Aquilani4 skrev:Aarde skrev:Aquilani4 skrev:Eller når Nordsjælland i CL laver intetsigende boldflytteri på deres egen halvdel, uden pres fra modstanderen og Werge kommer i bukserne. Jeg vil tro at du kunne sætte 11 personer fra dette forum sammen og de vil stadig kunne flytte bolden rundt uden noget pres fra modstanderne. Det handler i sidste ende kun om at komme frem til chancerne, ikke boldbesiddelse.
Spanien under EM 2012, Barcelona mod Milan = Ægte Catenaccio.
Jeg er ikke sikker på, jeg forstår. Hverken Spanien eller Barcelona har da noget som helst med Catenaccio at gøre..? Og hvis du refererer til Spaniens modstandere under EM i '12, så er det da et dårligt eksempel, da Spanien jo sådan set vandt turneringen.
Jo, det er Catenaccio med bold. Det er den bedste måde at forsvare på = Nemlig at flytte bolden rundt uden at være målsøgende!
Spanien under EM var Catenaccio. Det var kun mod Italien de spillede angrebsbold.
Nu er Catenaccio jo ikke bare "at forsvare", men en bestemt måde at gøre det på.
Da jeg i 'Inverting The Pyramid' læste om Herrera's Inter (og inden da Rocco's Padova og Rappan's Servette), var der godt nok ikke mange (læs: ingen) lighedspunkter mellem Catenaccio og den totalfodbold-inspirerede stil, Barcelona og Spanien benytter sig af idag. Det var ironisk også netop totalfodbolden, der var med til at nedlægge Herrera og Inter (Michel's Ajax som bedste eksempel) og dermed også udstillede Catenaccio som et døende koncept. At konceptet er et levn fra en tid, hvor man stadig benyttede sig af man marking i forsvaret (det gjorde Catenaccio også), synes jeg er en klar indikator for, at du ikke finder ret meget fodbold idag, der for alvor kan betegnes som Catenaccio. Og da slet ikke det fodbold, der spilles i Barcelona.
Det virker meningsløst at benytte begrebet "Catenaccio med bold", når Catenaccio netop
ikke opstod som et forsøg på at opnå boldbesiddelse, men tværtimod som en måde at spolere modstanderens boldbesiddelse på. Grundidéen bag Catenaccio var indførelsen af en sweeper bag midterforsvareren, hvilket siger en del om, hvilket grundfokus, konceptet bundede i; ikke at have bolden, men i stedet at sørge for, at modstanderen ikke kunne bruge den til noget. Offensivt ventede man på, at modstanderen forregnede sig og lavede en fejl, hvorefter man kunne straffe dem i kontrafasen.
Inverting The Pyramid skrev:Whether it was inspired by a dawn walk by the sea or not, it seems that Viani, recognising the limited resources at his disposal, decided the most fruitful policy was to try to stop the opposition playing - to exercise ‘the right of the weak’. One of the notional half-backs, Alberto Piccinini, who went on to win two scudetti with Juventus, dropped in to mark the opposing centre-forward, with the central of the three defenders in the W-M, which had come by then to supplant Pozzo’s metodo as the default formation in Italy, falling back as the sweeper. Viani then had his team sit deep, drawing out the opposition, leading them to commit extra men to the attack and so rendering them vulnerable to the counter.
Zonal Marking beskriver også idéerne bag Catenaccio rigtigt fint:
Zonal Marking skrev:... the word applies to a specific defensive system, made famous by Helenio Herrera’s Inter side of the 1960s, where a very defensive sweeper plays behind a four defenders using a man-marking system. It has become a byword for simply defensive tactics, particularly from Italian sides, but this use is incorrect. The closest we’ve seen to it in recent years is the Greek side of Euro 2004.
Så Catenaccio-hold forsvarede ved at stå dybt og spolere modstanderens opspil (og offensivt levede på en hurtig kontrafase), mens Barcelona idag "forsvarer" ved at stå højt på banen, fratage modstanderen boldbesiddelse og selv aflevere kampen til døde. Jeg kan ærligt talt ikke se, hvordan de to ting på nogen måde kan sammenlignes. Som sagt: Det virker meningsløst at benytte begrebet "Catenaccio med bold", når Catenaccio netop
ikke opstod som et forsøg på at opnå boldbesiddelse, men tværtimod som en måde at spolere modstanderens boldbesiddelse på.