Niels K skrev:
Er man fortaler for Lucas typen som defensiv midt, så kan vi da lige så godt beholde ham, da han gør sit arbejde rigtig godt. Der mangler bare en del i det fremadrettede.
Jeg ved ikke, om jeg er fortaler for den type spiller. Men hvis man i perioder vælger at spille et system, der kræver en sådan defensiv spiller, så foretrækker jeg bestemt, at man bruger en der kan finde ud af rollen, i stedet for at bruge en, der har fremadrettede kvaliteter, men forsvinder fra sit område.
I den rolle vi bruger Lucas, behøver han i mine øjne ikke at have eller demonstrere fremadrettede kvaliteter. At forvente det, er for mig at misforstå hans rolle. Jeg forventer heller ikke assists eller chanceskabende afleveringer fra vores midterforsvarere eller målmand. Jeg forventer, at de med succes formår at dæmme op for modstandernes offensiv, og at de hurtigt og helst sikkert får flyttet spillet fra vores ende op til de spillere, som skal skabe vores offensive spil.
Så med mindre man har den nye Makelele, Essien, Mascherano eller Matic i kikkerten, håber jeg bestemt, at vi beholder Lucas. Det ændrer dog ikke på, at jeg også håber på, at vi finder tilbage til et stærkt offensivt system med kun to centrale midtbanespillere med box-til-box egenskaber, som vi så i sidste sæson. Men så længe vi ikke har fået den spillestil til at fungere igen, så synes jeg at det vil være tæt på bindegalt at sælge en af de spillere, der er med til at få den nuværende spillestil til at fungere.