Dagens Kampe

Her kan man diskutere Premier League generelt, eller øvrige landes ligaer og spillere.
AJ
Geografisk sted: København SV
Alder: 34

Re: Dagens Kampe

Indlæg af AJ » tirsdag, 12. mar, 2013 10:05

Ja, han er helt til grin på det punkt.

I den første kamp udlagde han det nærmest som om, at Milan hellere skulle satse offensivt end at forsøge at holde nullet. Hvis satsningen så kostede dem et nederlag, ja, det ville så være hvad det var. Det vigtigste er, at man ikke spiller defensivt. :o

Brugeravatar
Alonso
Alder: 37

Indlæg af Alonso » tirsdag, 12. mar, 2013 10:58

Liverpool fik også hug under Benitez på den tv kanal, når vi spiller Champions League. Da Man Utd så forsøgte at forsvare resultatet fra Madrid hjem var det genialt, og Ferguson var tæt på en genistreg og jeg ved ikke hvad.

Det understreger med alt tydelighed den negative presse Liverpool og særligt Benitez fik, og hvordan det er den omvendte verden for Man Utd og Alex Ferguson.

Jeg kan rigtig godt lide konceptfodbold - og særligt den opportunistiske af slagsen. Men man skal også hylde hold der, med få ressourcer, leverer miraklet.

Robbie_God_Fowler

Indlæg af Robbie_God_Fowler » tirsdag, 12. mar, 2013 11:34

Helt enig. Carsten Werges nærmest fordømmelse af mere defensivt orienterede hold hører ingen steder hjemme. Det er en fryd for øjet at se Barcelona spille, når det virkelig kører for dem. Men jeg synes, at Carsten Werge er hoppet med på den vogn, som hylder Barcelonas stil som værende det eneste rigtige for fodbolden. En simplificeret og til tider fordrejet og fordummende holdning i mine øjne.

AllanShore

Indlæg af AllanShore » tirsdag, 12. mar, 2013 11:43

Jeg synes nu, at det er tonet en del ned de seneste år. Det var mest i starten, hvor folk ikke var vant til sådan en spillestil, at moralprædikerne kom frem om, at det var et nederlag for fodbolden, at Inter kom videre. Det kan måske skyldes, at en mand som Preben Elkjær står i studiet, og ikke altid bliver forblændet af offensiv fodbold, men også kan se, når et hold rent taktisk er sat helt rigtigt op til at skulle spille mod Barcelona.
Lige for tiden er det mere Dortmund og Bayern, der har den "rette spillestil".
Fan af Manchester United

Brugeravatar
Mambo
Geografisk sted: København N
Alder: 35

Indlæg af Mambo » tirsdag, 12. mar, 2013 13:41

Jeg husker i hvert fald tydeligt hvordan man bevidst undgik TV3-studiet efter Liverpools kampe, hvor det altid var ufortjent, heldigt og et nederlag for fodbolden når Liverpool gennem klogt taktisk spil og fight slog favoritterne ud.

Brugeravatar
Aquilani4

Indlæg af Aquilani4 » tirsdag, 12. mar, 2013 14:31

Eller når Nordsjælland i CL laver intetsigende boldflytteri på deres egen halvdel, uden pres fra modstanderen og Werge kommer i bukserne. Jeg vil tro at du kunne sætte 11 personer fra dette forum sammen og de vil stadig kunne flytte bolden rundt uden noget pres fra modstanderne. Det handler i sidste ende kun om at komme frem til chancerne, ikke boldbesiddelse.

Spanien under EM 2012, Barcelona mod Milan = Ægte Catenaccio.
Hent Shelvey tilbage!

Aarde
Geografisk sted: København Ø

Re: Sv: Dagens Kampe

Indlæg af Aarde » tirsdag, 12. mar, 2013 14:52

Aquilani4 skrev:Eller når Nordsjælland i CL laver intetsigende boldflytteri på deres egen halvdel, uden pres fra modstanderen og Werge kommer i bukserne. Jeg vil tro at du kunne sætte 11 personer fra dette forum sammen og de vil stadig kunne flytte bolden rundt uden noget pres fra modstanderne. Det handler i sidste ende kun om at komme frem til chancerne, ikke boldbesiddelse.

Jeg er ikke sikker på, jeg forstår. Hverken Spanien eller Barcelona har da noget som helst med Catenaccio at gøre..? Og hvis du refererer til Spaniens modstandere under EM i '12, så er det da et dårligt eksempel, da Spanien jo sådan set vandt turneringen.

Brugeravatar
Jesper

Indlæg af Jesper » tirsdag, 12. mar, 2013 16:59

Go barca! Ikke noget intelligent indlæg, men det er spænding før juleaften for mit vedkommende.
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Brugeravatar
Aquilani4

Indlæg af Aquilani4 » tirsdag, 12. mar, 2013 19:32

Aarde skrev:
Aquilani4 skrev:Eller når Nordsjælland i CL laver intetsigende boldflytteri på deres egen halvdel, uden pres fra modstanderen og Werge kommer i bukserne. Jeg vil tro at du kunne sætte 11 personer fra dette forum sammen og de vil stadig kunne flytte bolden rundt uden noget pres fra modstanderne. Det handler i sidste ende kun om at komme frem til chancerne, ikke boldbesiddelse.

Jeg er ikke sikker på, jeg forstår. Hverken Spanien eller Barcelona har da noget som helst med Catenaccio at gøre..? Og hvis du refererer til Spaniens modstandere under EM i '12, så er det da et dårligt eksempel, da Spanien jo sådan set vandt turneringen.
Jo, det er Catenaccio med bold. Det er den bedste måde at forsvare på = Nemlig at flytte bolden rundt uden at være målsøgende!

Spanien under EM var Catenaccio. Det var kun mod Italien de spillede angrebsbold.
Hent Shelvey tilbage!

Brugeravatar
AndreasN
Geografisk sted: Valby
Alder: 31

Indlæg af AndreasN » tirsdag, 12. mar, 2013 19:50

Jeg håber virkelig virkelig VIRKELIG meget, at Barcelona ryger ud i aften. Hvor ville det være en fryd for øjet at se Frimann og Werge whine sig igennem nedtakten. :music:

Derudover bliver min facebook-side simpelthen priceless at læse med på. Og nå ja - så kan alle måske få øjnene op for, at man måske ikke altid vinder ved at være "fan" af verdens påståede bedste hold.
Liverpool Football Klopp

Brugeravatar
Pede
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Pede » tirsdag, 12. mar, 2013 20:50

^^
Jeg håber du får ret. Men føj for en start.

Aarde
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Aarde » tirsdag, 12. mar, 2013 21:10

Aquilani4 skrev:
Aarde skrev:

Jo, det er Catenaccio med bold. Det er den bedste måde at forsvare på = Nemlig at flytte bolden rundt uden at være målsøgende!

Spanien under EM var Catenaccio. Det var kun mod Italien de spillede angrebsbold.
Nu er Catenaccio jo ikke bare "at forsvare", men en bestemt måde at gøre det på.

Da jeg i 'Inverting The Pyramid' læste om Herrera's Inter (og inden da Rocco's Padova og Rappan's Servette), var der godt nok ikke mange (læs: ingen) lighedspunkter mellem Catenaccio og den totalfodbold-inspirerede stil, Barcelona og Spanien benytter sig af idag. Det var ironisk også netop totalfodbolden, der var med til at nedlægge Herrera og Inter (Michel's Ajax som bedste eksempel) og dermed også udstillede Catenaccio som et døende koncept. At konceptet er et levn fra en tid, hvor man stadig benyttede sig af man marking i forsvaret (det gjorde Catenaccio også), synes jeg er en klar indikator for, at du ikke finder ret meget fodbold idag, der for alvor kan betegnes som Catenaccio. Og da slet ikke det fodbold, der spilles i Barcelona.

Det virker meningsløst at benytte begrebet "Catenaccio med bold", når Catenaccio netop ikke opstod som et forsøg på at opnå boldbesiddelse, men tværtimod som en måde at spolere modstanderens boldbesiddelse på. Grundidéen bag Catenaccio var indførelsen af en sweeper bag midterforsvareren, hvilket siger en del om, hvilket grundfokus, konceptet bundede i; ikke at have bolden, men i stedet at sørge for, at modstanderen ikke kunne bruge den til noget. Offensivt ventede man på, at modstanderen forregnede sig og lavede en fejl, hvorefter man kunne straffe dem i kontrafasen.
Inverting The Pyramid skrev:Whether it was inspired by a dawn walk by the sea or not, it seems that Viani, recognising the limited resources at his disposal, decided the most fruitful policy was to try to stop the opposition playing - to exercise ‘the right of the weak’. One of the notional half-backs, Alberto Piccinini, who went on to win two scudetti with Juventus, dropped in to mark the opposing centre-forward, with the central of the three defenders in the W-M, which had come by then to supplant Pozzo’s metodo as the default formation in Italy, falling back as the sweeper. Viani then had his team sit deep, drawing out the opposition, leading them to commit extra men to the attack and so rendering them vulnerable to the counter.
Zonal Marking beskriver også idéerne bag Catenaccio rigtigt fint:
Zonal Marking skrev:... the word applies to a specific defensive system, made famous by Helenio Herrera’s Inter side of the 1960s, where a very defensive sweeper plays behind a four defenders using a man-marking system. It has become a byword for simply defensive tactics, particularly from Italian sides, but this use is incorrect. The closest we’ve seen to it in recent years is the Greek side of Euro 2004.
Så Catenaccio-hold forsvarede ved at stå dybt og spolere modstanderens opspil (og offensivt levede på en hurtig kontrafase), mens Barcelona idag "forsvarer" ved at stå højt på banen, fratage modstanderen boldbesiddelse og selv aflevere kampen til døde. Jeg kan ærligt talt ikke se, hvordan de to ting på nogen måde kan sammenlignes. Som sagt: Det virker meningsløst at benytte begrebet "Catenaccio med bold", når Catenaccio netop ikke opstod som et forsøg på at opnå boldbesiddelse, men tværtimod som en måde at spolere modstanderens boldbesiddelse på.

Brugeravatar
Jesper

Indlæg af Jesper » tirsdag, 12. mar, 2013 21:27

Verdens bedste, all time
Hvis man da bare én gang kunne stå i spillertunnellen, altså som spiller!

Brugeravatar
Surf
Geografisk sted: København
Alder: 35

Indlæg af Surf » tirsdag, 12. mar, 2013 21:41

Er lige kommet hjem. Nogen gode bud på, hvilken kamp jeg bør vælge?
"Anybody who plays for me should be a bad loser."

Brugeravatar
RedRedRed
Alder: 36

Indlæg af RedRedRed » tirsdag, 12. mar, 2013 21:58

Dér kom Werge da vist lige i bukserne lidt for tidligt.

Messii!!!.......................................................................................er ikke målscoreren. Savlende fjols.

Besvar