Indgangsbøn:
Så skal vi på den igen. 2 fulde dage uden kamp, hvoraf den ene går med at flyve til Milano. Det tyder ikke godt for en trup, der allerede lørdag i 4. runde af PL så brugte/slidte ud. Men Champions League hymnen inden kampen, kan forhåbentlig ruske spillerne til dåd. Modstanderen har vi mødt i alt 4 kampe i CL, og heraf var de to finaler, i hhv 2005 og 2007, og så trak LFC Milan i CL gruppespillet i 2022/23, og det resulterede i 2 sejre til Klopps tropper
En sjov detalje er, at UEFA's statistik siger 2 sejre til LFC, 1 uafgjort og 1 sejr til Milan for de 4 kampe. Finalen i 2005 regner UEFA åbenbart som et uafgjort resultat. Det var ikke lige sådan jeg husker det, og i hvert fald fejrede jeg i den grad igennem den maj aften i 2005. Det var en historisk kamp, som var medvirkende til, at Liverpool har den verdensomspændende Fanbase, som de har i dag.
AC Milan
Milan sluttede sidste år som nr. 2 i Serie A, bagved bysbørnene fra Inter, som blev suverænt blev mestre. I[årets turnering er de kommet knap så godt fra start, og deres forløbigt 4 resultater ser sådan ud:
Her i weekenden fik de lidt selvtillid med deres første sejr, over den absolutte bundprop i Serie A Venezia, som har 0 point for 4 kampe. Se et fyldigt sammendrag af kampen her:
Tammy Abraham fik scoret sit første mål, og ellers var det Pulisic som overstrålede alt og alle iflg, referater fra kampen.
Rosso Nero stiller forventeligt op tæt på ovenstående opstilling. The Kops Cult-Hero Divock Origi er tilbage hos AC Milan, men han indgår ikke i Coach Fonsecas planer for holdet. Så han er helt ude af truppen, og træner heller ikke sammen med 1. holdet. En trist skæbne for en spiller, som trods alt scorede 2 mål i semifinalen og cementerede sejren i finalen i CL finalen 2019. i modsætning til Liverpool, har AC Milan ikke været i nærheden af nogen europæiske triumfer, siden de i 2007 besejrede Liverpool i CL finalen. Den sommer købte Benitez Torres i Atletico, og jeg har altid tænkt, at hvis vi havde fået Torres i vintertransfervinduet inden finalen, så havde vi vundet over Ancellottis tropper den aften i Athen, og Steven Gerrard havde fået lov at løfte pokal nr. 6. Milan har i dag 7 af pokalerne med de store ører i skabet, hvor Liverpool har 6. Med Torres i finalen 2007, havde det været omvendt.
Liverpool
Vi allesammen kom godt og grundigt ned på jorden i weekenden, inkl. Slot og spillerne. Tingene kommer bare ikke af sig selv, selv om alle pundits m.fl. skriver om hvor godt man spiller. Der skal stadig vises gejst og vilje, og i lørdags var det kun Forest spillerne, der viste dette. Flere af spillerne burde ryge en tur på bænken, som konsekvens af en utrolig dårlig kamp i lørdags. Jeg tænker helt præcist på Roberson, Szoboszlai og Salah. Så jeg har rystet posen godt og grundigt mht hvordan jeg kunne finde på at stille op:
Målmand: Kelleher må vente til det bliver Carabao tid, så Alisson på kassen
Forsvar: Trent på højre bak og VVD i midterforsvaret. Konaté skal have lidt hvile til de sarte glasben, og Quansah fortjener lidt spilletid igen, efter at have været i skammekrogen i 3½ kamp. Robertson burde få en tur på bænken, men da alternativet er Tsimikas bliver jeg godt nok i tvivl. Men Slot lader til at hylde konsekvens frem for alt, så Tsimikas starter på venstre back.
Midtbanen: Gravenberch kommer tættere og tættere på at være 1. mand på holdkortet, så han får også lov at starte inde. Mac Allister er også vigtig, af hensyn til kontinuiteten, men hvem skal så spille Szobo's plads, nu hvor han med konsekvens som årsag skal en tur på bænken? Det ville jo have været oplagt med Elliot, men han er jo ude med en fraktur. Jamen så Curtis Jones da? Han kom ind i lørdags, men så ud til at være langt fra kampformen. Så valget falder på en Nordirsk landsholdsspiller, som i de sidste par landskampe har spillet højre midtbane for Nordirland: Conor Bradley! ...og hvis ikke det bliver Bradley, så håber jeg det bliver Trey Nyoni EDIT: Trey Nyoni er så slet ikke i truppen, der er rejst til Milano, så ham får vi ikke at se.
Angrebet: Salah skal mærke, at Slots konsekvens rammer lav som høj på holdet, så ud på bænken med ham. Det ville være åbenlyst, at spille Chiesa på højrefløjen fra start, og med tanke på, at han kender "det italienske tempo" er det spørgsmålet om ikke Slot tænker samme tanke. Jeg smider i hvert fald Chiesa ind på højre fløg fra start. Jota kunne også godt bruge lidt pause, så det bliver Gakpo på midten, velvidende at han en del af tiden kommer til at trække ned som falsk ni'er. Venstre fløj tilfalder så den stort set eneste mand vi har på holdet lige nu, som kan sætte sin direkte modstander i en dribling: Luis Diaz. Så jeg går til valg med disse 11, som i hvert fald er et brud med den hidtidige fastholdelse af en fast start-11'er:
DEN er da piv-fræk - Er den ikk?