ESL

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
TG12

Re: ESL

Indlæg af TG12 » mandag, 19. apr, 2021 09:49

Niche skrev:
mandag, 19. apr, 2021 09:41
TG12 skrev:
mandag, 19. apr, 2021 09:36
Jeg er ikke synderligt fan, men jeg mener man skal give tingene tid til at se hvordan det bliver.

Nytænkning er bestemt ikke fodboldens stærke side, og det kan vel give nytænkning.

Nu er jeg ikke gammel nok til at huske det, så måske nogle ældre kan kommentere, men da PL blev introduceret i 92 var det vel i høj grad også drevet af profit, og mere lukrative TV aftaler. Forskellen er vel i virkeligheden ikke så stor. Der var sikkert også modstand dengang?
Undskyld??? Er forskellen ikke så stor? Det må du uddybe, for du har fuldstændig tabt mig?
Det jeg kan læse mig til var introduktionen af PL i høj grad drevet af klubbernes ønske om at kapitalisere på TV rettigheder..
I Football League blev pengene distribueret ned i systemet til de lavere rækker. PL handlede i høj grad om at topklubberne ikke ville miste penge til de lavere rangerende klubber. Mon ikke det også skabte røre dengang?

Motivationen for en ESL er visse topklubber ønsker en større del af kagen, da de jf. nuværende fordelingsnøgler ikke får hvad de reelt burde få hvis man alene så på hvem der generere og skaffer penge til PL. Lige nu betaler top 6 klubberne for folk i bunden..
Den eneste forskel til PL dengag og ESL er at det er den absolutte elite der driver det, fremfor det i forbindelse med PL introduktionen var hele den øverste række..

Brugeravatar
Emmy
Geografisk sted: Legoland
Alder: 43

Indlæg af Emmy » mandag, 19. apr, 2021 10:01

Sidste nyt jeg har læst, er at vi allerede fra næsten sæson bliver udelukket fra de europæiske turneringer.
Men det vil så betyde at de normale top 6 hold i PL er ude. Og top tre i Spanien og Italien.
CL bliver godt nok helt udvandet med de hold der forsvinder.
Mon ikke der findes en eller anden løsning på det?
"We're not racist, we only hate the mancs"

Tressy

Indlæg af Tressy » mandag, 19. apr, 2021 10:03

Emmy skrev:
mandag, 19. apr, 2021 07:55
Tressy skrev:Skulle man til at få købt den AGF trøje og sæsonkort.
Det har da vel allerede?
Som den nærigrøv man er, har det kun været ved tanken i meget lang tid. Tror min sidste GF trøje er fra da jeg var 15. Den kan jeg mærkeligt nok ikke passe mere omkring maven.

Brugeravatar
Emmy
Geografisk sted: Legoland
Alder: 43

Indlæg af Emmy » mandag, 19. apr, 2021 10:39

Hvordan ser FA på det her? Risikerer man at blive smidt ud af PL også?
"We're not racist, we only hate the mancs"

Brugeravatar
richs
Geografisk sted: Hinnerup

Indlæg af richs » mandag, 19. apr, 2021 10:58

Jeg er ikke udpræget tilhænger af ideen, men det er sikkert fordi jeg er gammel og tilhænger af traditioner.

Jeg ser helst en hjemlig liga/cup , hvor den europæiske liga snit kan være CL som nu. Jeg kan gå med til at man udvikler CL formatet, men jeg er ikke tilhænger af at "de største" forlader den hjemlige liga - hvilket vil efterlade eksempelvis PL som en B-Række.

Generelt syntes jeg også at spillerne allerede nu tjener så rigeligt i forhold til hvad de yder, så behovet for flere penge burde ikke være nødvendigt, da lønningerne bare bliver presset yderligere op. Jeg er med på at det styres af udbud/efterspørgsel, men jeg tror de mange penge der er i fodbold, nok vil stige lidt - men de vil også blive omfordelt med de største klubber som klare vinder (men det er jo netop drivkraften bag de 12 klubber).

Håber og tror på at der kan landes en bedre løsning end den der er lagt op til nu. Fronterne er trukket hårdt op, formentlig bliver der glattet lidt ud.

Brugeravatar
richs
Geografisk sted: Hinnerup

Indlæg af richs » mandag, 19. apr, 2021 11:02

Tressy skrev:
mandag, 19. apr, 2021 10:03
Emmy skrev:
mandag, 19. apr, 2021 07:55
Tressy skrev:Skulle man til at få købt den AGF trøje og sæsonkort.
Det har da vel allerede?
Som den nærigrøv man er, har det kun været ved tanken i meget lang tid. Tror min sidste GF trøje er fra da jeg var 15. Den kan jeg mærkeligt nok ikke passe mere omkring maven.
Jeg har også en ret gammel GF trøje og det er da også super ærgerligt at der ingen tilskuere må være nu, når AGF klare sig så godt. Normalt kan stadion jo fyldes når de ligger i toppen.

Brugeravatar
Cynwal
Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
Alder: 57

Indlæg af Cynwal » mandag, 19. apr, 2021 11:09

mortenbak skrev:
mandag, 19. apr, 2021 07:51
Adhhh
Det bliver sgu også uden mig på supportlisten.
Håber at FIFA/UEFA/FA osv tør at gå hele vejen og smide klubberne ud af systemet og ikke bare give dem en "latterlig" bøde, som de gør med FFP forbrydere.
Den eneste blokademulighed, som jeg kan se der foreligger er, at UEFA/FIFA nægter spillere fra
"E(normt) S(tor)L(ønsomhed) Klubberne" spille tilladelse til EM og VM i fodbold.

Det er rendyrket grådighed og protektionisme fra de 12 klubber, og jeg skammer mig over at LFC er medunderskriver, men kunne desværre nok ikke forvente andet, når amerikanske ejere er involveret. De er vant til at toppen af holdsport styres af små lukkede loger.
Vi SMADRER det PIShold

Hr. Drejer
Geografisk sted: Skee

Indlæg af Hr. Drejer » mandag, 19. apr, 2021 11:51

Fodbolden blev fuldstændigt ødelagt, da Premier League blev etableret. Da inviterede man alle milliardærerne fra hele verden til at investere i engelske klubber. Og da sluttede Liverpools dominans. F.A. og Premier League er sure, men de smider selvfølgelig ikke klubberne ud, for så ryger deres TV aftaler, og det lever de af. Hvis de seks klubber tvangsnedrykkes, så vil Premier League brandet miste sin værdi.

Fodbold har handlet om penge, store penge siden 1. division blev til Premier League. I Premier League er der nedrykning, men i realiteten, kan de seks klubber ikke rykke ned, selv da Liverpool var dårligst, havnede vi på en 8. plads. Vi var aldrig i nærheden af nedrykning. Så fodbolden har gennem længere tid udviklet sig til en pseudo konkurrence. Blot se i Tyskland, hvor Bayern vinder mesterskabet 8 ud af 10 gange. I Spanien vinder enten Barca eller Real Madrid mesterskabet 9 ud af 10 gange. Og i Italien vinder Juve mesterskabet meget ofte, og hvis de ikke vinder, så vinder en anden norditaliensk klub mesterskabet. Er det fair konkurrence? Nej selvfølgelig er det ikke det. De klubber der vinder er de rigeste klubber, det er de klubber som kan købe de bedste spillere.

UEFA har selv fucket det her op. Da de tabte kampen mod Man C og FFP viste sig ikke at være noget som helst værd, underskrev de selv denne udvikling. Denne korrupte organisation, har levet højt og flot på de store klubbers brand, og samtidig ikke været i stand til at skabe ensartede vilkår. ESL vil skabe salary cap (som jeg i mange år har været fortaler for), og det vil skabe ensartede konkurrencevilkår, uden at nationale særinteresser spænder ben. Men spørgsmålet er selvfølelig hvor denne amerikanisering af fodbolden vil tages os hen? Frygter lidt af de fans som tænker i kultur, historie og klubarv, er ligegyldige i dette billede, i stedet fokuseres der på fans der ønsker superstjerner på holdene, og som har pengene til at købe tonsvis af merchandise.

Sky Sport er selvfølgelig ultra kritiske overfor idéen, da de kan se deres imperium styrte i grus. De har haft monopol på PL og CL i England, og nu ser de ikke ud til at få rettighederne til ESL. Klubberne får ret til at streame 4 hjemmekampe pr. sæson. Det giver helt nye og up-to-date indtjeningsmuligheder for klubberne. Og klubberne er pressede i øjeblikket pga Covid-19 og manglende entreindtægter. Der har ingen hjælp været fra UEFA, så nu siger klubberne; "Fuck jer, vi laver vores egen liga", så må vi se om UEFA vil give klubberne indrømmelser for at få dem tilbage i folden.

Jeg er ikke begejstret for idéen. Men jeg var heller ikke begejstret for Premier Leagues format, og jeg har aldrig været begejstret for Champions League, hvor de bedste klubber fra de største lande er garanteret deltagelse. Champions League var i forvejen en lukket klub.

Min begejstring for fodbold dør langsomt, men sikkert. Selve spillet har gennem de sidste 30 år oplevet det ene overgreb efter det andet: Jeg nævner i flæng; etableringen af Premier League, etableringen af Champions League, tillade suspekte regime i at eje klubber (sportswashing) og VAR. Spillet ændrer i sig i en uheldig retning, og har gjort det i lang tid, og ESL er en naturlig del af denne udvikling.
Kenny Dalglish requested the chairman Jack Walker to begin discussions with the player’s club. He refused, and famously said, “Why do you want to sign Zinedine Zidane when we have Tim Sherwood.

Brugeravatar
Redtothebone

Indlæg af Redtothebone » mandag, 19. apr, 2021 12:05

Jeg er ikke fan af ESL, men omvendt er jeg sgu heller ikke fan af alt den magt som FIFA og UEFA besidder, ja man kan sige at de 12 klubber der ønsker ESL er pengegriske, men dem er der sgu også mange af i bund korrupte FIFA og UEFA, som også bare ønsker flere kampe flere penge.

De bliver ved med at proppe flere og flere kampe ind i kalenderen, så de tvinger samtidig også klubberne til at bruge flere og flere penge for at kunne konkurrere, specielt fordi UEFA heller ikke tør at sanktionere mod de klubber som åbenlyst bryder financial fair play som City, Chelsea, PSG med flere.

Resultatet er at klubber begynder at prioritere de turneringer hvor der er flest penge, ingen topklub gider bruger energi på liga cuppen mere, sjovt nok vinder City den nu ofte fordi de har flest penge og den største trup, så der B hold er stadig bedre end de fleste.

Champions League begynder reelt også først når gruppespillet er færdig, reelt handler gruppespille nu bare om at få 10-12 point hurtigt på kontoen, så man kan spare spillere i de sidste runder. Hånden på hjertet hvor mange af jer gider så se kampe med hold som Rennes, Krasnodar, Basaksehir, Olympiakos, Lokomotiv Moskva? det er jo bare kampe som skal overståes, så man kan komme videre til knockout kampene. Se på vinderne af CHL de sidste 10-15 år, det er mere og mere åbnelyst at dem med fleste penge de vinder.

Det største problem er lige nu at man vil have mere og mere ud af spillerne på klub niveau og landshold.
Lad os se på fakta.

CHL skal udvides nu med fire hold, de 4 af pladserne giver til hold der klarer sig godt ift. Uefa klubkoeffcientliste! Lyder CHAMPIONS league efterhånden ikke lidt hult ? Man får ikke engang lov at spille hjemme og ude i gruppe spillet mere, men fakta er 10 kampe i gruppespillet = FLERE KAMPE

FIFA vil gerne have at der skal spilles VM hver andet år = FLERE KAMPE

Nations league er blev indført, vi kan knap nok finder ud af hvad de her kampe går ud på = FLERE KAMPE

Flere af de bedste spillere som Salah skal sikkert spille OL = FLERE KAMPE

VM skal uviddes fra 32 til 48 kampe i 2026 = FLERE KAMPE

Klub VM skal uvides fra 7 til 24 holde - ja det er rigtig den turnering som ingen gider se og som skal spilles midt i sæsonen så kamp program i den hjemlige liga bliver endnu mere komprimeret =FLERE KAMPE

EM i fodbold blev udvidet i 2016 fra 16 til 24 hold og der er allerede snak at at udvide den igen Flere KAMPE

Jeg tror ikke jeg er fan af ESL, men:
Jeg er heller ikke fan af at se Danmark smadre Moldova 8-0 (total ligegyldig kampe)
Jeg er ikke fan af at Liverpool skal stille et reservehold i liga cuppen fordi de skal spille VM for klub hold.
Jeg er ikke fan af Krasnodar mod Rennes i et CHL gruppe spil
Jeg er ikke fan af at Liverpool ofte får spillere skadet i ligegyldig landskampe
Jeg er ikke fan af at de bedste spillere skal spille flere og flere kampe, for det giver flere og flere kampe hvor hold spiller med håndbremsen trukket og man prøver at vinde samtidig med at man skal spare spillere.
Jeg er ikke fan af at der skal spilles AFCON midt i en liga, så holdene bare må spiller uden de bedste spillere som Mane, Keita, Salah - det er ikke fair.
Jeg er ikke fan af ligacuppen for ingen gider spille med bedste hold.
Jeg er SLET ikke fan af agenter der får mere og mere magt.

UEFA og FIFA bærer et kæmpe ansvar, og så længe de bliver ved med at proppe flere og flere kampe ind i kalenderen, så presser de også klubberne til at bruge flere penge, det er dem med den største trup bedst chance for at vinde. Samtidig vil vi se flere skader, og stjerner der kun levere på 80-90 procent niveau fordi de tvinges til at spille med småskader.

ESL lyder ikke fantastisk - men det som UEFA og FIFA har gang i er absolut heller ikke fantastisk, det kan helt sikkert ikke komme som en overraskelse at klubberne forsøger at tage noget magt tilbage.
Senest rettet af Redtothebone mandag, 19. apr, 2021 12:24, rettet i alt 1 gang.

Hr. Drejer

Indlæg af Hr. Drejer » mandag, 19. apr, 2021 12:10

Måske vil fremtiden byder på nye klubnavne. Hvem kan stå for disse opgør:

Liverpool Liverbirds - Manchester United Devils
Arsenal Gunners - Manchester City Oilers
Kenny Dalglish requested the chairman Jack Walker to begin discussions with the player’s club. He refused, and famously said, “Why do you want to sign Zinedine Zidane when we have Tim Sherwood.

Brugeravatar
Mysjkin
Geografisk sted: Nordsjælland
Alder: 46

Indlæg af Mysjkin » mandag, 19. apr, 2021 12:59

Hr. Drejer skrev:
mandag, 19. apr, 2021 12:10

:lol: :lol: :lol:

Tak for dagens bedste grin.

Iøvrigt gode indlæg af både dig og Redtothebone. Hele setuppet har udviklet sig i gal retning i mange år - ESL er snarere en forlængelse af dette end et brud. Personligt er jeg ved at være mæt af fodbold; jeg kan ikke længere begejstres (eller skuffes) som jeg kunne engang.
“Football is a simple game based on the giving and taking of passes, of controlling the ball and of making yourself available to receive a pass.”

Brugeravatar
Mysjkin
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Mysjkin » mandag, 19. apr, 2021 13:06

Hr. Drejer skrev:

Chelsea Bullies - Tottenham Strugglers
“Football is a simple game based on the giving and taking of passes, of controlling the ball and of making yourself available to receive a pass.”

texy
Geografisk sted: København

Indlæg af texy » mandag, 19. apr, 2021 13:14

TG12 skrev:
mandag, 19. apr, 2021 09:36
Jeg er ikke synderligt fan, men jeg mener man skal give tingene tid til at se hvordan det bliver.

Nytænkning er bestemt ikke fodboldens stærke side, og det kan vel give nytænkning.

Nu er jeg ikke gammel nok til at huske det, så måske nogle ældre kan kommentere, men da PL blev introduceret i 92 var det vel i høj grad også drevet af profit, og mere lukrative TV aftaler. Forskellen er vel i virkeligheden ikke så stor. Der var sikkert også modstand dengang?
PL var bestemt økonomisk og kommercielt funderet. Men det sportslige setup på banen, blev der ikke ændret ved. Alle kan vinde og alle kan rykke ud. Og vil man spille europæisk, så må man kvalificere sig ud fra de krav, som UEFA har opstillet. Og ja, de har tilgodeset de store ligaer, siden man omdannede Europa Cup for Mesterhold til CL. Men der er dog heldigvis en vej ind for alle stadig. Og ingen er garanteret deltagelse, hvilket Spurs, Arsenal og Liverpool jo med al tydelighed demonstrerer i år - og også har gjort mange andre år.

ESL er det største skridt væk fra den måde, som vi kender sporten i Europa og hen imod den måde, som man gør tingene i USA. Hvis det er den vej, som andre fans vil, så er det fint med mig. Jeg kan godt finde andet at kaste min kærlighed på. Og i den forbindelse, så bliver sæson 1 uden Arsenal, Liverpool, Man Utd, Man City, Spurs og Chelsea da vanvittigt spændende at følge. Den vil jeg gerne følge.
Kloppite

Hr. Drejer

Indlæg af Hr. Drejer » mandag, 19. apr, 2021 13:16

Mysjkin skrev:
mandag, 19. apr, 2021 13:06
Hr. Drejer skrev:

Chelsea Bullies - Tottenham Strugglers
:lol:

Niche
Geografisk sted: Frederikssund
Alder: 48

Indlæg af Niche » mandag, 19. apr, 2021 13:31

Hr. Drejer skrev:

Jeg er ikke fan...
Jürgen Klopp om sin fronttrio: Mo Salah is world class, but not evert day. Sadio Mané is world class, but not every day. Firmino is world class, and pretty much every day...

Besvar