Som jeg kort er inde på, så synes jeg i flere kampe, at det har haltet med balancen på holdet. Gerrard er en sublim spilfordeler og placerer sig forholdsvis godt. Men han er overhovedet ikke en klassisk oprydder, som vi har haft brug for i nogle tilfælde. Jeg synes, at vi har haft stor fokus på, hvordan vi skulle spille, når vi var i boldbesiddelse, og hvordan vi skulle agere, når vi lige havde tabt bolden. Men når modstanderne formåede at spille sig igennem vores indledende pres eller formåede at presse os højt, så var vi af og til sårbare. I mine øjne bærer den store fokus på den offensive en stor del af skylden for de mange mål, som vi lukkede ind. Men vi gjorde det så fremragende offensivt, at jeg tvivler på, at vi har mistet point på den konto. Det har bare kostet mål. Og i bund og grund, så er det vel bedre at vinde en kamp 4-3 end 1-0, selvom forsvaret så kommer til at fremstå som mindre kompetent.Hekkem skrev:Det er ikke fordi jeg ikke er enig med dig Tex, men hvorledes kan det så gå så galt som det er gjort i den forgangne sæson, med vores gode midterforsvarer? Vi har endda fået Gerrard ind i en rolle defensivt, hvor han har brilleret, samt Skrtel nok haft sin allerbedste sæson, men alligevel har vores forsvar været rystende usikkert, og mange kampe lukket for mange mål ind. Det kan ikke kun skyldes at Brendan Rodgers holder Daniel Agger på bænken.texy skrev: Jeg er ikke i tvivl om, at Lovren sikkert er en dygtig spiller. Men da jeg ikke har lagt voldsomt meget mærke til ham, selvom jeg har set ham spille mange gange, så kan jeg godt have min tvivl om, at han skulle gøre vores startelver stærkere. Jeg har svært ved at se, at han skulle være bedre end Agger eller Skrtel, som er de to jeg klart vurderer til at være vores bedste midterforsvarere. Og der er vel heller ingen tvivl om, at det er en af de to (og med al sandsynlighed Agger), som han skal erstatte, hvis vi køber ham.
Vi har allerede en ung midterforsvarer i Sakho, som har fået meget spilletid. Samtidig har vi Ilori, som vel også skal bringes i spil på et tidspunkt. Set i det lys, så synes jeg faktisk, at det er perfekt med to erfarne midterforsvarere, som i mine øjne stadig er på toppen af deres karriere.
For mig handlede det ikke om manglende kvalitet i midterforsvaret, at vi lukkede 50 mål ind i sæsonen. Det handlede for mig om at holdet til tider var i ubalance, og om at vi ikke spillede nok med den stærkeste konstellation.
Derfor håber jeg, at de defensive forstærkninger kommer på vores backs og på midtbanen. £15m for Lovren lyder af meget for mig, hvis det er sandt.
Er det spilkonceptet? Er det træning? Er det manglende kendskab til hinanden spiller for spiller? Er det midtbanen der ikke støtter godt nok op? Er det målmanden der ikke giver rette ordrer og ikke kommer rettidigt ud af sit mål? Er det teamet omkring organisationen af forsvaret, der ikke er godt nok?
Vi har gode midterforsvarer, men alligevel fungere vores defensiv ikke ordentligt.
Det andet parameter, som efter min overbevisning har kostet mål er, at vi ikke har spillet med Agger og Skrtel sammen hver gang, der har været mulighed for det. De to har flere års erfaring i at spille sammen og udgjorde også klart vores mest solide duo i midterforsvaret. Uden skelen til modstandere, så spillede Agger 16 kampe fra start, og i de kampe lukkede vi 15 mål ind. Hvis den tendens kunne overføres direkte til de 30 kampe, hvor Agger var til rådighed, så ville vi være tæt på at have det næstebedste forsvar i ligaen.
Ovenstående vurderinger ligger til grund for min holdning om, at vi bør forstærke os med en spiller, der tilbyder noget andet på midtbanen end Gerrard og Henderson (og helst tilbyde noget bedre og mere end Lucas tilbyder). Jeg er selv helt vild med en spiller som Matic i Chelsea. Sådan en type ville jeg gerne have i vores trup. Derudover ønsker jeg forstærkning på back-positionerne, fordi jeg anser det for mere sandsynligt at finde dygtigere alternativer på disse positioner, end dem vi har haft til rådighed i denne sæson. Især Johnosn har i mine øjne været usandsynligt skuffende.
Håber, at det er en god nok forklaring på, hvorfor jeg vurderer (især) vores midterforsvarere til at være gode nok, selvom vi lukkede mange mål ind. En sidste årsag kunne måske være, at vi har et ret ungt hold, som måske mangler lidt erfaring i forhold til at lukke kampe ned i de sidste 10-15 minutter.