Indgangsbøn
Det er de sidste dage i den sidste vintermåned, og det er gråt og trist udenfor, og alligevel "er der forår i luften. "Der er noget i luften, jeg ved ikke hvad" sang vi i min skolegang, men jeg ved sgu godt hvad det er. The Travelling Kop ved det også, og sang det højt i slutminutterne i går søndags, så stadion hurtigt levede op til sit tilnavn: Emptyhad. Det er følelsen af at være rykket et stort skridt tættere på noget, som ingen, selv ikke den mest inkarnerede Liverpool fan troede på inden sæsonstart: Liverpools 20. mesterskab! Ingen troede på det, for hvor var forstærkningerne af holdet i transfervinduet, og hvordan skulle det dog gå med en ubeskrevet hollænder, til at udfylde tomrummet efter Klopp? Det har vist sig, at være en genialitet fra Richard Hughes og Michael Edwards side af, at finde Arne Slot. Jeg hørte forleden, at på "Nørde-Podcastet" Mediano har de talt om. at Arne Slot er blev valgt, fordi han er super skarp på at lave "Tactical Recovery Training". Det betyder, at man udnytter de perioder, hvor spillerne skal have hvile og restiturere kroppen, til i stedet for at træne dem teoretisk i taktiske detaljer. Det er tydeligt at se, at Liverpool spiller langt mere struktureret og bedre organiseret nu, end vi gjorde under Klopp, og en taktisk skarpt eksekveret defensiv kamp som mod Guardiolas tropper, har jeg svært ved at se os have udført under Klopp. Under Klopp var det Heavy Metal jam-sessions, hvor det nogen gange gik op i en fantastisk enhed, når de enkelte solister improviserede noget vidunderligt sammen, og alle svingede til den samme rytme. Under Slot er det mere som at se et symfoniorkester. Alle kender deres rolle og ved præcis hvordan den skal udfyldes, og det lyder næsten aldrig ad helvede til. Samtidig forstår alle at læse noderne, så når træneren dikterer, at der skal spilles et langsommere, mindre stemningsforladt stykke musik, så mestrer orkesteret også det. Det er simplificeret - I know - men det bedste billede jeg lige kan komme på. ...og JA jeg er VILD med vores hollandske Head Coach, Arne Slot. KÆFT et guldkorn, den sportlige ledelse har fundet frem! Curtis Jones fortæller faktisk lidt om det mere omfattende taktiske arbejde, der udføres med spillerne både i grupper men også individuelt i dette interview efter kampen i søndags:

og foretog disse ud- og indskiftninger:

...og så skal vi jo ikke glemme, at Newcastle oppe foran har en brandvarm svensker i Alexander Isak, som senest scorede 2 kasser mod Forest. Han er den spiller, i hele Premier League, som kunne forstærke Liverpool mest muligt, ved et skifte nu til sommer! Så vi SKAL vinde på onsdag, så Newcastle igen taber et skridt i den rigtige retning mod at komme til Champions Leagu, og gør Isak mere tændt på selv at bede om en transfer.
Indbyrdes statistik PL:

Mere end 3 gange så mange sejre til LFC som til NUFC.
Sidste 5 indbyrdes kampe i PL:

4 LFC sejre, og så en enkelt uafgjort, som Liverpool også burde have vundet. NUFC udlignede i 90. minut, da Kelleher valgte ikke at gribe ind over for et dødsboldsindlæg, da han ville lade den passere ud til hjørne. Men Fabian Schär nåede bolden næsten på baglinjen, og halvflugtede den ind i det tomme mål. Gense alle mål her, men lige en advarsel: At gense Isaks slangehug af en scoring, lægger ikke en dæmper på trangen til at få ham til Merseyside.
Formbarometer PL:

NUFC's resultater er noget mere svingende, så lad os håbe onsdag bliver en rigtig dårlig dag på kontoret for dem.
Statisitk for hele sæsonen, PL:

NUFC svinger fra den ene yderlighed til den anden, og har 8 gange så mange nederlag som LFC.
Liverpool:
Slots pressekonference gav ikke de store hints om hvordan holdet kommer til at se ud, men i det mindste var der ikke nye skader at berette om. Gomez er ude, til sidst på sæsonen, og Conor Bradley er ude i nogle uger med en muskelskade. Til gengæld er Gakpo klar efter at have fået de sidste ca. 15 minutter i søndags. Det er den sidste kamp af 5 på 15 dage, og efter onsdag går der en hel uge - EN HEL UGE - inden vi spiller nede i Paris mod PSG, Så det handler om at dosere spilletiden til de enkelte spillere, da begge kampe er vigtige. So here goes ..........
Kassemster: Alisson Becker
Forsvar: Det kan kun blive Trent på HB, da jeg tvivler på Slot vil gamble med Quansah eller måske Wataru Endo på pladsen. Det kan tidligst komme på tale, hvis sejren synes sikkert i hus. VB får Robbo, da han blev skånet for de sidste 20 minutter i søndags. VVD og Konaté må bare tåle at spille fra start endnu engang.
Midtbane: Gravenberch så knap så slidt ud mod City, så han må starte inde igen. Der er også genvalg til den argentinske kriger, som ser ekstra farlig ud efter det sæbeøje han fik, da Marmoush faldt ned over ham. Spiller vi så med 2 10'ere igen? Det tror jeg ikke. Jeg tror Szoboszlai har løbet så meget i de sidste 4 kampe, at hans "tal" siger at det er tid til en pause, så han starter ude på bænken, men Curtis Jones kan også fint deputise for Szobo.
Angreb: Mo Salah starter, så han kan fortsætte perlerækken af ét mål og én assist pr. kamp. På den anden fløj satser jeg på, at Gakpos frisk ben starter, og så får Jota chancen på toppen til at vise, at han stadig kan score.
Så mit færdige bud på startformationen ser sådan her ud:

Hit me.......