henrik1 skrev:Iøvrigt ikke overraskende at det endte sådan med Rafa. Han mislykkedes også i Inter, og det burde efterhånden ikke være nogen hemmelighed at han ikke duer på dette niveau.

Jeg elsker bare affejende skråsikkerhed!
henrik1 skrev:Iøvrigt ikke overraskende at det endte sådan med Rafa. Han mislykkedes også i Inter, og det burde efterhånden ikke være nogen hemmelighed at han ikke duer på dette niveau.
I hvilke kampe var det lige det skete? Hvis man skal kritisere den sæson, så er det da at vi spillede 0-0 hjemme mod både Stoke, Fulham og West Ham, samt 2-2 mod Hull, hvor vi bagud 0-2, men burde have vundet alligevel.Bojangles skrev:Først og fremmest. Jeg mener bestemt heller ikke vi skal ansætte Rafa igen. Han gav os masser af gode oplevelser, men jeg vil 110% give ham skylden for vi ikke vandt ligaen 08/09 sæsonen, hvor vi kun tabte to kampe. Og det var udelukkende pga. hans "lad os score et mål og så bare spille totalt defensivt og engang i mellem sparke den op til Torres" hvorefter at modstanderne endte med at udligne igen og igen i de sidste minutter, og vi stod taberagtig tilbage med en uafgjort. Det var tåkrummende pinligt, når vi var et langt bedre hold en modstanderne.
Jeg tænkte det samme - kan heller ikke umiddelbart komme i tanke om nogen kampe, hvor vi tabte point efter at have været foran. Det var derimod de enkelte kampe, hvor vi var for forsigtige til at vinde point, der kom til at koste os.AJ skrev:I hvilke kampe var det lige det skete? Hvis man skal kritisere den sæson, så er det da at vi spillede 0-0 hjemme mod både Stoke, Fulham og West Ham, samt 2-2 mod Hull, hvor vi bagud 0-2, men burde have vundet alligevel.Bojangles skrev:Først og fremmest. Jeg mener bestemt heller ikke vi skal ansætte Rafa igen. Han gav os masser af gode oplevelser, men jeg vil 110% give ham skylden for vi ikke vandt ligaen 08/09 sæsonen, hvor vi kun tabte to kampe. Og det var udelukkende pga. hans "lad os score et mål og så bare spille totalt defensivt og engang i mellem sparke den op til Torres" hvorefter at modstanderne endte med at udligne igen og igen i de sidste minutter, og vi stod taberagtig tilbage med en uafgjort. Det var tåkrummende pinligt, når vi var et langt bedre hold en modstanderne.
Nu er det ikke fordi at jeg skal forsvare nogen herinde. Men ifølge de retningslinjer hekkem citerer er der ikke nogen forskel nej. Det står ikke nogen steder at vi gerne må tale nedladende om andre. Måske skulle vi bare kalde det de hedder istedet. Eller lempe retningslinjerne så de ikke omfatter andre holds trænere. Alt andet er da dobbeltmoral?AndreasN skrev:Der er da en verden til forskel på, at VI på VORES forum kalder mr. ferguson for "portvinstuden" og at sidde og føre sig frem på fjendens forum med diverse smarte øgenavne. Jeg fatter simpelthen ikke, at Mugge bliver ved med ignorere AllanShores utallige provokationer - endda når op til flere Liverpoolfans har følt sig provokeret af ham.henrik1 skrev:Jeg troede faktisk alle havde hørt Rafas lidet flatterende øgenavn..det er blevet brugt om ham helt siden tiden hos os. Men uanset hvor man befinder sig er det selvfølgelig dumt at bruge den slags øgenavne, især om en tidligere Liverpool-træner. Omvendt ser folk sig herinde sig ikke for gode til at kalde Ferguson for eksempelvis "portvinstud". Så vi skal nok passe lidt på med dobbeltmoralen nogle gange.
På et Liverpoolforum kan der være nok så mange regler, men jeg kan ikke tro, at mr. ferguson ikke må gives øgenavne - til en vis grænse i hvert fald. Stod det til mig, måtte man kalde ham, hvad man egentlig allermest havde løst til. Men du har da ret i, at er reglerne så sort-hvide, så må man ikke nej...henrik1 skrev:Nu er det ikke fordi at jeg skal forsvare nogen herinde. Men ifølge de retningslinjer hekkem citerer er der ikke nogen forskel nej. Det står ikke nogen steder at vi gerne må tale nedladende om andre. Måske skulle vi bare kalde det de hedder istedet. Eller lempe retningslinjerne så de ikke omfatter andre holds trænere. Alt andet er da dobbeltmoral?
Nej, men Rijkaard vandt jo både ligatitel og CL, vandt de ikke også the treble da han var træner? Så set over en længere periode kan man vel godt sige de var mætte? Bayern Munchen var tæt på at vinde the treble i 2010. Og de har i stort set samme trup som de har haft de sidste mange år. Burde de ikke også være mætte i så fald? Pep skilte sig vel også af med Ronaldinho netop for at han ville have mætte kræfter? Erstatningen, Lionel Messi fandtes i egne rækker, han behøvede altså ikke at købe.AJ skrev:@ Henrik
Barcelona havde jo netop intet vundet i to år da Guardiola kom til, så de var vel ikke mætte. Bayern München vandt heller ikke i 2011 med Van Gaal, hvilket de jo så heller ikke gjorde i 2012 med Heynckes. Jeg forstår med andre ord ikke dit eksempel.
Hvis man ser på det antal point Rafa fik i Inter, så havde Mourinho flere serier af samme antal kampe sæsonen inden hvor de fik ligeså mange point eller færre, men alligevel vandt de mesterskabet. Det er med andre ord ikke muligt at vurdere Rafas tid i Inter.
Jeg er ganske enig i, det er dobbeltmoralsk. Såfremt det altså er de samme personer der kalde Rafael Benitez for det flatterende navn, og samtidigt kalder mr. ferguson for diverse ukvemsord.henrik1 skrev:Jeg troede faktisk alle havde hørt Rafas lidet flatterende øgenavn..det er blevet brugt om ham helt siden tiden hos os. Men uanset hvor man befinder sig er det selvfølgelig dumt at bruge den slags øgenavne, især om en tidligere Liverpool-træner. Omvendt ser folk sig herinde sig ikke for gode til at kalde Ferguson for eksempelvis "portvinstud". Så vi skal nok passe lidt på med dobbeltmoralen nogle gange.
Henrik min gode meddebattør, vi har debatteret Rafael Benitez til hudløshed efterhånden, og du kender mine synspunkter - måske bedre end de flestehenrik1 skrev: Iøvrigt ikke overraskende at det endte sådan med Rafa. Han mislykkedes også i Inter, og det burde efterhånden ikke være nogen hemmelighed at han ikke duer på dette niveau. Pointhøsten har været rigtigt dårlig, faktisk den dårligste i den tid Roman A har været ejer, og tangeres af Villas Boas. At ManU har høstet mange point er heller ikke en undskyldning. Derfor synes jeg det er lidt småpatetiskt at Rafa nu går ud med dette angreb...især med tanke på at han stædigt har holdt fast på at han ikke lod sig påvirke. Det lugter lidt af at redde sit eget, noget blakkede eftermæle. Dermed ikke sagt at Chelsea ikke også har en del af skylden i dette. Fansene er rigtigt vamle synes jeg. Hårde ord, men sådan er det. Der er sku ikke meget stil og klasse at hente i den klub.
Er så småt - takket være dighenrik1 skrev: Jeg ved jeg lægger mig ud med mange med denne svada. Men so be it. Jeg håber bare at ledelsen i vores klub aldrig overvejer at ansætte Rafa igen. For hans egen skyld bør han nok også sigte lidt lavere, og måske finde sig en klub uden for den absolutte top i Spanien eller Italien. Man får da ihvertfald indtrykket at der ikke er andre end Liverpools fans der beundrer ham i England hvis man skal tro medierne.
Arrogant hoveren? Nej. Alt for skråsikkert postulat om noget, der langt fra er så entydigt, som du får det til at lyde? Ja.henrik1 skrev:Aarde:
Det er muligt du opfatter det som arrogant. Jeg beklager i så fald. Men når det er en holdning der vel nærmest deles af hele pressekorpset (der ikke har Liverpool- eller Valencia-sympatier) så vil jeg ikke mene det er "arrogant hoveren" at skrive den slags?
Inter var - ligesom Chelsea - et uhyggeligt svært projekt at overtage på netop det tidspunkt. Jeg synes faktisk, at han alt taget i betragtning klarede sig overraskende godt i Inter - bedre end jeg havde forventet. At han "fejlede" i Inter og en fyring var helt på sin plads, anser jeg som en alt for udbredt og meget stor misforståelse.AJ skrev:Hvis man ser på det antal point Rafa fik i Inter, så havde Mourinho flere serier af samme antal kampe sæsonen inden hvor de fik ligeså mange point eller færre, men alligevel vandt de mesterskabet. Det er med andre ord ikke muligt at vurdere Rafas tid i Inter.
Vi er så lodret uenige.Aarde skrev:Arrogant hoveren? Nej. Alt for skråsikkert postulat om noget, der langt fra er så entydigt, som du får det til at lyde? Ja.henrik1 skrev:Aarde:
Det er muligt du opfatter det som arrogant. Jeg beklager i så fald. Men når det er en holdning der vel nærmest deles af hele pressekorpset (der ikke har Liverpool- eller Valencia-sympatier) så vil jeg ikke mene det er "arrogant hoveren" at skrive den slags?
Din "hele pressekorpset" begrundelse finder jeg ærligt talt ubrugelig. Hvornår delte de "allesammen" den holdning, at Rafa ikke duer på topplan? Han har ligeså mange positive meritter til sit navn som negative, hvorfor pressen med al sandsynlighed har haft en hel del forskellige holdninger til ham fra periode til periode - præcis som pressen altid har det til spillere og managers. Der har aldrig været faste tendenser til en fælles konsensus i pressen, der afskriver Rafa som topmanager.
Angående pressens dækning af Rafa's tid i Chelsea (som må være den mest aktuelle), har jeg faktisk ikke et eneste sted læst nogen påstå, at han helt generelt set ikke har format til at være toptræner. De skriver selvsagt alle om, hvor skidt det går i Chelsea, men ingen (af dem jeg har læst) afskriver ham i den forbindelse endegyldigt som en mand uden tilstrækkeligt med evner til at begå sig i en topklub. Måske fordi hans arbejdsforhold i Chelsea har været så groteske og ufatteligt svære, at netop den periode er tæt på umulig at konkludere noget som helst ud fra.
Og angående hans "mislykkede" tid i Inter, siger AJ det jo sådan set meget fint (vi har også været inde på den sag før):
Inter var - ligesom Chelsea - et uhyggeligt svært projekt at overtage på netop det tidspunkt. Jeg synes faktisk, at han alt taget i betragtning klarede sig overraskende godt i Inter - bedre end jeg havde forventet. At han "fejlede" i Inter og en fyring var helt på sin plads, anser jeg som en alt for udbredt og meget stor misforståelse.AJ skrev:Hvis man ser på det antal point Rafa fik i Inter, så havde Mourinho flere serier af samme antal kampe sæsonen inden hvor de fik ligeså mange point eller færre, men alligevel vandt de mesterskabet. Det er med andre ord ikke muligt at vurdere Rafas tid i Inter.
Man kan sige, at Rafa's to seneste projekter (Inter og Chelsea) har været omtrendt ligeså svære at arbejde med, som Guardiola's (Barca og Bayern) har været "nemme".
Du har jo helt ret i det sidste. Det er klart det altid er op til debat. Jeg synes bare det er sjældent man hører andre end Liverpools fans rose ham for noget. Han nyder ihvertfald ikke specielt stor respet rent proffesionelt i andre kroge, eller det er ihvertfald mit indtryk. Jeg synes iøvrigt meget af det du netop selv nævner netop taler mod ham. Han fik som du siger kun en midlertidig stilling...hvorfor må man så spørge sig? Ville man ikke tage chancen med tanke på hans bagage? Nu ved jeg vi bevæger os ud på det meget hypotetiske plan, men jeg tror ikke Chelseas fans havde givet ham den modtagelse de gjorde hvis det var Alex Ferguson eller en anden med lignende track record. Jeg tror helt enkelt meget af kritiken helt fra starten af gik på at man mente Rafa rent sportsligt var et dårligt bet. Det ville nok være sværere for dem at vende sig mod et stort, respekteret navn. At de så til gengæld var så glade for Di Matteo, som i mine øjne heller ikke havde det der skulle til, ja det må alene skyldes hans fortid i klubben.Aarde skrev:Selvfølgelig har medierne været kritiske over for Rafa - det anerkender jeg sådan set også i mit indlæg. Men der er forskel på at være kritisk over for ham i forhold til en specifik periode som manager for et hold, og på helt endegyldigt at konkludere, at han ikke evner en topmanagerpost. Det mindes jeg ikke noget samlet pressekorps gøre.
Angående Chelsea: Jeg følte mig også overbevist om, at hans tid i Chelsea ville floppe fælt. Intet pegede på andet. Han blev udpeget som midlertidig manager (fedt at skulle spille for som spiller) i en klub, hvor han fra starten var hadet af samtlige fans, der omvendt elskede den forhenværende træner, som de (helt korrekt) mente, var blevet afskediget på dybt forkastelig og uretfærdig vis. Der har været en grotesk og gennemført negativ vibe omkring Chelsea i hele Rafa's tid - en krisestemning, Abramovic selv skabte i det øjeblik, han fyrede Di Matteo, og som han kun gjorde værre, da han erstattede ham med Rafa. Vi ved allesammen hvor meget tro og atmosfære gør for et fodboldhold (se bare på os i de sidste dage under Hodgson, Purslow og H/G), og ingen af delene har eksisteret i Chelsea, siden Di Matteo blev fyret. Desuden er det store krav at stille til en manager, at han fra den ene dag til den anden skal komme ind, implementere sit system og få en spillertrup, han ikke har haft den mindste indflydelse på, til at mestre det. Dette bliver kun sværere, når dit kampprogram er så vanvittigt presset, som Chelsea's har været i Rafa's tid som manager.
Når det er sagt, så har Rafa fejlet i Chelsea - det har jeg anerkendt flere gange. Jeg mener dog bestemt, at han havde dårligere vilkår end Di Matteo, og af den årsag (samt grundet hans tidligere meritter som toptræner) mener jeg bestemt ikke, at man entydigt kan konkludere, at han "ikke duer på dette niveau".
Og ja, vi er lodret uenige - men det er jo ikke første gang, vi får slået det fastDet synes jeg i øvrigt er et meget klart bevis på, at du ikke så skråsikkert kan drage den konklusion, jeg reagerede på til at starte med - det er nemlig slet ikke så entydigt, hvor stort et format Rafa besidder som manager.
Så når man vurderer et træner skal man ikke (kun) vurdere deres pointhøst, men hvad spillerne siger om ham? Det er vi ikke enige om. Jeg mener spillerne altid har bagtanker med deres udtalelser, og derfor i meget ringe grad kan bruges til noget som helst (mere om det nederst i indlægget).henrik1 skrev:Nu skal vi vel ikke kun sammenigne pointhøsten AJ? Så sort og hvidt ved vi vel alle at det ikke er. Vi skal vel også sammenligne deres impact på spillertrup, omgivelser mm? Jeg har endnu ikke hørt nogen skarp kritik rettet mod Mourinho for hans tid i Inter (med undtagelse af Zlatan, som gør sig uvenner med stort set alle), mens Materazzi (ok, han gør sig også uvenner med alle) har kommet med nogle lidet flatterende udtalelser. Jeg tror også der er en grund til at Rafa ikke fik tiltroen i Inter. Og det var nok ikke kun pointhøsten.