FSG

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
AJJ
Indlæg: 2361
Tilmeldt: torsdag, 23. jan, 2014 15:04

Re: FSG

Indlæg af AJJ » mandag, 27. mar, 2023 12:09

Hr. Drejer skrev:
fredag, 24. mar, 2023 10:43
Jep, og ansvarligt og bæredygtigt betyder rent faktisk 'no money' på fsg sprog.

Vi vinder. Ingen penge
Vi taber. Ingen penge
Indtægterne slår rekord. Ingen penge
Manageren udfører mirakler. Ingen penge
Den ældste trup i Premier League. Ingen penge.
Defensiv skadeskrise. Ingen penge
Midtbane skadeskrise. Ingen penge

Det er historien om fsg.

(Fra Irish Liverpool Reds)
Det er jo totalt useriøst.

I 2010 overtog FSG en klub på sammenbruddets rand både sportsligt og økonomisk, og her 13 år efter har vi:
vundet alle pokaler
deltaget i CL 6 sæsoner i træk, heraf tre finaler
en sund og god økonomi.
et fremtidssikret Anfield
nyt træningsanlæg

Brugeravatar
zalcos
Indlæg: 2465
Tilmeldt: fredag, 01. jun, 2007 07:04
Geografisk sted: Udlandet
Alder: 33

Re: FSG

Indlæg af zalcos » mandag, 27. mar, 2023 17:26

AJJ skrev:
mandag, 27. mar, 2023 12:09
Hr. Drejer skrev:
fredag, 24. mar, 2023 10:43
Jep, og ansvarligt og bæredygtigt betyder rent faktisk 'no money' på fsg sprog.

Vi vinder. Ingen penge
Vi taber. Ingen penge
Indtægterne slår rekord. Ingen penge
Manageren udfører mirakler. Ingen penge
Den ældste trup i Premier League. Ingen penge.
Defensiv skadeskrise. Ingen penge
Midtbane skadeskrise. Ingen penge

Det er historien om fsg.

(Fra Irish Liverpool Reds)
Det er jo totalt useriøst.

I 2010 overtog FSG en klub på sammenbruddets rand både sportsligt og økonomisk, og her 13 år efter har vi:
vundet alle pokaler
deltaget i CL 6 sæsoner i træk, heraf tre finaler
en sund og god økonomi.
et fremtidssikret Anfield
nyt træningsanlæg
Ja, jeg deler heller ikke helt den sang som flere på reddit også synger med på - at FSG er totalt ligeglade med klubben. Der må være op til flere niveauer mellem H&G og så oliearabiske ejere.
Bill Shankly:
"At a football club, there's a holy trinity - the players, the manager and the supporters. Directors don't come into it.

Kasper88
Indlæg: 1715
Tilmeldt: lørdag, 19. nov, 2016 18:13

Re: FSG

Indlæg af Kasper88 » mandag, 27. mar, 2023 18:28

Hvis det står mellem oliearabiske ejere og FSG, så beholder jeg hvert fald FSG, uanset sportslige ambitioner. De humane forhold vil alle dage veje tungere end behovet for succes i fodbold.
Corner taken quickly...

TG12
Indlæg: 1592
Tilmeldt: tirsdag, 13. jun, 2017 09:50

Re: FSG

Indlæg af TG12 » mandag, 27. mar, 2023 19:09

AJJ skrev:
mandag, 27. mar, 2023 12:09
Hr. Drejer skrev:
fredag, 24. mar, 2023 10:43
Jep, og ansvarligt og bæredygtigt betyder rent faktisk 'no money' på fsg sprog.

Vi vinder. Ingen penge
Vi taber. Ingen penge
Indtægterne slår rekord. Ingen penge
Manageren udfører mirakler. Ingen penge
Den ældste trup i Premier League. Ingen penge.
Defensiv skadeskrise. Ingen penge
Midtbane skadeskrise. Ingen penge

Det er historien om fsg.

(Fra Irish Liverpool Reds)
Det er jo totalt useriøst.

I 2010 overtog FSG en klub på sammenbruddets rand både sportsligt og økonomisk, og her 13 år efter har vi:
vundet alle pokaler
deltaget i CL 6 sæsoner i træk, heraf tre finaler
en sund og god økonomi.
et fremtidssikret Anfield
nyt træningsanlæg
Jeg synes nu sandheden er et sted i midten.

Naturligvis har vi meget at takke FSG for, men deres ide om klubben skal være selvfinansierende og ikke at smide penge i driften er udfordret bider også nu.

Det udfordre nok også deres egen ide om vi skal være selvfinansierende - da genopbygningen bliver dyrere, og med stor risiko for at mangle en af vores største indtægtskilder, CL.

Hr. Drejer
Indlæg: 13666
Tilmeldt: søndag, 07. okt, 2007 21:52
Geografisk sted: Skee

Re: FSG

Indlæg af Hr. Drejer » mandag, 27. mar, 2023 22:16

Jeg har oversat det skrevne til dansk. Jeg skal ikke tillægges æren for det.

Selvom kritikken af fsg breder sig, så tror jeg fansene er utilfredse med selve finansieringsmodellen, som betyder at vi taber terræn til andre topklubber - specielt olieklubberne.

Jeg synes fsg har gjort en del godt og en del skidt. De har hevet klubben op i indtjeningseliten, og forsøger at gøre indtjeningsgrundlaget bedre. Men der har også været alle skandalerne. Billetskandalen fra 2016, hvor mange tilskuere skred i det 77 minut. ESL skandalen var også uskøn. Selvom fsg tjene £42 M. før Covid-19, vil de fyrer personalet under pandemien. I 2019 udtalte de at Liverpool er en måde at genere mere indtægt på, hvilket fik fans over hele verdentil tasterne.
De har gjort meget godt for klubben, men mine alarmklokker bimler og bamler, specielt efter at have talt med flere Boston fans. De er lige så desillusioneret ovre den måde deres klub styres på.

Så helt useriøst er det ikke, AJJ.
"Giving absolutely everything doesn't mean you get anything... but it’s the only chance to get something!”
Jurgen Klopp

AJJ
Indlæg: 2361
Tilmeldt: torsdag, 23. jan, 2014 15:04

Re: FSG

Indlæg af AJJ » mandag, 27. mar, 2023 23:14

Det er useriøst at skrive, at "det er historien om FSG". Ved godt, at du havde sakset det fra andet forum, Drejer, men det fremgik ikke ligefrem, at du var uenig. Men nu har du så nuanceret - så fint. Og ja, de nævnte fejltrin hører også med til historien om FSG - bestemt (om end jeg mener, at ESL-historien har nogle nuancer).

Men ja, finansieringsmodellen er nok ved vejs ende ift. at bevare os i top 2-3 i England. At den overhovedet kunne bære os så langt skyldes vel nok en kombination af uhørt dygtighed på alle relevante fronter tilsat lidt held. (Og æren for den dygtighed i klubben kan altså kun tilskrives FSG!)

Men det absurde er jo, at der primært kritiseres, fordi vi har olieklubberne (som Man U jo sikkert snart er en del af) og kapitalfondsejede crazy Chelsea. Samt FFP-regelsæt som ikke har vist sig opgaven voksen.

Og som skrevet flere gange - "be careful what you wish for...." Og står valget mellem kedelige forretningsmænd som FSG, der dybest set er "in it for the money" og så oliedikaturer, ansigtsløse kapitalfonde, mystiske milliardærer, der skal have et legetøj - så ved jeg godt, hvad jeg foretrækker....

Oomph242
Indlæg: 5649
Tilmeldt: torsdag, 01. sep, 2011 00:14

Re: FSG

Indlæg af Oomph242 » tirsdag, 28. mar, 2023 17:13

AJJ skrev:
mandag, 27. mar, 2023 23:14
Det er useriøst at skrive, at "det er historien om FSG". Ved godt, at du havde sakset det fra andet forum, Drejer, men det fremgik ikke ligefrem, at du var uenig. Men nu har du så nuanceret - så fint. Og ja, de nævnte fejltrin hører også med til historien om FSG - bestemt (om end jeg mener, at ESL-historien har nogle nuancer).

Men ja, finansieringsmodellen er nok ved vejs ende ift. at bevare os i top 2-3 i England. At den overhovedet kunne bære os så langt skyldes vel nok en kombination af uhørt dygtighed på alle relevante fronter tilsat lidt held. (Og æren for den dygtighed i klubben kan altså kun tilskrives FSG!)

Men det absurde er jo, at der primært kritiseres, fordi vi har olieklubberne (som Man U jo sikkert snart er en del af) og kapitalfondsejede crazy Chelsea. Samt FFP-regelsæt som ikke har vist sig opgaven voksen.

Og som skrevet flere gange - "be careful what you wish for...." Og står valget mellem kedelige forretningsmænd som FSG, der dybest set er "in it for the money" og så oliedikaturer, ansigtsløse kapitalfonde, mystiske milliardærer, der skal have et legetøj - så ved jeg godt, hvad jeg foretrækker....
Husk FSG kun er her grundet pengene fra oliedikaturer, ansigtsløse kapitalfonde, mystiske milliardærer. Ellers var det ikke kæmpe afkast i vente... De er imo ikke meget bedre....

Uden Klopp og Edwards havde vi heller aldrig kunne blande os i toppen af PL. Så havde det været 5-10 pladen vi havde kæmpet om.. FSG`s held var at Kloop valgte os blandt de mange bejlere...

Brugeravatar
Thommo
Indlæg: 10260
Tilmeldt: lørdag, 02. jun, 2007 14:54
Geografisk sted: Randers
Alder: 48

Re: FSG

Indlæg af Thommo » tirsdag, 28. mar, 2023 19:19

Jøsses da en omgang mund lort at fyre af, det tror da fanden i helvede der kun er 6-8 brugere på forum, når det er sådan en omgang propaganda pis der fyres af. Jeg overraskes sjældent mere over forum, men det sker dog. FSG=oliediktaturer den lader vi stå, og vi blandede os altså af og til i toppen før din gud ankom, bare til info.

Den vilde deroute på 10 måneder, falder ofte tilbage på manageren......... hvis ikke han altså er nuttet. Samtlige trænere kan præstere det Klopp, har vist denne sæson, for den under præstering og snot bold kan alle få spillerne til at spille. Det er vi formentligt enige om?
Verden er smask fuld af hyklere....

Kasper88
Indlæg: 1715
Tilmeldt: lørdag, 19. nov, 2016 18:13

Re: FSG

Indlæg af Kasper88 » tirsdag, 28. mar, 2023 20:39

Oomph242 skrev:
tirsdag, 28. mar, 2023 17:13
Husk FSG kun er her grundet pengene fra oliedikaturer, ansigtsløse kapitalfonde, mystiske milliardærer. Ellers var det ikke kæmpe afkast i vente... De er imo ikke meget bedre....
Mærkeligste take til dato.
Corner taken quickly...

Fowler89
Indlæg: 1212
Tilmeldt: mandag, 28. maj, 2018 22:09
Geografisk sted: Frederiksberg
Alder: 34

Re: FSG

Indlæg af Fowler89 » tirsdag, 28. mar, 2023 21:49

Der er en vedvarende diskussion omkring oliepenge og sportswashing i denne tråd.

Det er vigtigt at undgå at generalisere og dæmonisere en hel gruppe mennesker på grund af handlingerne fra nogle individer. Det er rigtigt, at der er eksempler på såkaldt "sportswashing", hvor rige individer og organisationer fra Mellemøsten investerer i sportsklubber og -arrangementer for at forbedre deres image og aflede opmærksomheden fra kontroversielle forretningspraksisser eller politiske handlinger. Men det er vigtigt at huske, at der også findes lignende praksisser i andre dele af verden, herunder USA.

Det er vigtigt at påpege, at der kan være en skævvridning i mediedækningen og den offentlige opfattelse af rigdom og magt, som potentielt favoriserer visse grupper eller individer frem for andre. I dette tilfælde kan man argumentere for, at rige amerikanere og folk fra Mellemøsten med stor rigdom og magt ikke nødvendigvis adskiller sig markant i deres forretningsmetoder og indflydelse.

Et muligt argument kunne være, at medierne og den generelle offentlige opfattelse ofte er mere kritiske over for personer og organisationer fra Mellemøsten, mens rige amerikanere i nogle tilfælde kan nyde godt af en vis beskyttelse på grund af deres etniske og kulturelle baggrund. Dette kan til dels skyldes, at medierne og det offentlige måske er mere tilbøjelige til at kritisere dem, der adskiller sig kulturelt og etnisk, frem for dem, der er mere lig med deres egen baggrund. Desuden kan mangel på gennemsigtighed i forretningsverdenen gøre det vanskeligt at vurdere den reelle indflydelse og etiske praksis hos både rige amerikanere og personer fra Mellemøsten.

For at skabe en mere retfærdig og nuanceret debat om emnet er det vigtigt at anerkende, at der er gode og dårlige aktører i alle samfundsgrupper og kulturer. Det er også vigtigt at opfordre til øget gennemsigtighed og ansvarlighed i forretningsverdenen, uanset hvor de involverede parter kommer fra.

TLDR;

Jeg tror ikke amerikanere er en skid bedre end araberne.

Kasper88
Indlæg: 1715
Tilmeldt: lørdag, 19. nov, 2016 18:13

Re: FSG

Indlæg af Kasper88 » tirsdag, 28. mar, 2023 23:03

The Times melder, at Chelsea er tvunget til at sælge massivt ud til sommer, hvis de skal undgå at gøre brud på FFP. Ligeledes har en repræsentant for Premier League nægtet at udtale, om Premier League har genoptaget undersøgelsen af de saudiske ejere i Newcastle. Derudover er der jo historien om Citys 115 brud på reglerne samt Evertons meget tænkelige kommende straf og potentielle pointstraf/nedrykning.

Om ikke andet, så er disse situationer, vi ser Chelsea, City, Newcastle, Everton havne i, ikke situationer, vi bør frygte under FSG. Vi er meget veldrevet ud fra et selvbærende og selvfinancierende perspektiv uden rod i i regnskabet og alarmerende røde tal på bundlinjen. Det er også værd at tage med.
Corner taken quickly...

Kasper88
Indlæg: 1715
Tilmeldt: lørdag, 19. nov, 2016 18:13

Re: FSG

Indlæg af Kasper88 » onsdag, 29. mar, 2023 00:52

Den store forskel på, hvorfor man ikke kan sidestille FSG og andre amerikanske klubejere (blandt mange andre klubejere) med de despotejede klubber (City, Newcastle, PSG), er ret simpel: Disse ejere er ikke (med)leder af et land, hvor der begås menneskerettighedsbrud og de har ikke et ry, der har brug for at blive vasket ren. Accepterer man oliepenge fra despoter, accepterer man brud på menneskerettigheder.

Det desto mere, kan jeg ærlig talt slet ikke forstå, det kan være så svært at se, hvorfor det er uholdbart at sammenligne FSG med PIF, som er ejet af Mohammed Bin Salman, kronprinsen og premierministeren af Saudi Arabien, et land med et forfærdeligt ry og en religion og diktatur, ledet af ham og hans familie, der bryder menneskerettigheder.

Ligeledes kan man heller ikke sammenligne FSG med City Football Group, som er ejet af Sheikh Mansour bin Zayed, premierminister i De Forenede Emirater og medlem af den royale familie, et emirat, der ligeledes har et forfærdeligt ry og en religion og diktatur, ledet af ham og hans familie, der bryder menneskerettigheder.

Deres sportswashing handler ikke om at aflede opmærksomhed fra forretningspraksisser eller politiske handlinger, fowler89, kun i det omfang, at de slår journalister eller politiske modparter ihjel, det handler om at aflede opmærksomhed fra humanitære brud på menneskerettigheder i håb om, at de kan fortsætte deres diktatur og undertrykkelse af befolkningen.

Her kan man læse mere om begrebet sportswashing: https://amnesty.dk/vores-arbejde/sport- ... qQQAvD_BwE

Det er underordnet om man tror om amerikanerne er bedre eller værre end araberne, medmindre de sidder i samme magtposition som disse arabere, hvilket de ikke gør. De har intet ansvar for brud på menneskerettigheder i eller udenfor USA, hverken Boehly, Henry eller nogen anden amerikaner i Premier League, uanset om man gerne vil spinne historier om, at John Henry støttede op om Trump, som en anden lobbyist eller, at Standard Chartered har været involveret i en hvidvask skandale. Det er formålsløst og grænsende til decideret useriøst at sammenligne de amerikanske ejeres investering i sport fra et finansielt øjemed med oligarkernes investering i sport fra et udelukkende sportswashing øjemed.

Qatar er et andet godt eksempel. De lovede forbedrede menneskelige forhold, bedre sundhed og sikkerhed og ikke mindst livsvilkår for især immigrantarbejdere i landet, som følge af, de fik lov (korrumperet) at få VM 2022. 100 dage efter VM er landet tilbage til som det var før VM. Immigrantarbejderne var lovet fortsat arbejde i landet efter VM, men i dag er flere af disse strandet i Qatar uden arbejde og uden penge. Forholdende i Qatar er ikke blevet forbedret.

Sportswashing handler om at sløre for brud på menneskerettigheder, ved at hente good will og aflede opmærksomhed. Det er egentlig simpelt og det virker...desværre.

Så den vedvarende diskussion om sportswashing, er åbenbart nødvendig, hvis vi har brugere, der ikke forstår begrebet helt til fulde. Det er et begreb, der aldrig kan belyses nok. Fodbold må aldrig komme før menneskeliv.
Corner taken quickly...

Fowler89
Indlæg: 1212
Tilmeldt: mandag, 28. maj, 2018 22:09
Geografisk sted: Frederiksberg
Alder: 34

Re: FSG

Indlæg af Fowler89 » onsdag, 29. mar, 2023 12:05

Det er vigtigt at anerkende, at sportswashing og menneskerettighedsbrud er komplekse emner, der ikke kun er begrænset til arabiske fodboldklubejere. En mere nuanceret diskussion bør tage højde for, hvordan forskellige aktører - både i øst og vest - indirekte bidrager til problemet og overveje, hvad der kan gøres for at adressere disse spørgsmål på en mere effektiv og retfærdig måde.

For eksempel kan nogle amerikanske virksomheder have forbindelser til kontroversielle industrier eller lande, hvor menneskerettighederne ikke er respekteret. Dette kan ske gennem investeringer, samarbejdsaftaler eller ved at gøre brug af billig arbejdskraft under dårlige arbejdsforhold. På denne måde kan man argumentere for, at der er en grad af dobbeltmoral, når vi kritiserer arabiske fodboldklubejere for deres sportswashing, mens vi ignorerer de indirekte forbindelser mellem vestlige virksomheder og menneskerettighedsbrud.

Derudover kan man pege på, at vestlige lande også deltager i politiske beslutninger og alliancer, der kan have negative konsekvenser for menneskerettighederne i andre lande. For eksempel kan støtte til kontroversielle regimer eller våbeneksport til konfliktområder bidrage til en forværring af menneskerettighedssituationen.

Jeg påstår ikke, at FSG eller Boehly er direkte involveret i våbenhandel, men de råder over milliarder af dollars, og det ville efter min mening være naivt at tro, at de aldrig har krænket menneskerettighederne, hverken direkte eller indirekte, i forbindelse med deres forretningspraksis. Forskellen er, at de er bedre til at skjule det end araberne.

Kasper88
Indlæg: 1715
Tilmeldt: lørdag, 19. nov, 2016 18:13

Re: FSG

Indlæg af Kasper88 » onsdag, 29. mar, 2023 12:23

"På denne måde kan man argumentere for, at der er en grad af dobbeltmoral, når vi kritiserer arabiske fodboldklubejere for deres sportswashing, mens vi ignorerer de indirekte forbindelser mellem vestlige virksomheder og menneskerettighedsbrud."

Det synes jeg, er meget svært at argumentere for, nej. Dels har du ikke evidens for disse (in)direkte forbindelser mellem vestlige virksomheder og menneskerettighedsbrud og dels har disse vestlige virksomheder (hvis vi skal kalde hedgefonds, konsortiums osv. det) ikke et blakket ry, som de anvender sporten til at vaske rent i.e.: at sportsvaske deres ry.

Jeg forstår godt dit belæg for gerne at ville anskue sportswashing som et alment problem, Hitler anvendte jo sportswashing, så det er ikke nyt, og ikke blot et problem fra Arabien, men det er bare ikke sammenligneligt med indirekte forbindelser eller konspirationsteorier som dem du lufter, hvor meget du end prøver at bringe disse variabler ind i regnestykket.

Har du en bevisbyrde for direkte krænkelse på menneskerettighederne fra disse hedgefonds og kapitalkonsortiums? For det er nok det eneste der kan gøre, at vi kan begynde at sammenligne dem med oligarkerne og landsledere.
Corner taken quickly...

Fowler89
Indlæg: 1212
Tilmeldt: mandag, 28. maj, 2018 22:09
Geografisk sted: Frederiksberg
Alder: 34

Re: FSG

Indlæg af Fowler89 » onsdag, 29. mar, 2023 12:42

Kasper88 skrev:
onsdag, 29. mar, 2023 12:23
"På denne måde kan man argumentere for, at der er en grad af dobbeltmoral, når vi kritiserer arabiske fodboldklubejere for deres sportswashing, mens vi ignorerer de indirekte forbindelser mellem vestlige virksomheder og menneskerettighedsbrud."

Det synes jeg, er meget svært at argumentere for, nej. Dels har du ikke evidens for disse (in)direkte forbindelser mellem vestlige virksomheder og menneskerettighedsbrud og dels har disse vestlige virksomheder (hvis vi skal kalde hedgefonds, konsortiums osv. det) ikke et blakket ry, som de anvender sporten til at vaske rent i.e.: at sportsvaske deres ry.

Jeg forstår godt dit belæg for gerne at ville anskue sportswashing som et alment problem, Hitler anvendte jo sportswashing, så det er ikke nyt, og ikke blot et problem fra Arabien, men det er bare ikke sammenligneligt med indirekte forbindelser eller konspirationsteorier som dem du lufter, hvor meget du end prøver at bringe disse variabler ind i regnestykket.

Har du en bevisbyrde for direkte krænkelse på menneskerettighederne fra disse hedgefonds og kapitalkonsortiums? For det er nok det eneste der kan gøre, at vi kan begynde at sammenligne dem med oligarkerne og landsledere.
Det er korrekt, at jeg ikke har konkret evidens for direkte forbindelser mellem vestlige virksomheder og menneskerettighedsbrud. Mit argument er primært baseret på, at vi bør være opmærksomme på, at sådanne forbindelser kan eksistere, og at det er vigtigt at holde et kritisk blik på alle aktører i sportens verden, uanset deres geografiske oprindelse.

Det er ikke direkte fodboldrelateret men for eksempel er det kendt, at Nestlé, en stor vestlig virksomhed, har været involveret i kontroverser omkring brugen af børnearbejdere i Afrika til at plukke kakao. Dette eksempel illustrerer, at selv velrenommerede vestlige virksomheder kan have direkte eller indirekte forbindelser til menneskerettighedsbrud.

Selvom det er sandt, at vestlige virksomheder generelt ikke er kendt for at have et blakket ry, der kræver sportswashing, er det værd at overveje, at nogle af disse virksomheder kan have indirekte forbindelser til kontroversielle aktiviteter gennem deres investeringer og forretningspraksis. Dette betyder ikke nødvendigvis, at de er lige så problematiske som de arabiske aktører, men det er et aspekt, der fortjener opmærksomhed og overvejelse.

Jeg anerkender, at der er en betydelig forskel mellem de arabiske aktører, der direkte krænker menneskerettighederne og vestlige virksomheder, der kan have indirekte forbindelser til sådanne brud. Mit formål er ikke at ligestille de to grupper, men snarere at opfordre til en mere nuanceret og kritisk diskussion om de forskellige faktorer, der kan bidrage til problemet med sportswashing og menneskerettighedsbrud.

Endelig er det vigtigt at huske, at bevisbyrden ikke nødvendigvis altid skal ligge hos dem, der påpeger mulige problemer. Det er også op til virksomheder og organisationer at sikre gennemsigtighed og ansvarlighed i deres aktiviteter, så de kan demonstrere, at de ikke bidrager til menneskerettighedsbrud eller andre kontroversielle praksisser.

Jeg tror ikke på, at det er så sort og hvidt det hele. Araber penge dårligt - amerikaner penge godt, så simpelt fungerer det ikke i min optik.

Besvar