Interessant at se, som flere artikler begynder at stille spørgsmålstegn ved Pep Guardiola. Han har uden tvivl stået i spidsen for en række fantastiske hold, som har spillet fantastisk fodbold, men alligevel: Har det mere været spillerne, der var årsagen, og spørgsmålet "Kan han vinde Champions League uden Messi på holdet" begynder at lure i horisonten.
Lad mig med det samme sige, at jeg har stor respekt for Pep's resultater, og hans normalt offensive tilgang til spillet. Samtidig er jeg fuldt ud med på, at det ikke er nok bare at samle en trup med måske 10 ud af verdens bedste Top 30 spillere, men at det kræver et enormt Man-management at få sådan en samling overbetalte krukker med millioner på bankbogen til at arbejde sammen.
Men sprækkerne i facaden er så småt ved at opstå, og der er måske en "Kejserens nye klæder" stemning på vej. ....altså, at når først den lille dreng har råbt: "Han har jo ikke noget på", så kan flere pludselig se det. Efter Man City's exit mod Lyon har både BBC Sport's chief football writer Phil McNulty og Chris Waddle været ude efter Guardiola. Begge hæfter sig ved, at han taktisk stillede op, hvor han søgte at dæmme op for Lyons styrker, i stedet for at sætte holdet efter egne styrker.
Phil McNulty:
https://www.bbc.com/sport/football/53795780
Chris Waddle:
https://www.bbc.com/sport/football/53794738
På mig virker det også mærkeligt, at i en kamp, hvor man er storfavorit, at man så stiller med 3 mands backkæde, som reelt bliver et 5-mands forsvar og med så stærke offensive kræfter som Bernardo Silva, David Silva, Riyad Mahrez og Phil Foden på bænken.
Men resultatet bliver jo nok bare, at Abu Dhabi prinserne poster yderligere milliarder i projektet, nu hvor der er givet frit lejde til underskud grundet Corona situationen, samt vel vidende at de nu har driblet uden om FFP to gange, med minimale "slap on the wrist" bøder.
Men jeg er dælme klar på sidelinjen med cola og popcorn hvis "Verdens bedste træner"-facaden begynder at krakelere på Pep Guardiola.