Dagens Kampe

Her kan man diskutere Premier League generelt, eller øvrige landes ligaer og spillere.
Larry Dillman

Re: Dagens Kampe

Indlæg af Larry Dillman » tirsdag, 23. apr, 2013 23:48

AJ skrev:Men her midt i al rusen - går da i hvert fald ud fra, at LarsU er kraftigt i undertal herinde ;) - har I det så alligevel ikke sådan, at det skal være Dortmund, der vinder titlen? Bayern ville jo ryge op og matche vores 5 titler, hvis det blev dem, hvorimod Dortmund pt kun har 1.

@ Henrik1

Bayern var vist ikke forfulgt af uheld i 2001 ;) Hverken i CL, men da især heller ikke i ligaen.
Men du har ret i, at 1999 og 2012 står som nogle meget uheldige stunder.
Bayern personificerede nærmest svineheldet i 80'erne....men nok lidt på samme måde som scum de sidste 15-20 år (ved konstant at opsøge det...også i fergie time!).

Det yderst pudsige er, at BM's fire mesterholds-triumfer (1974-76 + 2001) alle var ufortjente eller kontroversielle ....knap så meget 2001, men dog marginalt i kraft af straffe-afgørelse....mens de var voldsomt dominerende i alle deres tabte finaler (1982- Aston Villa, 1987 - Porto, 1999 - hmmmppff, 2012 - chelski) med undtagelse af Inter-nederlaget i 2010!
Tonic wa'er...did you say tonic wa'er? If it's tonic wa'er you want, it's tonic wa'er you get!

Hr. Drejer
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Hr. Drejer » onsdag, 24. apr, 2013 00:01

Robbie_God_Fowler skrev: Med hensyn til Bayerns potentielle dominans fremadrettet så synes jeg, at vi skal slå koldt vand i blodet. Robben, Ribery, Lahm, Schweinsteiger og Gomez er i deres bedste fodboldalder og nærmer sig hastigt de 30. Jeg vil mene, at holdet peaker pt, da trupsammensætningen er harmonisk og der er en god blanding af rutine og ungdommelig gejst.
Toni Kroos 1990, Mario Götze 1992, Manuel Neuer 1986, Thomas Müller 1989, David Alaba 1992, Holger Badstuber 1989, Javi Martinez 1988, Jerome Boateng 1988, Xherdan Shaqiri 1991, Diego Armando Valentin Contento 1990.

Der er meget kvalitet, og erfaring i disse unge spillere. Jeg tror de vil dominerer europæisk fodbold de næste 5 år.

Robbie_God_Fowler

Indlæg af Robbie_God_Fowler » onsdag, 24. apr, 2013 00:35

Det er rigtig dygtige spillere, der helt sikkert kan udgøre grundstammen hos Bayern i mange år. Hvad der gør Bayern til et af Europas stærkeste hold er dog spillere som Lahm, Ribery, Robben og Schweinsteiger, der i mine øjne alle er blandt de bedste på deres position. Der mener jeg også Martinez og Neuer hører til af de unge, og måske også Thomas Müller. Det er dog de rutinerede kræfter der er drivkraften, som det ligeledes har været det for Barcelona. Så hvad sker der om tre fire år, når disse spillere begynder at være i deres karrieres efterår. Det er svært at spå om, hvorvidt de yngre spillere er klar til at tage over, eller om nye fuldgode erstatninger er bragt på banen.

Brugeravatar
Thommo
Geografisk sted: Randers
Alder: 49

Indlæg af Thommo » onsdag, 24. apr, 2013 01:09

Jeg så kun 15 min af dagens kamp, men diverse artikler synes at mene det samme, han var væk. Derfor synes jeg faktisk det er flot han giver kredit til Bayern. Bare busquets kunne have lidt af den værdighed som Messi har.

http://www.bold.dk/nyt/Messi-Jeg-var-helt-klar

Lionel Messi lignede en skygge af sig selv mod Bayern München, men argentineren understreger, at han var fit for fight.

I dagene op til semifinalebraget i Champions League mellem Bayern München og Barcelona stod det største spørgsmålstegn placeret ud for Lionel Messis deltagelse. Argentineren kæmpede med en skade i sin ene lyske, men blev klar til startopstillingen.

Efter afklapsningen på 0-4 afviser han at bruge sin egen tamme præstation som undskyldning for ydmygelsen.

- Jeg føler mig godt tilpas. Jeg var helt klar til at spille, slår Messi fast ifølge uefa.com.

- Bayern var bare langt stærkere end os, de var os næsten fysisk overlegne. Det er en skam at have tabt på den måde, men vi må rejse os inden returkampen. Vi skal nok slå tilbage.

Der er returkamp på Camp Nou onsdag d. 1. maj.
Verden er smask fuld af hyklere....

henrik1
Geografisk sted: Alt for langt fra jackass
Alder: 45

Indlæg af henrik1 » onsdag, 24. apr, 2013 04:03

Bayern var svineheldige i ligaen i 2001, det er jeg enig i. Jeg husker tydeligt kampen, hvor Patrick Andersson scorede i overtiden og frarøvede Schalke et ellers fortjent mesterskab. Jeg husker også da de stjal mesterskabet foran snuden på Bayer Leverkusen, jeg tror det var i 2002? Men at sige de var forfulgte af held i CL i 2001 kan jeg slet ikke nikke genkendende til. Bayern havde domineret siden 1999 i CL, tabt uheldigt mod ManU i finalen, været det eneste hold der kunne matche Real Madrid i de år, og Effenberg var en gigant i såvel sæsonen 1999-2000 som 2000-2001. Det var i den grad "Poetic justice" at de vandt CL i 2001, og Effenberg blev iøvrigt kåret til MVP af UEFA i 2001, kun snævert foran vores egen Gary MacAllister.

AJ: jeg har også tænkt mange gange over dette med tangerede rekord. Af samme grund var to af mine sværeste øjeblikke som Liverpool-fan den tabte vm for klubhold-finale i 2005, samt da det var en kendsgerning at ManU havde indhentet vores mesterskabstitler. Men når man først har forliget sig ved den tanke tænker man fremad istedet for bagud. Jeg har efterhånden vænnet mig til at vi er blevet overhalet i PL af ManU, og i CL af Real Madrid og Milan. Og hvis ikke Bayern gør det i år, så gør de det sikkert om et par år alligevel. Ellers også gør ManU eller Barca det. Vi må fokusere på vores egen fremtid og vores egne problemer, indse at vi lige pt ikke kan sammenligne os med de bedste, rent resultatmæssigt. Men det er jo heller ikke kun derfor vi er Liverpool-fans? Måske kan det at vi sakker bagud måske snarere motivere os fremover? Jeg synes ihvertfald, farvet eller ej, at CL-titlen kun hører hjemme et sted i år, og det er hos Bayern. Det har de om nogen gjort sig fortjent til.

Brugeravatar
Sledgehammer
Geografisk sted: The Klopp

Indlæg af Sledgehammer » onsdag, 24. apr, 2013 06:50

Robbie_God_Fowler skrev:Det er rigtig dygtige spillere, der helt sikkert kan udgøre grundstammen hos Bayern i mange år. Hvad der gør Bayern til et af Europas stærkeste hold er dog spillere som Lahm, Ribery, Robben og Schweinsteiger, der i mine øjne alle er blandt de bedste på deres position. Der mener jeg også Martinez og Neuer hører til af de unge, og måske også Thomas Müller. Det er dog de rutinerede kræfter der er drivkraften, som det ligeledes har været det for Barcelona. Så hvad sker der om tre fire år, når disse spillere begynder at være i deres karrieres efterår. Det er svært at spå om, hvorvidt de yngre spillere er klar til at tage over, eller om nye fuldgode erstatninger er bragt på banen.
Det bliver en næsten umulig opgave for Guardiola at leve op til Bayerns præstationer i denne sæson: Tysk mester med vel 20+ points ned til nr. 2, en pokalfinale hvor de er storfavoritter samt en CL-finale, hvor de vil være favoritter, uanset om de skal møde Dortmund eller Real. Holder de tungen lige i munden, er en Triple snublende nær.

Når det er sagt, så tror jeg at de er ved at støbe fundamentet til at dominere i mange år fremover. De har penge til at købe de bedste spillere - omend rygterne om 2 mia. til Guardiolas disposition måske er overdrevne - de har organisationen på plads, både på banen og ikke mindst i klubledelsen, Hoeness´ skatteproblemer er en privat sag, der næppe kan skade klubben, og de har allerede nu en skræmmende stærk trup, som de stille og roligt vedligeholder og yderligere forstærker, senest med signingen af Mario Götze. De er sluppet af med deres ry for at være et galehus, hvor man spiller kedelig maskinfodbold og vinder heldige sejre, så de har også medvind i medierne og blandt fansene, også andre end deres egne.

Jeg har kort sagt vanskeligt ved at forestille mig ret mange topspillere, eller -trænere for den sags skyld, der IKKE skulle ønske at komme til Bayern, for det er vanskeligt at forestille sig en klub, hvor man p.t. har større chancer for at vinde hæder og pokaler.
Senest rettet af Sledgehammer onsdag, 24. apr, 2013 07:22, rettet i alt 1 gang.
Anfield Iron

Liverpool Football Klopp

AJ
Geografisk sted: København SV
Alder: 34

Indlæg af AJ » onsdag, 24. apr, 2013 07:06

@ Henrik1

Dortmund vandt i 2002 i sidste spillerunde, hvor også Bayern og Leverkusen ellers kunne nå at vinde.

Det var måske fortjent nok, at de vandt i 2001 - de brændte jo også et straffe i finalens ordinære spilletid. Det var mere det, at de vandt efter straffekonkurence, men du har ret, det var et dårligt eksempel.

Hr. Drejer

Indlæg af Hr. Drejer » onsdag, 24. apr, 2013 08:56

Bayerns magtovertagelse rejser et par spørgsmål:

Var vi vidne til tiki taka fodboldens endeligt?

Vil totalfodbolden igen blive et hit?

p.s. jeg håber Rodgers så kampen?

AllanShore

Indlæg af AllanShore » onsdag, 24. apr, 2013 09:21

Er det alligevel ikke kun Barcelona, der har spillet tiki taka, mens alle mulige andre klubber så har prøvet at efterligne det uden den store succes? Og selvom det måske er blevet lettere at læse deres spil, så tror jeg nu stadig, at de bliver ved med det. Deres ungdomsspillere bliver jo trænet i at spille på samme måde som 1. holdet så det gør det lettere for dem at tilpasse sig, når de nu engang skal derop og prøve kræfter med det.
Fan af Manchester United

Aarde
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Aarde » onsdag, 24. apr, 2013 11:09

Hr. Drejer skrev:Var vi vidne til tiki taka fodboldens endeligt?

Vil totalfodbolden igen blive et hit?
Disse to udsagn gør altså dit indlæg noget selvmodsigende, da Barcelonas såkaldte "tiki taka" stil ligger ret tæt op ad den "totalfodbold", som Rinus Michels grundlagde i Ajax. De to er i hvert fald langt fra de modsætninger, du ellers får det til at lyde som.

Der er ingen tvivl om, at Barcelonas spillestil er langt mere totalfodboldinspireret end Bayerns.

EDIT: Wikipedia beskriver faktisk sammenhængen ret fint:
Wikipedia skrev:The term Total Football is often misused to describe any attacking football. In its purest form, Total Football is proactive, not counter-attacking, based on positional interchange and hard pressing. FC Barcelona, Athletic Club de Bilbao, AFC Ajax and the Spanish national team play a style of football known as "tiki-taka" that has its roots in Total Football. What later would become known as tiki-taka developed and evolved from the football style propagated by Johan Cruyff during his tenure as manager of Barcelona from 1988 to 1995, This developed and upgraded system has more recently been employed by the Euro 2008, 2010 World Cup and Euro 2012-winning Spanish teams of Luis Aragonés and Vicente del Bosque, as well as by FC Barcelona under then manager Pep Guardiola. Tiki-taka differs from Total Football in that it puts greater emphasis on ball circulation and passing rather than on positional interchange of players.
http://en.wikipedia.org/wiki/Total_Football

Bayern spillede reaktiv, kontrabaseret fodbold igår med en stram, aggressiv og uhyre flot udført defensiv organisation fulgt af knivskarpe omstillinger. Det var flot og det var effektivt, men det var langt fra totalfodbold. Barcelonas stil med megen boldbesiddelse samt flydende og roterende offensive positionering er langt mere totalfodboldinspireret, men blev bare ikke udført ret dygtigt i gårsdagens kamp.

Men selvfølgelig dør "tiki taka" ikke, fordi det fra tid til anden bliver neutraliseret af veludført, organiseret kontrafodbold. Barcelona er stadig blandt verdens fire bedste hold, så hvorfor i alverden skulle de smide den stil, der har bragt dem så meget succes, i skraldespanden grundet en enkelt sæson med svingende resultater? Det er da noget vrøvl.
Senest rettet af Aarde onsdag, 24. apr, 2013 11:19, rettet i alt 1 gang.

Hr. Drejer

Indlæg af Hr. Drejer » onsdag, 24. apr, 2013 11:19

Forskellen er til at få øje på, synes jeg. Som dit Wiki-indlæg beskriver, så er tiki-taka funderet i boldflytning, hvorimod totalfodbold er langt mere direkte, samtidig med at totalfodbold medtager den fysiske dimension. Men der er også en del ligheder, nemlig at boldbevarelse er et central element i begge stilarter.

Aarde

Indlæg af Aarde » onsdag, 24. apr, 2013 11:24

Hr. Drejer skrev:Forskellen er til at få øje på, synes jeg. Som dit Wiki-indlæg beskriver, så er tiki-taka funderet i boldflytning, hvorimod totalfodbold er langt mere direkte, samtidig med at totalfodbold medtager den fysiske dimension. Men der er også en del ligheder, nemlig at boldbevarelse er et central element i begge stilarter.
Selvføglelig er tiki taka og totalfodbold ikke det samme. Men du får det til at lyde som om Bayern igår var et godt eksempel på totalfodbold, mens Barcelona var et dårligt ditto på tiki taka hvilket ikke er rigtigt. Barcelonas stil ligger til trods for enkelte forskelle langt tættere op ad totalfodbolden end Bayern Münchens fodbold igår gjorde.

Og for lige at få det på det rene, så prøver jeg ingenlunde at underminere Bayerns præstation igår. Den var fabelagtig og udstillede Barcelona fuldstændig. Men totalfodbold var det ikke - ligesom det heller ikke på nogen måde var tiki taka'ens endeligt. Som nævnt: Barcelona er stadig blandt verdens fire bedste hold, så hvorfor i alverden skulle de smide den stil, der har bragt dem så meget succes (og som er så dybt integreret i klubben), i skraldespanden grundet en enkelt sæson med svingende resultater? Det er da noget vrøvl.

EDIT: Der står i øvrigt ikke noget i indlægget om, at Totalfodbold er "langt mere direkte" end tiki taka. Totalfodbold havde til måls at dominere kampene og selvom det ikke var ligeså pasningsliderligt som tiki taka'en nogen gange er, så var det stadig langt fra den (igen: dette er bestemt ment positivt) kontrafodbold, Bayern praktiserede igår.
Senest rettet af Aarde onsdag, 24. apr, 2013 11:36, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
mig_der
Geografisk sted: 8340

Indlæg af mig_der » onsdag, 24. apr, 2013 11:29

henrik1 skrev:
mig_der skrev:
ScouserTommy skrev:
Jesper skrev:Hvor ville jeg være afsindig af raseri, hvis jeg var Dortmund fan. Skidt tidspunkt!
Fatter heller ikke timingen. Det kan kun forstyrre forberedelserne til kampen mod Real.

Så mangler det bare, at Robert Lewandowski i morgen offentliggør at han også skifter til Bayern :o
Det var vel BM der offentlilge gjorde det og timingen er da helt perfekt. Pt kører der en skidt sag for dem omkring Hoeness og skat, så er det da fedt at man lige kan flytte fokus på den her måde. Brilliant pressehåndtering.

Hvor har du det fra? Jürgen Kloppf har været ude og sige, at han tvivler stærkt på at det næppe skulle være Bayern der har lækket det. Ville også være mærkeligt med tanke på, at transferen så dagens lys samme dag som Málaga blev slået ud.

Stærk indsats af Bayern. En blanding af gamle favoritter og nye stjerner. Er meget imponeret over Dante, fremtidens stjerne!
Så godt rygtet omkring det tidspunktet, men det er vel først nu det er bekræftiget? Jeg skal da ikke sige at det med garanti er BM der har lækket det, men det er simpelthen for påfaldende at det sker sammentidigt med den her taber sag de har på en anden front.
Jeg vil have Rafa tilbage og spiceboys!

Brugeravatar
Alonso
Alder: 37

Indlæg af Alonso » onsdag, 24. apr, 2013 11:39

Alle kunne vinde alt med Barcelonas trup, er det ikke sådan parolen har lydt i et stykke tid efterhånden?

Barcelona har haft en elendig sæson. De vinder det spanske mesterskab, men det er uden at besejre Real Madrid. De har kun slået dem i Super Cuppen, men selv her var der malurt i bægeret da man tabte samlet.

PSG kampene var mildest talt skuffende, hvor man heller ikke præsterede at vinde. Nu fik man tæv af Bayern München.

Alt i alt efterlader det et billede af et Barcelona hold der har været svagt i de store kampe. Måske Pep Guardiola ikke fik det hele foræret?

Aarde

Indlæg af Aarde » onsdag, 24. apr, 2013 11:47

Alonso skrev:Måske Pep Guardiola ikke fik det hele foræret?
Pjat med dig. Alle kan vinde med Barcelonas trup!

Billede

Besvar