Fodbold generelt - Andre klubber, FIFA/UEFA, FFP, Sportswashing mm.
-
- Geografisk sted: Nordsjælland
Re: Smånyheder fra fodboldens verden
Ja. Det ser unægteligt ud til at vi er blevet overhalet indenom. Det hjælper jo ikke at vi bygger et stadion til 58000, hvis vores konkurrenter bygger endnu større stadion. Både Chelsea og Spurs har virkelig høje ambitioner, hvorimod vores er lidt af en discount læsning. Men det kan også være en bagdel for dem, da de skal afdrage større summer end os.
Forskellen er jo bare, at man med den nuværende model så let som ingenting kan genskabe stemningen. Det kommer aldrig til at ske på et nyt stadion. Jeg synes, udbygningen er en ganske fin idé. Man skal huske på, at der kan skabes mindst ligeså meget gevinst på et stadion, hvor stemningen er i top. Det handler ikke altsammen om mere og mere plads.
Liverpool Football Klopp
- Cynwal
- Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
- Alder: 61
I den forbindelse er det vigtigt at huske, at når man får billetter til Anfield, så forpligter det til at synge igennem og bidrage til stemningen. Stemning er ikke noget, man kan skabe ved at trykke på en knap. Stemning skabes af individer, som gør en aktiv indsats for at "trække andre med". Modsætningen er, hvis man bare står på "hipster-maner" og kloger sig i retning af: "Stemningen er sgu ikke hvad den har været. PL-fodbold er heller ikke en rigtig arbejdersport mere. Autenciteten er væk!" .... efterfulgt af en 5 minutters debat om, hvor på Albert Dock de serverer den bedste Cafe Latte. Den sidste situation er oplevet in Real life !AndreasN skrev:Forskellen er jo bare, at man med den nuværende model så let som ingenting kan genskabe stemningen. Det kommer aldrig til at ske på et nyt stadion. Jeg synes, udbygningen er en ganske fin idé. Man skal huske på, at der kan skabes mindst ligeså meget gevinst på et stadion, hvor stemningen er i top. Det handler ikke altsammen om mere og mere plads.

Vi SMADRER det PIShold !
I hvert fald hvis man står på The Kop. Det kan selvfølgelig heller ikke forventes, at alle på stadion er kampklare stemningsfontæner, men står man på en stemningstribune som The Kop, så burde det forventes, at man giver sig fuldt ud. Desværre er 95% af The Kop fuldstændig ligeglad med stemningen og bruger mere tid på at være bitter på spillere, trænere osv.. Hvis man vil have en stemningsoplevelse, så er Anfield så absolut ikke stedet - derimod bliver man taget gennem klubbens histore, hvilket er mindst ligeså inspirerende. Desværre hjælper det ikke spillerne under kampen.
Til sammenligning var stemning på WHL klart bedre end på Anfield, da jeg var der.
Til sammenligning var stemning på WHL klart bedre end på Anfield, da jeg var der.
Liverpool Football Klopp
Den påstand tror jeg simpelthen ikke holder. Nu får vi ikke et nyt stadion - fair nok - men det jeg synes var ønskeligt, det var en komplet renovering og udbygning af hele stadion, så stadionet fremstår som et. Også arkitektonisk og som en visuel enhed. Jeg kan simpelthen ikke se, at det skulle være en hindring mod at der bliver skabt stemning, tværtimod. Lige nu kan det i forvejen ikke blive meget værre.AndreasN skrev:Forskellen er jo bare, at man med den nuværende model så let som ingenting kan genskabe stemningen. Det kommer aldrig til at ske på et nyt stadion. Jeg synes, udbygningen er en ganske fin idé. Man skal huske på, at der kan skabes mindst ligeså meget gevinst på et stadion, hvor stemningen er i top. Det handler ikke altsammen om mere og mere plads.
Jeg synes de to stadion er æstetiske modeller, hvor man har fokus på kapacitet og stoltheden af at det skal være et flot monument over klubben. Tillige med mange pladser.
Vores er alt andet end det!
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!
Du synes simpelthen ikke, at Anfield er et flot monumentum over klubben eller misforstår jeg? I såfald virker en yderligere diskussion næsten overflødig for så er vi godt nok milevidt fra hinanden... Men det vidste jeg godt i forvejen. 

Liverpool Football Klopp
Jeg taler om udbygningen, som jeg er langt fra tilfreds i forhold til et helhedsindtryk. Og nej, der kunne vi gøre det langt bedre. Det synspunkt står jeg trods alt ikke alene med.
De to andre klubber, det er eksempler på helhedsløsninger.
Og jeg forstår stadigvæk ikke at det kan ødelægge stemningen?
De to andre klubber, det er eksempler på helhedsløsninger.
Og jeg forstår stadigvæk ikke at det kan ødelægge stemningen?
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!
Smånyheder fra fodboldens verden
Fordi større stadions medfører højere billetpriser, hvilket driver fans, der vil stemningen væk og gør plads til folk, der kommer for at blive underholdt frem for at skabe stemning. Tendensen er jo tydelig overalt i verden, hvor klubber er gået fra mindre, intime stadions til større moderniserede stadions. Se bare Arsenal.
Jeg synes, udbygningen er en fornuftig idé, når det nu er uundgåeligt. Og så kan jeg læse mig frem til, at SoS, Spion Kop osv. forsøger sig med en løsning, hvor de dyrere billetter primært bliver på den nye tribune, hvilket skulle muliggøre det at nedsætte priserne på The Kop, således den bliver tilgængelig for alle. Jeg har dog min tvivl om, hvorvidt klubben på nogen måde gider gå med til det.
For mig at se kræver det en fælles løsning, som det ses i Tyskland, hvor stadions helt ned til de 3.-4. bedste rækker er propfyldte. Generelt burde man bare kigge Tysklands vej, når det gælder fodbold - den har de satme drejet flot.
Jeg synes, udbygningen er en fornuftig idé, når det nu er uundgåeligt. Og så kan jeg læse mig frem til, at SoS, Spion Kop osv. forsøger sig med en løsning, hvor de dyrere billetter primært bliver på den nye tribune, hvilket skulle muliggøre det at nedsætte priserne på The Kop, således den bliver tilgængelig for alle. Jeg har dog min tvivl om, hvorvidt klubben på nogen måde gider gå med til det.
For mig at se kræver det en fælles løsning, som det ses i Tyskland, hvor stadions helt ned til de 3.-4. bedste rækker er propfyldte. Generelt burde man bare kigge Tysklands vej, når det gælder fodbold - den har de satme drejet flot.
Liverpool Football Klopp
@ AndreasN
Hvem spillede Spurs mod, da du var på WHL? Jeg så dem mod Burnley - min nye ven Ings gjorde det faktisk ret godt - og der var stemningen da slet ikke noget at skrive hjem om.
Hvem spillede Spurs mod, da du var på WHL? Jeg så dem mod Burnley - min nye ven Ings gjorde det faktisk ret godt - og der var stemningen da slet ikke noget at skrive hjem om.
Smånyheder fra fodboldens verden
Jeg så dem mod Dnipro i EL. Med tanke på de generelt virker temmelig ligeglade med den turnering, så var jeg faktisk overrasket over, hvor godt gang i den de havde. Nu stod jeg godt nok også i den ende, hvor de mest aktive fans var, men jeg stod ligeledes på The Kop i 4-3 kampen mod Swansea et par dage forinden. Skulle jeg helt objektivt vælge, hvilken af de to steder, jeg helst ville komme igen, hvis jeg udelukkende kom for stemningen, så vinder WHL ret klart. Der var sang gennem hele kampen og perioder, hvor hele stadion var med, hvorimod Anfield var ret sløje, selvom den øverste del af tribunen ihærdigt prøvede at få resten med. Det spiller selvfølgelig også ind, at 90% af The Kop sidder ned, mens hele endetribunen stod op på WHL.
Nu hverken kommer jeg eller ser mange kampe, der bliver spillet på WHL, så afgørelsen kan selvsagt ikke falde på den ene oplevelse, men de to gange jeg har været på Anfield, så har stemningen, udover YNWA, ikke været noget at skrive hjem om. Samme fornemmelse sidder jeg med, når man ser vores kampe i fjernsynet.
I de sidste kampe forrige sæson - specielt kampen mod City, hvor Coutinho scorede sejrsmålet - der kunne man tilgengæld næsten føle stemningen hjemme i stuen.
Nu hverken kommer jeg eller ser mange kampe, der bliver spillet på WHL, så afgørelsen kan selvsagt ikke falde på den ene oplevelse, men de to gange jeg har været på Anfield, så har stemningen, udover YNWA, ikke været noget at skrive hjem om. Samme fornemmelse sidder jeg med, når man ser vores kampe i fjernsynet.
I de sidste kampe forrige sæson - specielt kampen mod City, hvor Coutinho scorede sejrsmålet - der kunne man tilgengæld næsten føle stemningen hjemme i stuen.
Liverpool Football Klopp
Men du siger det jo selv her. Den faldende stemning er et generelt problem, som er mere eller mindre uafhængigt af stadionet. Jeg har svært ved at se, at stemningen skulle blive bedre igen bare fordi vi blev på Anfield. Det er et spørgsmål om hvilke mennesker der er på stadion og et spørgsmål om kultur omkring kampene.AndreasN skrev:Jeg så dem mod Dnipro i EL. Med tanke på de generelt virker temmelig ligeglade med den turnering, så var jeg faktisk overrasket over, hvor godt gang i den de havde. Nu stod jeg godt nok også i den ende, hvor de mest aktive fans var, men jeg stod ligeledes på The Kop i 4-3 kampen mod Swansea et par dage forinden. Skulle jeg helt objektivt vælge, hvilken af de to steder, jeg helst ville komme igen, hvis jeg udelukkende kom for stemningen, så vinder WHL ret klart. Der var sang gennem hele kampen og perioder, hvor hele stadion var med, hvorimod Anfield var ret sløje, selvom den øverste del af tribunen ihærdigt prøvede at få resten med. Det spiller selvfølgelig også ind, at 90% af The Kop sidder ned, mens hele endetribunen stod op på WHL.
Lige nu risikerer vi at komme ud for det problem, at vores nærmeste konkurrenter i takt med at de får større og bedre stadions overhaler os rent økonomisk. I stedet kommer vi til at stå tilbage i en situation der lidt ligner Boston Red Sox, som har hjemmebane på det traditionsrige Fenway Park. Fenway Park er det mest historiske, men også mindste stadion i MLB. Det betyder at hvis Red Sox skal følge med konkurrenterne på indtægter på kampdagen, skal de tjene langt mere per sæde end deres konkurrenter med større stadions. Hvilket gør at Fenway Park er det dyreste stadion at se Baseball på i USA.
Nu er det jo ikke fordi at vi er i fare for at ende på det mindste stadion i Premier League. Men ved at lave en halv løsning som vi gør nu, kommer vi til at misse en masse alternative indtægtsmuligheder som man får hvis man laver en gennemført helhedsløsning som eksempelvis Tottenham gør. De alternative indtægtsmuligheder har vi ikke, så dem må vi finde eksempelvis i billetindtægter. Jeg tror derfor ikke, at det at blive på Anfield i det lange løb nødvendigvis vil give hverken billigere billetter eller bedre stemning.
Jeg er helt enig i, at det betyder, om ikke alt så en hel del, hvem der er til stede på stadion. Jeg er bare uenig i, at der er lige vilkår for at skabe god stemning på et stort, moderne stadion end et stadion som eksempelvis Anfield. Del fordi det typisk vil være dyrere at tage til fodbold, hvilket udelader en hel del af de stemningsskabende fans, men også fordi rammerne for at skabe stemning er klart bedre på et intimt stadion.
Stemningen bliver heller ikke bedre bare af, at vi bliver på Anfield. Det giver sig selv og ses tydeligt i øjeblikket - stemningen bliver bedre, hvis man gad sætte nogle ressourcer af til at skabe rammerne for at skabe stemning. Det kunne man nemt gøre ved at have en sektion/tribune, hvor billetpriserne er billigere og pladserne optagede af sæsonkortholdere.
Min anke mod et nyt stadion er jo ikke, at jeg ikke kan se den økonomiske gevinst. Jeg tror bare, der vil være større gevinst ved at blive på Anfield og gøre en indsats for at skabe bedre rammer for lokale fans. Jeg tror også, spillerne kigger en hel del på atmosfæres, når de vælger klub, hvis de står og vælger mellem lige lønninger og lige chancer for sportslig succes.
Nu snakkes der allerede gradvist mindre og mindre om den berømte "Anfield-atmosfære", når vi signer spillere, fordi den ikke længere kan bruges som tiltrækningskraft. Det tror jeg i den grad den kunne, hvis vi kom på i nærheden af tidligere tider - og den gevinst tror jeg med tiden vil være mere til at skabe mere succes end 10.000 flere sponsorpladser.
Stemningen bliver heller ikke bedre bare af, at vi bliver på Anfield. Det giver sig selv og ses tydeligt i øjeblikket - stemningen bliver bedre, hvis man gad sætte nogle ressourcer af til at skabe rammerne for at skabe stemning. Det kunne man nemt gøre ved at have en sektion/tribune, hvor billetpriserne er billigere og pladserne optagede af sæsonkortholdere.
Min anke mod et nyt stadion er jo ikke, at jeg ikke kan se den økonomiske gevinst. Jeg tror bare, der vil være større gevinst ved at blive på Anfield og gøre en indsats for at skabe bedre rammer for lokale fans. Jeg tror også, spillerne kigger en hel del på atmosfæres, når de vælger klub, hvis de står og vælger mellem lige lønninger og lige chancer for sportslig succes.
Nu snakkes der allerede gradvist mindre og mindre om den berømte "Anfield-atmosfære", når vi signer spillere, fordi den ikke længere kan bruges som tiltrækningskraft. Det tror jeg i den grad den kunne, hvis vi kom på i nærheden af tidligere tider - og den gevinst tror jeg med tiden vil være mere til at skabe mere succes end 10.000 flere sponsorpladser.
Liverpool Football Klopp
- Cynwal
- Geografisk sted: Ringe på Midtfyn
- Alder: 61
Det skal lige med i ligningen, at mange sæsonkortholdere har en indbringende forretning som "touts".AndreasN skrev: Det kunne man nemt gøre ved at have en sektion/tribune, hvor billetpriserne er billigere og pladserne optagede af sæsonkortholdere.
Med lidt held, kan den etapevise udvidelse komme til at flaske sig som følger, hvilket jeg tror vil være det bedste for stemningen:
Step 1: Overbygning på Main stand, som er igangsat (gerne med alle turisterne på de nye pladser)
Step 2: Udvidelse af Anfield Road End (kan ikke huske, om den udvides eller rives ned og genopbygges)
Step 3: Renovering af The Kop, og med lidt held, er der indført "Safe Standing" på det tidspunkt, så kapaciteten vel kan udvides fra nuværende 12.409 til anslået omkring 18.000.
Step 4: Udvidelse af Centenary
Hvis det trækker ud med vedtagelse af Safe Standings, bliver der sikkert byttet rundt på Step 3 og Step 4.
Vi SMADRER det PIShold !
Men kunne man ikke lave lignende indsats for at forbedre stemningen på et nyt stadion?AndreasN skrev:Jeg er helt enig i, at det betyder, om ikke alt så en hel del, hvem der er til stede på stadion. Jeg er bare uenig i, at der er lige vilkår for at skabe god stemning på et stort, moderne stadion end et stadion som eksempelvis Anfield. Del fordi det typisk vil være dyrere at tage til fodbold, hvilket udelader en hel del af de stemningsskabende fans, men også fordi rammerne for at skabe stemning er klart bedre på et intimt stadion.
Ligger det fast, at Anfield Road End, The Kop (renovering) og Centenary også skal bygges om?Cynwal skrev:Det skal lige med i ligningen, at mange sæsonkortholdere har en indbringende forretning som "touts".AndreasN skrev: Det kunne man nemt gøre ved at have en sektion/tribune, hvor billetpriserne er billigere og pladserne optagede af sæsonkortholdere.
Med lidt held, kan den etapevise udvidelse komme til at flaske sig som følger, hvilket jeg tror vil være det bedste for stemningen:
Step 1: Overbygning på Main stand, som er igangsat (gerne med alle turisterne på de nye pladser)
Step 2: Udvidelse af Anfield Road End (kan ikke huske, om den udvides eller rives ned og genopbygges)
Step 3: Renovering af The Kop, og med lidt held, er der indført "Safe Standing" på det tidspunkt, så kapaciteten vel kan udvides fra nuværende 12.409 til anslået omkring 18.000.
Step 4: Udvidelse af Centenary
Hvis det trækker ud med vedtagelse af Safe Standings, bliver der sikkert byttet rundt på Step 3 og Step 4.