Så er det tid for den sidste afpudsning inden PL skal overfaldes med Iraola PRES-fodbold. Jeg kan slet ikke vente, og selv om jeg prøver at sige til mig selv, at vi nok skal hen omkring oktober, før tingene begynder virkelig at klikke på/for holdet, så glæder jeg mig bare til at se noget mere vilje og vildskab end sidste sæsons blodfattige "akedemiker-fodbold", når næste PL sæson sparkes igang oppe nord-øst på mod Newcastle. Det kan blive både en dreng og en pige, når vi møder et drænet Toons-hold, som har mistet både manager Eddie Howe og næsten hele midtbanen i form af Bruno Guimares og Tonali. Jeg mener: Enten er Toons fuldstændig desillusionerede eller også bider holdet tænderne sammen og siger: "Vi skal fan..... vise dem". Jeg kan mærke, at mit blodtryk allerede stiger ved at tænke på Joelinton i overgearet fight-mode! Nå - Det må vente til næste weekend.
Jeg starter denne gang med at kigge lidt på modstanderen, og allerførst et rejsetip:
Byen Como ligger i et fantastisk område af Norditalien, ved foden af Alperne, og stadion ligger ud til det ene "ben" af den store alpesø, som byen har lagt navn til: Lake Como (Lago di Como):
. Personligt elsker jeg Alperne om sommeren: Luften er fantastisk, vejret er fint, og omgivelserne er "smukt med smukt på", ligegylding hvor man går hen. Det er specielt lækker hvis man er til lidt hiking i naturen, og det er uanset om man er Nord eller Syd for Alperne.
Calcio Como starter også turneringen næste weekend, hvor de rejser til Udinese, inden de ugen efter rejser til Napoli. Sidste sæson sluttede Como på 4. pladsen, og kvalificerede sig dermed for første gang i klubbens historie til at spille Champions League. Det er kun 2 år siden, at Como rykkede op i Serie A fra næstbedste række via en andenplads i sæsonen 2023/24, og for kun 7 år siden, rykkede de op fra fjerde bedste række i Italien:

Orange = fjerdebedste række, Gul = tredjebedste række osv....
Det er en helt fantastisk kometagtig udvikling de har taget. I 2019 blev Como købt af Djarum Group. De stammer fra Indonesien, og er by far indonesions rigeste familie/konglomerat, med en samlet formue på $ 28,6 mia. ca. 185 milliarder DKK. Oprindeligt startet i tobaksbranchen, men i dag er de også ejere af banker, teleselskaber mm. De er ejet af Hartono familien (som IKKE har noget med den berømte badmintonspiller Rudy Hartono at gøre). I 2022 købte de tidligere klubkammerater i Arsenal: Thierry Henry og Cesc Fàbregas en minoritetsandel af Como, og Fàbregas blev spiller for klubben. Da Fàbregas indstillede sin aktive karriere, gled han over i Manager rollen, hvor han i 2024 fik en 4-årig kontrakt som manager. En lidt pudsig rolle, at både være aktionær og manager i klubben.
Fàbregas har indført en agressiv spillestil med fokus på boldbesiddelse, og på spillersiden satses der på et mix af erfarne spillere blandet med unge, sultne og ydmyge spillere. Truppen indeholder således Alvaro Morata og Trevoh Chalobah, og den spændende, argentinske offensive midtbanespiller og playmaker Nico Paz (22 år). Opstillingerne er fleksible, nogen gange 4-2-3-2, nogen gange 4-3-3 og de kan også skifte til 3-mands forsvar. Så det er spændende gæster Merseyside får på besøg i morgen. Hvis ovenstående har skabt interesse for at læse mere om Como og Fabregas, så er der en udmærket Guardian artikel her: https://www.theguardian.com/football/20 ... se-of-como
Jeg gætter på, at så tæt på sæsonstarten, så bør Iraola i mine øjne satse på at stille med stærkeste opstilling i den ene af kampene, så tæt på den forventede startopstilling som muligt. Det bør så være i den sene kamp, at han smider The A-Team på banen, hvor der trods alt er betalende scousere på lægterne, og så må ungdommen fylde rækkerne i den tidlige kamp. Ndukwe imponerede jo sidst i centerforsvaret, men da han ikke må spille i PL, men skal lejes ud i ½-et helt år, får at få "point nok" til at få arbejdstilladelse, så bør han kun få spilletid i den tidlige kamp. Det er derfor spændende om Ronald Araujo eller Jérémy Jacquet får tjansen ved siden af VVD. Jeg tror Jacuuet får den tidlige kamp, da han lige har været (små?)-skadet og Aarujo får lov til lige at få lidt føling med at spille sammen med Big Virge.
Hvad tænker I efterhånden, så tæt på sæsonstart?
Kan I mærke det kilder lidt i maven med den der: "Nu må sæsonen godt snart starte"-fornemmelse?
YNWA