Jeg synes nogle gange, at diskussionen om hvem der er den bedste træner/manager bliver ret arbitrær/kunstig. For som jeg også læser det du skriver, så er sammenligningsgrundlaget sjældent optimalt.Niche skrev: ↑mandag, 17. aug, 2020 08:51Han har vel været verdens bedste til det han gør. Tror vi skal passe på med at tale Pep for meget ned, men jeg har da også min tvivl om, om han ville kunne gøre det samme som eksempelvis Alex Ferguson, Arsene Wenger eller for den sags skyld Klopp. Men vi kommer aldrig til at se Pep tage et projekt, hvor han skal bygge en klub op eller at se ham i den samme klub igennem så lang tid, at det han overtager skal genopbygges, så det må forblive en ufuldkommen diskussion. Debatten om at han ikke kan vinde Chl uden Messi, burde vel gå på, at han ikke kan vinde uden Xavi, Inesta og Messi, da de tre havde lige stor betydning for hvordan de dengang spillede, eller Xavi vel nok var den mest betydningsfulde spiller, der har været på et Barca hold nogensinde. Det har i hvert fald ikke været nemt for Pep at være uden de tre, da de alle passede 110% ind i hans boldbesiddende genpres fodbold, men om han er/var verdens bedste træner, det mener jeg ikke (som flertallet herinde), at han har bevist i de klubber og med det materiale han har ført sig frem med.
Hvis man kiggede rent videnskabeligt på det, så skulle alle parametre (trup, organisation, fanbase, økonomi, hjemmebane osv.), fraset trænerens egne evner, jo principielt være ens, for at man direkte kunne sammenligne evnerne. Dette lader sig selvsagt ikke gøre, hvorfor debatten, efter min mening, i høj grad ofte præges meget af klubtilhørsforhold og fansenes øvrige præferencer (fx om man - som mig - fascineres af historien om den lille mand der tager det udfordrende job med en sovende kæmpe, eller om man lægger mere vægt på fx seværdig spillestil).
Man kan - igen efter min mening - bedst sammenligne træneres overordnede evner imellem klubber, hvor de vigtigste forudsætninger (fx økonomi og spillertruppens niveau/bredde) er sammenlignelige. Jeg mener, der er vel heller ikke mange af os, der direkte vil sammenligne Lewis Hamilton (i en lynhurtig Mercedes) med Kevin (i en gumpetung Haas). Man kan have en fornemmelse af kørernes (eller trænernes) evner, men først den dag de er teamkammerater, får man et godt sammenligningsgrundlag.
Når det kommer til fodbold, synes jeg ofte, at det giver mere mening at kigge på lidt mere specifikke områder som fx hvem (Klopp) der er bedst til at bringe en subtopklub (Liverpool for få år siden) helt til tops eller hvem der er bedst til at få en eksisterende trup af verdensklassespillere til at spille ekstrem seværdig angrebsfodbold (Guardiola). Eller hvem er bedst til man-management. Eller hvem er bedst til at skabe et hold med benhård defensiv organisation og på den baggrund opnå resultater (Mourinho back in the days, Chris Wilder i denne sæson).
Ovenstående skal selvfølgelig ikke afholde os fra at tage debatten, eller drille Shitty og Scum når de fejler, men endelige konklusioner synes jeg ikke skal være målet i sig selv.