Fodbold generelt - Andre klubber, FIFA/UEFA, FFP, Sportswashing mm.

Her kan man diskutere Premier League generelt, eller øvrige landes ligaer og spillere.
Brugeravatar
Alex Brockins

Re: Smånyheder fra fodboldens verden

Indlæg af Alex Brockins » onsdag, 12. okt, 2011 21:54

LarsU skrev:De succesrige klubber skal passe på ikke at undergrave såvel deres egen succes som selve fodboldens øjeblikkelige succes med forslag som disse, der kan ende med at sætte konkurrencemomentet ud af spil.
Hvad er det konkret, de store klubber skal passe på? Jeg tror ikke, at Barcelona eller Real Madrid klager over, hvordan de har det.
Best in the world at everything I do.

Hr. Drejer
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Hr. Drejer » onsdag, 12. okt, 2011 22:00

Jack Cade skrev:Ian Ayre foreslår en redistribuering af TV-penge fra udlandet, sådan så det bliver fordelt mere i forhold til hvilke klubber der trækker seere - a la den model de har i Spanien. På nuværende tidspunkt deler PL-klubberne penge fra TV-rettigheder ligeligt imellem sig.

http://www.guardian.co.uk/football/2011 ... ay-tv-deal

Jeg er lidt uenig, jeg syntes en del af charmen ved PL er at der er så relativt lidt forskel på top og bund ift. f.eks. Spanien, og det skyldes til dels at selv klubberne i bunden af ligaen får en pæn pose pose penge til at købe spillere for fra tv-rettigheder. Det er en del af det som gør PL spændende at se på, syntes jeg. Hvad syntes i?
Jeg er enig i at en individualiseret aftale vil dræne ligaen for spænding. Bare se i den spanske liga, der er kun Barca og Rm, resten er rent fyld. Ligaen er dødkedelig, ingen spænding.

LarsU har en pointe med at det kan være en papyrus sejr for de store klubber.

Brugeravatar
LarsU

Indlæg af LarsU » onsdag, 12. okt, 2011 22:38

Alex Brockins skrev:
LarsU skrev:De succesrige klubber skal passe på ikke at undergrave såvel deres egen succes som selve fodboldens øjeblikkelige succes med forslag som disse, der kan ende med at sætte konkurrencemomentet ud af spil.
Hvad er det konkret, de store klubber skal passe på? Jeg tror ikke, at Barcelona eller Real Madrid klager over, hvordan de har det.
For et par år siden var det helt sikkert, at jeg skulle se spansk fodbold lørdag aften, når Barcelona eller Real Madrid spillede mod Sevilla, Valencia, Valladolid, Vilarreal, Sociedad, Atletico Madrid etc. Og jeg har opdaget, at det gider jeg faktisk ikke længere, nu hvor det på det nærmeste kun er et spørgsmål om sejrens størrelse. Det samme gør sig gældende med Champions League, hvor gruppespillet jo efterhånden er blevet dræbende uinteressant.

Hvis spændingsmomentet ryger - og det gør det nemmere, jo større den økonomiske ulighed bliver - så forsvinder interessen for fodbolden også, tror jeg. Naturligvis ikke i løbet af hverken fem eller måske ti år, men på længere sigt.
Shankly: "Football is a simple game made complicated by people who should know better."
Schäfer om Suarez: "Han er som en sørøver, en fribytter - altid på togt!"

Brugeravatar
Thommo
Geografisk sted: Randers
Alder: 49

Indlæg af Thommo » torsdag, 13. okt, 2011 00:53

LarsU skrev:
Hvis spændingsmomentet ryger - og det gør det nemmere, jo større den økonomiske ulighed bliver - så forsvinder interessen for fodbolden også, tror jeg. Naturligvis ikke i løbet af hverken fem eller måske ti år, men på længere sigt.
Det er jeg stensikker på er fremtiden, hvis ikke fifa gør noget alvorligt. Jeg ser gerne en amerikansk model, som jeg forstår indebærer et lønloft, hvor 3 spillere dog ikke indgår i dette loft. Læste lidt om det i forbindelse med Robbie Keans indtræden i denne liga. Ellers er et transfer loft også en god ide. Hvis ikke, tror jeg der kommer en lang "død" periode for fodbolden. Indtil ligaerne rundt omkring agerer.

Har vist nævnt det før, men nu kommer den igen, jeg tvivler alvorligt på jeg gad bruge 5 sekunder på klub fodbold, hvis det var så udpræget med money ball, i 1995 da LFC vækkede mit fodbold hjerte, som det er idag.

Superligaen er jo dræbende kedelig, pånær i de kampe hvor ens hold er involveret. Hvad mit hold jo ikke er, men selv FCK-BIF er jo en ren dødssejler, idet FCK vinder mesterskabet, uanset resultatet i de 3 kampe. At top 6 så tilmed får en ekstra hjemmekamp, sæsonen efter er ren idioti i mine øjn. Mildest talt, men det er top 6 jo nok ikke enig i.
Verden er smask fuld af hyklere....

nrg
Geografisk sted: Egå
Alder: 57

Indlæg af nrg » torsdag, 13. okt, 2011 08:42

LarsU skrev:
Alex Brockins skrev:
For et par år siden var det helt sikkert, at jeg skulle se spansk fodbold lørdag aften, når Barcelona eller Real Madrid spillede mod Sevilla, Valencia, Valladolid, Vilarreal, Sociedad, Atletico Madrid etc. Og jeg har opdaget, at det gider jeg faktisk ikke længere, nu hvor det på det nærmeste kun er et spørgsmål om sejrens størrelse. Det samme gør sig gældende med Champions League, hvor gruppespillet jo efterhånden er blevet dræbende uinteressant.

Man kan diskutere om det er et sympatisk træk eller ej, men jeg er ret sikker på, at det ikke får indflydelse på interessen for fodbold, uanset hvor stor den økonomiske ulighed bliver. Der vil altid være interesse for Real Madrid og Barcelona - også i fremtiden. Det kan godt være, at "gamle romantiske fodboldtosser", undskyld udtrykket, som os begynder at fravælge de store klubber, men små drenge der skal have deres fodboldtrøjer, vil stadig følge de store klubber, også når de bliver ældre.

Så jeg forstår godt klubberne, omend jeg ikke synes det er særlig sympatisk og jeg må medgive, at jeg ikke havde håbet, det var kommet fra Liverpool. Det virker lidt grådigt. Især når nu ManU og Chelsea har været ude med, at de er uenige med Liverpool og vi derved står ret alene med synspunktet, ser det lidt uheldigt ud, synes jeg.
I medgangstider, lever man i nuet og nyder tilværelsen. I modgangstider, tænker man proces og vejen mod noget større.

Brugeravatar
Hekkem
Alder: 51

Indlæg af Hekkem » torsdag, 13. okt, 2011 09:30

Er vi ikke ude i en debat, hvor vi er bange for romantikken i fodbold ligeså langsomt dør, som vi bliver ældre?
Stupidity now - Insanaty later
If people are trying to bring you down it only means that you are above them

nrg

Indlæg af nrg » torsdag, 13. okt, 2011 09:49

Hekkem skrev:Er vi ikke ude i en debat, hvor vi er bange for romantikken i fodbold ligeså langsomt dør, som vi bliver ældre?
Jo, jeg er bange for, at du har ret ;-)
I medgangstider, lever man i nuet og nyder tilværelsen. I modgangstider, tænker man proces og vejen mod noget større.

Brugeravatar
LarsU

Indlæg af LarsU » torsdag, 13. okt, 2011 13:29

nrg skrev:
Hekkem skrev:Er vi ikke ude i en debat, hvor vi er bange for romantikken i fodbold ligeså langsomt dør, som vi bliver ældre?
Og jeg er bange for, at jeg ikke helt forstår, hvad der menes med indlægget..?
Shankly: "Football is a simple game made complicated by people who should know better."

nrg

Indlæg af nrg » torsdag, 13. okt, 2011 16:31

LarsU skrev:
nrg skrev:
Hvis indlæg mener du. Hekkems eller mit?

Brugeravatar
LarsU

Indlæg af LarsU » torsdag, 13. okt, 2011 17:05

nrg skrev:
LarsU skrev:
nrg skrev:
Hekkems...

Hr. Drejer

Indlæg af Hr. Drejer » torsdag, 13. okt, 2011 19:19

Jeg er fuldstændig på linje med LarsU. Champions League grupperspillet er bare noget der skal overstås. Der er ingen spænding, det er en konstruktion som skal sikre de store klubber seks kampe, så de kan tjene TV. penge og entreindtægter, så de er i stand til at betale de store spillerlønningerne. Champions League er blevet dræbende uinteressant, og den bastard-agtige konstruktion mellem en liga og en cup-turnering har overlevet sig selv. Enten tager de skridtet fuldt ud, og etablerer en Europa liga, eller også skal de tilbage til den gamle konstruktion med ude/hjemme igennem hele turneringen.

Hvis man i England skulle lave en konstruktion som i Spanien, så synes jeg at man som modvægt, skulle indføre nogle af de initiativer de har i NFL. Enten indfører et lønloft, eller også at de dårligste placerede klubber får lov til at købe de største britiske talenter, og på den vis vil de stå i en gunstigere position, hvis en storklub ønsker spilleren.

De tiltag synes jeg man skulle indføre uanset hvad. Hvis man ser på hvem som har vundet P.L. siden starten (1992/93), er der kun fire klubber der har vuindet den. Spændingen, tjaaa, den er så som så. Hvis ikke jeg var stor Liverpool FC fan, så tror jeg ikke jeg vil følge turneringen. Kun fire klubber! Det er ikke mange. Hvis man vender blikket mod NFL, så har hele 12 klubber vundet Super Bowl siden 1993. Det er altså 3 gange så mange som i P.L. Jeg synes helt klart man skal gøre noget for at få spændingen tilbage, ellers mister fosbolden tilhængere. Og tror mig det kan ske. Jeg havde for eksempel aldrig troet at golf vil blive en større sportsgren end tennis, men det er sket.

nrg

Indlæg af nrg » torsdag, 13. okt, 2011 20:02

Hr. Drejer skrev:Jeg er fuldstændig på linje med LarsU. Champions League grupperspillet er bare noget der skal overstås. Der er ingen spænding, det er en konstruktion som skal sikre de store klubber seks kampe, så de kan tjene TV. penge og entreindtægter, så de er i stand til at betale de store spillerlønningerne. Champions League er blevet dræbende uinteressant, og den bastard-agtige konstruktion mellem en liga og en cup-turnering har overlevet sig selv. Enten tager de skridtet fuldt ud, og etablerer en Europa liga, eller også skal de tilbage til den gamle konstruktion med ude/hjemme igennem hele turneringen.
Det er efter min mening både rigtigt og forkert, for med netop denne konstruktion, er der også sikret flere hold deltagelse, som eks. FCK, som derved også har en mulighed for at tjene store penge, hvilket de jo også gjorde.

Brugeravatar
Hekkem
Alder: 51

Indlæg af Hekkem » torsdag, 13. okt, 2011 20:05

LarsU skrev:
nrg skrev:
LarsU skrev:
nrg skrev:
Hekkems...
Så er jeg blevet bange for, det ér fordi du er blevet for gammel.
Stupidity now - Insanaty later
If people are trying to bring you down it only means that you are above them

Brugeravatar
LarsU

Indlæg af LarsU » torsdag, 13. okt, 2011 20:43

Hekkem skrev:
LarsU skrev:
nrg skrev:
LarsU skrev:
nrg skrev:
Hekkems...
Så er jeg blevet bange for, det ér fordi du er blevet for gammel.
Jeg er bange for, at det ikke har noget med alder at gøre, at jeg har svært ved at få mening ud af din sætning. Du skriver, at vi er ude i en debat - men du præsenterer kun én holdning. Det er der jo ikke meget debat over. Hvis din sætning skal give mening, så skal den modsatte holdning vel også præsenteres? Med mindre der ligger et eller andet underforstået i din sætning, som jeg simpelthen ikke fanger.

Hr. Drejer

Indlæg af Hr. Drejer » torsdag, 13. okt, 2011 21:37

nrg skrev:
Hr. Drejer skrev:Jeg er fuldstændig på linje med LarsU. Champions League grupperspillet er bare noget der skal overstås. Der er ingen spænding, det er en konstruktion som skal sikre de store klubber seks kampe, så de kan tjene TV. penge og entreindtægter, så de er i stand til at betale de store spillerlønningerne. Champions League er blevet dræbende uinteressant, og den bastard-agtige konstruktion mellem en liga og en cup-turnering har overlevet sig selv. Enten tager de skridtet fuldt ud, og etablerer en Europa liga, eller også skal de tilbage til den gamle konstruktion med ude/hjemme igennem hele turneringen.
Det er efter min mening både rigtigt og forkert, for med netop denne konstruktion, er der også sikret flere hold deltagelse, som eks. FCK, som derved også har en mulighed for at tjene store penge, hvilket de jo også gjorde.
Du har en central pointe, nrg. Og det er da givetvis også en af tankerne; at C.L. skal udbredes til 'nye' fodboldegne af Europa, og at borgerne i Ukraine også skal have mulighed for at opleve Messi. Men eftersom at det er de 'samme' storhold som år efter år deltager i C.L. samt at de store ligaer kan få fire hold med, så synes jeg at konstruktionen tilgodeser storholdene fra de store lande. Hvorfor ikke lave en konstruktion, hvor det kun er mestrene der deltager? Fordi de store lande har flere storhold, som betaler høje spillerlønningerne. Ved at sikre at det er de fire storhold fra en af de store liga der deltager, så sikrer man også at de tjener penge på C.L. konstruktionen.

Besvar