ESL

Den generelle debat og diskussion om klubben og spillere [nuværende og tidligere] føres her.
Filos of Isk
Geografisk sted: Hillerød
Alder: 34

Re: ESL

Indlæg af Filos of Isk » torsdag, 29. apr, 2021 15:37

Det er jo enormt kompliceret, hele pyramide strukturen i fodbold og det globale marked gør at regler skal passe både spillere der får 100 pund om ugen og Haaland, der forhandler om en million om ugen.

Samtidig skal du også have 100+ fodboldligaer, forbund og nogle gange stater til ikke bare at stemme for regler, men også bakke op om dem og arbejde for dem.

Der er bare så mange interesser.

Jeg ser ikke optimistisk på muligheden for at pengemændene deler min hippiedrøm om af at færre kampe ville gavne hele sporten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

TG12

Indlæg af TG12 » torsdag, 29. apr, 2021 17:39

Filos of Isk skrev:
torsdag, 29. apr, 2021 15:37
Det er jo enormt kompliceret, hele pyramide strukturen i fodbold og det globale marked gør at regler skal passe både spillere der får 100 pund om ugen og Haaland, der forhandler om en million om ugen.

Samtidig skal du også have 100+ fodboldligaer, forbund og nogle gange stater til ikke bare at stemme for regler, men også bakke op om dem og arbejde for dem.

Der er bare så mange interesser.

Jeg ser ikke optimistisk på muligheden for at pengemændene deler min hippiedrøm om af at færre kampe ville gavne hele sporten.

Problemet er jo også lidt - hvad kan de gøre uden at skabe et oprør.

ESL endte som bekendt fejlslaget, men oprøreret var jo en sand orkan fra flere vinkler, UEFA, PL, FIFA, politikkerne, fans fra egne rækker, fans ude fra.

Enhver ændring til nuværende format, uanset om det er ESL, CL eller PL vi snakker vi medføre "vindere" og "tabere", positive-og negative effekter. Det er som om oprøret er umuligt hvis der skal ændres noget fundamentalt idag.

Det gør bare ejere/klubber osv har næsten ingen mulighed for at innovere, eller nytænke og potentielt løse mange af de problemer der er fordi det bliver nedstemt af sure folk et eller andet sted fra. Det handler egentligt ikke om ESL men som en generel ting. Det er dælme svært at udvikle sin forretning, eller noget som helst andet hvis al nytænkning bliver fejet af bordet. Dermed ikke sagt al nytænkning er godt, men uden innovationen så er de knapper der kan skrues på begrænset til at være spare penge, organisk vækst i omsætningen, eller få en rig klubejer som på (mærkværdigvis er blevet rimelig accepteret, og sjældent trigger oprør). Muligheder som at se på nye indtjeningsmuligheder, nye modeller, osv er sat ud af kræft, fordi de er bange for at skabe oprør.

Det er ikke sundt og de knapper der kan skrues på kan kun skures på "så meget" før det er uden effekt.

Filos of Isk

Indlæg af Filos of Isk » fredag, 30. apr, 2021 07:10

Fuldstændig rigtigt; og et af problemerne er selvfølgelig det er lidt for forudsigeligt hvem der vinder og hvem der taber på enhver given ændring. Så du får ikke West Ham til at stemme for en reduktion i antallet af ligakampe fordi det ikke giver mening for dem at satse på at de får så meget europæisk fodbold at det vil opveje det.

TG12

Indlæg af TG12 » fredag, 30. apr, 2021 13:10

Filos of Isk skrev:
fredag, 30. apr, 2021 07:10
Fuldstændig rigtigt; og et af problemerne er selvfølgelig det er lidt for forudsigeligt hvem der vinder og hvem der taber på enhver given ændring. Så du får ikke West Ham til at stemme for en reduktion i antallet af ligakampe fordi det ikke giver mening for dem at satse på at de får så meget europæisk fodbold at det vil opveje det.

Præcis, også selvom ESL måske var et forkert koncept, så er der noget fundamentalt forkert i FA, UEFA og FIFA har monopol på at "udbyde" fodbold turneringer. Som en advokat var ude at sige ifbm. UEFA ville straffe "udbryderne" svarer det til Amazon siger enhver sælger på deres marketplace KUN må sælge der, og ikke have f.eks. en fysiskbutik, eller egen webshop.

Men en ting jeg tænkte på, som formentligt aldrig bliver overvejet, kunne som være i stedet for at spille færre kampe, så gøre kampene kortere. Hvis der blev spillet 2 x 30 eller 2 x 35min ville det være mindre fysisk drænende, det ville tvinge holdene til at komme ud af vagten fra stat, sætte intensiteten op, og dermed sandsynligvis gøre kampene mere interessante.

Det ville også indirekte virke som færre kampe, hvis man ser på samlet spillet tid.

Brugeravatar
zalcos
Geografisk sted: Kolding
Alder: 31

Indlæg af zalcos » fredag, 30. apr, 2021 14:07

TG12 skrev:
fredag, 30. apr, 2021 13:10
Filos of Isk skrev:

Præcis, også selvom ESL måske var et forkert koncept, så er der noget fundamentalt forkert i FA, UEFA og FIFA har monopol på at "udbyde" fodbold turneringer. Som en advokat var ude at sige ifbm. UEFA ville straffe "udbryderne" svarer det til Amazon siger enhver sælger på deres marketplace KUN må sælge der, og ikke have f.eks. en fysiskbutik, eller egen webshop.

Men en ting jeg tænkte på, som formentligt aldrig bliver overvejet, kunne som være i stedet for at spille færre kampe, så gøre kampene kortere. Hvis der blev spillet 2 x 30 eller 2 x 35min ville det være mindre fysisk drænende, det ville tvinge holdene til at komme ud af vagten fra stat, sætte intensiteten op, og dermed sandsynligvis gøre kampene mere interessante.

Det ville også indirekte virke som færre kampe, hvis man ser på samlet spillet tid.
10 eller 15min fra hver halvleg? Det er en tredjedel af hele kampen der så er væk. Jeg tror blot at det forringer produktet som fansene skal betale og rejse langt for at se. Spillerne skal stadig flyve til en EL kamp i Ukraine torsdag og hjem igen Lørdag aften osv. Så jeg tror gavnen af at barbere kampen ned med en tredjedel er enormt lille i forhold til hvor meget mindre produkt man får for pengene.
Bill Shankly:
"At a football club, there's a holy trinity - the players, the manager and the supporters. Directors don't come into it.

TG12

Indlæg af TG12 » fredag, 30. apr, 2021 14:42

zalcos skrev:
fredag, 30. apr, 2021 14:07
TG12 skrev:
fredag, 30. apr, 2021 13:10
Filos of Isk skrev:

10 eller 15min fra hver halvleg? Det er en tredjedel af hele kampen der så er væk. Jeg tror blot at det forringer produktet som fansene skal betale og rejse langt for at se. Spillerne skal stadig flyve til en EL kamp i Ukraine torsdag og hjem igen Lørdag aften osv. Så jeg tror gavnen af at barbere kampen ned med en tredjedel er enormt lille i forhold til hvor meget mindre produkt man får for pengene.
Som sagt tror jeg aldrig det er en mulighed de vil sætte på bordet, men jo lidt tilbage til spørgsmålet om kvalitet vs. kvantitet.

Jeg kan se argumenter for begge dele, men den største fordel jeg ser i at lave kampen kortere om det så er 10-20 eller 30min er det ville sætte intensiteten op, fordi der er mindre tid til taktikken om at "trætte modstanderen langsomt". Det er alligevel få kampe i løbet af en sæson, hvor det er, hvor det er "full-on-bang-for-the-buck-action" i 90min uden større eller mindre perioder, hvor bolden bare flyttes rundt afventende.

Filos of Isk

Indlæg af Filos of Isk » lørdag, 01. maj, 2021 08:48

Det er jo en udemærket pointe, og kompromis. Jeg havde egentlig afskrevet kortere kampe fordi Florentino Perez tilsyneladende foreslog det fordi han menerbat ungdommen ny til dages bliver for let distraheret til to gange 90 min.
Min løbetræner påstår altid at intervaltræning er meget sundere end alm løbetræning og har han ret deri, og det tror jeg, så er det jo noget man kan se på.

Jeg syntes f.Eks også at mange etapeløb i cykling har haft succes med at gøre etaperne kortere.
Jeg kender nogle mennesker der har droppet boksning til fordel fra UFC til dels fordi det kortere kampformat gør at de bedste kan tåle at have flere kampe imod hindanden.

Så der er da argumenter for at kortere kampe kan være en god ting.
Man kan også pege på at tidsudtræk og busparkeringer vil blive de sande vindere og fodbold ville blive en forfærdelig affære.

Jeg mener bare helt klart at som det er nu hvor nærmest ingen pl hold, føler de har båndbredden til at gå efter cup turneringer. Der har vi altså bare et klart signal om at det er noget rod og det er jo et problem der har været tydeligt i 20 år eller mere.

TG12

Indlæg af TG12 » lørdag, 01. maj, 2021 17:56

Skulle kortere kampe nogensinde blive en realitet så ville det i den grad kræve dommerne slog ned på tidsudtræk og gav det gule konsekvent.

Desværre tror jeg det er fuldkommen urealistisk det bliver overvejet, fordi salget af TV rettigheder stadig er den største finansieringskilde for fodbolden overordnet set, og TV kanalerne ville nok ikke se positivt på kortere kampe. De ville (logisk nok) mene prisen de betaler skulle ned og dermed er vi lige vidt.

mortenbak

Indlæg af mortenbak » lørdag, 01. maj, 2021 18:31

Ja og billetpriserne skulle vel også et hak ned.
Kortere kampe - færre penge og det jo stik modsat af hvad klubberne kræver.
Men i og med at mange klubber er usunde med kæmpegæld, så er vel mere naturligt at skære udgifterne ned (spillerlønninger/agenthonorarer) i stedet for bare råbe efter flere penge i fodbold. Der er jo rigeligt, som det er. De skal bare bruges mere fornuftigt.

Brugeravatar
Thommo
Geografisk sted: Randers
Alder: 45

Indlæg af Thommo » lørdag, 01. maj, 2021 19:15

mortenbak skrev:
lørdag, 01. maj, 2021 18:31
så er vel mere naturligt at skære udgifterne ned (spillerlønninger/agenthonorarer) i stedet for bare råbe efter flere penge i fodbold. Der er jo rigeligt, som det er. De skal bare bruges mere fornuftigt.

Ja det er paradoksalt at høre RM (eller er det barca præsidenten) klynke pive og surmulende sige" at så har vi ikke råd til Håland" Wow siger jeg bare, jeg vil personligt hjertens gerne have en Mercedes, men har ikke råd, så jeg har en billigere spand at pisse rundt i. Jeg købte for en 10 år siden en lorte citroen bx til 1200 kr, min bror havde så samtidig købt en mercedes til 250000, så det at jeg kunne få 208 bx´er for prisen for hans grinede vi lidt af, og fik tilmed 800-1000 kr tilbage da jeg skrottede den da vinteren var gået (nå det var en side bemærkning :lol: ).Jeg synes M. Laudrup og Elkjær sagde det fornemt forleden i CL optakten.

Der er AAAALT for mange penge ii det lort, sænk løn, entre, TV priser og flere ting omkring fordbolden, lur mig om ikke det hele bliver meget bedre, eller om ikke andet uforanderligt for den neutrale seer.Personligt er jeg ligelad med om Eriksen og Henderson så, pludselig kun har råd til eksempelvis 120 nye Porcher xxx om året, fremfor 300 styk, jeg synes ikke det er synd overhovedet.
Nu da jeg lever i et Danmark under noget der ligner diktatur rigtig meget, og i den grad er en politi stat, må bare sige jeg glæder mig til den dag jeg lever i et demokrati igen...

Filos of Isk

ESL

Indlæg af Filos of Isk » mandag, 03. maj, 2021 10:58

Thommo skrev:
lørdag, 01. maj, 2021 19:15

Ja det er paradoksalt at høre RM (eller er det barca præsidenten) klynke pive og surmulende sige" at så har vi ikke råd til Håland"
Og så går de fluks ud og giver Alaba en alt for stor kontrakt, som de slet ikke har råd til, midt i forhandlinger med nøgle spillere, der så også vil have det de "fortjener".

altså Real og Barcelona handler jo også som om de var store bank som staten ville dømme som værende "too big to fail" og det er sgu da fordi de godt ved at de ikke får lov at gå konkurs.

klubberne må jo også selv være lidt ansvarlige nogle gange. For nej det er fandme ikke synd for Alaba at han bliver arbejdsløs fordi han ikke kan få næsten 2 millioner euro i månedsløn, jeg tror ikke det vil afføde sympati demoer på hele kontinentet.

Men så er vi også tilbage til de skide fans, for fans er ikke gode til at udvise forståelse for økonomisk mådehold, John Henry har desværre nok fået flere hadebreve pga manglende/forkert transfer aktivitet end for at ville øde lægge fodboldpyramiden eller for at forsøge at deltage i en lønkompensations ordning eller hæve billetprisen.

FSG har jo netop forsøgt at forhindre at udgifterne er stukket af for dem og ja, Liverpool spillerne får stadig latterligt meget i løn, men tænk hvad van Dijk ville få i Barcelona.
Og det er ikke fordi jeg syntes FSG er super, de har jo bare lært af den fejl andre har begået, f.eks. Man United, der har øget omsætningen med 100.000.000 £, men også øget udgifterne med 250.000.000 £.

athomsen
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af athomsen » torsdag, 10. jun, 2021 12:19

Så kom det endelige forlig på plads mellem klubberne og FA. Klubberne slap helt som ventet enormt billigt. Samlet skal de betale £22 mio.

Brugeravatar
Emmy
Geografisk sted: Legoland
Alder: 43

Indlæg af Emmy » torsdag, 10. jun, 2021 16:15

Jeg forstår ikke hvorfor klubberne skal betale en bøde
"We're not racist, we only hate the mancs"

Filos of Isk

Indlæg af Filos of Isk » fredag, 11. jun, 2021 08:15

Emmy skrev:
torsdag, 10. jun, 2021 16:15
Jeg forstår ikke hvorfor klubberne skal betale en bøde
Tror de fleste ejere har accepteret at det er deres omgang, hvis det er det du mener.

Brugeravatar
Emmy
Geografisk sted: Legoland
Alder: 43

Indlæg af Emmy » fredag, 11. jun, 2021 13:30

Jeg forstår ikke grunden. Hvorfor?
"We're not racist, we only hate the mancs"

Besvar