@Texnyman
Vores spending tilbage i 80'erne kan på ingen måde sammenlignes med ManC's ditto i nyere tid. Det ved du også godt, hvorfor jeg går ud fra, at du bare prøver at sætte tingene lidt på spidsen. Tiderne er anderledes og endnu vigtigere er de to klubbers udgangspunkter mindst ligeså forskellige.
@Redtothebone (og til dels også @Tex)
ManC har under deres to seneste rigmandsejere - deres regimer tæller sammenlagt 4 vintervinduer og 5 sommervinduer - haft et net spend på £426m. Det er næsten dobbelt så meget, som Liverpool FC (blot for at tage os som eksempel) har haft siden 92/93 sæsonen (£237m)!* Det er fuldstændig vanvittigt. Deres lønpolitik er åbenlyst og beviseligt også helt ude i skoven.
Til trods for vores mange og dyre indkøb i de sidste to vinduer, har vi "kun" haft et net spend på omkring £55m i den periode, ligesom de indkøbte spillere også alle ser ud til at gå for en meget rimelig hyre (i hvert fald sammenlignet med hvad Touré, Silva, Agüero osv. tjener). Det er altså ikke ret voldsomt. Hvilke spillere vi har fået for pengene er en anden diskussion.
Jeg har godt læst ManC-ejernes snak om, at de skulle nå at bygge en topklub op inden FFP gjorde sit indtog, og at det er derfor, der er blevet spenderet på et så ekstremt niveau, som det har været tilfældet. Jeg er også godt klar over, at ManC ganske enkelt har været nødt til at tilbyde de enorme transfersummer og lønninger for at få de spillere i hus, de har fået - især i starten, hvor de hverken har haft omdømme eller en lovende trup at lokke med (nu mangler de imidlertid kun omdømmet). Og lur mig, om ikke også ejerne på et eller andet tidspunkt har en intention om samlet set at kunne gøre ManC til en overskudsforretning - selvom der godt nok skal tjenes mange penge ind for at matche de udgifter de har haft i form af transfersummer og stadig har i form af skyhøje lønninger til deres 128 topspillere.
Den måde ManC har gjort det på, er desværre nok den eneste måde, man som midterklub for alvor kan bryde ind og etablere sig i toppen af Premier League på (Tottenham har fået lov at snuse til det gennem godt købmandsskab og en rigtigt god sæson i 09/10, men de når nok aldrig ManC's styrkeniveau). Derfor kan jeg også godt se, at det er svært at bebrejde dem noget, da de ikke rigtigt havde noget valg end at grave dybt i lommerne, når nu målet var at komme op og lege med de store drenge. Ja egentlig kan man vel næsten sige, at de er en berigelse for engelsk topfodbold, der siden ManC og til dels Tottenhams nylige succes har været mere tæt, intenst og spændende, end det er set i mange år. Men de er bare stadig mønstereksemplet på den meget kedelige økonomisketendens, der er ved at tegne sig indenfor moderne topfodbold, og jeg tror primært, det er derfor, jeg bliver så trist og arrig over deres succes - ja og så naturligvis fordi de besværliggør
vores vej til succes betragteligt.
Mit hoved er med andre ord stadig rationelt tænkende, og jeg kan godt sætte mig ind i idéen bag ManC-projektet. Mit forstokkede, fodboldromantiske og Liverpool-elskende hjerte kan bare ikke stille sig tilfreds med det - lang fra endda.
*Min kilde er transferleague (
http://www.transferleague.co.uk), som skulle være godt sat ind i tingene - og selv hvis de skulle være lidt off, så kan det umuligt være nok til at gøre min pointe ret meget mindre valid.