Hvornår: Søndag den 1. september kl. 17:00
TV: See med optakt fra 16:30 - Streaming: Viaplay
Hvor: Very Old Trafford, Manchester
Dommer: Anthony Taylor (Billedet) VAR: John Brooks

På den ene side kan man sige, at Anthony Taylor er een af de mest rutinerede og velanskrevne PL dommere. På den anden side kan man også vælge at fokusere på, at han er født og opvokset i Manchester området
Indbyrdes statistik

MFU er én af få klubber, hvor LFC ikke har et statistisk overtag imod - Når der altså kun regnes i Premier League tiden, hvor MFU klart har haft overtaget. Den vigtigste statistik i mine øjne imellem de to klubber, er hvem der kan regne sig selv som Englands mest vindende klub. Mit regnskab, som fokuserer på vundne turneringer, og ikke medregner "pokaler" som afgøres af kun én kamp (f.eks. Europæisk Super Cup, Charity Shield eller FIFA Verdensmesterskab for klubhold). Altså: der regnes på Engelske Mesterskaber (og tiden før PL tæller naturligvis med), vundne UEFA turneringer, FA Cup'en og Liga Cup'en. ....og her ser regnskabet således ud:

'NUFF SAID!!
Sidste 5 indbyrdes opgør i PL:

Ovenstående er kun PL opgør, og vi spillede jo også en FA Cup kvartinale på Very Old Trafford i foråret 2024. En kamp, som Liverpool dominerede, men den endte 2-2 i ordinær spilletid, og i forlænget vandt MU sammenlagt 4-3 på et mål i 121. minut. Irriterende, da det senere første til at MU fik en pind mere til regnearket længere oppe, med en uventet finalesejr over Man Cheaty. Gense højdepunkterne fra den kamp her:
Antallet af kampe til at bedømme formen på er fordoblet siden sidste kamptråd, men det siger stadig ikke det helt store:

.....altså lige bortset fra, at MFU stadig spiller lortekampe ind imellem, og total-nosser i det. Som i deres sidste kamp ude mod Brighton, hvor de i overtidens sidste minut dækker op som et lilleputhold:

Jeg tæller 8 røde MFU trøjer, som dækker 4 striwrede (fynsk udtryk) og lader Joao Pedro stå helt umarkeret ved bagerste stang. TAK for det!!

Manchester Fucking United / scum / Arvefjenden / De unævnelige
(U)Kært barn har mange navne, og som mange - også fans af andre klubber end LFC - ynder at sige: "Jeg holder med 2 hold i Premier League: X (min egen klub) og dem der møder Manchester United". MFU har siden Mr. Fergusons afgang tumlet rundt som en russisk coaster i havsnød, med en 2. styrmand ved rattet med vommen fuld af vodka. ....og det er stadig et åbent spørgsmål, om de er ude af uvejret, og har fundet en styrmand, som kan bringe dem tættere på toppen af England og Europa. Erik Seven Hag ligner en gang imellem en sammenbidt David Moyes, som ingen anelse har om, hvad fanden der er galt med deres spillertrup. For det er jo ikke de enkelte spilleres kvaliteter, som fejler noget. Det er indstillingen som hold og spillernes vilje til at kæmpe for Gud, Kongen, Fædrelandet OG Manegeren som har manglet, eller kun sporadisk har været til stede. Som et SoMe opslag (kan ikke huske hvor) skrev: Efter 2 kanmpe er det tydeligt at se, hvad Arne Slot vil med LIverpool, hvor det efter 2 sæsoner med Ten hag, stadig er uklart hvad han vil med MFU.
Nu er Jim Ratcliffe kommet til som ejer af 25% af aktierne af den af MFU fans hadede Glazer-familie. I den forbindelse har Ratcliffe overtaget styringen/ledelsen af det sportslige set up. Han har trods alt også noget mere"sportskendskab som ejer af INEOS cykelteam (det tidligere altdominerende Sky-Team) samt han er ejer af OSC Lille i den franske Ligue 1. Glazer familien har åbenbart endeligt erkendt, at de har ikke en skid forstand på europæisk fodbold! Ratcliffe har kapret Dan Ashworth som er indsat som sportsdirektør. Han har et godt CV som værende sportsdirektør i Brighton fra 2019-2022, og fra 2022-2024 i Newcastle. Begge steder har han formået, at indkøbe spillere efter en strategi og en spillestil, så der blev en rød tråd i de respektive klubbers udvikling. Siden Ashworth er kommet til, har MFU i højere grad - lidt ligesom LFC - købt en del ungdomstalenter i aldersgruppen 16-19 år, i håb om selv at udvikle dem det sidste stykke.
Så væk fra strategien om hovedsageligt at købe store navne dyrt, som måske ovenikøbet havde toppet deres karriere. Jeg tænker Casemiro, Cavani o.l. Eller købe kæmpe talenter dyrt, som lige mangler det sidste for at blive ren verdensklasse, for derefter at smadre deres karriere, som det har været tilfældet med jadon Sancho.
MFU's ageren i sommerrens transfer vindue kan ses her:

Så et samlet netspend på £ 94 mill., svarende til ca. 830 mill DKK.
Af de indkøbte, har de været uheldige, at Leny Yoro fik en skade i foden i preseason, og har måttet blive opereret, så det er tvivlsomt, om han kan nå at blive klar til juleprogrammet. I stedet er Matthijs de Light købt i Bayern. Han har indtil nu set tung og langsom ud, sådan lidt McGuire 2.0 agtigt, og han kan findes centralt i den røde cirkel af 8 røde trøjer fra Brighton kampen (billede længere oppe), hvor han står som en saltstøtte og dækker...... INGENTING!! Joshua Zirksee har fået lidt success, da han scorede i hans PL debut, da MFU 3 minutter før tid - ufortjent - fik alle 3 point hjemme mod Fulham i sæsonåbneren. Rasmus Højlund er stadig skadet, så det er muligt Zirksee får spilletid. Det er endnu for tidligt at bedømme, om han er endnu et forfejlet hollænder-indkøb fra Ten Hags side, som f.eks. "The King of useless stepovers"-Anthony.
Manuel Ugarte fra PSG kan vise sig at være et fornuftigt indkøb, men da det skete lige inden vinduet lukkede, er det tvivlsom om han overhovedet er i truppen som udtages til kampen søndag. Deres sidste indkøb: højre backen Noussair Mazraoui købt i Bayern München, glædede jeg mig inden deres kamp mod Brighton til at se blive rundbarberet af Kaoru Mitoma, men han slap faktisk godt fra den duel. Lad os håbe, at Slot har kigget video fra den kamp, og har fundet huller og muligheder, som Luis Diaz kan udnytte.
En forventet MFU start-11'er kan se sådan her ud:
Onana, Mazraoui, De Ligt, Martinez, Dalot, Casemiro, Mainoo, Garnacho, Fernandes, Rashford, Zirkzee
idet følgende er ude med skader: Yoro, Højlund, Shaw, Malacia, Lindelof, Mount
Men nok om Manchester Fucking United. Lad os kigge på noget meget mere spændende:
Liverpool
Den langvarige tørke i sommerens transfervindue, fik en lille regnbyge til allersidst, med købet af en målmand til fremtiden - en plads hvor vi i forvejen har verdens bedste på kontrakt - samt en Lottokupon fra Juventus, hvor man kan konkludere: Den beskedne investering på £ 10 mill er til at overskue, og summen gør, at Federico Chiesa næsten kun kan overraske positivt. I lighed med Ugarte, kommer han nok heller ikke engang i truppen. Det kniber vist også med, at begge kunne nå at blive registreret hos PL igår fredag kl. 12:00, som var deadline. Klubbens ageren - eller mangel på samme - er rigeligt debatteret i andre tråde her på Forum. Så jeg vil i stedet for glæde mig over, at med Arne Slots tilkomst, synes jeg det ser ud til at være sværere at tilspille sig ligeså mange chancer, som under Klopp ofte trak os ud på kanten af stolesædet, mens den sidste negl blev gnavet ned til negleroden. Jovel - Ipswich fik da en del chancer i første halvleg, men det var også en uvant fuldbane-mandsopdækningsstrategi (ligesom Atalanta, som også bragte LFC ud af balance i Europa League i sidste sæson), men det stoppede i anden halvleg. Det er nok for tidligt at konstatere, men jeg synes tegnene til en større grad af koncentration er til stede. Desværre er det også lidt på bekostning af Klopps Heavy Metal total gungho angrebsfodbold. Selvom Luis Diaz mål, hvor der gik ca. 11 ½ sekund, fra bolden blev erobret efter et Brentford hjørnespark til der var scoret i den anden ende, hvilket i den grad mindede mig om Salah-Mané lynangreb i de glade dage fra 2018-2020:
Keeper: Første mand på holdkortet er stadig: Alisson Becker. Long may that last!
Forsvar: Trent har set god ud i de første 2 kampe, og hans surmuleri over at blive skiftet ud med Conor Bradley mod Brentford, ser jeg blot som en ærgerrig fodboldspillers irritation over at blive skiftet ud, og ikke som movilje mod hold eller Head Coach. Så TAA får lov at fortsætte sin gode sæsonstart med endnu en start-11'er, men jeg kan faktisk godt lide, at Slot sender lidt signaler om, at Bradely altså også kan noget og fortjener spilletid. på venstre back er der ikke nær den samme konkurrence, og dette gør det til en formssag, at Roberson starter inde. I midterforsvaret har VVD og Konaté vist, at de pt er de bedste nu og her, så de starter igen.
Midtbanen: Der er ikke meget andet at sige end genvalg til alle 3 fra sidst: Gravenberch - Mac Allister - Szoboszlai. ....eller kunne der komme en lille overraskelse, hvor Harvey Elliot starter inde isf Szoboszlai? Ved nærmere eftertanke nok ikke, men et eller andet sted ku' jeg godt tænke mig at se noget mere til Elliot. han plejer også at være god mod MFU
Angreb: Det er sgu svært at sætte nogen af : Salah - Jota - Diaz ud på bænken, med mindre een har fået et lille knock til træning, eller lignende.
Så summa-summarum går jeg - kedeligt nok - med samme start-11'er, som jeg forventede i de to første kampe:

Men hvad siger I derude?
Som en lille krølle på halen kan nævnes, at Sky Sports har leget med at have en MFU og LFC fan i studiet, til at udtage en kombineret "bedste 11" ud fra MFU's og LFC's trupper. Dette resulterede i, at der kun kom 3 MFU spillere på tavlen, som det kan ses her:

Hele "udtagelses-seancen" kan ses her:
De her kampe har deres eget liv, hvor klubbernes form og stillingen i PL er irrelevant, for det her er en kamp, som begge hold VIL vinde. Jeg håber i den grad, at vi smadrer det lortehold, men jeg kan snildt leve med en smal 1-0 eller 2-1 sejr. Det behøver ikke være en 5-0 udradering, som vi vist alle husker med glæde. Nyd et gensyn her: