning.
Der skal vi gerne hen til!


Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11144
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Cynwal » lørdag, 07. apr, 2018 13:02

Tak for det, Jesper.
Jeg er enig i, at to historiske eksempler ikke har tyngde som sandhedsargument. Dog vil jeg alligevel understrege, at i begge tilfælde var der tale om managers, som var mestre i at holde truppen homogen og i balance, og hvor holdet, trods store individualister, var den allerstørste stjerne. Det er den situation, jeg håber Klopp er ved at bringe os i.
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

AJ
Indlæg: 11222
Tilmeldt: torsdag, 31. maj, 2007 17:01
Geografisk sted: København SV
Alder: 32

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af AJ » tirsdag, 10. apr, 2018 13:00

Jeg nød også den historiske opridsning. Men er eksemplet med Keegan og Dalglish ikke lidt dårligt, da vi jo netop valgte at erstatte den ene klassespiller med en anden? Vi købte netop ikke en erstatning for Coutinho. Det kan selvfølgelig være, at vi gør det til sommer, men nu evaluerer vi jo, hvordan det er gået indtil videre siden Coutinho-salget? Jeg kan sagtens have misforstået diskussionen.

Brugeravatar
Cynwal
Indlæg: 11144
Tilmeldt: lørdag, 22. dec, 2007 15:52
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 60

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Cynwal » tirsdag, 10. apr, 2018 14:14

AJ skrev:Jeg nød også den historiske opridsning. Men er eksemplet med Keegan og Dalglish ikke lidt dårligt, da vi jo netop valgte at erstatte den ene klassespiller med en anden? Vi købte netop ikke en erstatning for Coutinho. Det kan selvfølgelig være, at vi gør det til sommer, men nu evaluerer vi jo, hvordan det er gået indtil videre siden Coutinho-salget? Jeg kan sagtens have misforstået diskussionen.
Tidshorisont mæssigt passer argumentet ikke. Det har du ret i. Men den konklusion, jeg ville frem til var - og er - at hvis der er en manager, som ved hvad han vil, og har et homogent hold som sit primære mål, så går det nok ikke helt galt.
Alternativt kan man jo betragte det som værende ekstern erstatning (køb af Dalglish) kontra intern erstatning (nye roller til Mané og Oxen). Begge ting ser ud til at have virket, og det er vel det vigtigste :D :D
Vi kommer kun af med Statsfinancierede klubber, ved at boykotte ALT der har med disse Sportwashing diktaturer at gøre.
Brug din magt som forbruger.

texy
Indlæg: 9729
Tilmeldt: onsdag, 27. jun, 2007 14:49
Geografisk sted: København
Alder: 48

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af texy » tirsdag, 10. apr, 2018 14:29

@ Cynwal

Der er den lille forskel i forhold til 1977, at man erstattede Keegan med det dengang dyreste indkøb, som så heldigvis udviklede sig til det bedste indkøb i klubbens historie.

Coutinho blev bare solgt.

Jeg er med på, at holdet har steppet op. Personligt mener jeg så, at vi allerede var inde i den slags stabile fremgang, og at det kun kunne have været bedre med Coutinho. Det er Klopps fantastiske arbejde, der skinner igennem kombineret med den defensive ro, som helt forventeligt kom med indkøbet af VVD. Men lige nu (eksempelvis mod Everton) ser vi også truppens sårbarhed. Et tungt program betyder, at vi ikke konstant er det offensive monster, som vi kan være. Og det er konsekvensen af at skære "Fab Four" ned til "De Tre Musketerer". Havde vi kunnet trække på Coutinho, ville vi ikke have behøvet før et Merseyside derby at stille os tilfredse med uafgjort og ingen skader. Så havde vi kunne imødese kampen med spænding og forventningens glæde i stedet for frygt for, hvad den kunne koste os i længden i form af træthed og skader.

Som sidenote, så har jeg selv kun været med siden 81, så de sene 70ere har jeg ikke været en del af, selvom jeg havde Keegan på mange af mine fodboldmærker. Og jeg deler din holdning om, at det er svært at finde glæde ved noget i 1985. Men personligt, så oplever jeg nok 1985-86 holdet (måske fordi jeg ikke så holdet fra 77-81) som det bedste, jeg kan huske. De havde med garanti været med langt i Europa også, hvis ikke vi havde måttet føle konsekvenserne af Heysel.
Kloppite

Hr. Drejer
Indlæg: 13666
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: 10 - Philippe Coutinho

Indlæg af Hr. Drejer » tirsdag, 10. apr, 2018 20:25

Cynwal skrev:
texy skrev:Selv ikke Salah's mange flotte mål og helt vanvittigt høje niveau kan overbevise mig om, at det ikke var vores bedste spiller, vi solgte.
Det tror jeg heller ikke der er nogen, som benægter. Men spillestilen er efterfølgende blevet finjusteret, så savnet har været til at overse. Jeg vil sammenligne det lidt med sommeren 1977, hvor holdets helt store stjerne, Kevin Keegan, blev solgt til Hamborg, fordi KK ville have nye udfordringer. Keegan blev nr. 2 (efter danske Allan Simonsen) i den afstemning der i dag er Ballon D'or i 1977, så vi er helt oppe på top-top level. Faktisk burde Keegan have vundet Ballon D'or det år. Simonsen vandt med 3 stemmer, og der var dengang et system, hvor én sportsjournalist fra hvert land fik hhv 5-4-3-2-1 stemme af give til en spiller. Mener det var Frits Alstrøm fra DK, og han havde Simonsen til 5 point. Den engelske journalist kom fra London, og var åbenlyst ikke Liverpool fan, da han slet ikke havde Keegan med blandt de 5 spillere, han havde givet point. Nå, sidespring.

Anyways: I sommeren løste man salget af Keegan ved ekstern tilgang, nemlig købet af Kenny Dalglish. Ikke en 1:1 erstatning, da Keegan og Dalglish var meget forskellige i spillestil. Men den samlede løsning gav et langt bedre hold, som fik yderligere et løft, da man købte Graeme Souness til midtbanen i sommeren 1978. Det resulterede i et af de mest imponerende mesterskaber til Liverpool, hvor der over en sæson med 42 kampe (kun 2 point for sejr) kun gik 16 mål ind. Slutstillingen, som er herlig nostalgisk læsning, så sådan her ud:
Billede
I mine øjne er perioden fra 1977-1984 Liverpools guldalder. Kigges kun fodboldresultater, kan 1985 også tælles med , men Heysel skæmmer, så den regner jeg ikke med i perioden.

Et andet eksempel er Manchester United, som i 2009 sælger verdens bedste fodboldspiller Christiano Ronaldo (Ballon D'or vinder 2008) til Real Madrid. Jeg har ikke lyst til at analysere mig frem til, hvad Man U gjorde, men vil blot konstatere, at de holdt sig på toppen efterfølgende, og først blev slået ud ad kurs, da Mr. Alex Ferguson stoppede.

Nu har Klopp så, efter Coutinhos selvvalgte udvandring til Barcelona, stillet tropperne en smule anderledes op, med ændrede roller til primært Mané og Oxen, med fremragende resultater til følge. Det peger i retning af, at strategien med at vente, til den/de rigtige spillere er "available" er rigtig, set ud fra det lange perspektiv. For vi er dybt enige om, at vores nuværende skadessituation er alarmerende. Vi skal vel ikke længere tilbage, end Man U kampen 10. marts, hvor Klopp havde et luxusproblem, når holdet skulle sættes. Derfra er skaderne så kommet væltende i et uhørt tempo.

Så en sammenfatning på det spørgsmål, som satte denne debat igang.
Har jeg savnet Coutinho indtil nu?: Nej.
Kunne vi ønske os at have ham i truppen nu?: JA for Helvede - hvis altså vel at mærke, at man i en utopisk verden kunne tage ham ned fra hylden, og sætte ham topmotiveret og i topform ind på banen. Han ville da i den grad pynte i den nuværende skadessituation.

Men burde vi så ikke have købt noget bredde, når nu vi havde pengene fra Coutinho salget?
Jeg vover det ene øje og siger nej. Kig på de historiske eksempler ovenover. I begge situationer sad der klasse managers med ansvaret, hhv. Bob Paisley og Alex Ferguson, som forstod at lave de rigtige indkøb og skabe homogene hold, baseret på de enkelte spilleres spidskompetencer. I skarp kontrast til f.eks. en Mourinho, som køber store navne til overpris, og presser dem ned i et spillesystem, hvor de ikke levnes rum til at brilliere.

Facitlisten får vi først endeligt til maj, og jeg krydser fingre for, at vi skal helt hen til om aftenen, den 26. maj, før vi kan lave den endelige bedømmelse af sæsonen og Klopps valg.
Fedt indlæg. :headbang:
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

Besvar