Jeg melder mig på det hold, der mener vi har behov for at hente en kvalitetsspiller til angrebet. Det er der tre grunde til.
For det første tager vi afsked med Sturridge. Vi har godt nok en slags erstatning i form af Brewster, men uanset hans talent, så har han endnu intet vist på klubniveau. Vi kan simpelt hen ikke satse på, at han skal kunne levere nærmest fra dag et (hvilket i værste fald kan blive nødvendigt). Så vi skal simpelthen bruge en spiller mere.
For det andet mener jeg det er helt afgørende, at vi henter en spiller, der har kvaliteterne til at være kampafgørende. Og her tænker jeg ikke kampafgørende a la Origi, der er dygtig til at placere sig rigtigt og score på vigtige tidspunkter (foruden at være hårdtarbejdende). Jeg tænker især på en spiller med så store offensive kvaliteter, at han med en genialitet eller rene skills kan score også de svære mål. En stor del af vores offensive styrke ligger i, at truslerne kommer flere steder fra. Salahs seneste sæson var ikke så imponerende som den forrige, men han trækker næsten altid 2-3 forsvarsspillere sig, hvilket giver plads til andre spillere, herunder især Mané. Hvis vi forestiller os, at Mané eller Salah skulle blive ukampdygtige i en kortere eller længere periode, er det afgørende, at vi kan fortsætte med at true på flere fronter. Og her synes jeg helt ærligt, at Origi ikke er helt dygtig nok. Shaqiri kunne være en mulighed, men han mangler fart og fylde (defensivt og i genpresset) til at kunne være en reel backup. I min bog er han den perfekte indskiftningsspiller, men ikke en fuldgod erstatning for Mané eller Salah.
For det tredje er vi nødt til at vise resten af truppen og omverdenen, at vi har ambitionerne til at lægge yderligere på ift den forgangne sæson. Selv Man C med deres vanvittige trup forstærker sig – vi er simpelthen nødt til at følge med.
Jeg tror ikke vi får problemer med at tiltrække de rette spillere. Vi er attraktive på stort set alle parametre – med undtagelse af at kunne tilbyde spillerne livet i en egentlig metropol. Selvom der skulle være udsigt til at sidde på bænken i sæsonens begyndelse, så vil der med 100% sikkerhed blive gode muligheder for at slå til. Og Man C har jo ikke noget problem med at hente spillere, selvom kampen om spilletid er hård.
Med ovenstående sagt, tror jeg dog ikke vi nødvendigvis behøver at hente MBappé. Men meget gerne en spiller med fart og/eller skarpe driblinger. Fx Werner, Pepe eller Zaha.
Helt overordnet set er vores trup så stærk nu, at vi ’blot’ behøver at hente et par spillere per sæson. De skal så til gengæld også være relativt unge og af høj kvalitet.
“Football is a simple game based on the giving and taking of passes, of controlling the ball and of making yourself available to receive a pass.”