Alonso skrev:Min lup er ikke skarp nok til at jeg skal kunne sige om Ashley Williams eller Toby Alderweireld er de bedste kandidater. Alderweireld er ikke en spiller jeg tør bedømme. Ashley Williams er en spiller jeg har set på tv og live, hvor han har imponeret mig. Jeg har aldrig påstået han er et unikt talent eller en toptop spiller, men han er et rigtig godt bud.
Vi skal have for øje at et indkøb til midterforsvaret må forventes at træde direkte ind i startopstillingen. Derfor er det vigtigt at denne spiller hurtigt kan omstille sig, så vi ikke taber for mange point i indkøringsfasen. Her spiller de taktiske idéer og sproget en stor rolle. Ashley Williams er nok den mest egnede.
Jeg har tidligere sammenlignet ham med Jamie Carragher. En forsvarsspiller der er allestedsnærværende. Hvis man kigger på hans stats, så har han lavet 339 clearences, 44 blokeringer og 86 interceptions. Daniel Agger har spillet 40 minutter mere end Williams og har lavet 178 clearences, 14 blokeringer og 53 interceptions.
Det er meget få der matcher Williams stats. Til gengæld er hans duelstatistikker ikke prangende. Han vinder 67,6% af sine tacklinger og 57,9% af sine luftdueller. Agger præsterer her 69,7% og 61%. I afleveringsspillet er Agger også bedre end Williams.
Noget der bekymrer omkring Williams er at han begår mange frispark. Hele 30 frispark har han begået og kun fået tilkendt 12 frispark selv. Daniel Agger har begået 21 frispark og fået tilkendt 34 selv.
En spiller der kan matche Williams mange interceptions er Tottenhams Jan Vertonghen. Vertonghen har også begået flere frispark end han har fået, selvom den kun hedder 20-19 i favør af frispark begået.
Men det fortæller en historie om en aggressiv spillertype. Derfor får han mange interceptions, men det koster også mange frispark at være så aggressiv.
Min vurdering, baseret på statistik og egne øjne, er at Williams har kvaliteterne til at indgå i en højtplaceret (offensiv/aggressiv/whatever) forsvarslinje. Derudover fik jeg øjnene op for hvor godt han dirigerede med sine medspillere da jeg så ham live, hvilket kan blive brugbart overfor folk som Enrique og Johnson der har det med at svigte i deres placeringer.
Det kan være farligt at hente en spiller ud fra statistik. Mentalitet, hurtighed, blik for spillet, tilpasning til et spillesystem og andre ting er så vigtig.
Jeg er enig i at Jan Vertonghen er god. Han er endda suveræn god syntes jeg.
Vi skal bare passe på vi ikke vurderer ud fra dem vi kender udelukkende, det er bestemt ikke ment som kritik. Det jeg mener er at der findes mange spillere, der er bedre hvis de kigger sig grundigt om. City hentede en fyr fra Belgien på et tidspunkt, et helt i særklasse godt køb, og i øvrigt godt set.
I spanien er der sikkert også mange store forsvarstalenter der er værd at kigge på.
I det kommende vindue skal Liverpools netværk og talentspejdere simpelthen slå til big time.
Jeg vil glæde mig til at blive overrasket.
Liverpool FC for ever. You will never walk alone.