af Robbie_God_Fowler » lørdag, 05. jul, 2014 14:10
At tro faktorer som geografisk beliggenhed ikke har indflydelse på spillerens valg af klub er i mine øjne en kende naivt. Det er ikke anderledes end i det "normale" erhvervsliv, hvor karrieredrevende mennesker til tider kan have forbehold for at skulle bosætte sig i udkantsdanmark. Desuden anser jeg det for naturligt, at mange af disse beslutninger træffes i samråd med familien, hvor vi ofte har set eksempler på, at metropoler og varmere himmelstrøg foretrækkes. Mascherano sagaen var et godt eksempel herpå.
Ser vi et sekund bort fra det sportslige, vil Arsenal grundet deres geografiske placering således ofte være den mest attraktive mulighed af de to klubber. Medtager vi det sportslige element, og forsøger at stille os objektivt til valget Liverpool vs. Arsenal, har Arsenal siden slut 90'erne bevist, at de tilhører toppen af engelsk fodbold, hvor det er blevet til 3 engelske mesterskaber under Wenger. Præstationerne for Liverpool har foruden denne sæson været ret middelmådige siden Benitez' sidste sæson.
Tager man ovenstående i betragtning, så har jeg fuld forståelse for, at en stjernespiller i sin bedste alder (Sanchez) angiveligt foretrækker Arsenal fremfor Liverpool, da beliggenhed og det sportslige fundament er stærkere hos Arsenal. Liverpool er unægteligt på vej frem. Men i takt med at klubben er ved at sælge deres absolutte stjernespiller sender de et signal til omverdenen, at der en grad af usikkerhed omkring, hvorvidt Liverpool FC kan bygge videre på de imponerende præstationer fra sidste sæson. Slutteligt spiller økonomien i den grad også ind, og her er mit indtryk, at Arsenal igen har en sundere økonomi.
Jeg håber på spillere som Sanchez og Reus, og synes i den grad også, at vi skal udforske muligheden for at hente spillere fra øverste hylde. Sad jeg i Ayre og Rodgers stol, så satte jeg dog alle sejl ind på at hente morgendagens stjerner. Spillere der allerede nu har bevist, at de kan gå begå sig på den internationale scene, men som samtidig har et udviklingspotentiale, der gør dem i stand til at blive absolutte topspillere. Eksempler herpå kunne være Markovic, Moreno, Shaqiri, Firmino, Aurier etc.
Jeg er MEGET lun på Markovic. Han har utrolig fart og et meget elegant, nærmest Laudrupsk, løb med bolden. Samtidig er han meget arbejdsom, og er ofte den første spiller, der deltager i op- og genpres. Han skal arbejde på sit end product, hvor han godt kan tilføre flere assists og mål til sit spil. Han er dog kun 20 år, og det er meget naturligt, at unge spillere med tiden tilfører dette til deres spil i takt med, at de opnår større erfaring.