Jeg bliver mere og mere enig med mig selv om, at jeg synes, at det vil være ganske acceptabelt, hvis vi kun henter én offensivt orienteret spiller af høj kvalitet i sommerens transfervindue. Her tænker jeg på en af de spillere, der allerede er nævnt 100 gange herinde (Lallana, Griezmann, Alexis Sanchez, Lavezzi, m.fl.).
Grunden til, at jeg synes det vil være dækkende med en enkelt, er af to årsager. For det første synes jeg, at det er vigtigt, at vi også lægger stor fokus på transferemner til den anden ende af banen. Og offensive spillere er ekstra dyre. For det andet, så frygter jeg, at vi ender med at smide eksisterende guld på gaden. I mine øjne har vi allerede to unge spillere, som jeg gerne ser blive integreret i truppen og på holdet.
Suso er den ene. Det er bestemt for tidligt at udråbe ham til noget som helst, men der er altså tale om en spiller med bedre offensive stats i La Liga i denne sæson end Arda Turan og Iniesta. Og han er kun 20 år. Han er hos Almeria blevet brugt på begge kanter, på den offensive midt og som hængende angriber. Læg dertil, at han på Spaniens ungdomslandshold er blevet brugt som 8er (hans rolle blev beskrevet som Alonso-rollen, men jeg ville mene at Xavi’s måde at spille pladsen på er mere rammende). Jeg hørte en ”ekspert” sige, at Sterling var blevet brugt centralt for at udvikle hans måde at tænke fodbold på og øge hans taktiske forståelse. Noget tyder på, at det har virket. Suso har haft samme mulighed for at høste dyrebar erfaring fra forskellige pladser, hvilket burde kunne blive brugbart i forhold til at lære at tage de rigtige løb, slå de rigtige afleveringer og agere køligere i forskellige pressituationer. Jeg håber, at vi beholder ham.
Den anden er Jordon Ibe. Han er stadig meget ung og kan reelt sagtens blive udlejet i endnu en sæson, men Sterlings succes gør mig måske lidt utålmodig i forhold til en spiller, som jeg anser for mindst at have et lige så stort talent. Jeg er med andre ord på linje med denne vurdering af Ibe.
http://metro.co.uk/2014/05/20/why-liver ... n-4733688/
Med Suso tror jeg, at vi kan få en intelligent spiller, der kan åbne kompakte forsvar, når de etablerede spillere er ude. Med Ibe tror jeg, at vi kan få en backup-spiller, der ikke kan stoppes på omstillinger, da hans fart overgår selv Sterling. Og jeg tror, at begge kan ende som bærende spillere på vores hold i mange år fremadrettet.
Sturridge, Suarez, Sterling, Coutinho, Henderson, xxxx, Suso og Ibe vil så være min kerne af spillere til de forreste 3-4 pladser. Dermed også sagt, at jeg tror, at vi i flere kampe kun får brug for tre af dem, da jeg forventer, at der hentes en dygtig midtbanespiller, der skal spille mange kampe og være med til at skabe større balance imellem angreb og forsvar. Samtidig også sagt, at jeg ikke bare ønsker at se Suso og Ibe varme bænken. Jeg mener, at de skal bruges af og til. Ikke kun i cup-kampe sammen med reservespillere imod hold fra den tredjebedste række, men af og til en ad gangen sammen de etablerede spiller, så de bliver testet og udviklet sammen med førsteholdet. Kriteriet er naturligvis, at de skal bidrage, når de spiller. Men det er jeg allerede fuldt ud overbevist om, at Suso kan. Med Ibe er jeg lidt mere forbeholdende. Han er måske for ung. Men han ser så usandsynligt god ud i venskabskampene, og så er han så djævelsk hurtig.
I vores nuværende situation (nummer 2 i ligaen og tilbage i CL), så er det let at forfalde til det, som virker mere sikkert, nemlig at handle stort i håbet om større succes. Men vi må ikke glemme vores økonomiske situation. Og endnu vigtigere, må vi ikke glemme, hvad der var med til at gøre os til titelaspiranter i denne sæson. Det var en dygtig manager, en stærk holdånd, og så var det også unge sultne spillere, der greb deres chance, når de fik den. Sterling blev en superstjerne i denne sæson. Coutinho viste, at han ikke kun indeholdte flair og teknik, men også mandshjerte og arbejdsmoral. Og Flannagan trådte ud af mørket og demonstrerede, hvor langt man kan komme på indstilling og passion. For mig vil det være fremragende hvis vi kan fortsætte med at supplere få GODE indkøb med den slags sultne diamanter.
Det er sådan jeg har det lige nu. Om tre dage er jeg sikkert tilbage med en liste på 7 offensive spillere, som jeg synes, at vi skal købe. Sådan påvirker agurketiden mig. Men jeg vil håbe, at Rodgers denne gang virkelig holder fast i udtalelserne om kvalitet frem for kvantitet. Kvantiteten skal vi helst selv udvikle.